AMD sockel AM4 med 1331 pinnar och Bristol Ridge på bild

Permalänk
Inaktiv

Större risk att pinnarna i LGA-sockeln böjs eller på annat vis går sönder än att man faktiskt tappar CPU'n. LGA-sockeln är väldigt känslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Meh, kunde väl gjort 1337 pinnar när de ändå höll på

Ja hur tänkte dom där?

Typiskt AMD

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ja hur tänkte dom där?

Typiskt AMD

De kanske ville ha ett palindrom?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det talar i princip om hur folk använder systemet, hur man tar sig till olika program, hur mycket man använder startmenyn osv osv, sådanna saker. Den biten är anonymiserad och hamnar liksom i en stor "gröt" bland all annan data som de samlar in. Det gör de för att lättare kunna se hur den stora massan faktiskt använder Windows, så att de kan göra det bättre, och det här flippar folk ur för.

Den andra biten är att de, precis som google och facebook kollar din surfhistorik och appar och sådant du använder, för att kunna anpassa reklamen bättre. Detta är folk OK med när Facebook och google gör det, men flippar ur fullständigt när Microsoft gör samma sak. Jag blir liksom lite matt på folk,

Okej det låter ju inte helt åt skogen och det lär ju inte missbrukas så det kan nog bli bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skulle aldrig våga sätta i en CPU om jag tappat den oavsett... Så mycket smått i dem som kan gå åt helvete. Sen gäller väl för den delen det omvända på intel, om pinnarna böjs på sockeln så är ju hela moderkortet åt helvete.

Det går alldeles utmärkt att böja tillbaka pinnarna bara man fått in snitsen på det.
Jag köpte 1.5 kg opteronprocessorer som skrot för ett par år sen, många med rätt många böjda ben, tänkte att några ska jag väl få att fungera.... visade sig att alla fungerade utom två st där det var flera ben som var böjda 90grader så ett par gick av när jag skull böja tillbaks dem.

Så jag ser ingen fara med att stoppa i en processor som haft böjda ben, bara man fått alla bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

har för mig att alla AMD's cpuer är lödda, så man ska inte äns försöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det gäller enbart FX serien numera. @Marsupilami deliddade en A10-6800K någon månad sedan. Här är även en bild jag lånar från tråden och det är definitivt inte lött. Har ingen aning om Bristol Ridge lär köra lött eller kylpasta men jag gissar starkt på kylpasta, lött är svårmotiverat i denna prisklassen. Enbart entusiaster bryr sig nog för att påverka inköpsval och få entusiaster lär skaffa en bristol ridge för hård överklockning, dem få som gör det lär troligen bara byta TIM eller köra naked mount ivf.

Tror inte AMD vågar satsa på höga tillverkningskostnader igen efter nuvarande FX i bred prisklass som fortfarande kostar dem väldigt mycket att tillverka gentemot intels CPU'er i flera prisklasser över. Vill minnas att jag läste att det kostar lika mycket att tillverka en 8 kärnig piledriver (Vishera) som en 8 kärnig Haswell men citera mig inte på det och tag det med en stor nypa salt då jag inte har kontrollerat informationen öht.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jo men dom är mer skyddade tycker iallafall jag..Men visst bra mycket svårare att fixa det ifall det skiter sig

Har aldrig riktigt fattat hur man lyckas klanta till en isättning av CPU, har hanterat tusentals genom tiden och inte en gång har något hänt. sunt förnuft kommer man dock långt med men det räcker ju tyvär inte om man är en FibbelPeck.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Har aldrig riktigt fattat hur man lyckas klanta till en isättning av CPU, har hanterat tusentals genom tiden och inte en gång har något hänt. sunt förnuft kommer man dock långt med men det räcker ju tyvär inte om man är en FibbelPeck.

HAHA jag skulle sätta i en gammal cpu i en dator och lyckades tappa den på golvet och dessutom trampa på den
Kan ju säga att den blev lite platt efter det
Klantigt jag vet..Efter det är jag väldigt försiktig

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Skulle aldrig våga sätta i en CPU om jag tappat den oavsett... Så mycket smått i dem som kan gå åt helvete. Sen gäller väl för den delen det omvända på intel, om pinnarna böjs på sockeln så är ju hela moderkortet åt helvete.

Du kan skaka kisel hur som helst, de kommer inte gå sönder av rörelse...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av yugurt:

cpu'er har väl inte direkt några rörliga komponenter så om man inte slår sönder den ordentligt lär dom väl vara ganska stött säkra?

Moderkort är ju oftast billigare att byta än cpu också.

Överlag skulle jag föredra att ha pinnarna i sockeln för säkerhets skull. Dock lär det ju itne vara något större problem om man inte gillar att jonglera med sin processor innan montering.

Ja moderkort är billigare, men de är lättare att böja tillbaka på en CPU än ett moderkort

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Det enda dessa bakåtsträvare får ut av detta i slutändan är att de gick miste om att uppgradera till W10 gratis och får köpa sig ett när de behöver uppgradera för att CPU'n kräver W10. Rip 1200:- man kunde lagt på annat.

Och gällande AM4 så har jag höga förhoppningar. Hoppas på en ny cpu som knäcker intel lika hårt som "åskfågeln" gjorde back in the days.

mm... O.C. Thunderbird med en kylare som lät som ett jetplan... De va tider de.

"Bakåtsträvare" och påstår att windows kostar 1200kr. Man kan fortfarande uppgradera till win 10 gratis vet du

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Du kan skaka kisel hur som helst, de kommer inte gå sönder av rörelse...

Nu var det ju inte frågan om att skaka utan om att tappa. Det är en viss skillnad i G-kraft där. Visst, ett fall från någon meter är säkert ingen fara men någonstans finns ju en gräns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En moderator borde flytta alla poster till "Böjda pinnar tråden". Sweclockers medlemmar är ju fan ett skämt ibland. Tre sidor med snack om böjda pinnar!

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ja hur tänkte dom där?

Typiskt AMD

Antagligen fick ingenjörerna all makt.

Om det är något esoteriskt på gång så är det snarare att 1331 blir samma både fram och tillbaka. Ungefär som Bob och Anna. För de som sett Twin Peaks har eventuellt ett hum om vad jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

"Bakåtsträvare" och påstår att windows kostar 1200kr. Man kan fortfarande uppgradera till win 10 gratis vet du

Jag förutsätter att de kommer fortsätta nagla sig fast i W7/8/8.1 tills erbjudandet nått sin deadline.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Jag förutsätter att de kommer fortsätta nagla sig fast i W7/8/8.1 tills erbjudandet nått sin deadline.

Erbjudandet har redan tagit slut. Men man kan fortfarande få de gratis från Microsoft.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Det enda dessa bakåtsträvare får ut av detta i slutändan är att de gick miste om att uppgradera till W10 gratis och får köpa sig ett när de behöver uppgradera för att CPU'n kräver W10. Rip 1200:- man kunde lagt på annat.

Låter ju billigt har för mig Win 7 Ultimate retail var ca 2500kr

Sedan kanske dom slipper att uppgradera Win8/8.1/10 och alla de buggar som introducerades..
Kommer säkert en bra version så småningom som är mer buggfri än när Win 10 retail släpptes.

Förstår faktiskt inte denna hets att uppgradera när det inte är någon ny killer app.

Det enda lockande med Win10 är flera skrivbord *virtuella skrivbord* ?
DX12 känns lite sådär kanske aktuellt i framtiden, men inte nog med stöd för det just nu.

Permalänk
Medlem

Pinnhålen ser betydligt behagligare ut än Intels som är så pytte pytte små.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Usch dessa pinnar ger mig rysningar..Intel känns stabilare utan "dessa" pinnar som böjs alldeles för enkelt om man tex tappar cpu

Ja det är väl om man tappar den som dom först böjs eller om du inte vet vilket håll som du ska sätta processorn (vilket är väl markerat) och du med våld försöker pressa ner processorn i socketen. Allvarligt talat, vem tappar en processor? Då ska man nog be någon annan sätta ihop sitt system eller köpa en färdigbyggd maskin. LGA socketen har haft hemsk många RMA ärenden ska du veta och kostar mer att producera.

Skrivet av Ozzed:

Skulle aldrig våga sätta i en CPU om jag tappat den oavsett... Så mycket smått i dem som kan gå åt helvete. Sen gäller väl för den delen det omvända på intel, om pinnarna böjs på sockeln så är ju hela moderkortet åt helvete.

Skulle nästan gjort en Mythbusters-video på den här. En LGA baserad processor tål faktiskt väldigt mycket såvida man inte har oturen att någon av dom väldigt små resistorerna som sitter under processorn skadas. PCB'n är stryktålig och så har den en heatspreader som sitter med ett fruktansvärt segt lim. Inte för att jag har problemet med att "tappa" processorer (som någon verkar ha?) men jag testade att skicka en 4770K i golvet flera gånger. Slängde iväg den osv. Den överlevde rätt brutala test. Resistorerna sitter relativt hård för sin storlek men går att pilla bort med nageln om man tar i lite grann.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ja det är väl om man tappar den som dom först böjs eller om du inte vet vilket håll som du ska sätta processorn (vilket är väl markerat) och du med våld försöker pressa ner processorn i socketen. Allvarligt talat, vem tappar en processor? Då ska man nog be någon annan sätta ihop sitt system eller köpa en färdigbyggd maskin. LGA socketen har haft hemsk många RMA ärenden ska du veta och kostar mer att producera.

Skulle nästan gjort en Mythbusters-video på den här. En LGA baserad processor tål faktiskt väldigt mycket såvida man inte har oturen att någon av dom väldigt små resistorerna som sitter under processorn skadas. PCB'n är stryktålig och så har den en heatspreader som sitter med ett fruktansvärt segt lim. Inte för att jag har problemet med att "tappa" processorer (som någon verkar ha?) men jag testade att skicka en 4770K i golvet flera gånger. Slängde iväg den osv. Den överlevde rätt brutala test. Resistorerna sitter relativt hård för sin storlek men går att pilla bort med nageln om man tar i lite grann.

Det sista jag gör innan jag sätter dit en Intel cpu är att ta bort skyddet på sockeln.Typ 5 sek innan jag sätter dit cpu ..Så för mig har det varit helt felfritt och säkert

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är helt med på att personer som vägrar allt vad google och facebook heter resonerar så. Deras resonemang håller. Däremot håller det inte att tycka att Googles och Facebooks övervakning är helylle men dra öronen åt sig när Microsoft gör samma sak. Alla tre företagen gör samma sak; Håller koll på användarnas aktiviteter för att kunna optimera annonser. Det är inget konstigt.

Man kan vara emot det, som sagt, men jag ser inte hur folk får ihop det när de menar att det Microsoft gör skulle vara värre än Google och Facebook. Det håller inte.

Det kanske inte är någon större skillnad logiskt, men det finns stora psykologiskt skillnader i hur en hemsida och operativsystem förväntas fungera. Skulle Windows börja trycka upp reklam baserat på vilka filer eller program användaren öppnar lär det bli ramaskri. Internet är kaos och just nu ökar övervakning och datainsamling hela tiden så pass att många blivit mer eller mindre "avtrubbade". Man räknar med att allt man gör på webben loggas någonstans. Därför tror jag att operativsystemet och det gamla skrivbordet ses som en trygg hamn mitt i ett stormande hav. Där - tror jag - finns en ledtråd till varför många är OK med vad Google och Facebook gör men inte OK med vad Microsoft vill göra med Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det kanske inte är någon större skillnad logiskt, men det finns stora psykologiskt skillnader i hur en hemsida och operativsystem förväntas fungera. Skulle Windows börja trycka upp reklam baserat på vilka filer eller program användaren öppnar lär det bli ramaskri. Internet är kaos och just nu ökar övervakning och datainsamling hela tiden så pass att många blivit mer eller mindre "avtrubbade". Man räknar med att allt man gör på webben loggas någonstans. Därför tror jag att operativsystemet och det gamla skrivbordet ses som en trygg hamn mitt i ett stormande hav. Där - tror jag - finns en ledtråd till varför många är OK med vad Google och Facebook gör men inte OK med vad Microsoft vill göra med Windows 10.

Då blir det ännu roligare eftersom så väldigt många på Sweclockers ständigt prisar sig själva för att tänka logiskt.

Det centrala i sammanhanget är ju datan som samlas in om en, och varför den samlas in. Vem som gör det är irrelevant.

Det är lite som att låsa in sig i sitt hus, för att man inte vill ha inbrott. Sen ger man nycklar till Google och Facebook, men ringer polisen när Microsoft knackar på dörren, även om alla tre är ute efter samma sak. Det går inte ihop, det är inte logiskt tänkande. Det är snarare frågan om att bli irationell av nostalgiska skäl, och det kan väl vara OK, men då ska man också veta med sig att det är så, och inte hålla på med tramsiga bortförklaringar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Fungerar endast med win10. Jasså!?? = Inget köp!

Funkar säkert fint på äldre Windows. Dock utan stöd för "nya" funktioner, se det lite som att köra 32 bit OS på 64 bit cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm oktober nästan över och ingen skymt av varken Bristol Ridge eller något av de lägre segmentet av AM4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Hm oktober nästan över och ingen skymt av varken Bristol Ridge eller något av de lägre segmentet av AM4

Skickades från m.sweclockers.com

Minns inte när de skulle släppa AM4 och BR för konsumenter, men OEM har ju förtur och släpper väl snart sina produkter, tror jag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Minns inte när de skulle släppa AM4 och BR för konsumenter, men OEM har ju förtur och släpper väl snart sina produkter, tror jag.

Jo det förstod jag att OEM har förtur, hade för mig att OEM skulle få det i september och oktober skulle det börja hitta ut till konsumenter som oss. Men jag missminna mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed