1ms TN vs 4ms IPS för FPS spel (Battlefield1 1)

Permalänk

1ms TN vs 4ms IPS för FPS spel (Battlefield1 1)

Hej!

Vad anser ni om 4ms IPS för spel som battlefield 1?

Jag besökte Media markt och tänkte kolla kvaliten på G-sync skärmar och blev förvånad när jag provade en 4ms IPS asus rog skärm.
BF 4 flöt på väldigt bra utan att jag kunde märka någon skillnad från 1ms.

Har alltid varit inställd på att köpa en TN skärm men blev lite osäker nu.

Vad är era erfarenheter gällande 1ms vs 4ms samt IPS?

Tack på förhand!

Edit: Såg denna video och nu lutar det åt TN: https://www.youtube.com/watch?v=ore6DeSGLfQ

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker inte att IPS är så fantastiskt som många får det att låta.

Att TN har dåliga betraktningsvinklar stör jag mig inte på eftersom jag sitter framför skärmen när jag spelar, och även om IPS har lite bättre färgåtergivning än TN, så är det inte så pass mycket bättre att jag tycker det är avgörande.

Vad jag däremot stör mig på med IPS är IPS-glow (googla det, påminner om en slags backlight bleed men är lite annorlunda), eftersläpningarna (även om detta inte alltid är noterbart) och det faktum att vill man ha 144 Hz och IPS på samma monitor så får man sälja en njure för att ha råd.

Vill du ha en skärm för FPS så tycker jag du ska titta på TN och 144 Hz över IPS och 60 Hz.

Med det sagt så är det inte säkert att du märker skillnad på 1ms och 4ms. Jag gör, men det är olika från person till person, vissa märker inte skillnad på 60 och 144 Hz heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Vad är era erfarenheter gällande 1ms vs 4ms samt IPS?

Det gäller att hålla isär de olika parametrarna här. När du säger 1ms vs 4ms antar att jag att du menar gtg (grey to grey), alltså responstiden, detta är tiden det tar för pixlarna att vända sig, detta påverkar rörelseskärpa mest. En skärm med 4ms i responstid kan dock vara snabbare än en med 1ms om den tex har lägre inputlagg, alltså hur lång tid det tar för skärmen att behandla bildsignalen från datorn. Detta är imo viktigare när det kommer till gaming än vilken gtg tid det står på lådan. Och ännu viktigare är Hz:en som påverkar totalt inputlagg och flyt betydligt mer.

Gsync är inte så relevant här imo, dels så höjer det inputlagget och dels så är det främst i låga uppdateringsfrekvenser som det verkligen gör skillnad. Så ska du spela FPS i hög FPS så är det lika bra att köra med detta avstängt om skärmen har det.

Permalänk

Tack så mycket för era svar.

@sKRUVARN
Det var åt det hållet det lutade ändå, men nu känner jag att det är bekräftat.
Det blir en TN skärm.

@MinscS2
Ips glow ser inte så trevligt ut, påminner om blb fast ganska kraftigt.
G-sync skärm vill jag ha för att det kan bli användbart när mitt 1080 får svårare att driva spel.

Funderar på dessa:
*Acer Predator XB241Hbmipr
*Asus ROG Swift PG248Q

Nackdelen är att G-sync är så dyrt. Nästan så att jag funderar på om det är värt det. Gör det stor skillnad när spelen kräver mycket av grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Funderar på dessa:
*Acer Predator XB241Hbmipr
*Asus ROG Swift PG248Q

Nackdelen är att G-sync är så dyrt. Nästan så att jag funderar på om det är värt det. Gör det stor skillnad när spelen kräver mycket av grafikkortet?

Kan rekommendera AOC G2460PG också då jag har den själv och är hur nöjd som helst med den.

G-sync är enligt mig det bästa sedan skivat bröd, jag kommer aldrig gå tillbaks till en skärm utan G-sync.
Dels jämnar den ut upplevelsen vid FPS-spikar och får ~40 fps att se förvånansvärt mjukt ut, men framför allt så eliminerar den screen-tearing, och jag avskyr screen-tearing.

Sweclockers gjorde även en recension på den här.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@MinscS2:
Tack för tipset!
Har gjort en tråd tidigare där jag även nämner den och dem andra som intressanta.
Bra att du är nöjd med den! Men har svårt att bestämma mig, ska försöka göra det senast imorgon dock. Då min nya dator kommer i veckan.

Edit: Kanske ska vänta tills denna kommer ut: https://www.youtube.com/watch?v=1_lV_SyeOFY