Köpråd, multi-nic mini-itx för hemmalabb

Permalänk

Köpråd, multi-nic mini-itx för hemmalabb

Jag skulle vilja sätta upp ett hemmalabb. Det ska användas till sysadmin- och nätverkslabbande: brandväggar, tunnlar, olika servertjänster, ja allt möjligt skoj. Ingen virtualisering (till att börja med i varje fall) utan jag tänkte mig tre datorer med minst två nätverksportar var, samt en switch med vlan.

De här datorerna kräver ingen stor prestanda, jag tänkte mig några små mini-itxburkar (tar lite plats, tysta, strömsnåla). Specifikt har jag kollat på Netgate RCC-VE 2440 (http://store.netgate.com/ADI/RCC-VE-2440.aspx) men då går det på 11-12 tusen med frakt, och sen tull och moms på det. (De har även en mindre modell, med prisskillnaden är ganska liten).

Är det någon som har koll på alternativ som skulle passa bra?

Permalänk

Shuttle DH170 kanske?
2x Intel nic, möjlighet för rejäl cpu, minne och annat.

Eller ett lite billigare alternativ som dock fortfarande har inte nic.
Shuttle DS67U

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för Supermicros A1SAi-2750F

Atom-propp på 2.4GHz, åtta kärnor, drar 20 watt.
Fyra Intel-NIC
Separat IPMI-port
Stödjer upp till 64GB ram
mini-ITX

Permalänk
Medlem

SM's varianter är ju att föredra pga IPMI (tycker jag iaf) men det är lite dyrt.

Svårt att rekommendera utan en prisbild, vad får labbet kosta?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Inaktiv

Varför flera enheter istället för att virtualisera på en enhet? IMHO färre är alltid bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

Jag skulle vilja sätta upp ett hemmalabb. Det ska användas till sysadmin- och nätverkslabbande: brandväggar, tunnlar, olika servertjänster, ja allt möjligt skoj. Ingen virtualisering (till att börja med i varje fall) utan jag tänkte mig tre datorer med minst två nätverksportar var, samt en switch med vlan.

De här datorerna kräver ingen stor prestanda, jag tänkte mig några små mini-itxburkar (tar lite plats, tysta, strömsnåla). Specifikt har jag kollat på Netgate RCC-VE 2440 (http://store.netgate.com/ADI/RCC-VE-2440.aspx) men då går det på 11-12 tusen med frakt, och sen tull och moms på det. (De har även en mindre modell, med prisskillnaden är ganska liten).

Är det någon som har koll på alternativ som skulle passa bra?

Något sånt här kanske?

Eglobal Barebone mini pc J1900 Quad core 4 LAN 1080P 12V Mini Desktop Computer 1*VGA Free Shipping
http://s.aliexpress.com/rA3UF3uU

J1900 räcker ganska bra, 4 gigabit kan på Intel krets (kolla upp kompatibilitet med dina program för den kretsen) samt kan man själv välja ram mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: finns även mer kraftfulla som denna, med hdmi dock bara dubbla nic.
Fanless Barebone i5 Mini PC Windows 10 Broadwell Intel Core i5 5257U 4K HTPC Graphics Iris 6100 Optical 2*Nics 2*HDMI 300M Wifi
http://s.aliexpress.com/JFBJVbEZ
(from AliExpress Android)

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Tack för tipsen, det finns ju ett bra spann av valmöjligheter. Den där supermicron är nog lite overkill, med ECC-minne och ganska högt pris. 4700 utan minne, nätagg och chassi. Fast IPMI hade varit trevligt.

Vad får det kosta, 10 tusen för tre st hade jag hoppats men några tusen till går väl att klämma fram.

Angående virtualisering så kommer jag kanske lägga till en host i ett senare skede. Men jag vill ha en grund att bygga nätverk på utan onödiga abstraktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

Tack för tipsen, det finns ju ett bra spann av valmöjligheter. Den där supermicron är nog lite overkill, med ECC-minne och ganska högt pris. 4700 utan minne, nätagg och chassi. Fast IPMI hade varit trevligt.

Vad får det kosta, 10 tusen för tre st hade jag hoppats men några tusen till går väl att klämma fram.

Angående virtualisering så kommer jag kanske lägga till en host i ett senare skede. Men jag vill ha en grund att bygga nätverk på utan onödiga abstraktioner.

Då är ju mitt förslag ganska hett om jag får säga det själv, strax under 2200kr/st med 64GB ssd och 4gb ram, inklusive frakt och moms.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Jag gillar Supermicro Atom=brädor för sånt här, typ X7SPA-HF-D525. Men, har Aliexpress-datorer hemma som gör sitt utmärkt och jag tror det är bästa alternativet här.

Det enda tråkiga är att du inte kan bygga ut med typ andra NICar om du vill labba 10G.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Då är ju mitt förslag ganska hett om jag får säga det själv, strax under 2200kr/st med 64GB ssd och 4gb ram, inklusive frakt och moms.

Absolut. Det kanske blir ett dyrare och några billiga.

Permalänk
Inaktiv

Intel NUC? Förstår inte varför du behöver fler än ett NIC om du ändå skulle börja lära dig lite VLAN. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3201954