Permalänk

HDD slår i taket.

Hej.

Jag har lite problem med min burk och vet inte vart peoblemet sitter. Jag har alltid trott att det är windows 10 som spökar och ställer till problemen, men efter alla möjliga tester utan resultat så vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre.

Min hårddisk slår väldigt ofta i taket och datorb blir riktigt seg. Efter byte av hårddisk, kablar, bios så har jag inte kommit till en lösning.

Hur vanligt är det att ens hårddisk ligger på 100% usage? Bootar jag in i windows så ligger den på 100% ett bra tag innan den lugnar sig. Startar jag sen ett program, vilket som helst så skjuter den upp igen och ligger där en bra stund.

Startar jag wow så är det lika. Varje loading i wow gör att hårddisken skjuter i taket.

Hur vanligt är detta?

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur vanligt det är men jag har haft det på en dator med en Intel SSD. I mitt fall så tror jag att en uppdatering av chipset drivarna löste problemet men då den datorn inte används så ofta så är jag inte helt 100 på att den verkligen är fixad.

Hittade en tråd på reddit om problemet som kanske är värd att prova https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/3h4wjg/windows_...

annars är det väl bara att försöka uppdatera drivrutiner och börja stänga av saker i Windows och hoppas på att något av de sakerna löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadjester:

Hej.

Jag har lite problem med min burk och vet inte vart peoblemet sitter. Jag har alltid trott att det är windows 10 som spökar och ställer till problemen, men efter alla möjliga tester utan resultat så vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre.

Min hårddisk slår väldigt ofta i taket och datorb blir riktigt seg. Efter byte av hårddisk, kablar, bios så har jag inte kommit till en lösning.

Hur vanligt är det att ens hårddisk ligger på 100% usage? Bootar jag in i windows så ligger den på 100% ett bra tag innan den lugnar sig. Startar jag sen ett program, vilket som helst så skjuter den upp igen och ligger där en bra stund.

Startar jag wow så är det lika. Varje loading i wow gör att hårddisken skjuter i taket.

Hur vanligt är detta?

Låter som du har windows på en HDD? köp en SSD och installera om så du har windows och det du använder mest på SSD.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Jag hade samma problem för ett tag sedan men det verkade vara en glappande SATA-kabel. Efter jag öppnade chassit och tryckte till kabeln så försvann mitt problem.

Men det verkar vara ett vanligt problem men det är ofta oklart varför det händer och det finns mängder med "lösningar" men det fungerar för vissa och inte för andra.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2813275/disk-usage-100...

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Det lustiga är ju att ditt problemet kvarstår även med ny hårddisk och kablar som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadjester:

Hur vanligt är det att ens hårddisk ligger på 100% usage? Bootar jag in i windows så ligger den på 100% ett bra tag innan den lugnar sig. Startar jag sen ett program, vilket som helst så skjuter den upp igen och ligger där en bra stund.

Startar jag wow så är det lika. Varje loading i wow gör att hårddisken skjuter i taket.

Hur vanligt är detta?

99,99% vanligt. Enda undantaget är om du kör OS som inte är så stort och special optimerat, eller små spel. HDD var för långsamma för 10 år sedan... de är inte bättre idag.

Windows 10/8 tex löser det genom en massa optimeringar och genom att ladda in saker med fördröjning, så även efter datorn har "startat" så kommer den att ladda in saker konstant. Wow tex kommer att ladda in saker successivt också vill jag minnas.
En del spel har istället seg starttid, och andra löser det genom att ladda in det kritiska och sen ladda allt i efterhand (med naturligtvis påverkan på prestandan tills allt är laddat klart). Ibland hjälper det att defragmentera HDDn, men vänta dig inte mirakel.

Lösningen: SSD, iaf till systemet och till vissa spel. Men om OS disken är på separat disk från spelet så hjälper även det.

Sen kan det självklart vara fel i kablar eller anslutningar. Men det ska mycket till för att HDDn ska påverkas av en dålig kabel, då även @ 100MB/s fungerar de bra i Sata 1 läge (downshift).

Permalänk

Ja jag glömde nog nämna att det är en SSHD. Och jah har försökt optimera windows så mycket som möjligt och följt guider. Men det får nog bli en SSD istället... Trots att jag bytte till SSHD nyligen då jag trodde det var min andra HDD som orsakade det.

Tycker dock att det är störande då min brors dator som är äldre och med sämre HDD inte har detta problem

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Har du stängt av hur windows update laddar ner uppdateringar? När man har p2p inställningen igång vet jag att maskiner har laggat tidigare. Kolla under uppdateringar -> avancerade alternativ och sen välj hur uppdateringar levereras.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadjester:

Ja jag glömde nog nämna att det är en SSHD. Och jah har försökt optimera windows så mycket som möjligt och följt guider. Men det får nog bli en SSD istället... Trots att jag bytte till SSHD nyligen då jag trodde det var min andra HDD som orsakade det.

Tycker dock att det är störande då min brors dator som är äldre och med sämre HDD inte har detta problem

Du kan ju öppna resursövervakaren och titta vad det är den jobbar med (vilka filer och vilket program som gör det). Det kan ju vara så att du ha något skit i datorn som segar ner den mer än normalt.

Permalänk
Skrivet av xamber:

Har du stängt av hur windows update laddar ner uppdateringar? När man har p2p inställningen igång vet jag att maskiner har laggat tidigare. Kolla under uppdateringar -> avancerade alternativ och sen välj hur uppdateringar levereras.

Jajjamän det har jag gjort

Skrivet av Paddanx:

Du kan ju öppna resursövervakaren och titta vad det är den jobbar med (vilka filer och vilket program som gör det). Det kan ju vara så att du ha något skit i datorn som segar ner den mer än normalt.

Jag har kollat där men kan inte säga vad det är för det kommernjag inte ihåg just nu. Men aå fort jag startar ett peogram eller spel så pangar den upp till 100% direkt.

Startar jag bara origin så ligger den och puttrar i 100%.

Samma sak med battle net. Jag vet inte att jag har sett en hårddisk jobba så hårt av ett program eller spel nångång. Min bror sitter med en äldre HDD och en äldre dator och hans hdd går alldeig upp i dessa siffror.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag testat att helt enkelt formatera om windows brukar oftast vara den lösningen som är bäst och ger minst problem i framtiden. Är oftast så om man håller på och gormar och testar massa lösningar kommer någon av de ge problem med något annat.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM har du? Om Windows behöver anvämda växlingsfilen så slår HDD:n i taket.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Skrivet av PeNMaX:

Personligen hade jag testat att helt enkelt formatera om windows brukar oftast vara den lösningen som är bäst och ger minst problem i framtiden. Är oftast så om man håller på och gormar och testar massa lösningar kommer någon av de ge problem med något annat.

Hade en HDD som hade samma problem innan jag köpte en helt ny SSHD. Och har formaterat den några gånger. Provade tillochmed att köra med en ny iso fil från microsoft istället för mitt windows jag har på usb.

Skrivet av fagerja:

Hur mycket RAM har du? Om Windows behöver anvämda växlingsfilen så slår HDD:n i taket.

Jag har 16gb

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Ja detta råkade jag också ut för och trodde först att hårddisken, inte systemdisken utan lagringsdisken (den ökända Seagate 3TB disken) gått sönder.

Detta har troligen hänt vid Windows 10 Anniversary Update från 1511 till 1607. för med 1511 fungerade det som det skulle.

Felet var verkligen underligt då det gick bra att läsa från disken det var skrivning som strulade och därför upptäckte jag det först när en stor GTA V uppdatering skulle skrivas till disken och trodde felet låg där tills jag lade GTA V på en annan disk istället och började felsöka 3Tb disken.

Det gick att skriva något hundratal Mb eller så innan skrivhastigheten föll till noll och det låste sig. I aktivitetshanteraren stod disken på 100% och man var tvungen att hårdresetta datorn då avstängning på vanligt sätt ej fungerade pga låsningen av disken.

Det märkliga var att läsa gick bra, men inte skriva till disken annat än småfiler.

Likadant rapporterade Crystal Disk att disken var ok enligt S.M.A.R.T och även Seatools påstod att den var ok. Även ChkDsk hittade inget nämvärt.
Hade tänkt byta ut den när jag läste den här tråden och upptäckte länken till hur man stänger av MSI Message Signaling Interrupt för StorAHCI.sys i registry.

Visserligen står det att det gäller SSD men det verkar även beröra HDD därför att gör man åtgärden att stänga av MSI så fungerar disken igen.

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3083595

Detta är ju verkligen inte något man hittar så där jättelätt, Bra jobbat Microsoft med tvångsuppgraderingar som inte fungerar.

Har Msi Krait Z97S Senaste A7 bios , i7-4790K, 24Gb ram. Nvidia GTX 960 2Gb, Sitter 3 stycken SSD 240Gb+120GB+120Gb samt Seagate ST3000DM001-1ER166 3Tb samt windows 10 Pro svensk 1607 14393.321

Kanske någon mer som slitit sitt hår över detta, var ju tur jag inte hann reklamera hårddisken då det sannolikt inte hade hittats något fel på den.

Ska väl kanske också prova senare om det blir samma visa om man tar och gör en ny Clean install av windows, men kände inte för en veckas jobb att installera om alla program igen just nu.

Ska ändå snart byta SSD från gamla slöa Kingston till 1Tb + 500Gb Samsung EVO850 och Ett Msi Armor GTX 1070 så Seagate 3Tb får bli slask & mediadisk, kanske en del spel får vara kvar på den som laddningstider inte spelar så stor roll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadjester:

Jag har kollat där men kan inte säga vad det är för det kommernjag inte ihåg just nu. Men aå fort jag startar ett peogram eller spel så pangar den upp till 100% direkt.

Startar jag bara origin så ligger den och puttrar i 100%.

Samma sak med battle net. Jag vet inte att jag har sett en hårddisk jobba så hårt av ett program eller spel nångång. Min bror sitter med en äldre HDD och en äldre dator och hans hdd går alldeig upp i dessa siffror.

Det låter lite udda då.

Lite som att disken är överlastad av minsta möjliga jobb, vilket mer är tecken på ett fel. Frågan är vad. Du har ju bytt HDD, så jag tvivlar på det är problemet. Använde du samma SATA kabel till den nya HDDn? (om så, testa en ny/byt plats på den)

Infon @Airborne gav nedan är lite intressant (och skrämmande). Frågan är om det är värt att testa... dock får du inga hårda låsningar, så jag tror det är något annat fel.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla att disken verkligen går i DMA-mode.
(Vet inte hur aktuellt detta är för Win 10, men hårddiskarna är ju desamma)

http://www.thewindowsplanet.com/695/how-to-enabledisable-dire...

http://techlogon.com/2011/03/28/how-to-fix-hard-drive-stuck-i...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hjälpsam

@Sadjester: Kolla om din disk går på SATA 0, detta kan påverka rejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det låter lite udda då.

Lite som att disken är överlastad av minsta möjliga jobb, vilket mer är tecken på ett fel. Frågan är vad. Du har ju bytt HDD, så jag tvivlar på det är problemet. Använde du samma SATA kabel till den nya HDDn? (om så, testa en ny/byt plats på den) har bytt kabel och plats utan någon förändring. Tack ändå!

Infon @Airborne gav nedan är lite intressant (och skrämmande). Frågan är om det är värt att testa... dock får du inga hårda låsningar, så jag tror det är något annat fel.

Skrivet av FatherOfThree:

Kan vara värt att kolla att disken verkligen går i DMA-mode.
(Vet inte hur aktuellt detta är för Win 10, men hårddiskarna är ju desamma)

http://www.thewindowsplanet.com/695/how-to-enabledisable-dire...

http://techlogon.com/2011/03/28/how-to-fix-hard-drive-stuck-i...

Ska kollas, tackar.

Skrivet av Ratatosk:

@Sadjester: Kolla om din disk går på SATA 0, detta kan påverka rejält.

Hur gör jag detta?

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sadjester:

Ska kollas, tackar.

Hur gör jag detta?

Har för mig att jag kollade via BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |