[SOLVED] Är det någon skillnad i uppstartstid mellan olika ssd:er?

Permalänk

[SOLVED] Är det någon skillnad i uppstartstid mellan olika ssd:er?

Jag har letat länge men inte hittat något direkt svar... Jag har läst massor av ssd-guider, benchmarks osv, men ingen pratar om den "vardagliga" prestandan (uppstartstid, start av program osv). Varför mäter man inte sånt? Jag misstänker att det inte är så stor skillnad mellan olika märken, är det så?
Jag planerar att köpa en 500 GB ssd, men vet inte vilken. Eftersom jag är student så lägger jag helst ner så lite pengar som möjligt...
Är det stor skillnad i hur snabb datorn känns vid vardaglig användning mellan den billigaste ssd:n och en dyrare ssd?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det beror på hastigheten, vissa dyrare kanske är bättre på att hålla hög hastighet under längre tid.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Slewentogzz:

Jag har letat länge men inte hittat något direkt svar... Jag har läst massor av ssd-guider, benchmarks osv, men ingen pratar om den "vardagliga" prestandan (uppstartstid, start av program osv). Varför mäter man inte sånt? Jag misstänker att det inte är så stor skillnad mellan olika märken, är det så?
Jag planerar att köpa en 500 GB ssd, men vet inte vilken. Eftersom jag är student så lägger jag helst ner så lite pengar som möjligt...
Är det stor skillnad i hur snabb datorn känns vid vardaglig användning mellan den billigaste ssd:n och en dyrare ssd?

Tack på förhand!

NVME ssder är snabbare för uppstarten, men med allt påslaget på mitt Z97 impact så startar den på 8sek med en vanlig sata ssd. Vill du ha jätte rapp dator är det NVME/PCIE ssder du ska leta efter ex Intel 750 eller samsung m.2 PRO

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Skillnaden i uppstart mellan 7 och 8 sekunder gör verkeligen en väsentlig skillnad med tanke på hur många gånger man startar om datorn på en dag

Permalänk
Medlem

Om du jämför en 5+ år gammal Gen 1-2 SSD vs en modern maxad AHCI SSD (typ 850 EVO/PRO)... så ja.. det kan halvera tiden (från typ 15-20 sek till <10). Jämför du mellan max prestanda AHCI vs en max NVMe prestanda SSD så kan det i bästa fall skilja sig nån sekund eller 2 från, men troligen inte ens det.

En budget disk (som kan hantera voltdrift problemen) idag är dock mer än nog snabb för att starta på ca 10 sek. Win 8/10 har dessutom snabbstart som läser sekventiellt, vilket snabbar upp det ännu mer. Ofta är det POST/BIOS uppstart som tar mest tid med en vettig SSD.

Så mao... bara du har en SSD, så startar datorn relativt snabbt. Du märker först skillnaden mellan en snabb vs långsam när du be den göra tunga slumpmässiga skrivoperationer, som tex patcha ett stort spel. Eller mellan SATA/NVMe när du ska läsa/skriva stora mängder info. Då kommer deras bättre prestanda till nytta och man ser de sämre går ner på knäna.

Men i vardagligt bruk är det så lite skillnad att du inte märker det om du inte har 2 identiska maskiner bredvid vartannat som du jämför.

2 viktiga saker att se upp med budget SSD dock:

1. Många av dem är av TLC typ, dvs varje cell i SSDn lagrar 3-bit data. Dvs 000-001...110-111. Detta tar längre tid att skriva och kan på en hel del enheter tom vara långsammare att skriva till än en HDD. (BX200, 600p, MX300 tex). De har därför en SLC cache, där de bara skriver 1 enda bit, dvs 0 eller 1, vilket går betydligt snabbare. Problemet är att storleken på denna cache är begränsad, och när den tar slut, och du behöver skriva mer data, så sjunker hastigheten drastiskt (ner till 20MB/s i 600p tex).

2. Inte alla SSDer är lika, och med TLC påfrestningen så läcker de spänning med tiden. Detta gör att de får problem att läsa och måste använda ECC tester för att läsa korrekt. En SSD som inte har kontroll på detta, kommer därför att tappa prestanda på gammal data som ligger lagrat, över tid, vilket gör att din boot tid kommer att bli långsammare och långsammare. Bra SSDer dock, justerar spännings toleranserna, samt skriver om sin data när detta problem blir större, och på så sätt behåller prestandan.

Så välj en SSD som hanterar detta, för annars kommer du märka att du måste skriva om större delar av disken var 3:e månad, eller tom mer ofta. Ex på SSDer som inte är bra på detta är Adata SP550, Crucial BX200. Ex på diskar som inte ha problem: Trion 150, Toshiba Q300, Corsair Force LE, Sandisk Ultra II, Samsung 850 EVO. Finns fler, men jag vill inte rabbla upp alla, samt jag vet inte alla nya diskars problem.

Permalänk

@Paddanx: Otroligt mycket tack ska du ha! Det här är precis det svaret jag letat efter. Då kanske jag slår till på en OCZ Tr150 500GB, verkar vara billigast i klassen. Tack för att du tog dig tid med ett utförligt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

@Paddanx: Otroligt mycket tack ska du ha! Det här är precis det svaret jag letat efter. Då kanske jag slår till på en OCZ Tr150 500GB, verkar vara billigast i klassen. Tack för att du tog dig tid med ett utförligt svar!

Ingen fara.

Jag har själv en 480GB av dessa, och med senaste FW fungerar den bra. Föreslår dock att du laddar ner OCZs toolbox och ser till att den är uppdaterad, för att få bästa prestanda ur den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du jämför en 5+ år gammal Gen 1-2 SSD vs en modern maxad AHCI SSD (typ 850 EVO/PRO)... så ja.. det kan halvera tiden (från typ 15-20 sek till <10). Jämför du mellan max prestanda AHCI vs en max NVMe prestanda SSD så kan det i bästa fall skilja sig nån sekund eller 2 från, men troligen inte ens det.

det dära e bullshit

i7 3770k med samsung 830 ssd mot en 850 evo ssd = noll i skillnad i uppstart.
kanske om man körde med den första intel x25 eller va de nu hette men inte med de som kom ut när 830 släpptes, dvs runt 2011 så e det inte stor skillnad för uppstart å vanligt win användande.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

det dära e bullshit

i7 3770k med samsung 830 ssd mot en 850 evo ssd = noll i skillnad i uppstart.
kanske om man körde med den första intel x25 eller va de nu hette men inte med de som kom ut när 830 släpptes, dvs runt 2011 så e det inte stor skillnad för uppstart å vanligt win användande.

Först säger du "B/S"... sen säger du "...kanske om man körde med den första intel x25 eller va de nu hette..."

Vad exakt tror du "5+ år gammal Gen 1-2 SSD" betyder?!

Det är X25 (som är gen 2), OCZ Core/Agility 1 osv. Och här har du definitivt en skillnad. Tom mellan Kington V200/Corsair P60 och dagens är där märkbar skillnad (har en Windows 10 med Kingston V200 64GB och en med 850 EVO 250GB hemma, och det märks, även om Win 10 gör relativt bra jobb att täcka upp.) Så detta är baserat på egen erfarenhet också, då jag har haft SSD diskar i snart 10 år.

Titta på Samsungs gen 1-2: http://www.disctech.com/Samsung-64GB-2-5-SSD-SATA-Hard-Drive-... Jag har några sådana själv, och de har ca 10MB/s 4k skrivprestanda, och ingen Trim, och ca 100MB/s läs/skriv sekventiell.

Så innan du slänger ur dig "bull shit", läs ordentligt. 830 är verkligen inte gen 1-2... den är nog snarare gen 4, då 470 var gen 3 vill jag minnas, och i gen 3 så blev IOPs prestandan på MLC enheter märkbart bättre.

Permalänk

@Slewentogzz:

Till exempel Techreport och Hardwarecanucks testar hur lång tid boot tar när de recenserar SSDer om du är intresserad av att kolla upp hur mycket det skiljer sig för olika SSDer.
Och Hardwarecanucks testar också hur lång dess boot tar beroende på hur full SSDen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Först säger du "B/S"... sen säger du "...kanske om man körde med den första intel x25 eller va de nu hette..."

Vad exakt tror du "5+ år gammal Gen 1-2 SSD" betyder?!

Det är X25 (som är gen 2), OCZ Core/Agility 1 osv. Och här har du definitivt en skillnad. Tom mellan Kington V200/Corsair P60 och dagens är där märkbar skillnad (har en Windows 10 med Kingston V200 64GB och en med 850 EVO 250GB hemma, och det märks, även om Win 10 gör relativt bra jobb att täcka upp.) Så detta är baserat på egen erfarenhet också, då jag har haft SSD diskar i snart 10 år.

Titta på Samsungs gen 1-2: http://www.disctech.com/Samsung-64GB-2-5-SSD-SATA-Hard-Drive-... Jag har några sådana själv, och de har ca 10MB/s 4k skrivprestanda, och ingen Trim, och ca 100MB/s läs/skriv sekventiell.

Så innan du slänger ur dig "bull shit", läs ordentligt. 830 är verkligen inte gen 1-2... den är nog snarare gen 4, då 470 var gen 3 vill jag minnas, och i gen 3 så blev IOPs prestandan på MLC enheter märkbart bättre.

du skrev 5+ år gamla så jag skrev om min gamla 830 som e 5+ år där även crucial m4 intels 3serie tror jag(segast här) å corsair force gt(sandforce 2 enhete) snabbast av alla dessa diskar då iaf har inga problem med dagens belastningar. du borde nog i så fall säga att gen 1 å 2diskarna som e över 7+ år som e seega som skjutton å inte de som e typ 5+ år

inte ens när jag lirar bf med vänner å vi får för oss att tävla om vem som loadar upp snabbast märks det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

du skrev 5+ år gamla så jag skrev om min gamla 830 som e 5+ år där även crucial m4 intels 3serie tror jag(segast här) å corsair force gt(sandforce 2 enhete) snabbast av alla dessa diskar då iaf har inga problem med dagens belastningar. du borde nog i så fall säga att gen 1 å 2diskarna som e över 7+ år som e seega som skjutton å inte de som e typ 5+ år

inte ens när jag lirar bf med vänner å vi får för oss att tävla om vem som loadar upp snabbast märks det.

Det finns faktiskt sega <5 år också, men att man säger "5+ gen 1-2" är en rätt bra beskrivning då det är en hell grupp med enheter som kom allt mellan 2008 till 2011 beroende på tillverkare.

Sen att din råkar vara gen 4, och nöd o näppe 5 år (då den kom slutet på 2011) är att greppa efter halmstrån från din sida, då den inte är i närheten av gen 2, och inte är mer än 5 år gammal. Kunde lika gärna skrivit 5-10 år... då det var en generisk beskrivning.

Olika tillverkare släppte olika gen och olika tekniker vid olika år, OCZ tex öste ut diskar och kontrollers som F, så det var nästan omöjligt att hålla koll på. Sandforce 2280 kretsen tex som är väldigt populär är ju med prestandan som en gen 4, som trots allt säljs än idag, trots att den kom 2010. Så gen 4 år 2010 eller gen 4 2016... Och det ironiska är att bra disk från 2010 med denna kontroller är på många sätt snabbare än Samsung 830, men de senare diskarna med den kontrollern har sämre NAND och sämre stabilitet (då den har gått från prestanda till budget), men det är samma krets. Så min poäng... "året den är gjord" är rätt vag beskrivning på vad en SSD är.

Vad som ofta indikerade "gen 3" var just den kraftigt förbättrade 4k skrivningen, samt sekventiella skrivningen. Detta var ju tiden när Sandforce 1200/1500 styrkretsarna kom ut och diskar som Vertex 2, Corsair F100 och liknande kom till marknaden. Den förbättrade skrivprestandan syns bla. här över gen 2 (Vertex 1). Intels styrkrets var på den tiden redan med "X-25M Gen 2" (även om prestandan är gen 3). Diskar här hade ofta Sata 2 som begränsning, antingen på styrkontrollern, eller i NANDet.

Gen 4, där 830 kommer in är ju var de flesta Sandisk 2280 diskarn hamnar, och även Crucial M4 om jag inte minns fel, tillsammans med Vetex 3, Kingston HyperX, Force GT osv. Det stora hoppet här var ju 500MB/s sekventiell prestanda och snabbare läsning i IOPs.
Du ser här test mellan 470 och 830, båda Samsung, och kan se skillnaden. Men även en gen 3 kan vara bra på sitt sätt, så länge de hade trim (vilket inte alltid var fallet på gen 2 och 3).

Så Gen 3-4 och senare vs en absolut maxad SATA AHCI disk som 850 EVO/PRO idag är det lite skillnad på. Och om du läser den posten du svarade på från början så ser du att det är exakt det jag sa från början. Det är först i tunga skrivapplikationer som du märker skillnad mellan sata enheterna, inte i vardagsbruk.

Kan avsluta med att i en gammal Core2duo test laptop på jobb så sitter en gammal 13000kr:s (när den lanserades) 120GB OCZ Core, dvs gen 1 SSD, fortfarande fungerande. Jag lyckades hitta en ny FW för den gamla bråkande Jmicron kontrollern, och sedan dess är den betydligt bättre. Disken startar program och Windows 7 relativt snabbt (snabbare än ursprungs HDDn iaf), men när den ska skriva uppdateringar eller liknande, så är den lite långsam. Det fungerar dock helt okej för en Gen 1 MLC SSD från 2008...