Nintendo tillkännager spelkonsolen Switch

Permalänk
Medlem

En sak angående namnet. Namnet behöver kunna fastna i medvetandet som ett koncept. Något eget. Det underlättar mycket om en produkt ska slå.
Det blir något som kan funka i dagligt tal:
"I bought a Wii", "What do you think about PS4?", "Mom I want a GameCube!", "Xbox at my place?"
Fullt förståeliga avslappnade meningar. Men hur blir det när man byter ut konsolnamnet till Switch?
Se andra exempel, mycket av Apples framsteg beror på att många satte likhetstecken mellan bärbara flashbaserade musikspelare och iPod, och att telefon i mångas ögon är synonymt med iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Intressant att så många är intresserade av hårdvaruprestanda men struntar fullständigt i spelen?

Betalda troll är vanligt. Dom brukar flockas vid releaser. Bara att gå vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En sak angående namnet. Namnet behöver kunna fastna i medvetandet som ett koncept. Något eget. Det underlättar mycket om en produkt ska slå.
Det blir något som kan funka i dagligt tal:
"I bought a Wii", "What do you think about PS4?", "Mom I want a GameCube!", "Xbox at my place?"
Fullt förståeliga avslappnade meningar. Men hur blir det när man byter ut konsolnamnet till Switch?
Se andra exempel, mycket av Apples framsteg beror på att många satte likhetstecken mellan bärbara flashbaserade musikspelare och iPod, och att telefon i mångas ögon är synonymt med iPhone.

Tänk följande scenario:
"Mom, I want a switch!"
I en julklapp hittas denna

Det var det första jag tänkte på då jag hörde namnet på den nya konsolen och det har inte ändrats.
Jag tycker inte att namnet är så lyckat, precis som Wii U

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Tänk följande scenario:
"Mom, I want a switch!"
I en julklapp hittas denna
http://s3.pji.nu/product/standard/800/2252583.jpg

Det var det första jag tänkte på då jag hörde namnet på den nya konsolen och det har inte ändrats.
Jag tycker inte att namnet är så lyckat, precis som Wii U

Jag vill då inte närvara på det julfirandet Håller med om att namnet känns lite väl tillgjort. Hade nog vart bättre om dom hållit fast vid namnet NX. "Switch" har liksom lite fel vibbar...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

När jag först hörde något rykte om en ny Nintendo maskin hade jag hoppats på en stationär.
När NX rykten om en bärbar kom blev jag besviken.
Ville att nästa Nintendo maskin skulle bli något mer i stil med vad kommande Xbox One Scorpio verkar bli.

Efter att ha sett videon är jag lite kluven.
Det kommer ju knappast vara något som kommer kunna matcha Scorpio hårdvarumässigt som de skulle kunna göra nya mer högupplösta, detaljerade Zelda spel och dyl.

Å andra sidan, första gången man såg bilder från Zelda Windwaker på Gamecube blev jag också besviken. Men det var ju ett rätt så bra spel ändå.

Kanske kan bli bra ändå. Nintendo har gjort en del spel som inte pushar grafiken rent tekniskt, men som ändå är roliga och ser ganska bra ut på deras egna stilistiska vis.

Har man begränsat med tid så är det inte en helt dum idé med en konsol man kan spela på teven hemma när man kan det och som man kan ta med sig portabelt och spela lite varsomhelst och närsomhelst tid finnes.
Kanske blir så att dessa möjligheter gör att man spelar de spel man har lite mer istället för att man spelar en del när man skaffat något nytt och sen blir det liggande.

Jag har inte bestämt mig ännu. Kommer inte förboka. Men kanske blir en Switch senare.
(Ja namnet var inte helt klockrent).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

När jag först hörde något rykte om en ny Nintendo maskin hade jag hoppats på en stationär.
När NX rykten om en bärbar kom blev jag besviken.
Ville att nästa Nintendo maskin skulle bli något mer i stil med vad kommande Xbox One Scorpio verkar bli.

Efter att ha sett videon är jag lite kluven.
Det kommer ju knappast vara något som kommer kunna matcha Scorpio hårdvarumässigt som de skulle kunna göra nya mer högupplösta, detaljerade Zelda spel och dyl.

Å andra sidan, första gången man såg bilder från Zelda Windwaker på Gamecube blev jag också besviken. Men det var ju ett rätt så bra spel ändå.

Kanske kan bli bra ändå. Nintendo har gjort en del spel som inte pushar grafiken rent tekniskt, men som ändå är roliga och ser ganska bra ut på deras egna stilistiska vis.

Har man begränsat med tid så är det inte en helt dum idé med en konsol man kan spela på teven hemma när man kan det och som man kan ta med sig portabelt och spela lite varsomhelst och närsomhelst tid finnes.
Kanske blir så att dessa möjligheter gör att man spelar de spel man har lite mer istället för att man spelar en del när man skaffat något nytt och sen blir det liggande.

Jag har inte bestämt mig ännu. Kommer inte förboka. Men kanske blir en Switch senare.
(Ja namnet var inte helt klockrent).

Rent generellt tycker jag aldrig att Nintendos trumfkort gentemot sina konkurrenter har varit grafiken, utan snarare enkelhet och lekfullheten på nåt sätt.
Dom ska antas vara uppe i samma nivå när det gäller grafik som sina konkurrenter tycker jag, sen säger det sig självt att Project Scorpio kommer vara kraftfullare då det kommer i slutet av nästa år medans Switch kommer om bara några månader. Jag känner lite som att jag nästan inte vill ha för bra grafik när det gäller Nintendo, inget för verklighetstroget, för då försvinner fantasin och lättheten med spelen. Säger inte att det ska vara stenålders-grafik och att dom ska gå tillbaka till 64:ans tid med RGB och scartkablar kombinerat med manuell kanalsökning för att få igång spelet på tv'n. Men håll det på en aningen enklare nivå, rent grafikmässigt.

Sony och Microsoft har haft sina stora titlar till sina konsoler, Devil May Cry, Castlevania, Halo, Resident Evil, Gran Turismo, Forza osv. Skulle aldrig få för mig att spela ett seriösare bil-spel, i likhet med Forza och Gran Turismo til ex Wii U, utan i så fall Mario Kart eller nåt liknande. Nintendo kommer för mig alltid att vara förknippat med 2 titlar, Mario & Zelda, det är där deras trumfkort ligger. Man har visat gång på gång att oavsett ålder så är båda titlarna fortfarande otroligt underhållande med dom flesta nya titlar. Super Mario Galaxy var ex inte långt ifrån lika roligt som jag hade när jag spelade Mario 64 som mest, fortfarande idag är det ett fantastiskt roligt spel. Zelda visar sig heller nästan aldrig bli tråkigt, visst, det har kommit en och annan halvdan titel till och från. Jag var inte lika jätteförtjust i Twilight Princess. Men utöver det så är det en spelserie man kan plöja ner oändligt antal timmar i utan att det blir för enformigt.
Alltifrån Snes och framåt upplever jag mer varit som en konsol man spelar på för att ha kul, dvs mycket plattform-spel som Mario, Zelda och diverse partyspel i likhet med Mario Party, Super Smash Broos osv. För mig har Nintendo aldrig varit en konsol jag suttit mig ner och lirat....allvarligt, om vi ska kalla det så. Det är mer nånting man spelar för att ha kul, utan nåt krav eller prestationsångest. Jag skulle ex aldrig få för mig att lira ex Tomb Raider, Watchdog etc etc till Wii U, om dom nu skulle finnas.
Blir Mario och Zelda bra så kanske det blir ett köp för min del

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Rent generellt tycker jag aldrig att Nintendos trumfkort gentemot sina konkurrenter har varit grafiken, utan snarare enkelhet och lekfullheten på nåt sätt.
Dom ska antas vara uppe i samma nivå när det gäller grafik som sina konkurrenter tycker jag, sen säger det sig självt att Project Scorpio kommer vara kraftfullare då det kommer i slutet av nästa år medans Switch kommer om bara några månader. Jag känner lite som att jag nästan inte vill ha för bra grafik när det gäller Nintendo, inget för verklighetstroget, för då försvinner fantasin och lättheten med spelen. Säger inte att det ska vara stenålders-grafik och att dom ska gå tillbaka till 64:ans tid med RGB och scartkablar kombinerat med manuell kanalsökning för att få igång spelet på tv'n. Men håll det på en aningen enklare nivå, rent grafikmässigt.

Håller med dig. Sen finns det ju spel där grafiken är riktigt fin, t.ex. PikMin 3. Apropå det, jag snackade lite med sambon om Switch och först var vi båda inne på samma spår; att vänta och se, ingen förbeställning. Sen när vi pratade om vilka spel som skulle komma så råkade jag nämna Pikmin 4 och då bestämde "regeringen" omgående att det minsann skulle införskaffas en "Switch"

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis, efter att ha läst runt lite mer så verkar dockningsstationen vara en just en dockningsstation för anslutning till TV och elnät för att ladda den. Sitter nog inga hjälpkretsar i dockan utan handlar nog snarare om olika prestandalägen förutsatt att Switch körs i ett snabbare läge dockad då. Men ventilationsöppningen talar för det, finns ingen anledning att ha något sådant annars då smuts kommer komma in den vägen.

Autodesk har middleware, exempelvis Maya. För de flesta är de väl fortfarande mest kända för deras CAD-mjukvaror, AutoCAD och Inventor. Flera av de som nämns utvecklar inte spel utan middleware och spelmotorer. Också en viktig punkt att dessa stöds vilket förenklar utveckling och portning av spel till plattformen.

Själv gillar jag speciellt att From Software nämns, Souls-spelen borde kunna dyka upp.

Jag och andra har nämnt det flera gånger i tråden redan: Nintendo har redan fått ett, på senare år, ovanligt brett stöd av utvecklare och utgivare. Typ alla stora är redan på och många har redan pratat om vad de tycker om plattformen och vad de vill se lanserat till den.

http://images.nintendolife.com/news/2016/10/guide_everything_we_now_know_about_the_nintendo_switch/attachment/8/original.jpg

Det finns ju fortfarande folk som inbillar sig att 3DS säljer dåligt. I verkligheten gör den fortfarande riktigt bra ifrån sig trots dess ålder. Och Nintendos ekonomi är ju välkänt bra också, trots att Wii U och delvis Wii inte sålt som förväntat. Wii försäljningen avtog ganska snabbt och Nintendo var troligen tvungen att få ut Wii U tidigare än tänkt. Har för mig det var ungefär ett år som försäljningen var snudd på död och inkomster kom från DS och 3DS-försäljningen.

Ärligt talat så är det rätt dåligt med nya exklusiva titlar till PS4. Mycket är ju just remasters och sådant som fortfarande inte lanserats. Intressant dock om The Last Guardian faktiskt släpps nu, min PS3 köptes för 8 år sedan då Sony ljög om att både det spelet och Gran Turismo 5 skulle lanseras inom kort. Hahahaha!

Uncharted 4 var riktigt bra dock. Tror det blev tre eller fyra genomspelningar totalt, en eller två av dessa för cheevos. Var rätt nära att missa den där som krävde att man spelade igenom på max 6 timmar eller något.

Visst, de har många som hoppat på men det betyder ju inte ett skvatt? Var det inte likadant med Wii U? Alla var sugna på den och det blev inget av det. Ser framför mig samma sak igen här.

Det är liksom stortitlarna som är intressanta, inte att alla väljer att porta över sina mobilspel eller dylikt. Så jag är inte övertygad om vi säger så.

Dessutom är det ju självklart att de vill få alla ombord....hur skulle marknadsföringen vara annars? Du är ju såld på det och tror på det pga den där bilden? Hade ju uppenbarligen önskad effekt om vi säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Håller med dig. Sen finns det ju spel där grafiken är riktigt fin, t.ex. PikMin 3. Apropå det, jag snackade lite med sambon om Switch och först var vi båda inne på samma spår; att vänta och se, ingen förbeställning. Sen när vi pratade om vilka spel som skulle komma så råkade jag nämna Pikmin 4 och då bestämde "regeringen" omgående att det minsann skulle införskaffas en "Switch"

Men precis!
Spel som ex Ocarina Of Time gör sig bättre i sin original-kvalitét än om man hade gjort om hela spelet med 1080p grafik och mer verklighetstroget.
Pikmin är som du säger helt otroligt vackert, lika så det där spelet som jag glömt namnet på nu bara för det. Där man bara rullar runt som en boll och lattjar runt, kommer verkligen inte ihåg vad det heter. Vet bara att jag satt med ett brett leende hela tiden då jag testade det.
Kalama.....nånting?
Men va bra, bara att boka en enhet då, slipper du ju fundera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CreX:

Mm... men inte direkt en Infinite Runner jag tänker på när jag hör "Zelda". Tycker de ska vara noga med att inte göra massa skitspel bara för sakens skull heller, utan satsa på kvalitetstitlar.

Epona Runner?
Haha, nä håller med. Vill även jag se något vassare och mer orginellt än en runner.

Skrivet av Zemlan:

Visst, de har många som hoppat på men det betyder ju inte ett skvatt? Var det inte likadant med Wii U? Alla var sugna på den och det blev inget av det. Ser framför mig samma sak igen här.

Det är liksom stortitlarna som är intressanta, inte att alla väljer att porta över sina mobilspel eller dylikt. Så jag är inte övertygad om vi säger så.

Dessutom är det ju självklart att de vill få alla ombord....hur skulle marknadsföringen vara annars? Du är ju såld på det och tror på det pga den där bilden? Hade ju uppenbarligen önskad effekt om vi säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har många av dessa företag uttalat sig positivt om NX (numera Switch). Men, som jag själv påpekat 2-3 gånger i tråden redan så väntar jag med slutgiltigt utlåtande tills vi hör mer om vilka spel dessa företag kommer lansera. Många av företagen slutade stödja Wii U vid lanseringen eller strax efter. Läget verkar vara annorlunda nu.

Företagen som listas är de som kommer släppa titlar av något slag till Switch alltså. Det är ingen önskelista eller liknande utan de Nintendo sammarbetar med.

Skrivet av RVX:

Men precis!
Spel som ex Ocarina Of Time gör sig bättre i sin original-kvalitét än om man hade gjort om hela spelet med 1080p grafik och mer verklighetstroget.
Pikmin är som du säger helt otroligt vackert, lika så det där spelet som jag glömt namnet på nu bara för det. Där man bara rullar runt som en boll och lattjar runt, kommer verkligen inte ihåg vad det heter. Vet bara att jag satt med ett brett leende hela tiden då jag testade det.
Kalama.....nånting?
Men va bra, bara att boka en enhet då, slipper du ju fundera

Skickades från m.sweclockers.com

3DS-utgåvan är en rätt trevlig uppdatering dock. Bortsett från vattentemplet möjligen, de gjorde om den då spelare klagat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

3DS-utgåvan är en rätt trevlig uppdatering dock. Bortsett från vattentemplet möjligen, de gjorde om den då spelare klagat.

Där håller jag verkligen med dig!
Det införde vissa trevliga nyheter i ett klassiskt spel, var helt ovetandes ang att dom gjorde om vatten-templet. Var det buggigt eller vad klagade folk på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Där håller jag verkligen med dig!
Det införde vissa trevliga nyheter i ett klassiskt spel, var helt ovetandes ang att dom gjorde om vatten-templet. Var det buggigt eller vad klagade folk på?

Skickades från m.sweclockers.com

De mesta av klagomålen var pusslet med vattennivåer i templet. Man ska höja och sänka denna till olika nivåer ett par gånger. Om spelet remastras en gång till så ser jag gärna att de gör detta valbart. Kan ha varit buggar som fixats också, spelet är ju långt ifrån buggfritt hehe.

Eller kanske till och med så man kan skifta mellan N64-orginalet och remastern. Ungefär som de uppdaterade Monkey Island-spelen, Day of the Tentacle, Grim Fandango och Halo: Anniversary / Halo: Master Chief Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De mesta av klagomålen var pusslet med vattennivåer i templet. Man ska höja och sänka denna till olika nivåer ett par gånger. Om spelet remastras en gång till så ser jag gärna att de gör detta valbart. Kan ha varit buggar som fixats också, spelet är ju långt ifrån buggfritt hehe.

Eller kanske till och med så man kan skifta mellan N64-orginalet och remastern. Ungefär som de uppdaterade Monkey Island-spelen, Day of the Tentacle, Grim Fandango och Halo: Anniversary / Halo: Master Chief Edition.

Ah ok. Jag vill minnas att just vatten-templet har blivit framröstat som den sömsta delen i spelet i diverse omröstningar genom åren, främst pga att det är mycket svårare än övriga tempel, och jag får nog vara benägen att hålla med

Möjligen att skifta mellan original och remastrade vore nåt, älskar att dom funktionerna finns i som du nämner i framförallt Grim Fandango och Monkey Island

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Ah ok. Jag vill minnas att just vatten-templet har blivit framröstat som den sömsta delen i spelet i diverse omröstningar genom åren, främst pga att det är mycket svårare än övriga tempel, och jag får nog vara benägen att hålla med

Möjligen att skifta mellan original och remastrade vore nåt, älskar att dom funktionerna finns i som du nämner i framförallt Grim Fandango och Monkey Island

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe ja det stämmer. Och lika här, hade problem även jag där vid varje genomspelning. Och då även 3DS-utgåvan, för en gångs skull kom jag ihåg hyffsat hur templet löstes vilket inte var till stor hjälp när de gjort om den.
Majoras Mask till 3DS fick en hel del förändringar också, en del ogillades rätt mycket minns jag. Något med hur Zora-masken fungerade i vattnet.

Hehe ja, rätt kul att skifta emellan för att se hur scenen ser ut i det andra läget. Har ju hänt en del under alla åren.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (otrevligheter, trollande)*

Givetvis är det ok att uttala sig kritiskt, men vänligen håll diskussionen på en trevlig och saklig nivå.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Rent generellt tycker jag aldrig att Nintendos trumfkort gentemot sina konkurrenter har varit grafiken, utan snarare enkelhet och lekfullheten på nåt sätt.
Dom ska antas vara uppe i samma nivå när det gäller grafik som sina konkurrenter tycker jag, sen säger det sig självt att Project Scorpio kommer vara kraftfullare då det kommer i slutet av nästa år medans Switch kommer om bara några månader. Jag känner lite som att jag nästan inte vill ha för bra grafik när det gäller Nintendo, inget för verklighetstroget, för då försvinner fantasin och lättheten med spelen. Säger inte att det ska vara stenålders-grafik och att dom ska gå tillbaka till 64:ans tid med RGB och scartkablar kombinerat med manuell kanalsökning för att få igång spelet på tv'n. Men håll det på en aningen enklare nivå, rent grafikmässigt.

Sony och Microsoft har haft sina stora titlar till sina konsoler, Devil May Cry, Castlevania, Halo, Resident Evil, Gran Turismo, Forza osv. Skulle aldrig få för mig att spela ett seriösare bil-spel, i likhet med Forza och Gran Turismo til ex Wii U, utan i så fall Mario Kart eller nåt liknande. Nintendo kommer för mig alltid att vara förknippat med 2 titlar, Mario & Zelda, det är där deras trumfkort ligger. Man har visat gång på gång att oavsett ålder så är båda titlarna fortfarande otroligt underhållande med dom flesta nya titlar. Super Mario Galaxy var ex inte långt ifrån lika roligt som jag hade när jag spelade Mario 64 som mest, fortfarande idag är det ett fantastiskt roligt spel. Zelda visar sig heller nästan aldrig bli tråkigt, visst, det har kommit en och annan halvdan titel till och från. Jag var inte lika jätteförtjust i Twilight Princess. Men utöver det så är det en spelserie man kan plöja ner oändligt antal timmar i utan att det blir för enformigt.
Alltifrån Snes och framåt upplever jag mer varit som en konsol man spelar på för att ha kul, dvs mycket plattform-spel som Mario, Zelda och diverse partyspel i likhet med Mario Party, Super Smash Broos osv. För mig har Nintendo aldrig varit en konsol jag suttit mig ner och lirat....allvarligt, om vi ska kalla det så. Det är mer nånting man spelar för att ha kul, utan nåt krav eller prestationsångest. Jag skulle ex aldrig få för mig att lira ex Tomb Raider, Watchdog etc etc till Wii U, om dom nu skulle finnas.
Blir Mario och Zelda bra så kanske det blir ett köp för min del

När NESen kom så fanns det väl ingen motsvarande produkt som var lika bra eller bättre än NES ?
Sega Master system kom senare. På den tiden så var det större skillnad på när konsolerna kom ut på olika marknader än nu. Så här i Europa så var det inte lika stor skillnad i när de släpptes som det var i Japan.
Master System var väl lite mer avancerad, men känns inte riktigt som den fick något ordentligt fotfäste här ändå? Minns inte att någon jag kände hade Master system.
Sen kom Sega med Mega drive / Genesis och den var ju klart mer avancerad än NES och den kom ut före SNES.
I början passade Sega på att jämföra Mega Drive / Genesis med NES. Som i USA hade de sina "Gensis does" reklamer.
Men när SNES kom så var den väl bättre än Mega Drive ?

När Nintendo 64 kom så var den rätt imponerande.
På PC så var grafikkort fortfarande mestadels något för att få bild på skärmen. Inte massa 3D, DirectX, OpenGL, Vulkan på den tiden. Grafiken i spel renderades i processorn och visades på skärmen av grafikkortet.
Det var väl någonstans runt den tiden som 3Dfx Voodoo kom. Men då var det 3D acceleratorer som inte gjorde 2D.
Så i så fall behövde man både ett vanligt grafikkort och ett Voodoo kort. Var långt ifrån alla PC som hade det.
Så Nintendo 64 var inte bara stark mot Saturn och Playstation, utan även mot PC på den tiden.
Nintendos val av Cartridge gjorde att det var svårare och dyrare att få in lika mycket på en kassett som på en CD som Saturn och PlayStation använde. Men laddningstiderna var klart snabbare.
Även om Cartridge inte var något nytt, så känns det ändå mer futuristiskt än CD/DVD.
Lite som SSD idag är dyrare per GB än HDD, men SSD är populärt ändå.
Skillnaden är att idag så kan man installera flera spel på en SSD (och man kan även avinstallera spel man tröttnat på), så man behöver inte köpa en SSD per spel.

GameCuben klarade väl inte riktigt av att slå Xboxen, men den stod sig ändå rätt så bra mot Dreamcast, PlayStation 2 och Xbox. Försäljningen lyckades inte komma upp i PS2 och Xbox nivåer. Men själva konsolen var inte mycket sämre.

Sen kom Wii och visst Wiimotes var något nytt som det tidigare inte fanns någon motsvarighet till. Åtminstone inte på bred nivå, som Wii som fanns tillgänglig till alla som hade tålamod att ställa sig i kö lista för att köpa Wii.
Men prestandan var inte där. Rent tekniskt var den snabbare än GameCube, men relativt mindre uppgradering än mellan någon tidigare konsol generation.
I praktiken så var det många Wii spel som hade sämre grafik än GameCube spel. Var väl visserligen mer spelutvecklarnas fel än hårdvaran, men ändå. Många som släppte plojspel, kolla man kan vifta Wiimoten och så händer något. Rida på den vågen istället för att göra bra spel.

Sen kom Wii U och vi är tillbaka i nutid.

80-talet, 90-tal och tidigt 2000-tal, var länge sen nu. Men jag tycker att Nintendo gjorde konsoler som stod sig väl mot konkurrensen på den tiden.

Däremot håller jag med om att det aldrig bara har handlat om grafiken. Nintendo har ändå varit hyfsat innovativa.
En kompis som köpte en begagnad NES med ett gäng spel och tillbehör på tidigt 90-tal.
Han fick med något sportspel, kan ha varit track'n'field ?
Hursomhelst så fanns det någon matta som man kunde springa och hoppa på istället för att använda den vanliga handkontrollern. Lite före Dance Dance Revolution spelen på PS2...
Zapper
Virtual Boy blev ju ingen succe... men de försökte och visst var det några år före Playstation VR.
Power Glove
R.O.B. verkar inte varit mycket att ha, men ändå ett försök att sammanföra spel och verklighet.
N64 kontrollern med analog spak (och rumble via Rumblepack).
Wiimotes, kunde vara frustrerande ibland, men i vissa spel så funkade de bra även utan motionplus.

Sen ett gäng spel genom åren som inte använt "plojgrejer" och kanske inte varit snyggast men ändå varit roliga och välgjorda spel.

Citat:

Sony och Microsoft har haft sina stora titlar till sina konsoler, Devil May Cry, Castlevania, Halo, Resident Evil, Gran Turismo, Forza osv.

Minns att jag spelat en del Castlevania: The Adventure förr. Men det var på Gameboy. Första Castlevania fanns på NES.
Så Castlevania är inget jag exklusivt associerar med Sony/Microsoft.

Däremot Forza och Gran Turismo är typiska Microsoft respektive Sony titlar.
Jag köpte PS2 ganska sent och köpte begagnat Gran Turismo 2 till den. Var rätt så kul att spela igenom trotts att det var gammalt. Gran Turismo 4 var klart snyggare, men begränsningar i däckval gör det besvärligare. Så frågan om inte GT2 var roligare ändå.
Forza serien gillar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

När NESen kom så fanns det väl ingen motsvarande produkt som var lika bra eller bättre än NES ?
Sega Master system kom senare. På den tiden så var det större skillnad på när konsolerna kom ut på olika marknader än nu. Så här i Europa så var det inte lika stor skillnad i när de släpptes som det var i Japan.
Master System var väl lite mer avancerad, men känns inte riktigt som den fick något ordentligt fotfäste här ändå? Minns inte att någon jag kände hade Master system.
Sen kom Sega med Mega drive / Genesis och den var ju klart mer avancerad än NES och den kom ut före SNES.
I början passade Sega på att jämföra Mega Drive / Genesis med NES. Som i USA hade de sina "Gensis does" reklamer.
Men när SNES kom så var den väl bättre än Mega Drive ?

När Nintendo 64 kom så var den rätt imponerande.
På PC så var grafikkort fortfarande mestadels något för att få bild på skärmen. Inte massa 3D, DirectX, OpenGL, Vulkan på den tiden. Grafiken i spel renderades i processorn och visades på skärmen av grafikkortet.
Det var väl någonstans runt den tiden som 3Dfx Voodoo kom. Men då var det 3D acceleratorer som inte gjorde 2D.
Så i så fall behövde man både ett vanligt grafikkort och ett Voodoo kort. Var långt ifrån alla PC som hade det.
Så Nintendo 64 var inte bara stark mot Saturn och Playstation, utan även mot PC på den tiden.
Nintendos val av Cartridge gjorde att det var svårare och dyrare att få in lika mycket på en kassett som på en CD som Saturn och PlayStation använde. Men laddningstiderna var klart snabbare.
Även om Cartridge inte var något nytt, så känns det ändå mer futuristiskt än CD/DVD.
Lite som SSD idag är dyrare per GB än HDD, men SSD är populärt ändå.
Skillnaden är att idag så kan man installera flera spel på en SSD (och man kan även avinstallera spel man tröttnat på), så man behöver inte köpa en SSD per spel.

GameCuben klarade väl inte riktigt av att slå Xboxen, men den stod sig ändå rätt så bra mot Dreamcast, PlayStation 2 och Xbox. Försäljningen lyckades inte komma upp i PS2 och Xbox nivåer. Men själva konsolen var inte mycket sämre.

Sen kom Wii och visst Wiimotes var något nytt som det tidigare inte fanns någon motsvarighet till. Åtminstone inte på bred nivå, som Wii som fanns tillgänglig till alla som hade tålamod att ställa sig i kö lista för att köpa Wii.
Men prestandan var inte där. Rent tekniskt var den snabbare än GameCube, men relativt mindre uppgradering än mellan någon tidigare konsol generation.
I praktiken så var det många Wii spel som hade sämre grafik än GameCube spel. Var väl visserligen mer spelutvecklarnas fel än hårdvaran, men ändå. Många som släppte plojspel, kolla man kan vifta Wiimoten och så händer något. Rida på den vågen istället för att göra bra spel.

Sen kom Wii U och vi är tillbaka i nutid.

80-talet, 90-tal och tidigt 2000-tal, var länge sen nu. Men jag tycker att Nintendo gjorde konsoler som stod sig väl mot konkurrensen på den tiden.

Däremot håller jag med om att det aldrig bara har handlat om grafiken. Nintendo har ändå varit hyfsat innovativa.
En kompis som köpte en begagnad NES med ett gäng spel och tillbehör på tidigt 90-tal.
Han fick med något sportspel, kan ha varit track'n'field ?
Hursomhelst så fanns det någon matta som man kunde springa och hoppa på istället för att använda den vanliga handkontrollern. Lite före Dance Dance Revolution spelen på PS2...
Zapper
Virtual Boy blev ju ingen succe... men de försökte och visst var det några år före Playstation VR.
Power Glove
R.O.B. verkar inte varit mycket att ha, men ändå ett försök att sammanföra spel och verklighet.
N64 kontrollern med analog spak (och rumble via Rumblepack).
Wiimotes, kunde vara frustrerande ibland, men i vissa spel så funkade de bra även utan motionplus.

Sen ett gäng spel genom åren som inte använt "plojgrejer" och kanske inte varit snyggast men ändå varit roliga och välgjorda spel.

Minns att jag spelat en del Castlevania: The Adventure förr. Men det var på Gameboy. Första Castlevania fanns på NES.
Så Castlevania är inget jag exklusivt associerar med Sony/Microsoft.

Däremot Forza och Gran Turismo är typiska Microsoft respektive Sony titlar.
Jag köpte PS2 ganska sent och köpte begagnat Gran Turismo 2 till den. Var rätt så kul att spela igenom trotts att det var gammalt. Gran Turismo 4 var klart snyggare, men begränsningar i däckval gör det besvärligare. Så frågan om inte GT2 var roligare ändå.
Forza serien gillar jag.

Wow! Det här kan jag inte besvara på min lilla mobil
Men jag ska försöka, håller med dig i det mesta du säger och med en motpunkt: jag hade ett Master System, Alex The Kid...det var tider det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Ser inte hur detta ska lyckas alls.

Som redan nämnts så bär folk omkring på sina smartphones -- jag håller inte andan för att se den första på stan med Nintendo Switch.

Switch? Nintendo NX har varit en väletablerat namn ganska länge nu. Svårt att uttala också, både på svenska och engelska. "Haaardu köpt Nintändo Switsch mannen?"

Handheld/stationärt känns extremt nödigt och något som en 10-årig kunde ha kommit på. Det säger sig självt också att prestandan kommer lagga efter så pass mycket att utvecklare inte kommer att hoppa på tåget, precis som med Wii U.

What the fuck Nintendo. RIP. Wii var en stor succé, det betyder inte automatiskt att nödiga idéer blir succé, även om jag helt och hållet förstår att folk reagerar som i youtube comments, "omg nintendo is so original, blah blah"...

Permalänk
Medlem

Kanske en konsoll jag köper för SPELEN, kommer aldrig dra med mig den till stan eller bussen, gissar på att batteritid är knappt en timme.

Men kanon ifall man vill fortsätta på toan när man är riktigt nödig

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kanske en konsoll jag köper för SPELEN, kommer aldrig dra med mig den till stan eller bussen, gissar på att batteritid är knappt en timme.

Men kanon ifall man vill fortsätta på toan när man är riktigt nödig

Batteritiden måste ju bero väldigt mycket på vad för sorts spel man spelar. Vid enklare spel håller den nog flera timmar. Jag kan även tänka mig en sån här men allt beror på spelutbudet. Kanske en julklapp eller födelsedagspresent till mig själv 2017?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kul koncept och kreativ idé!

Dock inget som jag själv saknar eller är intresserad av. Antingen så spelar jag hemma på PC, Mac eller konsoll (har tänkt att skaffa min första sådana när vi flyttar till hus snart med dedikerat biorum).

När jag är på jobbet eller stan så orkar jag inte släpa med mig en massa extra saker. Räcker med mobil, och i vissa fall dator och/eller surfplatta. Har jag något behov för att spela (vilket alltid kan var kul om man väntar och har en stund över) så blir det på någon av dessa enheter.

Alldeles ointressant för mig att släpa med mig en prylar på stan eller resa som enbart fixar spel, när jag redan har med mig en massa andra devices (blir för mycket att släpa på redan).

Gillar dock konceptet/kreativiteten hos Nintendo, och hoppas att andra kommer att köpa (Sony och Microsoft behöver konkurrens mot deras nuvarande oligopolliknande marknad). Jag kommer dock personligen inte att köpa.

Väntar på min beställning av Nintendo Classic Mini NES (som dessvärre verkar ha blivit försenad)...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Fixa pokémon go på denna så kommer den sälja som smör hahs

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Tumnus:

Beror väl helt på vad för hårdvara som sitter i den.. men med tanke på priset så tvivlar jag att det blir något högpresterande direkt.

I smell GT 1020. En krets som är framtagen enbart för att man ska kunna använda kretsen och "GeForce gaming Graphics cards" i samma mening.

Ironiskt nog så är det nästan samma nackdelar med denna "konsol" som det är med Wii U.

Prislappen ska tydligen ligga på runt 300 dollar. Alltså är chansen för snålhet "i vanlig Nintendo-ordning" väldigt överhängande.

Om de nu inte revolutionerat batteriet så tvivlar jag att den räcker vid "Långa flygresor".

Det är just kraften i konsolen som håller borta de stora AAA tillverkarna.

Du överdrev inte lite du. Så du menar att ett handhållet system ska kunna kylas och hållas igång om kretsen i den drar mellan 75 och 90W? Och detta ska alltså även passivt kylas? Mhmm...

Nog omöjligt för att Nvidia inte ska ha lyckats med det tidigare och att de skulle lyckas med det nu tvivlar jag starkt på. Framförallt när denna ska gå lös för 300 dollar och dessutom kunna kylas. Eller du kanske vill ha en Note 7 liknande pryl i handen? Finns inte en chans i hela... att Tegra kommer att prestera som ett GTX 1050Ti och ändå dra nog lite för att en handhållen maskin ska klara av att kyla den. Nvidia är inte trollkarlar.

Vi har hittat cynikern!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kanske en konsoll jag köper för SPELEN, kommer aldrig dra med mig den till stan eller bussen, gissar på att batteritid är knappt en timme.

Men kanon ifall man vill fortsätta på toan när man är riktigt nödig

Skulle batteritiden vara så usel, mot alla odds, lär den inte sälja nåt vidare.
Några timmar mellan laddningarna är nog mer realistiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Hänger helt på om det kommer tillräckligt många bra spel till den.

Paddan - tja, de flesta har paddor redan så den kommer inte att ha nåt allt-i-ett-värde. Men familjer kan vara stora och en padda till, varför inte? Den enda tveksamheten är kontrollerna på sidan. Det har provats förut och de har inte sålt alls. Behovet verkar inte vara så stort, speciellt om man bara kan köra icke-tunga spel på den.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Hänger helt på om det kommer tillräckligt många bra spel till den.

Paddan - tja, de flesta har paddor redan så den kommer inte att ha nåt allt-i-ett-värde. Men familjer kan vara stora och en padda till, varför inte? Den enda tveksamheten är kontrollerna på sidan. Det har provats förut och de har inte sålt alls. Behovet verkar inte vara så stort, speciellt om man bara kan köra icke-tunga spel på den.

Kanske har med tyngden på maskinen att göra ? Kanske tycker den blev för tung att hålla och spela en längre stund ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Epona Runner?
Haha, nä håller med. Vill även jag se något vassare och mer orginellt än en runner.

Haha epic idea! Ta patent.
2D mini game av horse race från Lon Lon Ranch.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Vi har hittat cynikern!

Dåtid + Nutid = Framtid.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Tumnus:

Dåtid + Nutid = Framtid.

Jag tror att vad man måste ta i beaktning med Nintendo är att dom har ett stort fokus på att nischa sig själva och att i stor utsträckning hålla sig ifrån att tävla med de numera stora drakarna som är Sony och Microsoft. Nintendo har traditionellt sätt hållit sig borta från att släppa prestandamonster och lär undvika det denna gången också men eftersom Nvidia är partner denna gången och det är baserat på Pascal så ser det ut att bli en relativt kraftfull konsol jämförbart med WiiU som var gammal hårdvara redan när den släpptes. Switch ser ut att bli kraftfull för att vara en handheld sen innebär det givetvis att den inte kommer att kunna tävla med PlayStation eller Xbox.

Jag tror på denna konsollen faktiskt. Den kan bli framgångsrik.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267015:

Nog vet jag att det sålt bra, men Wii, N3DS och Wii U suger extremt mycket för det.
Varför? Brist på vettiga spel, överpriser, dålig hårdvara och hemska operativsystem. Hårdvara och bra grafik är såklart inte allt men måste de lägga ribban så extremt lågt varje gång?

Deras gimmickar tillför för övrigt ingenting. Wii sålde bra för att de var "först" med "motion controlled gaming" och marknadsföringen lyckades hypa upp Wii, dock var utförandet uselt. Hur löste Nintendo det? De släppte motionplus till Wiimoten för att den skulle klara göra det den borde klarat från början, som dessutom kostade en hel del. Denna var dessutom ett krav i senare spel. Utan större ansträngning blev Wii med kringutrustning snabbt väldigt dyr. Mycket dyrare än PS3 och då var den ändå underlägsen hårdvarumässigt.
3D skärmen på 3DS är också exempel på en gimmick som gav Nintendo lite publicitet men som var en flopp i verkligheten. 3DS och New3DS skärmarna är dessutom plågsamt lågupplösta. Såpass att det stör spelandet.
Wii U kontrollen är väl lugnt en av deras värsta påhitt hittills. En gimmick som skall väcka intresse men som i verkligheten är värdelös. Dessutom hade Wii U hårdvara som just var likvärdig med 360 prestandamässigt, som de släpper ungefär i samma veva som PS4 och XboxOne. Duktigt. På tal om OS, jo samtliga maskiner har hemska GUIn. Japanerna har kanske en egen åsikt om vad som är bra UI design men jag vet inte, Sony har ju bäst UI så det är väl bara Nintendo.
Nintendo är lite som Samsung, hypar hårt med flashiga gimmickar, sen är grejorna plastigt skräp till överpriser med dåligt UI.

Men argumentet kvarstår, den gick bra trots att du inte gillade den. Uppenbarligen gjorde många andra det. Jag ska avslöja att jag inte heller gillar Wii eller Wii U. Men jag tror du och den där CS ser det från fel sett. Vi vill gärna ha en ordinär spelmaskin, medan framför allt Wii tilltalade en helt ny målgrupp.

Lustigt att du nämner Sony som bra UI. XMB var rätt mycket waste of space även om stilrenheten var trevlig. Trögt var det också, och inge multitasking ö.h.t. Verkligen antiklimax för en så "kraftfull" maskin.

Skrivet av anon5930:

Precis, efter att ha läst runt lite mer så verkar dockningsstationen vara en just en dockningsstation för anslutning till TV och elnät för att ladda den. Sitter nog inga hjälpkretsar i dockan utan handlar nog snarare om olika prestandalägen förutsatt att Switch körs i ett snabbare läge dockad då. Men ventilationsöppningen talar för det, finns ingen anledning att ha något sådant annars då smuts kommer komma in den vägen.

Autodesk har middleware, exempelvis Maya. För de flesta är de väl fortfarande mest kända för deras CAD-mjukvaror, AutoCAD och Inventor. Flera av de som nämns utvecklar inte spel utan middleware och spelmotorer. Också en viktig punkt att dessa stöds vilket förenklar utveckling och portning av spel till plattformen.

Själv gillar jag speciellt att From Software nämns, Souls-spelen borde kunna dyka upp.

Jag och andra har nämnt det flera gånger i tråden redan: Nintendo har redan fått ett, på senare år, ovanligt brett stöd av utvecklare och utgivare. Typ alla stora är redan på och många har redan pratat om vad de tycker om plattformen och vad de vill se lanserat till den.

http://images.nintendolife.com/news/2016/10/guide_everything_we_now_know_about_the_nintendo_switch/attachment/8/original.jpg

Det finns ju fortfarande folk som inbillar sig att 3DS säljer dåligt. I verkligheten gör den fortfarande riktigt bra ifrån sig trots dess ålder. Och Nintendos ekonomi är ju välkänt bra också, trots att Wii U och delvis Wii inte sålt som förväntat. Wii försäljningen avtog ganska snabbt och Nintendo var troligen tvungen att få ut Wii U tidigare än tänkt. Har för mig det var ungefär ett år som försäljningen var snudd på död och inkomster kom från DS och 3DS-försäljningen.

Ärligt talat så är det rätt dåligt med nya exklusiva titlar till PS4. Mycket är ju just remasters och sådant som fortfarande inte lanserats. Intressant dock om The Last Guardian faktiskt släpps nu, min PS3 köptes för 8 år sedan då Sony ljög om att både det spelet och Gran Turismo 5 skulle lanseras inom kort. Hahahaha!

Uncharted 4 var riktigt bra dock. Tror det blev tre eller fyra genomspelningar totalt, en eller två av dessa för cheevos. Var rätt nära att missa den där som krävde att man spelade igenom på max 6 timmar eller något.

Visste inte att Autodesk gjorde mellanmjukvara. Räknas Maya som det? Trodde det bara var modellering.

Ljög och ljög, han där Fumito Ueda verkar lite egensinnig och fick någon slags konstnärlig blackout och var påväg att ge upp alltihopa, men återkom till sist.

Skrivet av Petterk:

Autodesk äger middleware som Gameware / Scaleform / Beast / HumanIK. Plus också verktyg för 3D-modellering samt animering inriktade mot spelmarknaden som Maya, 3ds Max och Motionbuilder. Samt spelmotorn Stingray då. Middleware har de definitivt anpassat för konsolen.

Där ser man

Skrivet av anon5930:

Switch Pro-kontroller finns också, visades upp i klippet:

http://images.nintendolife.com/news/2016/10/guide_everything_we_now_know_about_the_nintendo_switch/attachment/5/original.jpg

Borde gå att använda utanför dockningsstationen också, finns inbyggda stöd i Switch.

Hade föredragit Wii U Pro, tycker den layoutmässigt är den bästa kontrollen som någonsin gjorts.

Har jättelänge önskat mig en sådan, där spakarna är i samma höjd överst. att det skulle dröja så länge innan någon gjorde en.

Skrivet av anon5930:

...
Jag håller med dig. Ryktena har trots allt varit rätt exakta under rätt lång tid ändå. Det som inte verkar stämma är väl att NX/Switch skulle vara AMD-baserad då. Själv hoppas jag att det kanske kommer en helt stationär konsoll med ännu högre prestanda som är kompatibel med NX-titlarna men kan driva dessa med bättre grafik/högre upplösning och så vidare. Men det som visats ser bra nog ut ändå.

...

AMD-delen var väl främst baserad på historik och att AMD gick ut med att de hade 3 chip på gång. Uppenbarligen var det Xbone S, PS4pro och Scorpio. Har ju i princip varit AMD sedan Nintendo 64.

Skrivet av Baxtex:

Missförstå mig inte, jag har inget emot bärbara spelenheter, har en 3DS själv. Använder den dock bara hemma för det är då jag har tid att spela, och då kunde jag lika gärna spelat på en stationär enhet. Nu vet vi inte så mycket om Switch, men det är väl säkert att anta att hårdvaran kommer bara grymt svag vilket blir trist om man ändå bara har den hemma med obegränsad el, data, plats etc.

Som Yoshman påpekade så har de bästa ARM-kärnorna sprungit om Jaguar-kärnorna som sitter i PS4 och Xbone, och tillsammans med Pascal-kärnor är det faktiskt fullt möjligt att NX/Switch blir kraftfullare.

Skrivet av Hurtigbullen:

Håller med dig. Sen finns det ju spel där grafiken är riktigt fin, t.ex. PikMin 3. Apropå det, jag snackade lite med sambon om Switch och först var vi båda inne på samma spår; att vänta och se, ingen förbeställning. Sen när vi pratade om vilka spel som skulle komma så råkade jag nämna Pikmin 4 och då bestämde "regeringen" omgående att det minsann skulle införskaffas en "Switch"

Haha, kul att du kallar din andra hälft för regeringen, vet en till som gör det

Pikmin var asnajs, lite lite bortglömd guldklimp. Tvåan gjordes i så liten upplaga, fanns bara för fullpris ett tag och sedan var den borta Hoppas de portar trean.

Skrivet av RVX:

Men precis!
Spel som ex Ocarina Of Time gör sig bättre i sin original-kvalitét än om man hade gjort om hela spelet med 1080p grafik och mer verklighetstroget.
Pikmin är som du säger helt otroligt vackert, lika så det där spelet som jag glömt namnet på nu bara för det. Där man bara rullar runt som en boll och lattjar runt, kommer verkligen inte ihåg vad det heter. Vet bara att jag satt med ett brett leende hela tiden då jag testade det.
Kalama.....nånting?
Men va bra, bara att boka en enhet då, slipper du ju fundera

Skickades från m.sweclockers.com

Nu gjorde du mig nostalgisk. Känner också att OoT inte hade gjor sig bra som remake. Det är perfekt som den är. Det ger en särskild lekfullhet i att vara lite förenklat, samtidigt som det ger en viss mystik och magi. Men det är ändå bra detaljerat för att ge en känslan av att vara i en hel värld.

Katamari Damacy! Ett av mina favoritspel, inte för spelet som sådant utan stilen och känslan.

Skrivet av anon5930:

...

3DS-utgåvan är en rätt trevlig uppdatering dock. Bortsett från vattentemplet möjligen, de gjorde om den då spelare klagat.

Bah, inget fel på vattentemplet. Det var den enda grottan i hela jäkla spelet jag klarade utan guide, var urusel på fria 3D-spel back in the day

Skrivet av GuessWho:

När NESen kom så fanns det väl ingen motsvarande produkt som var lika bra eller bättre än NES ?
Sega Master system kom senare. På den tiden så var det större skillnad på när konsolerna kom ut på olika marknader än nu. Så här i Europa så var det inte lika stor skillnad i när de släpptes som det var i Japan.
Master System var väl lite mer avancerad, men känns inte riktigt som den fick något ordentligt fotfäste här ändå? Minns inte att någon jag kände hade Master system.
Sen kom Sega med Mega drive / Genesis och den var ju klart mer avancerad än NES och den kom ut före SNES.
I början passade Sega på att jämföra Mega Drive / Genesis med NES. Som i USA hade de sina "Gensis does" reklamer.
Men när SNES kom så var den väl bättre än Mega Drive ?

När Nintendo 64 kom så var den rätt imponerande.
På PC så var grafikkort fortfarande mestadels något för att få bild på skärmen. Inte massa 3D, DirectX, OpenGL, Vulkan på den tiden. Grafiken i spel renderades i processorn och visades på skärmen av grafikkortet.
Det var väl någonstans runt den tiden som 3Dfx Voodoo kom. Men då var det 3D acceleratorer som inte gjorde 2D.
Så i så fall behövde man både ett vanligt grafikkort och ett Voodoo kort. Var långt ifrån alla PC som hade det.
Så Nintendo 64 var inte bara stark mot Saturn och Playstation, utan även mot PC på den tiden.
Nintendos val av Cartridge gjorde att det var svårare och dyrare att få in lika mycket på en kassett som på en CD som Saturn och PlayStation använde. Men laddningstiderna var klart snabbare.
Även om Cartridge inte var något nytt, så känns det ändå mer futuristiskt än CD/DVD.
Lite som SSD idag är dyrare per GB än HDD, men SSD är populärt ändå.
Skillnaden är att idag så kan man installera flera spel på en SSD (och man kan även avinstallera spel man tröttnat på), så man behöver inte köpa en SSD per spel.

GameCuben klarade väl inte riktigt av att slå Xboxen, men den stod sig ändå rätt så bra mot Dreamcast, PlayStation 2 och Xbox. Försäljningen lyckades inte komma upp i PS2 och Xbox nivåer. Men själva konsolen var inte mycket sämre.

Sen kom Wii och visst Wiimotes var något nytt som det tidigare inte fanns någon motsvarighet till. Åtminstone inte på bred nivå, som Wii som fanns tillgänglig till alla som hade tålamod att ställa sig i kö lista för att köpa Wii.
Men prestandan var inte där. Rent tekniskt var den snabbare än GameCube, men relativt mindre uppgradering än mellan någon tidigare konsol generation.
I praktiken så var det många Wii spel som hade sämre grafik än GameCube spel. Var väl visserligen mer spelutvecklarnas fel än hårdvaran, men ändå. Många som släppte plojspel, kolla man kan vifta Wiimoten och så händer något. Rida på den vågen istället för att göra bra spel.

Sen kom Wii U och vi är tillbaka i nutid.

80-talet, 90-tal och tidigt 2000-tal, var länge sen nu. Men jag tycker att Nintendo gjorde konsoler som stod sig väl mot konkurrensen på den tiden.

Däremot håller jag med om att det aldrig bara har handlat om grafiken. Nintendo har ändå varit hyfsat innovativa.
En kompis som köpte en begagnad NES med ett gäng spel och tillbehör på tidigt 90-tal.
Han fick med något sportspel, kan ha varit track'n'field ?
Hursomhelst så fanns det någon matta som man kunde springa och hoppa på istället för att använda den vanliga handkontrollern. Lite före Dance Dance Revolution spelen på PS2...
Zapper
Virtual Boy blev ju ingen succe... men de försökte och visst var det några år före Playstation VR.
Power Glove
R.O.B. verkar inte varit mycket att ha, men ändå ett försök att sammanföra spel och verklighet.
N64 kontrollern med analog spak (och rumble via Rumblepack).
Wiimotes, kunde vara frustrerande ibland, men i vissa spel så funkade de bra även utan motionplus.

Sen ett gäng spel genom åren som inte använt "plojgrejer" och kanske inte varit snyggast men ändå varit roliga och välgjorda spel.

Minns att jag spelat en del Castlevania: The Adventure förr. Men det var på Gameboy. Första Castlevania fanns på NES.
Så Castlevania är inget jag exklusivt associerar med Sony/Microsoft.

Däremot Forza och Gran Turismo är typiska Microsoft respektive Sony titlar.
Jag köpte PS2 ganska sent och köpte begagnat Gran Turismo 2 till den. Var rätt så kul att spela igenom trotts att det var gammalt. Gran Turismo 4 var klart snyggare, men begränsningar i däckval gör det besvärligare. Så frågan om inte GT2 var roligare ändå.
Forza serien gillar jag.

Shit, långt inlägg.

Jag kände en med Sega Master system! Den tillverkas tydligen fortfarande för den brasilianska marknaden, helt galet.

Fanns skitmånga tillbehör till NES, tala om gimmicks där alltså.

Virtual boy blev ju pannkaka för att Nintendo mer eller mindre övergav den mot slutet av utvecklingsfasen och styrde över fokuset till Project Reality istället. Den Virtual boy som släpptes var en prototyp som aldrig var avsedd för produktion. Tanken var att den skulle vara som någon modern VR-grej, som en hjälm man sätter på huvudet, men den färdigställdes aldrig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian