Ska jag köpa ny kylare? (Jag har Corsair H100i)

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa ny kylare? (Jag har Corsair H100i)

Jag börjar med de viktiga specsen.

  • i5-4670K

  • MSI 770 2GB

  • Corsair H100i

Jag har köpt BF1 och det fungerar skitbra, däremot så går min CPU på 100% load konstant när jag spelar, detta resulterar i höga CPU temparaturer - normalt 70-80C.

Min Corsair h100i däremot rör sig inte över 40C, jag har igår bytt kylpasta och skruvat den hårdare mot processorn.

Min fråga egentligen är om jag ska köpa ny kylare eller en ny processor eller ska jag inte oroa mig över de höga temparuterna? Är temperaturerna logiska när jag har en h100i som kyler?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@gurre95
Har du även kolla tempen med olika program, tänkte bara så att programmet inte visar fel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@gurre95
Har du även kolla tempen med olika program, tänkte bara så att programmet inte visar fel.

Har kollat med realtemp samt Corsair Link

Permalänk
Medlem

Jag hade iaf inte brytt mig. Kommer nog en uppdatering till bf1 som löser CPU usage oxå. 80grader är inte farligt för cpu. Suger dock att en så dyr kylare funkar så kasst. Satsa på en fet tornkylare nästa gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Satsa på en fet tornkylare nästa gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Will do!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurre95:

Jag börjar med de viktiga specsen.

  • i5-4670K

  • MSI 770 2GB

  • Corsair H100i

Jag har köpt BF1 och det fungerar skitbra, däremot så går min CPU på 100% load konstant när jag spelar, detta resulterar i höga CPU temparaturer - normalt 70-80C.

Min Corsair h100i däremot rör sig inte över 40C, jag har igår bytt kylpasta och skruvat den hårdare mot processorn.

Min fråga egentligen är om jag ska köpa ny kylare eller en ny processor eller ska jag inte oroa mig över de höga temparuterna? Är temperaturerna logiska när jag har en h100i som kyler?

Tack för svar!

Vad ligger cpu vcore på då, under max load? 1.3v+ så lär del vara anledningen.
Dvs. Dynamisk vcore eller offset +
För kör du stock,lätt oc med låst vcore på normalt värde så är kylarn garanterat felmonterad,defekt.
Bakplåt ev felsatt. Kolla med hwmonitor när du kör aida64 trial stresstest eller cpu-z bench eller intel burntest.
Kolla vcore max

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av gurre95:

Jag börjar med de viktiga specsen.

  • i5-4670K

  • MSI 770 2GB

  • Corsair H100i

Jag har köpt BF1 och det fungerar skitbra, däremot så går min CPU på 100% load konstant när jag spelar, detta resulterar i höga CPU temparaturer - normalt 70-80C.

Min Corsair h100i däremot rör sig inte över 40C, jag har igår bytt kylpasta och skruvat den hårdare mot processorn.

Min fråga egentligen är om jag ska köpa ny kylare eller en ny processor eller ska jag inte oroa mig över de höga temparuterna? Är temperaturerna logiska när jag har en h100i som kyler?

Tack för svar!

Hej,

CPU-temperaturen och temperaturen på vattnet i kylaren ska inte vara lika om det var du du blev brydd över.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan