Sid Meier’s Civilization VI

Permalänk
Avstängd

Går det inte att stjäla land längre? Har resurser som jag måste ha 4 rutor från min stad så den går inte köpa, och bygga en ny stad bara för en resurs känns ju lite surt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Går det inte att stjäla land längre? Har resurser som jag måste ha 4 rutor från min stad så den går inte köpa, och bygga en ny stad bara för en resurs känns ju lite surt.

De har ändrat great persons ganska mycket, förut gjorde ju alla samma sak. Själv har jag inte hittat någon som man kan stjäla land med.

Permalänk
Medlem

Just att undanta civ katalog från antivirus tycks ha snabbat på spelet mycket.

Känns som vissa delar är lite omogna, var en civ som ville ha min religion men i övrigt var glad, 3 rundor senare var han riktigt sur och deklarerade krig. Inte direkt så man han skaffa fram en och skeppa dit en missionary på 3 rundor...

Tror det finns lite mer sådant de borde tweaka, har inte hunnit lira så jättemycket, men annars tycker jag spelet känns roligt och bättre än 5an.

Saknar att man inte kan sätta upp teams, så man kan köra en alians med en bekant mot andra teams i flerspelarläge.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Går det inte att stjäla land längre? Har resurser som jag måste ha 4 rutor från min stad så den går inte köpa, och bygga en ny stad bara för en resurs känns ju lite surt.

Går det att kulturmäkta via en Elvis i närmsta stad? Eller finns det inga Great Artists i sexan?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Just att undanta civ katalog från antivirus tycks ha snabbat på spelet mycket.

Känns som vissa delar är lite omogna, var en civ som ville ha min religion men i övrigt var glad, 3 rundor senare var han riktigt sur och deklarerade krig. Inte direkt så man han skaffa fram en och skeppa dit en missionary på 3 rundor...

Tror det finns lite mer sådant de borde tweaka, har inte hunnit lira så jättemycket, men annars tycker jag spelet känns roligt och bättre än 5an.

Saknar att man inte kan sätta upp teams, så man kan köra en alians med en bekant mot andra teams i flerspelarläge.

Det knäppaste som hänt mig var att en missionär fastnade mitt i ett gäng trupper från ett annat land. Den hade ingenstans att avsluta sin turn. Gick inte att radera den heller. Fick starta om spelet.

Finns en del buggar, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Det knäppaste som hänt mig var att en missionär fastnade mitt i ett gäng trupper från ett annat land. Den hade ingenstans att avsluta sin turn. Gick inte att radera den heller. Fick starta om spelet.

Finns en del buggar, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Autch, man får passa sig hur man flyttar sina trupper alltså! Det är ju gamebreaking när du inte ens kan gå tillbaka till varifrån du kom. De lär hotfixa sådant men man kan tycka att det är något de borde tänkt och testade när de gjorde koden för enhetsförflyttning. Tycks som de varit lite tidiga med sin lansering och vi får hoppas på att en patch kommer snart för liret ser ut att ha bra potential.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Det knäppaste som hänt mig var att en missionär fastnade mitt i ett gäng trupper från ett annat land. Den hade ingenstans att avsluta sin turn. Gick inte att radera den heller. Fick starta om spelet.

Finns en del buggar, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte byggt några missionärer..men går det inte bara trycka space för att hoppa över enhetens turn? Eller klicka på knappen för att hoppa över turnen på enheten? Fungerar på alla andra enheter iaf. Som sagt, inte gjort några missionärer så kan ha fel..men de kan väl inte vara tvingande att flytta dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Autch, man får passa sig hur man flyttar sina trupper alltså! Det är ju gamebreaking när du inte ens kan gå tillbaka till varifrån du kom.

Var ett tag sedan jag körde dom andra Civ's så kan minnas fel, men tidigare har jag för mig att du kunde flytta dig så länge som du hade steg kvar. Alltså om du hade 2 i moves och gick från en hill till Grassland och sedan tillbaka till Hill, så gick det bra då använde du dina 2 moves även fast det egentligen hade krävts 3 moves. Men verkar som dom ändrat så att det krävs att du har antalet moves som det faktiskt krävs. Så för att gå upp på en hill så måste du ha 2 movements. Så har du inte 2 moves så kan du inte gå på terräng som kräver 2 moves utan måste då vänta till nästa turn.

Typ:
Hill -> Grassland = 1 movement
Grassland -> Hill = 2 movement

Alltså kan du enbart flytta dig åt ena hållet om din unit har 2 moves då du bara har 1 move kvar efter du flyttat dig till grassland och det krävs 2 moves för att komma upp på hill igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Var ett tag sedan jag körde dom andra Civ's så kan minnas fel, men tidigare har jag för mig att du kunde flytta dig så länge som du hade steg kvar. Alltså om du hade 2 i moves och gick från en hill till Grassland och sedan tillbaka till Hill, så gick det bra då använde du dina 2 moves även fast det egentligen hade krävts 3 moves. Men verkar som dom ändrat så att det krävs att du har antalet moves som det faktiskt krävs. Så för att gå upp på en hill så måste du ha 2 movements. Så har du inte 2 moves så kan du inte gå på terräng som kräver 2 moves utan måste då vänta till nästa turn.

Typ:
Hill -> Grassland = 1 movement
Grassland -> Hill = 2 movement

Alltså kan du enbart flytta dig åt ena hållet om din unit har 2 moves då du bara har 1 move kvar efter du flyttat dig till grassland och det krävs 2 moves för att komma upp på hill igen.

Det låter bekant men det var inte det jag tänkte på.
Dvs de borde ha kontroller för vart du kan flytta enheten och om det är en plats du kan gå till men inte stanna på så om du inte kan ta dig därifrån så borde du inte fått gå dit över huvud taget. Att skriva den koden är inte svårt så jag tror de helt enkelt inte tänkte på det eftersom det tydligen kan inträffa.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det låter bekant men det var inte det jag tänkte på.
Dvs de borde ha kontroller för vart du kan flytta enheten och om det är en plats du kan gå till men inte stanna på så om du inte kan ta dig därifrån så borde du inte fått gå dit över huvud taget. Att skriva den koden är inte svårt så jag tror de helt enkelt inte tänkte på det eftersom det tydligen kan inträffa.

Ah, jag förstår. Du hamnar i moment 22 då du ställer din enhet i en fiende armé. Och enheten har moves kvar, men kan inte flytta till en plats där han inte hamnar i en fiende då enda platsen att gå är upp för en kulle dit han inte har tillräckligt med moves för att flytta sig till. Om det är på det sättet så måste dom fixa det. Missförstod helt vad ni pratade om först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rorax:

Nu har jag inte byggt några missionärer..men går det inte bara trycka space för att hoppa över enhetens turn? Eller klicka på knappen för att hoppa över turnen på enheten? Fungerar på alla andra enheter iaf. Som sagt, inte gjort några missionärer så kan ha fel..men de kan väl inte vara tvingande att flytta dom?

Nej. Menade att den var på väg till en av mina nya städer när den fastnade. Den hade inte tillräckligt med movement points kvar för att ta sig till en tom ruta.

Missionären försökte alltså att korsa en grupp trupper men den fastnade och hade ingenstans att ta vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@Rorax: yes

Någon annan som funderat på AI'ns konstanta klagande på att man har trupper nära honom medan man i själva verket har trupper på sitt land och någon enhet möjligtvis utanför någonstans medan AI'n har massor med trupper vid din gräns och så frågar han dig om du massar trupper för anfall? Känns som något gått fel där hos sid meier's ai.

Och just som jag skriver det deklarerar rom heligt krig mot mig trotts att han ligger efter med tech på sina trupper en hel del.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

@IceDread
AI:n är rätt lynnig vad jag märkt. Kan flippa för det minsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Någon annan som funderat på AI'ns konstanta klagande på att man har trupper nära honom medan man i själva verket har trupper på sitt land och någon enhet möjligtvis utanför någonstans medan AI'n har massor med trupper vid din gräns och så frågar han dig om du massar trupper för anfall? Känns som något gått fel där hos sid meier's ai.

Och just som jag skriver det deklarerar rom heligt krig mot mig trotts att han ligger efter med tech på sina trupper en hel del.

Jodå. Härom dagen fick jag påhälsning från Kongos ledare som klagade över att mina trupper var för nära. Blev lite konfunderad då jag visste att dom höll till på en annan kontinent. Det visade sig att de hade hittat en liten fläck i hörnet på min kontinent som jag inte ägde men hade ett par skepp vid. De hade då grundat en stad där för att sedan omedelbart klaga över att mina båtar snokade runt. Slutade naturligtvis med att jag skickade några landtrupper också.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Vidareutveckling av mitt tidigare omdöme jag skrev här.

Spelat strax över 60 timmar och det är uppenbart att spelet släppts för tidigt. Det är inte grundläggande funktioner som saknas eller en brist på spelmekanik, men det är många områden som behöver en omgång grov- och/eller finputsning. Det går utmärkt att spela, men den som inte har bråttom kan gott vänta några månader och spelet kommer med all säkerhet vara betydligt bättre då.

Bortsett från rent tekniska problem vissa har kan de flesta andra sammanfattas i två grupper, UI-relaterade och AI-relaterade. UIt är bitvis svårgreppat, istället för att all info finns tillgänglig i samma område får man klicka mest överallt för att hitta det man vill ha. Exempelvis har många beklagat sig över att det inte finns någon lista över alla enheter man har, men listan finns där - väl dold genom att man får klicka på en enhet och sedan enhetens namn/truppslag för att få en scrollista över alla enheter du har, både militära och civila. Något som däremot helt verkar saknas är en "lens" för att lätt särskilja på terräng, vilket fanns i Civ V. Skog och regnskog i ett utforskat område under fog of war flyter ihop till ett enda gytter, samma sak med öken/slätt och alla sorters kullar. Sedan finns uppenbara buggar, som att element i pop-upfältet i nedre högra hörnet ibland inte går att klicka bort utan hänger kvar i några rundor eller tills man startar om spelet.

Det avsevärt största problemet är dock AIn. Det är smockfullt med problem och buggar. Andra civs är alldeles för aggressiva, förklarar krig och ränner på dig med femtioelva enheter bara för att springa fram och tillbaka med enheterna medan du glatt skjuter ned dem en efter en, eftersom AIn uppenbarligen inte förstår att många klena enheter faktiskt kan ta över en stad. Scythia kom med mellan femton och tjugo horsemen mot min ökenstad där jag precis byggt Petra (som för övrigt är bättre nu än i Civ V innan det underverket justerades ner för att bli balanserat), min stad saknade helt försvar och jag hade inte en enhet i närheten. Jag hade haft svårt att över huvud taget stoppa den armén från att ta över alla mina städer, om AIn bara behagat anfalla istället för att försöka stirra ihjäl mig.
Det har pratats en hel del om de nya barbarerna och den delen fungerar väldigt bra, det är lite talande att det är mer regel än undantag att två-tre civs blir erövrade av barbarer de första ~30 rundorna i ett parti, civ-AIn klarar uppenbarligen inte av den nya barbar-AIn...
Överlag så skulle jag nog säga att civ-AIn nu är sämre än vad den var i Civ V vid release, vilket gör spelet alldeles för lätt. Nästa parti blir antagligen på högsta svårighetsgraden, kan jag vinna det efter att ha spelat VI såpass lite är risken att jag lägger det på hyllan tills AIn patchats rejält.

Spelet har fått mycket lovord hittills, men desto fler som spelat tillräckligt mycket för att bilda sig en ordentligt uppfattning desto mer negativ kommer den kritiken bli. Jag betvivlar inte att problemen kommer lösas, men för tillfället är det en snygg bil med bra prestanda och en hel uppslagsbok häftiga funktioner. Motorn består dock av ett hamsterhjul med en död hamster i.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Spelet har fått mycket lovord hittills, men desto fler som spelat tillräckligt mycket för att bilda sig en ordentligt uppfattning desto mer negativ kommer den kritiken bli. Jag betvivlar inte att problemen kommer lösas, men för tillfället är det en snygg bil med bra prestanda och en hel uppslagsbok häfta funktioner. Motorn består dock av ett hamsterhjul med en död hamster i.

De flesta recensenter från större sajter spelar inte komplexa strategispel tillräckligt länge för att göra en riktig recension.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som har problem med att spelet ska resynca varje runda? Jag spelar med 1 kompis och 6 bottar på medium storlek och medium hastighet. Det började någon gång efter runda 200.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Är det någon mer som har problem med att spelet ska resynca varje runda? Jag spelar med 1 kompis och 6 bottar på medium storlek och medium hastighet. Det började någon gång efter runda 200.

händer för mig exakt på runda 185 och sen slutar det på 193. hänt i 2 av mina 2 startade spel.

måste säga att jag är måttligt besviken på spelet. spelet i sig är väldigt roligt, men helvete vad mycket buggar och "missade saker att implementera".

  • seriöst, teamsystemet för online finns inte ens? (vet att det man kan editera filer, men man får bara 30 dagars allians och ser inte varandras expansion). det har funnits i minst 3 spel från launch, ändå finns det inte i launch för sexan. står även i filerna att det skulle vara en day 0 patch som fixar allt. det har nu gått 5 dagar och det är ännu inte fixat.

  • konstanta ladda om är skitjobbigt också.

  • att man inte kan se religionen i ens stad, hur mycket varje religion har utan att klicka på en präst är otroligt onödigt.

  • finns inte speciellt mycket trupper att välja bland.

  • AI är helt efterbliven, även på warlord svårighetsgrad. hade inga trupper kvar, 2 great admirals bara. AIn som mötte mig hade mest trupper av alla. vi hade slagits i 1500 år. han erbjuder mig fred, 2 luxury resources och sin näst största stad.

  • att digital deluxe innehåller 4 gratis dlcs stör mig mer än de kanske bör göra. det släppts ett halvklart spel för 60€ där minst 4 dlcs redan är planerade. really.

sen finns de massa småsaker som stör mig, men antar att spelet lär bli rätt bra över de nästkommande patcherna

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

Börjar störa mig mer och mer på hur värdelös AI är.
Har testat spela som Norge, Rom, Kina och Indien och jag har testat prince, king och emperor.
Flera gånger så har jag varit i krig mot flera nationer samtidigt, jag har haft 4-5 bågskyttar och fienden har skickat 20-30 olika trupper men jag vinner utan förluster, när dom kommer fram till staden så stannar dom, det enda dom gör på sin höjd är att förstöra nån improment.
Dom kan ha battleram och sånt alldeles vid stadsmuren men ändå anfaller dom inte.

Ett par Civ 6-recensioner:
The Sixth Axis – 10 av 10
The Telegraph – 5 av 5
PC Gamer – 93 av 100
Gamespot – 9 av 10
PCGamesN – 9 av 10
Gamecreate – 9,00 (!) av 10

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20161025/civilization-vi-ar...

Hur kommer det sig att ingen av dom recensenterna har upptäckt hur trasig AI är?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Spelar på prince och och hamnade i krig med USA. Tog lätt över 4 städer med en infantry och en artillery.
Efter det spawnade det 3st mobile infantry barbarer då amityn var så låg i Washington. Det enda de fokuserade på var att förstöra mina districts,hade de anfallit staden hade jag inte haft en chans. AI:n är verkligen trasig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

@Roffe:
@Buio:
Då är vi flera som upptäckt samma brister med AI'n, förvånande att de släppt liret för de själva måste ha känt till detta. Civ fans lär komma ihåg detta och vid nästa release var mer avvaktande.
Om de hade lagt in en längre delay på AI'n från klagande till krig så hade en så simpel lösning nog förbättrat mycket, dock behövs mer än så totalt sett.

Jag håller med @twit analys om att vänta ett par månader medan de patchar liret, tråkigt. Får hoppas det går snabbare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

_Lite besviken totalt sätt, bara spelat c:a 15h än och precis forskat fram alla techs, håller på med future tech nu. Tycker research går alldeles för snabbt, jag hann bygga 1 roughrider oh några warriors innan jag började bygga tanks.
Hur de lyckats sabba AIn och göra UIn så mycket sämre än civ5 förstår jag inte, det borde vara omöjligt. De har ju tillgång till Civ5, bara kolla på det UI och förfina det tycker jag istället för att hålla på och försöka uppfinna hjulet på nytt och misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Hur kommer det sig att ingen av dom recensenterna har upptäckt hur trasig AI är?

Eftersom mycket av utländska recensenter uppenbart är köpta/mutade. Finns ett otal exempel på betyg som inte stämmer överens med verkligheten. Ta tex simcity...

Jag litar i princip bara på Angry Joe.

Permalänk
Avstängd

Nu testade jag på svåraste, Jag är Rom och Grekland hamnade närmast mig. Jag la min andra stad Ostia på ett ställe som är lätt att försvara sen byggde jag mur så fort jag kunde.
Som mest har jag haft 5 trupper, 3 pilbågar och 2 legionärer.
Grekland har förklarat krig mot mig 3 gånger och Norge har hjälpt dom en gång också, som mest har dom haft ca 20 trupper i mitt område dom två första krigen så slog jag ner deras anfall och sen accepterade jag fred och det fick jag bra betalt för, tredje gången så accepterade jag ingen fred utan jag fortsatte framåt mot Aten, jag anföll med 2 armborstgubbar och en legionär och utan problem så tog jag Aten.
Då erbjöd Grekland 2 städer, cede på Aten alla resurser och all pengar som dom har.
Allt som allt förlorade jag en legionär och jag har säkert dödat 50 trupper för Grekland och Norge.

Diety? nej knappast, grymt besviken.

Karta över området som vi slogs på.

Dold text

Det blir tyvärr en Civ 6 paus, AI är ju helt trasig, har man byggt en mur så klarar dom inte av att ta den.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

Motståndarnas AI, speciellt diplomatiskt har väl länge varit ett problem i serien? V hade också liknande problem när jag spelade där de, trots i underläge, exempelvis kräver att jag ger de nästan allt jag har för att inte starta krig. Och då ibland helt oprovocerat.

Nu har jag inte spelat VI själv men låter väldigt likt tidigare spel. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag funderar på om det kan vara dags att återvända till Civ igen. Givet att min senaste session med civ var för 20 år sedan med originalet, vad kan jag förvänta mig kommer slå mig med häpnad och vad kommer att vara svårt att sätta sig in i?

Det är alltid dags att återvända till Civ! : ) Om det var 20 år sen sist kan du dock fundera på om det nödvändigtvis är 6:an du vill spela nu. Smaken är som baken, vilka spel man gillar i serien är subjektivt, men om du tittar på hur livskraftig och aktiv Civ4-communityn är fortfarande kan det vara en fingervisning om att det är ett dj***t bra spel. Jag har spelat 3, 4 och 5, och kan inte annat än hålla med Sullla i hans utförliga resonemang om varför 5 (trots positiva sidor) är en våt filt jämfört med 4 (och 6 har mer gemensamt med 5 än mer 4, tycks det som (rätta mig gärna om jag har fel)).

Skrivet av anon4992:

Jag gillade även Civ 5 när det släpptes och hängde aldrig med på gnälltåget om hur dåligt det var i jämförelse med fyran (antar att folk sa samma om trean när fyran kom osv)

Faktiskt inte. Fyran fick ett mycket bra mottagande jämfört, för den var en framväxt av det som inte funkade i 3:an, med en lead designer (Soren Johnson) som nästan fick kultstatus för arbetet med fyran. 5:an innebar ett större brott med 4:an än vad 4:an var med 3:an. Inget fel i det, förnyelse kan vara bra. Det kan också vara dåligt eller inte lyckas i sitt uppsåt. 5:an sålde extremt bra främst för att den drog in ny publik till serien. Vilket spel man föredrar är upp till var och en. Personligen finner jag 4:an långt mer strategiskt utmanande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Varför är det ingen som reagerat på att Sean Bean ger rösten till Narrator?
Första meningen jag hörde han prata så kände jag direkt igen rösten. Gick till iMDB och mycket riktigt!

Därför att det är old news?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

...tredje gången så accepterade jag ingen fred utan jag fortsatte framåt mot Aten, jag anföll med 2 armborstgubbar och en legionär och utan problem så tog jag Aten.

Ta en huvudstad med 3 nissar så långt in i spelet att ett tredje krig har hunnit förklaras? Verkar ju onekligen lite "meh..."

Permalänk
Keeper of Traditions

Är också besviken på AI:n faktiskt. Två länder höll på och kriga mot mig i typ 200 turns. Sen när jag äntligen byggt upp tillräckligt för att anfalla tillbaks så blev varenda land på hela kartan sur på mig och kallar mig för warmonger...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Var likadant i civ 5 också, spelar ingen roll vem som drar igång ett krig, tar du en stad blir det warmonger penalty. Dock AI'n i civ 6 reagerar extremt på lite vad som helst.

Känns helt klart som spelet kunde behövt nån månad till för att bli färdigt.