Permalänk
Avstängd

Hur monterar jag vattenkylaren?

Jag har köpt mig en corsair h60

Det kom med en fläkt också och jag undrar verkligen hur det ska installeras?

Lägger jag först vattenkylaren och sen fläkten på vattenkylaren så det blåser utåt? Eller tvärtom? Lägger jag först fläkten och sen vattenkylaren på fläkten så det blåser inåt?

Eller hur gör man egentligen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja länken ovan säger ju allt kanske men det beror på om du vill ha push eller pull. I realiteten så spelar det inte så stor roll om jag minns rätt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur du sätter fläkten kan den blåsa ut. Trycka ut luften eller suga ut den. Eller in om du vill. Antar att du tänker sätta den bak i chassit och då vill du nog få ut luften, på ett eller annat sätt. Push eller pull

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Banco:

Ja länken ovan aäger ju allt kanske men det beror på om du vill ha push eller pull. I realiteten så spelar det inte så stor roll om jag minns rätt.

Vad är push & pull?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Oavsett hur du sätter fläkten kan den blåsa ut. Trycka ut luften eller suga ut den. Eller in om du vill. Antar att du tänker sätta den bak i chassit och då vill du nog få ut luften, på ett eller annat sätt. Push eller pull

Måste den sitta bak i chassit? Har även sett vissa som har den uppe på chassit? Går det också bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Måste den sitta bak i chassit? Har även sett vissa som har den uppe på chassit? Går det också bra?

Jo, det går bra det också. Du kan sätta den vart du vill egentligen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Vad är push & pull?

Om fläkten blåser luft genom radioatorn eller om den suger luft genom radiatorn.

Som sagt youtube är en bra bästevän. Finns väldigt detaljerade förklaringar av det här som visar på skillnader i temperatur och vad som kan vara fördelar och nackdelar.

Så spendera 5 minuter på det och du vet allt om det här.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Måste den sitta bak i chassit? Har även sett vissa som har den uppe på chassit? Går det också bra?

Du kan sätta den vart du vill. Sätter du den fram får den kallare luft till CPUn utifrån chassit men blåser in varmare luft i chassit.

Sätter du den uppe eller bak så den blåser ut luft får du varmare luft innefrån chassit och därmed lite varmare CPU men luften inne i chassit blir då inte uppvärmd av en frontmonterad radiator.

Frammonterad, luft utifrån = kallare CPU men varmare GPU och allt annat i chassit.
Bakmonterad, luft innefrån = varmare CPU men kallare GPU och allt annat i chassit.

Detta är dock ganska liten skillnad i temperaturer och i slutändan är det mest estetik i min mening. Jag hade min corsair h110i frammonterad utan några problem alls med värme inne i burken.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.