Bästa surfplattan för 2200 kr?

Permalänk
Medlem

Bästa surfplattan för 2200 kr?

Hejsan

Nu är det så att att dem smartphones jag har haft har alltid har krånglat på något sätt även den jag har nu så jag har bestämmt mig för att slopa smartphones helt och ersätta min nuvarande mobil med en surfplatta och en knapptelefon. Jag har aldrig haft en surfplatta innan så jag håller inte koll på vilka som är bra så. Kraven är att den ska köra android, ha front och bakkamera, den ska va hyffsat lätt att bära med sig vart man än går, den ska va 7-8 tum och att den ska fungera Dem jag har kollat är Nvidia shield tablet och Asus zenpad c 7.0 det luta med åt Nvidias tablet men jag är öppen för förslag.

Jag läste lite om Nvidia shield och det är tydligen flera som har problem med att skärmen spricker vid hdmi kontakten, är det nån som har erfarenhet av detta och kan berätta mer?

Vad finns det för konsekvenser med att ersätta en smartphone med en surfplatta, jag menar det kan bli väldigt bökigt för det går ju inte ha den i ficka direkt.

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

@jeffan97: Hej!
Jag har en Nvidia shield sen snart 2 år tillbaka. Enda problemet jag hade med den var när dom återkallade alla med ett speciellt batteri pga brandrisk.
Jag tycker Nvidia shield är det starkaste valet då den inte är för stor eller för liten, väldigt lätt att bära med, stort batteri, lätt att komma igång med, bra specifikationer och bra fram- och bakkamera.
Det där problemet med att skärmen spricker vid HDMI kabeln var något helt nytt för mig. Har plattan kopplad till TVn i princip hela tiden och flyttat den mellan TVn och datorn och ännu inte stött på det problemet.

Om du nu väljer att köpa Nvidia Shield. Se till att du köper med flip cover till den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoLvizz:

@jeffan97: Hej!
Jag har en Nvidia shield sen snart 2 år tillbaka. Enda problemet jag hade med den var när dom återkallade alla med ett speciellt batteri pga brandrisk.
Jag tycker Nvidia shield är det starkaste valet då den inte är för stor eller för liten, väldigt lätt att bära med, stort batteri, lätt att komma igång med, bra specifikationer och bra fram- och bakkamera.
Det där problemet med att skärmen spricker vid HDMI kabeln var något helt nytt för mig. Har plattan kopplad till TVn i princip hela tiden och flyttat den mellan TVn och datorn och ännu inte stött på det problemet.

Om du nu väljer att köpa Nvidia Shield. Se till att du köper med flip cover till den!

Låter bra, den verkar väldigt attraktiv för det är tydligen en gaming tablet också:) Det enda jag oroar mig är om den är lämplig att bära runt på som man gör med mobilen, för som jag sa tidigare så får den inte plats i fickan.

Det är dock tråkigt att det inte följer med nån laddare när man köper den

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

@jeffan97: Vänta va? Det följde då med en laddare för mig när jag köpte den. Man fick med både EU och UK adaptern + usb kabel.
Edit: Jag kollade upp det precis och såg att dom gjort om förpackningen på den. Det var ju synd. Annars om du har en android sen tidigare går det ju att ladda med den kabeln.

Angående med att bära runt den. Det är inget större problem då man lätt får ett bra grepp om den och så är den inte hal på baksidan.

Permalänk
Medlem

har den nya varianten k1 utan laddare när man köpte, inga problem ett halvår senare inga sprickor eller nåt lätt det bästa plattan för runt 2000kr man kan köpa idag och den är inte alls klumpig bära med sig.

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan i titeln så skulle jag också säga precis samma som de andra, dvs nVidia Shield Tablet K1.
Den är rätt prisvärd, även om du måste köpa laddare m m till den (förutsatt att du inte redan har någon vanlig mobilladdare).

Jag tipsade en bekant om att köpa just den nyligen och fick sen prova den lite, helt ok platta. Till det priset är den svårslagen i dagsläget.

Huruvida den går sönder är än så länge oklart, men jag har också läst om det.

När det gäller att ersätta en smartphone med en platta så skulle jag säga att det inte är rekommenderat.
En platta bör ses som ett komplement, inte för att ersätta något. Det vanliga och mer rimliga sättet är att se det som flera steg.
1. Telefonen är den du har med dig dagligen och är ditt primära verktyg.
2. Plattan har du när du behöver större skärm m m på t ex resor, dvs inget du bär med dig dagligen i någon ficka.
3. Riktig dator, kan vara antingen bärbar el stationär, som används när du t ex behöver skriva mer effektivt el göra annat där en dator passar bättre.

Det blir allt svårare att hitta hyfsade telefoner som inte har pekskärm och andra smartphone-funktioner, så du får se till att vänja dig vid det.
Visst förekommer det en hel del problem ibland, men det mesta går att undvika el lösa på ett eller annat sätt. Du kanske har råkat ha dåliga telefoner el bara ovanligt mycket otur..

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

När det gäller att ersätta en smartphone med en platta så skulle jag säga att det inte är rekommenderat.
En platta bör ses som ett komplement, inte för att ersätta något. Det vanliga och mer rimliga sättet är att se det som flera steg.
1. Telefonen är den du har med dig dagligen och är ditt primära verktyg.
2. Plattan har du när du behöver större skärm m m på t ex resor, dvs inget du bär med dig dagligen i någon ficka.
3. Riktig dator, kan vara antingen bärbar el stationär, som används när du t ex behöver skriva mer effektivt el göra annat där en dator passar bättre.

Det blir allt svårare att hitta hyfsade telefoner som inte har pekskärm och andra smartphone-funktioner, så du får se till att vänja dig vid det.
Visst förekommer det en hel del problem ibland, men det mesta går att undvika el lösa på ett eller annat sätt. Du kanske har råkat ha dåliga telefoner el bara ovanligt mycket otur..

Näe jag förstår det och jag tvekar på det för det kommer ju bli fruktansvärt osmidigt. Men jag ser ingen annan lösning på det hela, det är nog som du säger att jag haft ovanligt mycket otur. Detta har lett till att jag tappat förtroendet för smartphones (Android) så jag vet inte om jag vågar ge det en ny chans. jag har ju garanti och såna grejer kvar så jag kan ju lämna in den och be om en ny.

Mina krav är ju dem funktionerna som en smartphone har och det finns ju bara ett alternativ och det är ju just en surfplatta, så det kan bli jobbigt det där.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Vilka problem har du haft med dina telefoner och vilka modeller har du haft?
Som sagt går mycket att lösa.

Skulle rekommendera dig att först gå till botten med de problemen innan du köper något som ersättning.
Risken är ju stor att du kommer att uppleva precis samma saker även med en platta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Vilka problem har du haft med dina telefoner och vilka modeller har du haft?
Som sagt går mycket att lösa.

Skulle rekommendera dig att först gå till botten med de problemen innan du köper något som ersättning.
Risken är ju stor att du kommer att uppleva precis samma saker även med en platta..

Jag har haft en samsung galaxy pocket plus telefonfunktionen krånglade där så vissa samtal bröts och mikrofonen blev kass sony xperia go alla wifi 3g och bluetooth ballade ur och räckvidden kass som bara den man va tvungen att stå bredvid wifi bluetooth eller 3g mottagaren, sony ericsson xperia arc s google play krachade hela tiden, nokia lumia 530 denna mobilheadset slutade att fungera och min nuvarande nexus 5x kameran kraschar ibland eller blir svart och den startar om sig helt random.

Jag har gjort allt med den, jag har återställt den 2 gånger varav en gång så återställde jag alla appar varav den andra så lät jag bli att göra det, men kameran funkar fortfarande inte. Jag vet inte vad jag ska göra föratt få den att fungera.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jag har haft en samsung galaxy pocket plus telefonfunktionen krånglade där så vissa samtal bröts och mikrofonen blev kass sony xperia go alla wifi 3g och bluetooth ballade ur och räckvidden kass som bara den man va tvungen att stå bredvid wifi bluetooth eller 3g mottagaren, sony ericsson xperia arc s google play krachade hela tiden, nokia lumia 530 denna mobilheadset slutade att fungera och min nuvarande nexus 5x kameran kraschar ibland eller blir svart och den startar om sig helt random.

Jag har gjort allt med den, jag har återställt den 2 gånger varav en gång så återställde jag alla appar varav den andra så lät jag bli att göra det, men kameran funkar fortfarande inte. Jag vet inte vad jag ska göra föratt få den att fungera.

Flera av dem är budgetmodeller, men de borde ju fungera ändå. Hur länge har de hållit?
Hur hanterar du mobilerna: Har de blivit tappade, fuktiga osv?
Har du uppdaterat dem som de ska?
Har du kontrollerat så att ditt SIM-kort sittet som det ska och inte är skadat el smutsigt? Har du provat byta SIM-kort, ibland kan det hjälpa med vissa problem.
Kontrollera så att batteri, SIM-kort och minneskort sitter på plats som de ska (ta ur och sätt tillbaka).

Fungerar kameran med någon annan app än den vanliga kameraappen?

Eftersom knapptelefoner blir alltmer ovanliga så kommer de enkla telefonerna, liknande de du nämner, nog att ersätta dem mer.

Man hör om folk som jämnt måste byta mobil för att de säger att de går sönder, sen andra som kan ha samma i flera år utan större problem.

Vissa mindre problem kan man uppleva även med nyare toppmodeller, det är tyvärr nästan så att man får räkna med att allt inte fungerar 100% av tiden men för det mesta ska det göra det. Avbrutna samtal hör till vanligheterna oavsett telefonmodell, om man skulle vara lite konspiratorisk skulle man nästan kunna tro att det är telefonbolagen som ligger bakom för att få in öppningsavgifter el bara korta av samtal.

Som jag sa tidigare ska man räkna platta enbart som komplement till mobil och inte som ersättning för. Det handlar om olika användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Flera av dem är budgetmodeller, men de borde ju fungera ändå. Hur länge har de hållit?
Hur hanterar du mobilerna: Har de blivit tappade, fuktiga osv?
Har du uppdaterat dem som de ska?
Har du kontrollerat så att ditt SIM-kort sittet som det ska och inte är skadat el smutsigt? Har du provat byta SIM-kort, ibland kan det hjälpa med vissa problem.
Kontrollera så att batteri, SIM-kort och minneskort sitter på plats som de ska (ta ur och sätt tillbaka).

Fungerar kameran med någon annan app än den vanliga kameraappen?

Eftersom knapptelefoner blir alltmer ovanliga så kommer de enkla telefonerna, liknande de du nämner, nog att ersätta dem mer.

Man hör om folk som jämnt måste byta mobil för att de säger att de går sönder, sen andra som kan ha samma i flera år utan större problem.

Vissa mindre problem kan man uppleva även med nyare toppmodeller, det är tyvärr nästan så att man får räkna med att allt inte fungerar 100% av tiden men för det mesta ska det göra det. Avbrutna samtal hör till vanligheterna oavsett telefonmodell, om man skulle vara lite konspiratorisk skulle man nästan kunna tro att det är telefonbolagen som ligger bakom för att få in öppningsavgifter el bara korta av samtal.

Som jag sa tidigare ska man räkna platta enbart som komplement till mobil och inte som ersättning för. Det handlar om olika användningsområden.

Jag kommer inte ihåg när problemen uppstod på mina förra mobiler, men jag hanterade dem mycket väl. Jag var väldigt försiktig med dem och tappade dem aldrig och dem har aldrig blivit fuktiga. Sen så höll jag mjukvaran färsk med uppdateringar när dem väl kom.

Batteriet går inte att ta ur på min nuvarande nexus 5x och det spelar ingen roll vilken app man som använder kameran den funkar inte iallafall. Simkort har jag haft 3 stycken av men det var ett liter tag sen jag hade det och problemen fanns inte då. Notera att kameran fortfarande inte funkar om man tar ur simkortet.

Jag tror inte att knappmobilerna kommer försvinna helt inte på ett bra tag iallafall.

Jo det har man ju hört. Men när det gäller mig så har jag nog haft ovanligt mycket otur när det kommer till mobiler som nån annan i tråden sa.

Jo vissa småproblem finns ju nästan alltid men att kameran inte funkar och att den startar om sig det är fullkomligt oacceptabelt.

När det gäller surfplatta så har jag skrotat iden, upptäckte att det blev allt för krångligt att bära omkring på precis som man gör med en mobil. Så jag ska skaffa en knappmobil och helt eller delvis skita i va smartphones innebär.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Funderar annars på att sälja luren. Men jag vet inte om nån vill ha en smartphone där kameran inte funkar plus att den startar om sig. Å andra sidan så har den inte startat om sig slumpmässigt på 2 dygn hoppas det håller sig.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /