Acer släpper XB241YU med 1440p och 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Hymer:

@larsalarsa: vilket påhopp? Jag och de flesta jag känner tycker inte att sync ger något öht och ja det är min åsikt och du behöver inte hålla med.

Men jag vågar påstå att i ett blindtest så lär dom flesta inte märka om sync är på eller av.

Mitt påhopp på ditt inlägg. Jag raljerar ju.
Det jag menar är att subjektiva åsikter är relativt irrelevanta, då de är just subjektiva. Kan du påvisa fakta eller något så när välgrundade uppgifter så är det mycket mer intressant och relevant. Det ger mycket mer till diskussionen än att bara hävda att man inte tycker att något är bra.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Är det verkligen så svårt att acceptera att olika personer har olika, behov, tycke och smak. Det finns många som frågat efter en 1080p IPS 144Hz(+) i olika forum jag har besökt. Världen kretsar inte endast kring dina egna åsikter.

Inte alls, och visst är det så. Det finns säkerligen "många" som efterfrågar fler analoga systemkameror på marknaden också men jag tror inte kameraaktörer ser det som en bra affär att lansera några sådana idag. Jag konstaterar bara var innovationskurvan ligger och nämner att det är just så kallade laggards som efterfrågar nya 1080p-skärmar.

Det är tyvärr inte särskilt sannolikt att det dyker upp. (IPS + 144Hz) + 1080p är helt enkelt en ekvation som inte går ihop då IPS i 144Hz är nyare än 1080p och därför applicerats på 1440p-skärmar i högre utsträckning. Marknaden för din önskade produkt är troligen för liten för att det ska vara värt att lansera. Det har inget alls att göra med mina egna åsikter – det är inte ens en åsikt, och definitivt inte min egen.

Är det så att efterfrågan är så stor som du – om jag förstår det hela rätt, tror – och det är en värd affärside att lansera en sån produkt så borde du väl undersöka möjligheterna att tjäna pengar på det; för då är du troligen ensam om ditt värdeerbjudande på en tom marknadsplats.

Testa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_of_innovations

Permalänk

Och så TN panel igen.....VA 27"+, 144hz 1440P. Give me

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Den pixeltätheten är helt klart intressant!

24" och 1440p = AA behövs väl knappt ?

Exakt! Sharp af 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackscorpioZ:

Och så TN panel igen.....VA 27"+, 144hz 1440P. Give me

Jaa ... VA 100+Hz 30"+ 1440\4K och sist men rätt trevligt med glossy, sitter i mörklagt kontor så slipper speglingen 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ollemedo:

5 500 kr för en skärm med TN panel

Kan Asus så kan Acer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kan någon tillverkare fixa ihop en skärm på 24-27", 1440p, IPS, 144hz, G-sync, som inte kostar multum snälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Inte alls, och visst är det så. Det finns säkerligen "många" som efterfrågar fler analoga systemkameror på marknaden också men jag tror inte kameraaktörer ser det som en bra affär att lansera några sådana idag. Jag konstaterar bara var innovationskurvan ligger och nämner att det är just så kallade laggards som efterfrågar nya 1080p-skärmar.

Det är tyvärr inte särskilt sannolikt att det dyker upp. (IPS + 144Hz) + 1080p är helt enkelt en ekvation som inte går ihop då IPS i 144Hz är nyare än 1080p och därför applicerats på 1440p-skärmar i högre utsträckning. Marknaden för din önskade produkt är troligen för liten för att det ska vara värt att lansera. Det har inget alls att göra med mina egna åsikter – det är inte ens en åsikt, och definitivt inte min egen.

Är det så att efterfrågan är så stor som du – om jag förstår det hela rätt, tror – och det är en värd affärside att lansera en sån produkt så borde du väl undersöka möjligheterna att tjäna pengar på det; för då är du troligen ensam om ditt värdeerbjudande på en tom marknadsplats.

Testa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_of_innovations

Normalt skulle jag inte ha orkat svara men när man faktiskt stöter på någon som försöker argumentera istället för att bara föra fram sina subjektiva åsikter och ta till påhopp som man alltid ser på nätet idag så kan jag inte låta bli.

Den modellen funkar bra i många fall men på upplösning kanske den inte är den mest lämpliga att tillämpa på då den skulle tyda på att upplösningen bara blir större och större med jämn utvecklingsfart utan att det skulle finnas något som säger att utvecklingen skulle bromsa av i takt. Redan nu så märker vi att 1080p har levt kvar/varit relevant väldigt lång tid.

Problemet med upplösning är att det är relaterat till hur stor skärmen måste fysiskt vara för att vara bekväm att använda. Det kommer komma en gräns då folk anser skärmarna blir för stora (finns olika orsaker till detta som jag tar upp senare). Det är inte enbart nästan skrattretande definitionen av "laggards" som detta kan förklaras med. T.ex. mobiltelefonmarknaden har redan börjat nå en vägg hur stor mobilerna kan fysiskt vara för att vara bekväma att använda med dagens design (ryms inte fickan, svårt att använda med en hand osv) eller så om de nu inte övergår snart till telegrafiska displayer t.ex. så kommer troligtvis aldrig 6" eller större bli någon norm. Medan datorskärmar inte har samma begränsning för marknaden vad gäller storlek kommer också den gränsen att komma emot, för vissa personer, fortare än andra, t.ex. hur mycket utrymme man har för skärmen. En annan viktig faktor här är e-sports scenen som har helt andra behov än medelsvensson och e-sports är en väldigt snabbt växande marknad där det börjas som följd också pumpa mer och mer pengar in som marknadsföringsplatform. En annan faktor som inte kan förbises är naturligtvis hårdvarukravet.

- Desto större skärm desto längre bort borde man sitta från skärmen eller tvärtom, går det ju att sitta närmare en mindre skärm för att få skärmen täcka en större yta av din synfält då upplevelsen i spel vanligtvis förbättras. Folk har inte vanligtvis obegränsat djupa bord vilket begränsar hur långt ifrån de sitter från skärmen vilket i sin tur påverkar storleken de beställer.

- Delen av synfältet som vi kan fokusera skarpt på är relativt smalt även fast vi har bred perifert synfält. Desto större skärm och upplösning desto svårare blir det i snabba action spel, speciellt FPS spel att hänga med allt som händer på skärmen, speciellt vid kanterna. Det kan handla om i t.ex. CSGO om att vem hinner döda vem först som dyker upp bakom ett hörn, i BF1 om att märka av ett plan som flyger mot dig i bakgrunden medans du fokuserar på en fiende rakt fram i din synfält. Det handlar om en balansgång mellan upplevelse och reaktionsförmåga. Top spelare inom e-sports scenen prioriterar säkert reaktionsförmåga mycket mer än "medelsvensson".

- E-sports scenen kan jämföras med överklocknings communityn. Till först var det ingen tillverkare som talade om överklockning, det var liksom en tabu nästan. Senare visade sig att överklockningsentusiasterna började även ge inflytande för valet på hårdvara hos medel-svensson och det blev bara vanligare och vanligare att överklocka. Sen dess började överklockning så småningom t.o.m. bli en av de största marknadsförings aspekterna, speciellt bland moderkortstillverkare. Dessa paralleller kan även appliceras på marknadsföringen av skärmar inom e-sporten. Respekterade skärmar inom e-sportscenen blir intressanta även bland fler och fler medelsvenssons som är intresserad utav en bra gaming skärm, man kanske är lat för att göra research eller annars litar på e-sporten eller andra duktiga spelarnas bedömning att man får en skärm som inte sätter käppar i hjulet för ens spelförmåga. Det är lite på så sätt som BenQ t.ex. har lyckats få sin uppmärksamhet bland CSGO spelare. En viktigt aspekt bland mera seriösa spelare är förstås prestandan men även som sagt storleken, då speciellt på e-sports turneringar har spelarna väldigt begränsat utrymme och sitter ofta nästan med ansiktet fast i skärmen och då är det nästan 24"/1080p som gäller och inte bara för att de "vant" sig vid storleken. Vissa kanske inte vet det själv men börjar märka det först efter att ha bytt upp sig till större skärmar, ultra-wide skärmar osv. Top eliten kommer troligtvis märka av detta före medelsvensson som kanske inte heller bryr sig i den aspekten då de prioriterar så hårt själva spelupplevelsen men grejjen är att e-sports scenen kommer sätta press på skärm(panel) tillverkarna att även i fortsättningen ta fram ändamålsenliga skärmstorlekar till e-sport turneringar vilket idagsläget 24"/1080p är i detta område. Denna skärm t.ex. är ett ypperligt exempel som har kommit till stånd tack vare e-sports scenen och flera är på kommande, bl.a. en 24.5"/1080p/240Hz (äkta) panel som kommer användas åtminstone av ASUS och Acer, förstås TN panel då eftersom IPS inte skulle klara av så låga responstider att 240Hz vore en möjlighet. Men det finns ju många såna idag som vägrar välja TN panel, speciellt såna som inte är proffsspelare vilket är stora majoriteten och då kanske man ger lite större vikt åt att välja en IPS panel istället och då skulle en 24"/1080p IPS vara ett väsentligt val.

- Enligt mig skulle jag säga att minimikravet idagsläget för 1440p 144Hz skärm om man tänkt spela även nyare spel med den är väl ca ett st GTX 970~GTX 1060 för att det ska vara någon vits ungefär. Kollar man Steam hardware survey så är GTX 970 följt av GTX 960 och GTX 750 Ti top-3. GTX 750 Ti är hela 3 ggr(+) mera populärt än ett GTX 1070 idag. Det är först när man kan börja tala om att 2000~3000 kr klassens medelklass kort börjar hantera 1440p på ett bra sätt även i nyare spel som man kan börja tala om att 1440p skulle ha förutsättningar att ens kunna bli mainstream sett strikt från hårdvaru kravens synvinkel. Vi börjar närma oss men inte riktigt där ännu, det finns alltså en bra grund till varför en hel del väljer bort 1440p än idag pga. hårdvaru kravet.

Med dessa aspekter i åtanke tror jag det finns rum än idag för en 1080p/24"/144Hz(+)/IPS panel som någon/några utav tillverkarna ASUS, BenQ/Zowie eller Acer kunde snappa upp. Trots allt finns det ju bara en 144Hz(+) 1440p panel också idagsläget. Men denna panel borde isåfall komma senast inom 2 år, helst inom 2017 så det börjar bli tight nu. Jag har inte alltför stora förhoppningar men jag tycker iallafall det finns en grund till att en sån panel kunde existera för mera seriösa spelare för Battlefield, CSGO, COD, UT, Quake osv som även prioritiserar bildkvalité ganska högt men vill även se till att kunna hålla en hög fps.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Normalt skulle jag inte ha orkat svara men när man faktiskt stöter på någon som försöker argumentera istället för att bara föra fram sina subjektiva åsikter och ta till påhopp som man alltid ser på nätet idag så kan jag inte låta bli.

Den modellen funkar bra i många fall men på upplösning kanske den inte är den mest lämpliga att tillämpa på då den skulle tyda på att upplösningen bara blir större och större med jämn utvecklingsfart utan att det skulle finnas något som säger att utvecklingen skulle bromsa av i takt. Redan nu så märker vi att 1080p har levt kvar/varit relevant väldigt lång tid.

Problemet med upplösning är att det är relaterat till hur stor skärmen måste fysiskt vara för att vara bekväm att använda. Det kommer komma en gräns då folk anser skärmarna blir för stora (finns olika orsaker till detta som jag tar upp senare). Det är inte enbart nästan skrattretande definitionen av "laggards" som detta kan förklaras med. T.ex. mobiltelefonmarknaden har redan börjat nå en vägg hur stor mobilerna kan fysiskt vara för att vara bekväma att använda med dagens design (ryms inte fickan, svårt att använda med en hand osv) eller så om de nu inte övergår snart till telegrafiska displayer t.ex. så kommer troligtvis aldrig 6" eller större bli någon norm. Medan datorskärmar inte har samma begränsning för marknaden vad gäller storlek kommer också den gränsen att komma emot, för vissa personer, fortare än andra, t.ex. hur mycket utrymme man har för skärmen. En annan viktig faktor här är e-sports scenen som har helt andra behov än medelsvensson och e-sports är en väldigt snabbt växande marknad där det börjas som följd också pumpa mer och mer pengar in som marknadsföringsplatform. En annan faktor som inte kan förbises är naturligtvis hårdvarukravet.

- Desto större skärm desto längre bort borde man sitta från skärmen eller tvärtom, går det ju att sitta närmare en mindre skärm för att få skärmen täcka en större yta av din synfält då upplevelsen i spel vanligtvis förbättras. Folk har inte vanligtvis obegränsat djupa bord vilket begränsar hur långt ifrån de sitter från skärmen vilket i sin tur påverkar storleken de beställer.

- Delen av synfältet som vi kan fokusera skarpt på är relativt smalt även fast vi har bred perifert synfält. Desto större skärm och upplösning desto svårare blir det i snabba action spel, speciellt FPS spel att hänga med allt som händer på skärmen, speciellt vid kanterna. Det kan handla om i t.ex. CSGO om att vem hinner döda vem först som dyker upp bakom ett hörn, i BF1 om att märka av ett plan som flyger mot dig i bakgrunden medans du fokuserar på en fiende rakt fram i din synfält. Det handlar om en balansgång mellan upplevelse och reaktionsförmåga. Top spelare inom e-sports scenen prioriterar säkert reaktionsförmåga mycket mer än "medelsvensson".

- E-sports scenen kan jämföras med överklocknings communityn. Till först var det ingen tillverkare som talade om överklockning, det var liksom en tabu nästan. Senare visade sig att överklockningsentusiasterna började även ge inflytande för valet på hårdvara hos medel-svensson och det blev bara vanligare och vanligare att överklocka. Sen dess började överklockning så småningom t.o.m. bli en av de största marknadsförings aspekterna, speciellt bland moderkortstillverkare. Dessa paralleller kan även appliceras på marknadsföringen av skärmar inom e-sporten. Respekterade skärmar inom e-sportscenen blir intressanta även bland fler och fler medelsvenssons som är intresserad utav en bra gaming skärm, man kanske är lat för att göra research eller annars litar på e-sporten eller andra duktiga spelarnas bedömning att man får en skärm som inte sätter käppar i hjulet för ens spelförmåga. Det är lite på så sätt som BenQ t.ex. har lyckats få sin uppmärksamhet bland CSGO spelare. En viktigt aspekt bland mera seriösa spelare är förstås prestandan men även som sagt storleken, då speciellt på e-sports turneringar har spelarna väldigt begränsat utrymme och sitter ofta nästan med ansiktet fast i skärmen och då är det nästan 24"/1080p som gäller och inte bara för att de "vant" sig vid storleken. Vissa kanske inte vet det själv men börjar märka det först efter att ha bytt upp sig till större skärmar, ultra-wide skärmar osv. Top eliten kommer troligtvis märka av detta före medelsvensson som kanske inte heller bryr sig i den aspekten då de prioriterar så hårt själva spelupplevelsen men grejjen är att e-sports scenen kommer sätta press på skärm(panel) tillverkarna att även i fortsättningen ta fram ändamålsenliga skärmstorlekar till e-sport turneringar vilket idagsläget 24"/1080p är i detta område. Denna skärm t.ex. är ett ypperligt exempel som har kommit till stånd tack vare e-sports scenen och flera är på kommande, bl.a. en 24.5"/1080p/240Hz (äkta) panel som kommer användas åtminstone av ASUS och Acer, förstås TN panel då eftersom IPS inte skulle klara av så låga responstider att 240Hz vore en möjlighet. Men det finns ju många såna idag som vägrar välja TN panel, speciellt såna som inte är proffsspelare vilket är stora majoriteten och då kanske man ger lite större vikt åt att välja en IPS panel istället och då skulle en 24"/1080p IPS vara ett väsentligt val.

- Enligt mig skulle jag säga att minimikravet idagsläget för 1440p 144Hz skärm om man tänkt spela även nyare spel med den är väl ca ett st GTX 970~GTX 1060 för att det ska vara någon vits ungefär. Kollar man Steam hardware survey så är GTX 970 följt av GTX 960 och GTX 750 Ti top-3. GTX 750 Ti är hela 3 ggr(+) mera populärt än ett GTX 1070 idag. Det är först när man kan börja tala om att 2000~3000 kr klassens medelklass kort börjar hantera 1440p på ett bra sätt även i nyare spel som man kan börja tala om att 1440p skulle ha förutsättningar att ens kunna bli mainstream sett strikt från hårdvaru kravens synvinkel. Vi börjar närma oss men inte riktigt där ännu, det finns alltså en bra grund till varför en hel del väljer bort 1440p än idag pga. hårdvaru kravet.

Med dessa aspekter i åtanke tror jag det finns rum än idag för en 1080p/24"/144Hz(+)/IPS panel som någon/några utav tillverkarna ASUS, BenQ/Zowie eller Acer kunde snappa upp. Trots allt finns det ju bara en 144Hz(+) 1440p panel också idagsläget. Men denna panel borde isåfall komma senast inom 2 år, helst inom 2017 så det börjar bli tight nu. Jag har inte alltför stora förhoppningar men jag tycker iallafall det finns en grund till att en sån panel kunde existera för mera seriösa spelare för Battlefield, CSGO, COD, UT, Quake osv som även prioritiserar bildkvalité ganska högt men vill även se till att kunna hålla en hög fps.

Intressant. Jag tänkte inte på det faktum att e-sportare föredrar mindre skärmar, men när du säger det vet jag att de ibland till och med spelar i fönsterläge för att få en snävare UI. Jag förstår så klart att 1440p kan bli plottrigt på en mindre skärm, även om jag personligen hade uppskattat pixel-densiteten.

Varför tror du det kommer sig att ingen lanserar sagd produkt då? Det känns orimligt att ingen av de stora bolagen skulle känna till om ett relevant behov på marknaden fanns. Det händer sällan att sånna luckor tillåts existera och när de gör det växer omvälvande företag fram ur dem (typ, till exempel... Snapchat). Kan det inte ha att göra med att proffsspelare inte sällan mer eller mindre skiter i det visuella och då är en TN-panel fullgod eller bättre med låg latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Kan någon tillverkare fixa ihop en skärm på 24-27", 1440p, IPS, 144hz, G-sync, som inte kostar multum snälla?

Utan G-sync går det nog att fixa, men tyvärr drar det upp priset rätt rejält. Det blir väl cirka 1-1,5k som G-sync drar upp priset? Lite synd för oss med nvidia kort då det inte är superstor skillnad på Free-sync och G-sync...

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk

@larsalarsa: Jag tror att den skärmen skulle sälja som smör. Dom flesta tycker att 1080p ser tillräckligt bra ut och tar hellre 144Hz än högre upplösning. Ska man ha båda så krävs det värre grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Intressant skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Inte alls, och visst är det så. Det finns säkerligen "många" som efterfrågar fler analoga systemkameror på marknaden också men jag tror inte kameraaktörer ser det som en bra affär att lansera några sådana idag.

Det är ingen stor marknad, men den finns absolut och växer faktiskt lite. Exempel på de som idag både lanserar och säljer nya filmbaserade (begreppet "analogt" kan diskuteras, då filmkornen är mer digitala i sin karaktär, medans CCD/CMOS-sensorer faktiskt är helt analoga, men som först sedan i ett senare led, efter själva ljusinsamlingen, samplas i en A/D-konverter, för att först då bli digital information) kameror är Leica, Impossible, Fujifilm (Instax), Lomography.

Lite sidospår dock (och inget inlägg i skärmdebatten i sig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av TappadBakom:

@larsalarsa: Jag tror att den skärmen skulle sälja som smör. Dom flesta tycker att 1080p ser tillräckligt bra ut och tar hellre 144Hz än högre upplösning. Ska man ha båda så krävs det värre grafikkort.

Det känns onödigt att ge sig in i ett försök till en intellektuell diskussion med någon som skriver "dom", "värre grafikkort" och till råge på det tror sig tala för dom (sic.) flesta andra.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Visst har TN blitt bättre men det känns som att IPS lr IPS liknande är vad folk vill ha.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Visst har TN blitt bättre men det känns som att IPS lr IPS liknande är vad folk vill ha.

Om dom lyckas få bort IPS-glow och förbättra responstiden möjligtvis.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av MinscS2:

Om dom lyckas få bort IPS-glow och förbättra responstiden möjligtvis.

Jag trodde de var snabba nog. Responstiden som anges är ju dålig men det är endast teoretisk. I praktiken är en 6ms IPS lika snabb som en 2ms TN för de räknar från olika färger. Det såg jag för nåra år sen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Master of Overkill

Folk som säger G-SYNC ej gör skillnad XD

Jag märker skillnad på direkt efter jag rör musen.

IPS har stil delay i snabba FPS spel = ej nice.

Därför har jag kvar min ROG SWIFT gamla tills OLED höga Hz kommer

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Ollemedo:

5 500 kr för en skärm med TN panel

Betalade just 6300 för en. Den är rätt bra, dock.

Som den här. Ganska nätt PPI Har bara hittat 25" IPS med 1440p innan, och de simmade fortfarande omkring i 60Hz-träsket allihop.

Den ser nog riktigt krispig ut för 24" eSportsgamers

Sök själv på Prisjakt efter 24" 1440p-skärmar Nä just det.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

om de nu inte övergår snart till telegrafiska displayer t.ex. så kommer troligtvis aldrig 6" eller större bli någon norm.

Förlåt min okunskap, men vad är en "telegrafisk display"? Googlade lite men hittade ingenting alls. Menade du något annat, eller sitter du och läcker företagshemligheter?

Skrivet av larsalarsa:

Det känns onödigt att ge sig in i ett försök till en intellektuell diskussion med någon som skriver "dom", "värre grafikkort" och till råge på det tror sig tala för dom (sic.) flesta andra.

Skrivet av larsalarsa:
Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur blir det med 144p på en 24 tum skärm egentligen? blir inte allt VÄLDIGT smått? går i tankarna att köpa den äldre modellen som har 1080p på 24tum.

Missade det här. Ja, allting blir väldigt smått i browsern, så jag zoomar friskt in när jag känner att det behövs. (Shift+scrollhjul, inte så farligt. Kör faktiskt rätt galet stort, kan tro att jag är pensionär.) Windows-skalningen har jag till 115% tror jag (kan kolla senare), på 100% blir aktivitetsfältet för litet för min smak. Så i min mening blir det lite extra pill med sådan DPI, men är man beredd att göra det (det är faktiskt riktigt simpelt, det hela) så får man rätt storlek på sakerna väldigt lätt. Om du dock är sådan som tycker det ska vara 100% plug-and-play och hatar att pilla ens lite i menyer så är nog 1080p bättre. Själv är jag jättenöjd med 1440p på 23,8", men smaken är ju som sagt...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

@Dafydd: Skönt att se att det finns någon här som är ännu mer anal än vad jag är!