Många spel siktar idag på 30 FPS. En möjlighet med fördubblad GPU-kraft vore ju att köra samma grafik fast i 60 FPS. Det är inte möjligt då CPU-kraft är en bristvara redan vid 30 FPS, så är helt enkelt inte möjligt att nå 60 FPS.
PS4/XBO har en CPU motsvarande ungefär Celeron J1900. Denna CPU borde klara dra runt många spel i 30 FPS.
PS4 har en GPU ungefär motsvarande R7 370, en GPU som med dagens spel nog kan hålla runt 30 FPS i 1920x1080 med inställningar motsvarande konsoler.
Uppdateringen i PS4Pro är ungefär som att byta detta mot Celeron J3455 (d.v.s i bästa fall inte allt för långt efter Core M) samt ett RX 470. RX 470 klarar absolut av att köra de flesta av dagens titlar i 1920x1080 60 FPS, men det kräver betydligt mer CPU än J3455 i de flesta fall.
Framtida spel kommer garanterat anpassa sig efter PS4Pro (och senare efter Xbox Scorpio), det helt enkelt eftersom väsentligt mer än halva omsättning för spelmarknaden kommer från konsoler så det är den viktigaste gruppen.
Men spelutvecklarna hämmas absolut mer av CPU-kraften än GPU-kraften.
När PS3/360 släptes hade de CPU-kraft motsvarande samtida high-end gaming PCs. PS4Pro matchar i bästa fall CPU-kraften hos pekplattor och fläktlösa laptops.
När du skriver saker som "PS4/XBO har en CPU motsvarande [...]" eller "PS4 har en GPU ungefär motsvarande [...]" så jämför du givetvis hårdvaran rakt av; problemet är att hårdvaran är långt ifrån hela ekvationen i hur ett spel presterar. Det är ett tankefel folk ofta gör när man diskuterar konsol- och PC-hårdvara. Om vi hade jämför en PS4 med en PC med identisk hårdvara och Windows, hade samma spel både sett bättre ut och flutit bättre på PS4:an. Det är mjukvaran som gör att konsoler kan tävla långt över sin viktklass. Med Vulkan och DirectX 12 kommer utvecklare att få samma fördelar för PC-titlar. Vi har redan sett hur Vulkan gett en riktigt bra boost i Doom.
Jag tycker inte att det är fel av konsoltillverkarna att prioritera GPU över CPU. En kraftfullare GPU är omedelbart användbar medans en kraftfullare CPU mer är "nice to have" för utvecklare. Det är trots allt väldigt grafiktunga applikationer vi talar om. Du trycker hårt på att utvecklare hämmas av CPU:n och jag misstror dig inte alls. Hade Sony lagt ner resurser på GPU:n istället för CPU:n under förra generation hade det gett mycket bättre utdelning bland spelutvecklare. Cell var ett dyrt monsterprojekt som i slutändan inte gav PS3 annat än en marginell fördel och då först i slutet av generationen. Men jag tar gärna en länk för lite kvällsläsning om du har möjlighet att leta upp nåt.