Permalänk
Medlem

Laptop som ska klara VMware

Hej!
Jag undrar om någon vet en prisvärd dator som ska klara av att köra 3st Vmachine minst i VMware. Den ska ha mins 8GB minne.

Permalänk
Medlem

Det gör vilken laptop som helst som kör Windows/Linux/MacOS så det beror vilka krav och vilken budget du har.
Det går bara mer eller mindre snabbt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thu3n:

Hej!
Jag undrar om någon vet en prisvärd dator som ska klara av att köra 3st Vmachine minst i VMware. Den ska ha mins 8GB minne.

Minst 500GB SSD, 16GB ram och 4 kärnig i7 är det allmänna rekommendation på en laptop som man kan behöva göra lite roligt på. Dessa är dock dyra och ytterst få tillverkare har minst 500GB ssd i som standard. Jag själv sitter på liknande och kör ofta 3 virtuella maskiner igång samtidigt, jag får dock stänga av saker som tar cpukraft.

Beroende på vad det är för VM du ska köra så blir det du behöver ha helt annorlunda? Är det t.ex. windows server 2012 burkar du kör eller någon lättviktig linux dist? Har du igång flera databaser, applikationer etc på de maskiner som du har igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keptang:

Det gör vilken laptop som helst som kör Windows/Linux/MacOS så det beror vilka krav och vilken budget du har.
Det går bara mer eller mindre snabbt.

Jo givetvis. Det ska vara windows, det ska ju klara av det och va så pass snabb så man kan jobba med det. Går server och virtualiserings linje på yh. Min dator paja precis och måste ha en ny för en prisvärd summa. Det menas med att jag kan lägga 9k men jag vill helst kunna lägga 4-5k på laptop, men kommer jag upp i den prestandan då för att kunna jobba med vmware maskiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Minst 500GB SSD, 16GB ram och 4 kärnig i7 är det allmänna rekommendation på en laptop som man kan behöva göra lite roligt på. Dessa är dock dyra och ytterst få tillverkare har minst 500GB ssd i som standard. Jag själv sitter på liknande och kör ofta 3 virtuella maskiner igång samtidigt, jag får dock stänga av saker som tar cpukraft.

Beroende på vad det är för VM du ska köra så blir det du behöver ha helt annorlunda? Är det t.ex. windows server 2012 burkar du kör eller någon lättviktig linux dist? Har du igång flera databaser, applikationer etc på de maskiner som du har igång?

Det enda det ska vara är windows server 2012 r2 windows 7-8-10 samt någon linux. Det sker endast i labbsyfte. Går en server och virtualiserings linje på YH och min dator gick precis sönder..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keptang:

Det gör vilken laptop som helst som kör Windows/Linux/MacOS så det beror vilka krav och vilken budget du har.
Det går bara mer eller mindre snabbt.

Diskaktiviteten kan sänka hela datorn, när hårddisken kommer upp i konstant 100% egentligen 200% så blir de virtuella maskinerna vita i vmware och man kan ej göra ett skit.

Om TS går en virtualisering utbildning så har du tillgång till duktiga lärare som exakt vet vilka systemkrav som ni behöver för er utbildning. Jag misstänker att ni även kommer köra exsi och då skulle du ha en dator som denna gillar, även om man nu kan köra exsi i vmware player.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Diskaktiviteten kan sänka hela datorn, när hårddisken kommer upp i konstant 100% egentligen 200% så blir de virtuella maskinerna vita i vmware och man kan ej göra ett skit.

Om TS går en virtualisering utbildning så har du tillgång till duktiga lärare som exakt vet vilka systemkrav som ni behöver för er utbildning. Jag misstänker att ni även kommer köra exsi och då skulle du ha en dator som denna gillar, även om man nu kan köra exsi i vmware player.

Jojo, vi har fått specifikationer. Minst 8GB minne och i7 processor det är de vi har fått.. sen så är inte dessa datorer billiga... men jag tänker mig denna https://www.dustin.se/product/5010978699/rog-gl553vw fungerar en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Minst 500GB SSD, 16GB ram och 4 kärnig i7 är det allmänna rekommendation på en laptop som man kan behöva göra lite roligt på. Dessa är dock dyra och ytterst få tillverkare har minst 500GB ssd i som standard. Jag själv sitter på liknande och kör ofta 3 virtuella maskiner igång samtidigt, jag får dock stänga av saker som tar cpukraft.

Beroende på vad det är för VM du ska köra så blir det du behöver ha helt annorlunda? Är det t.ex. windows server 2012 burkar du kör eller någon lättviktig linux dist? Har du igång flera databaser, applikationer etc på de maskiner som du har igång?

Vad har storleken på SSDn att göra med saken?? Det beror väl på hur mycket utrymme man behöver på de virtuella maskinerna samt hur mycket host systemet använder till annat.

Vid virtualiersing vill man ha mycket minne och gärna processor med flera kärnor/trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

Jojo, vi har fått specifikationer. Minst 8GB minne och i7 processor det är de vi har fått.. sen så är inte dessa datorer billiga... men jag tänker mig denna https://www.dustin.se/product/5010978699/rog-gl553vw fungerar en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej,

SSD är mer eller mindre ett måste om du vill kunna använda datorn och inte bara sitta och vänta hela tiden, speciellt vid uppstart av 2-3 VM's t.ex.

Sen hade jag helst sett mer minne än 8GB, men det är ju enkelt att komplettera med sen.

CPU är det sista man brukar få slut på i de flest labbmiljöer enligt min erfarenhet, men visst en fyrkärning i7 hade ju varit trevligt. Att bara säga i7 säger ingenting då det finns klena dubbelkärniga i7:or i U-serien t.ex.

Edit: Datorn i sig hade klarat allting galant då den har bra CPU och plats för mer minne, men disken är den svaga länken. Om du hade kunnat byta ut den till en SSD i lämplig storlek så hade den funkat kanon (480-512GB SSD känns som lagom pris/utrymme just nu)

Såg att den i5:an var fyrkärnig
Permalänk
Medlem

i7 är inte nödvändigt dock. Mycket ram och snabb disk är det viktigaste. Lite beroende på vad för typ av vms du skall köra. i3 räcker också, i5 är tillräckligt för det mesta. Om det inte är mer än 3 vms så kommer disken köras i max långt innan cpun.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

Jojo, vi har fått specifikationer. Minst 8GB minne och i7 processor det är de vi har fått.. sen så är inte dessa datorer billiga... men jag tänker mig denna https://www.dustin.se/product/5010978699/rog-gl553vw fungerar en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Den med SSD också funkar fint om du inte har mer krav på RAM, men det är ju bara att stoppa i mer.

SSD och RAM är det viktigaste.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CC86:

Vad har storleken på SSDn att göra med saken?? Det beror väl på hur mycket utrymme man behöver på de virtuella maskinerna samt hur mycket host systemet använder till annat.

Vid virtualiersing vill man ha mycket minne och gärna processor med flera kärnor/trådar.

500GB är inte mycket. För så mycket storleksmässigt i GB hade jag på min laptop 2008. Men hur stor hd man behöver beror såklart på vilken typ av Vms man har.

Nu framgick det att TS går en utbildning och då säger jag absolut minst 500GB, TS kommer säkerligen skapa mängder av olika VMs stup i kvarten, men endast ha igång 3st samtidigt. Jag skulle t.o.m vilja påstå att 500GB är lite, men man kan köpa en extern usb 3 hårddisk som man sparar undan på eller annat som en nas.

Skrivet av thu3n:

Jojo, vi har fått specifikationer. Minst 8GB minne och i7 processor det är de vi har fått.. sen så är inte dessa datorer billiga... men jag tänker mig denna https://www.dustin.se/product/5010978699/rog-gl553vw fungerar en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Stoppa i en 500GB ssd i den och den blir fin. Nu är väl den modellen optimerad för spel, så den är väl kanske inte det mest prisvärdigaste för att köra VM.

Att få ut krämen ur grafikkort i VM är en fråga för sig som jag inte alls har jobbat med och inte vet vilka grafikkort som är bäst för detta, men jag tror inte det kommer vara någon fokus i detta på din utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

500GB är inte mycket. För så mycket storleksmässigt i GB hade jag på min laptop 2008. Men hur stor hd man behöver beror såklart på vilken typ av Vms man har.

Nu framgick det att TS går en utbildning och då säger jag absolut minst 500GB, TS kommer säkerligen skapa mängder av olika VMs stup i kvarten, men endast ha igång 3st samtidigt. Jag skulle t.o.m vilja påstå att 500GB är lite, men man kan köpa en extern usb 3 hårddisk som man sparar undan på eller annat som en nas.

Stoppa i en 500GB ssd i den och den blir fin. Nu är väl den modellen optimerad för spel, så den är väl kanske inte det mest prisvärdigaste för att köra VM.

Att få ut krämen ur grafikkort i VM är en fråga för sig som jag inte alls har jobbat med och inte vet vilka grafikkort som är bäst för detta, men jag tror inte det kommer vara någon fokus i detta på din utbildning.

Ne så är det, självklart. grafikkortet är inget i sig som behövs.. men jag är helt stum i vad för dator jag ska köpa! Hade inte planerat att min dator skulle gå sönder... men 500GB SSD som jag köper utöver datorn så blir det massor med pengar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

i7 är inte nödvändigt dock. Mycket ram och snabb disk är det viktigaste. Lite beroende på vad för typ av vms du skall köra. i3 räcker också, i5 är tillräckligt för det mesta. Om det inte är mer än 3 vms så kommer disken köras i max långt innan cpun.

Då kan jag köpa en dator för runt 5000kr men då är det HP, och jag är inte så förtjust i Hp pavilion modellerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vad sägs om denna? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/241470-a...
Visst över 5000kr, men billigare än den du länkande ovanför.

Angående 500GB ssd så är det bekvämt, men du skulle säkert klara dig med 256GB om du håller på och flyttar maskiner..

Nu vet jag inte exakt vad du läser på din utbildning, men jag gissar att det är väldigt mycket disk-aktiviteter som ni håller på med och då sparar du tid som tusan att ha en ssd istället för mekanisk hårddiskar.
*edit*
Elgiganten har en med Kaby Lake processor:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... Elgiganten var riktigt fin förutom att det står att den max stöder 12GB ram, vilket du skulle få problem i framtiden med om du nu tänker jobba det du utbildar dig inom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

Då kan jag köpa en dator för runt 5000kr men då är det HP, och jag är inte så förtjust i Hp pavilion modellerna

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du kan köpa i princip vad som helst. Men tänk på ev expanderingsmöjligheter brukar försvinna med färdiga märkesdatorer ala HP, ACER etc. Beroende på din budget skulle jag rekommendera dig att iaf kolla på : HPs microserver gen8 på ex dustin. Dock celeron men för labbsyfte ska det inte vara några problem. 16GB ram max dock. Plats för 4 3,5" diskar. 2000 kr. Många som köpt den och bytt cpu till en xeon. Men bara ny cpu kostar typ 1500 kr, vilket e lite trist.

Är det någon vmware kurs du läser? Om du bara är ute efter en vmhost så kolla även på proxmox.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Inte så smidigt att använda en server som bärbar möjligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keptang:

@fragwolf: Inte så smidigt att använda en server som bärbar möjligen.

@thu3n:

Nä menade bara att du skulle överväga. Då bärbar inte är så optimalt för det Samt att går man en utbildning inom vmware så vil man ha ordentlig hårdvara att köra det på. Sen kan du köra ex virtualbox på laptopen för att labba med vms.

Edit: Att köra vmware hypervisor fungerar inte så smidigt på en laptop och troligen inte alls. Om du inte tänkte köra workstation ?
Skulle nog frågat vad för utbildning du går innan vi fortsätter ? Så kan man lättare rekommendera prylar/ge tips.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad sägs om denna? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/241470-a...
Visst över 5000kr, men billigare än den du länkande ovanför.

Angående 500GB ssd så är det bekvämt, men du skulle säkert klara dig med 256GB om du håller på och flyttar maskiner..

Nu vet jag inte exakt vad du läser på din utbildning, men jag gissar att det är väldigt mycket disk-aktiviteter som ni håller på med och då sparar du tid som tusan att ha en ssd istället för mekanisk hårddiskar.
*edit*
Elgiganten har en med Kaby Lake processor:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... Elgiganten var riktigt fin förutom att det står att den max stöder 12GB ram, vilket du skulle få problem i framtiden med om du nu tänker jobba det du utbildar dig inom.

Den lenovo datorn är intressant. Men kan dock inget om kbay lake processorer.. är det något som är sämre än intels vanliga i-processorer? Är det en jätte downgrade att ta lenovon i processorväg istället?

Edit: denna dator kommer jag bara att använda med i skolan och den tiden är 1 år och 8 månader

edit2: lenovon kommer inte in Förens i mitten av november. Måste ha den snarast. Så det får nog bli asus ifrån webbhallen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thu3n:

Den lenovo datorn är intressant. Men kan dock inget om kbay lake processorer.. är det något som är sämre än intels vanliga i-processorer? Är det en jätte downgrade att ta lenovon i processorväg istället?

Edit: denna dator kommer jag bara att använda med i skolan och den tiden är 1 år och 8 månader

edit2: lenovon kommer inte in Förens i mitten av november. Måste ha den snarast. Så det får nog bli asus ifrån webbhallen!

Skickades från m.sweclockers.com

kbay lake är lite svalare och snabbare, den aktuella går dessutom i högre klock.

Hur jag fick fram datorn var att använda prisjakts filter
Där jag filtrera ut följande:
Intel i5 eller I7, blir troligtvis en i5or för priset
Upplösning 1920*1080, fullhd är bekvämt att arbeta med.
Skärm 15,4, antar du vill ha denna storlek
Ram från 8GB
Högsta pris 10 000kr
SSD minst 200GB
USB 3, denna vill du nog garanterat minst ha. När du får slut på hårddisk så är denna 10 gånger så snabb som usb 2. Så om det tar 30 minuter att kopiera på usb3 så tar det 300minter på usb 2, om man nu har en snabb hårddisk på andra sidan. Usb 3,.1 (C) finns också som webhallens dator hade. Jag själv kör windows 2012 R2 maskiner från usb 3 hårddiskar och det går faktisk rätt så bra. Oftast har jag dock en ssd usb 3 hårddisk på andra sidan.

Filtret visas nedan och du kan ändra det som du vill, du kanske ej kräver fullhd etc:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s29076510...
Det blev 100st datorer som prisjakt hittade. Vissa av dem säljs bara från för mig okända butiker och jag rekommenderar våra fysiska elkejdor samt webhallen, netonnet, Inet, komplett, dustin, cdon o.s.v. (de är olika bra, men alla är seriösa)

Går man igenom listan hittar man mycket intressant som denna Acer från siba:
http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbara-datorer-me...
Den har istället för dvd spelare en extra 1TB vanlig hårddisk och mindre ssd på 256GB. (då kan du flytta ut vm till den mekaniska när du är klar, smat en VM från den mekaniska går fint, värre med 3st)
Du kan bygga ut ramminnet till hela 32GB

Minus på denna är lite dyrare, ingen dvd, om ni använder sånt så går du kopiera via nätverk eller skaffa en usb, den kostar några 100lappar extra och Acer är inte precis kända för kvalite. Men jag tycker de har förbättras jag har 2st Acer (stionära) som har använts dagligen från ca 2008 och de är precis som de är när de är nya.

Så mitt råd är lek med filterna på prisjakt efter dina önskemål, du skulle t.ex eventuellt kunna nöja dig med 128GB + en mekanisk hårddisk och se vad du hittar då? För som sagt sprider du ut vm på flera hårddiskar så sjunker kravet på hårddiskarnas prestanda.

*edit*
Jag gjorde ett nytt prisjakt filter. Där jag filtrerade bort de butiker som jag ej känner till eller har förtroende för i akut situation få en dator. sedan sänkte jag ssd storleken för att få fram nya kombos ssd plus meknaniska.
Filtret visas nedan:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s290766018

Och då fick jag t.ex fram denna från Inet.
https://www.inet.se/produkt/1960370/asus-f556ua-dm461t-i5-8gb...

Kostar endast 5999kr Uppfyller vad jag anser borde vara minikrav på hd, en ssd på 128GB och en mekanisk.. Nå som sagt mitt råd är att labba vidare med filterna och se vad du hittar. Sedan finns pricerunner tjänsten med om du föredrar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

kbay lake är lite svalare och snabbare, den aktuella går dessutom i högre klock.

Hur jag fick fram datorn var att använda prisjakts filter
Där jag filtrera ut följande:
Intel i5 eller I7, blir troligtvis en i5or för priset
Upplösning 1920*1080, fullhd är bekvämt att arbeta med.
Skärm 15,4, antar du vill ha denna storlek
Ram från 8GB
Högsta pris 10 000kr
SSD minst 200GB
USB 3, denna vill du nog garanterat minst ha. När du får slut på hårddisk så är denna 10 gånger så snabb som usb 2. Så om det tar 30 minuter att kopiera på usb3 så tar det 300minter på usb 2, om man nu har en snabb hårddisk på andra sidan. Usb 3,.1 (C) finns också som webhallens dator hade. Jag själv kör windows 2012 R2 maskiner från usb 3 hårddiskar och det går faktisk rätt så bra. Oftast har jag dock en ssd usb 3 hårddisk på andra sidan.

Filtret visas nedan och du kan ändra det som du vill, du kanske ej kräver fullhd etc:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s29076510...
Det blev 100st datorer som prisjakt hittade. Vissa av dem säljs bara från för mig okända butiker och jag rekommenderar våra fysiska elkejdor samt webhallen, netonnet, Inet, komplett, dustin, cdon o.s.v. (de är olika bra, men alla är seriösa)

Går man igenom listan hittar man mycket intressant som denna Acer från siba:
http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbara-datorer-me...
Den har istället för dvd spelare en extra 1TB vanlig hårddisk och mindre ssd på 256GB. (då kan du flytta ut vm till den mekaniska när du är klar, smat en VM från den mekaniska går fint, värre med 3st)
Du kan bygga ut ramminnet till hela 32GB

Minus på denna är lite dyrare, ingen dvd, om ni använder sånt så går du kopiera via nätverk eller skaffa en usb, den kostar några 100lappar extra och Acer är inte precis kända för kvalite. Men jag tycker de har förbättras jag har 2st Acer (stionära) som har använts dagligen från ca 2008 och de är precis som de är när de är nya.

Så mitt råd är lek med filterna på prisjakt efter dina önskemål, du skulle t.ex eventuellt kunna nöja dig med 128GB + en mekanisk hårddisk och se vad du hittar då? För som sagt sprider du ut vm på flera hårddiskar så sjunker kravet på hårddiskarnas prestanda.

*edit*
Jag gjorde ett nytt prisjakt filter. Där jag filtrerade bort de butiker som jag ej känner till eller har förtroende för i akut situation få en dator. sedan sänkte jag ssd storleken för att få fram nya kombos ssd plus meknaniska.
Filtret visas nedan:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s290766018

Och då fick jag t.ex fram denna från Inet.
https://www.inet.se/produkt/1960370/asus-f556ua-dm461t-i5-8gb...

Kostar endast 5999kr Uppfyller vad jag anser borde vara minikrav på hd, en ssd på 128GB och en mekanisk.. Nå som sagt mitt råd är att labba vidare med filterna och se vad du hittar. Sedan finns pricerunner tjänsten med om du föredrar den.

Sjukt nice! Tänkte inte ens på att prisjakt o sådanna sidor har filter för sånt! Tack det ska jag verkligen göra! Jättetacksam för ditt engagemang!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

500GB är inte mycket. För så mycket storleksmässigt i GB hade jag på min laptop 2008. Men hur stor hd man behöver beror såklart på vilken typ av Vms man har.

Nu framgick det att TS går en utbildning och då säger jag absolut minst 500GB, TS kommer säkerligen skapa mängder av olika VMs stup i kvarten, men endast ha igång 3st samtidigt. Jag skulle t.o.m vilja påstå att 500GB är lite, men man kan köpa en extern usb 3 hårddisk som man sparar undan på eller annat som en nas.

Stoppa i en 500GB ssd i den och den blir fin. Nu är väl den modellen optimerad för spel, så den är väl kanske inte det mest prisvärdigaste för att köra VM.

Att få ut krämen ur grafikkort i VM är en fråga för sig som jag inte alls har jobbat med och inte vet vilka grafikkort som är bäst för detta, men jag tror inte det kommer vara någon fokus i detta på din utbildning.

Nå i princip behöver en VM bara 8GB (linux)
Windows klarar sig på 30 något, det beror ju på vad man ska göra visst men om man bara ska provköra något så räcker 500 gb länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CC86:

Nå i princip behöver en VM bara 8GB (linux)
Windows klarar sig på 30 något, det beror ju på vad man ska göra visst men om man bara ska provköra något så räcker 500 gb länge.

Windows server går fint på 20GB sedan kan man göra så att den växer och inte tar all data hela tiden..
Nu skulle TS göra lite mer än att bara provköra utan troligtvis skapa mängder av VM maskiner under sin 2 års utbildning.

Så min åsikt är att 500GB ssd är superbekvämt för de flesta i TS sits, de kostar däremot en slant och man kan lugnt gå ner till halva hårddisken om man tar sig tiden och flytta maskiner mellan hårddiskar.

Permalänk
Medlem

https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/sok/hp_elitebook_2560... Denna o välja 8 gb ram o 240 gb ssd ska då duga.
Kan dock köpa 4 gb ram till och en ssd separat till den också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb