Hjälp med överklockning av i5 3570K, frågor om temperatur, volt m.v.

Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning av i5 3570K, frågor om temperatur, volt m.v.

Hej! Jag är ganska ny inom OC, men jag har en snabb fråga.

Jag har en i5-3570k 3.4gz (oklockad) och skulle vilja klocka den. I idle ligger jag väl mellan 25-30 grader. I load mellan 55-60.
Jag använder en Antec KÜHLER H2O 620 som kylare.

Hur mkt tror du jag kan klocka för att inte få för höga temps? Är 4ghz för mkt?
Sen undrar jag ang volten. När vet man att man måste höja/sänka volten? Är det oftast så att man höjer volten när man höjer ghz på processorn? Och vad är "normala" temps när man klockar?

Förlåt alla frågor men jag vill verkligen klocka den för jag har en "K" men jag aldrig fattar hur och inte riktigt vågat mig på detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benham20:

1. Hur mkt tror du jag kan klocka för att inte få för höga temps? Är 4ghz för mkt?

2. Sen undrar jag ang volten. När vet man att man måste höja/sänka volten? Är det oftast så att man höjer volten när man höjer ghz på processorn? Och vad är "normala" temps när man klockar?

Förlåt alla frågor men jag vill verkligen klocka den för jag har en "K" men jag aldrig fattar hur och inte riktigt vågat mig på detta.

1. Kanske ingenting, kanske 4.5 Ghz. Omöjligtatt veta.

2. Du vill ha så låg som möjligt. När du klockar processorn blir systemet mindre stabilt, när du ökar spänningen (volten) blir systemet mer stabilt. Normala temps när du klockar är väl upp till dig, lite varmare. Kolla vad just din processor klarar av för högsta temperatur.

Läs denna
http://www.sweclockers.com/forum/trad/786331-de-basta-tradarn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

1. Kanske ingenting, kanske 4.5 Ghz. Omöjligtatt veta.

2. Du vill ha så låg som möjligt. När du klockar processorn blir systemet mindre stabilt, när du ökar spänningen (volten) blir systemet mer stabilt. Normala temps när du klockar är väl upp till dig, lite varmare. Kolla vad just din processor klarar av för högsta temperatur.

Läs denna
http://www.sweclockers.com/forum/trad/786331-de-basta-tradarn...

Ok så med andra ord så när jag höjer frekvensen från tex 3.4 till 4.0 så ska volten höjas lite för att få mer stabilt system? Höjs tempen därefter när man höjer volten? Lovar ska inte fråga mer sen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benham20:

Ok så med andra ord så när jag höjer frekvensen från tex 3.4 till 4.0 så ska volten höjas lite för att få mer stabilt system? Höjs tempen därefter när man höjer volten? Lovar ska inte fråga mer sen.

Troligtvis måste spänningen höjas. Öka först till 4.0. Testa om det är stabilt. Är det inte det så öka spänningen ett snäpp. Blir det för varmt så sänk spänningen och frekvensen tills det blir stabilt eller köp en fetare fläkt.

EDIT: Jag antar att du inte läste tråden jag länkade innan du svarade. Där finns precis denna infon och mycket mer. Du får dessutom lite förstående för vad du gör. Läs på lite, iaf i några minuter, innan du sabbar dina leksaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Troligtvis måste spänningen höjas. Öka först till 4.0. Testa om det är stabilt. Är det inte det så öka spänningen ett snäpp. Blir det för varmt så sänk spänningen och frekvensen tills det blir stabilt eller köp en fetare fläkt.

EDIT: Jag antar att du inte läste tråden jag länkade innan du svarade. Där finns precis denna infon och mycket mer. Du får dessutom lite förstående för vad du gör. Läs på lite, iaf i några minuter, innan du sabbar dina leksaker.

Ok tack för svar
Japp läser en guide atm. Dock fattar jag inte hur man vet när det är "instabilt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok tack för svar
Japp läser en guide atm. Dock fattar jag inte hur man vet när det är "instabilt".

Datorn kraschar och startar om eller låser sig och du får göra en hard reset (håll in strömknappen 5 sek). Tro mig, du märker det.

När den kraschar återgår bios till stock volt och frekvens så då får du börja om. Ett tips är att ha ett block och skriva ner vilka inställningar du har så du kommer ihåg det om det kraschar.

Jag brukar öka spänningen först och stresstesta med prime 95 samtidigt som jag kollar vilka temperaturer jag får. När jag nått en spänning jag tycker verkar ha rimliga temps i ett stresstest så börjar jag öka frekvensen till det kraschar när jag bootar windows. Då ställer jag in samma spänning igen men backar ett steg. Kommer jag in i Windows då kör jag ett stresstest. Kraschar det då så backar jag ytterligare ett steg och testar igen.

Temperaturen på CPU'n ökar mest när du höjer spänningen så säg att din processor blir 70 grader när du har en spänning på 1,35 V men en frekvens på 3,5 GHz, då kanske tempsen blir 74 grader när du nått 4,3 GHz med samma spänning.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Datorn kraschar och startar om eller låser sig och du får göra en hard reset (håll in strömknappen 5 sek). Tro mig, du märker det.

När den kraschar återgår bios till stock volt och frekvens så då får du börja om. Ett tips är att ha ett block och skriva ner vilka inställningar du har så du kommer ihåg det om det kraschar.

Jag brukar öka spänningen först och stresstesta med prime 95 samtidigt som jag kollar vilka temperaturer jag får. När jag nått en spänning jag tycker verkar ha rimliga temps i ett stresstest så börjar jag öka frekvensen till det kraschar när jag bootar windows. Då ställer jag in samma spänning igen men backar ett steg. Kommer jag in i Windows då kör jag ett stresstest. Kraschar det då så backar jag ytterligare ett steg och testar igen.

Temperaturen på CPU'n ökar mest när du höjer spänningen så säg att din processor blir 70 grader när du har en spänning på 1,35 V men en frekvens på 3,5 GHz, då kanske tempsen blir 74 grader när du nått 4,3 GHz med samma spänning.

Tack för förklaringen! Härligt med folk som är villiga att hjälpa till en nybörjare på OC
Nu börjar jag förstå mer. Och den guiden jag läser nu har hjälpt mig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

Det är som de är med lotteriet.

Jag kör med Corsairs GTX H100i - dock med Noctuafläktar.

Har inga problem att köra i 4.7 och 1.3-1.35v , runt 82c vid stresstest. Men i övrigt inom rimliga gränser. Haft den 1 år så det är inte hela världen om den dör (kört den i 4.6 hela tiden för övrigt), men tuffar på i 4.7 nu. Är ändå sugen på 7700K snart ändå. Alternativt X99, så nu orkar jag inte va lika rädd för livslängd å sån't.

Som synes gör den även 5Ghz, dock med osund vcore

I 100% load är 82c inte så mkt eller? Jag menar när jag klockar så behöver jag inte vara rädd för att hamna runt där i full load? För i spel o sånt så tror jag ligger på 50 % av CPUn, vilket jag antar borde vara normalt? Har inte testat BF1 än (för dålig GPU) så kanske är så att CPUn används mer där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

I 100% load är 82c inte så mkt eller? Jag menar när jag klockar så behöver jag inte vara rädd för att hamna runt där i full load? För i spel o sånt så tror jag ligger på 50 % av CPUn, vilket jag antar borde vara normalt? Har inte testat BF1 än (för dålig GPU) så kanske är så att CPUn används mer där.

Ivy Bridge blir varma tack vare intels fasoner att lägga någon skit termal pad mellan kislet på chippet och själva heatspreadern (metallgrejen som är toppen på cpu'n). När du stresstestar kan du utan tvekan ha 82 grader. Du lär då ligga på runt 75 när du spelar riktigt tunga spel så det är lugnt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Delidda och en Noctua D15 bör räcka och vara tyst. Använd CLU under IHS. Passa även på att uppgradera bios samt göra en Clear CMOS för rensa bort eventuella issues och återfå default settings.
Klocka från BIOS (ej någon auto tuning o dyl) mha core stepping från auto till vad du nu vill uppnå samt anpassa core volt med adaptive och prova dig fram. LLC bör räcka med att sättas på lvl 5.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

I det berömda BF1 så toppar jag 61c @ 4.7Ghz. Inte kollat load, irrelevant då temps är det som räknas.

Börjar dock bli mer o mer sugen på riktig vattenkylning, även om mina temps är under kontroll så skulle de va skoj att göra det på riktig + att 1080't kan få sitt med.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Delidda och en Noctua D15 bör räcka och vara tyst. Använd CLU under IHS. Passa även på att uppgradera bios samt göra en Clear CMOS för rensa bort eventuella issues och återfå default settings.
Klocka från BIOS (ej någon auto tuning o dyl) mha core stepping från auto till vad du nu vill uppnå samt anpassa core volt med adaptive och prova dig fram. LLC bör räcka med att sättas på lvl 5.

Du snackar precis som om jag kan allt om OC Haha förlåt men fattar inte vad CLU / IHS är och LLC? Aja jag ska läsa på lite men tack ändå

Delidda har jag faktiskt läst om men det verkar väldigt avancerat så det tror jag att jag skiter i. Känns väl mer för dom som är entusiastiska, jag kan ha fel dock. Klocka från BIOS förstår jag dock, ok ja har ju 3.4 (default) så kanske kmr ändra till 4 utan att ändra core volt, eller tror du det är dumt? Antar att jag måste höja volten lite då.

Permalänk
Hedersmedlem

@Benham20 *Tråd utbruten från denna tården (off topic/trådkapning)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Skiljer ju en del från exemplar till exemplar, men jag kör min i 4,2 utan att ha rört spänningen. Har "aldrig" problem med stabilitet. Minns jag testade snäppet högre också, men då dröjde det inte lång tid innan det kraschade.

Det är bara att testa! Kör du för snabbt så kommer datorn börja krascha, och då är det bara att sänka frekvensen, alternativt ge sig på spänningen då. I regel så är det ingen fara att höja frekvensen. Spänningen ska man va lite försiktig med, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag kör storebror 3770k på 4,5GHz med 1.315V.

Använder NH-D15 som kylare och tempsen går sällsynt över 75grader i 100% load.

Men Prime95 på maximum stress test mode gjorde att CPUn sköt upp sig till 86grader.

Sandy och Ivy är relativt låg klockade, en Ivy på 4,5GHz är I princip lika snabb som Haswell om inte mer.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600