Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem

efter 2v med en samsung galaxy s7 måste jag säga att jag blir smått galen. visst, flertalet av sakerna jag blir galen på är säkert bara oerfarenhet och att man inte är van.

men i mitt tycke så är windows phone det absolut bästa OS:et jämfört med Android och iOS. synd bara att det saknas appar. har redan blivit kär i apputbudet. så kommer troligtvis inte byta tillbaka till min 950xl

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

I sommaren köpte jag en Lumia 550 för 799 (väldigt billigt, jag vet). Problemet med Windows Phone 10 är ju apparna. Operativsystemet ser modernt och fint ut. Mobilen kommer med en Qualcomm Snapdragon 210 Quad-Core processor. Operativsystemet har mycket praktiska appar som redan är inbyggda. Och Lumia 550 har en 4.7 inch display vilket är bra tycker jag! Och hur man kan ansluta med andra Windows datorer.

Windows Phone 10 är inte dåligt!

Problemet: För få appar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frav:

Köpte en ny L950 DS förra vecka. En fantastiskt trevlig smartphone.

(Issue, Var försiktig med oövervakad laddning på S7, de finns sådana som tydligen börjat brinna precis som Note 7. Be din polare tänka rätt från början & använda Xamarine i Visual Studio, så får han ju en bred marknadsapplicering på sin produkt, (Android, ios, W10), redan från början.)

Källa på att Galaxy S7 börjat brinna som Note 7?

Permalänk
Medlem

Läste en artikel där det brunnit i S7 under laddning, de var i USA. Nu var det ju några veckor sedan, så jag har inte klart för mig var det var jag läste detta. Får se om jag kan finna det.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Skrivet av frav:

Läste en artikel där det brunnit i S7 under laddning, de var i USA. Nu var det ju några veckor sedan, så jag har inte klart för mig var det var jag läste detta. Får se om jag kan finna det.

Ja nu har dom stoppat produktionen av note 7. Kommer inte säljas mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

efter 2v med en samsung galaxy s7 måste jag säga att jag blir smått galen. visst, flertalet av sakerna jag blir galen på är säkert bara oerfarenhet och att man inte är van.

men i mitt tycke så är windows phone det absolut bästa OS:et jämfört med Android och iOS. synd bara att det saknas appar. har redan blivit kär i apputbudet. så kommer troligtvis inte byta tillbaka till min 950xl

Kan bara hålla med efter att ha kört Windows länge och nu gått till android är det många saker man stör sig på som fungerade perfekt Windows.

I Windows hade man siffror på alla tiles som gav koll på om det fanns något nytt att göra/läsa i en app. I android finns det inte och rensar man som jag notifieringarna är det som bortblåst.

I batterispar-appen på Windows fick man en bra översikt på vilka appar som drog ström och kunde snabbt inaktivera de appar som inte fick jobba i bakgrunden. Mycket krångligare i android.

Volymkontrollen blir jag inte heller kompis med i android. Saknar siffernivåerna. Hade koll på vilka nivåer jag körde i olika situationer och det har man inte i android. Krävs ett extra klick för att justera mediavolym.

Den övre rullgardinen med notifieringarna och snabbinställningarna måste man rulla ned helt för att ha nytta av. I Windows kunde jag göra en "sneak peak" för att kolla läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Ja nu har dom stoppat produktionen av note 7. Kommer inte säljas mer

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, Note7 har ju varit rejält på tapeten, men detta gällde S7 som också brunnit, dock inte alls i närheten av samma omfattning som N7.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

@jocke92: instämmer.

Nåt annat som är helt kasst är mailen. Fattar inte vad som är gjort men måste vara någo "fel" i android. Har testat smail, gmail och outlook. Problemet är att när en konversation växer så hamnar typ det senaste mailet i mitten, så det blir väldigt oöverskådligt och svårläst.

Kalendern är jag inte överens med. Den kanske inte är kass men känner att den är omständigare.

Notifieringar suger. Omständigt som fan att ställa in vad som ska låta eller bara vibrera.

En annan kass sak är deras always on som knappt visar det man vill se, t.ex. nästa möte..

Sen så gillar jag inte massa ljudnotifieringar. Så jag tyckte det var bra att mobilen kan blinka med en diod när nåt har hänt.. det fullständigt idiotiska är att den inte lirar ihop med "do not disturb".. har dnb läge på nätterna för att inte vakna av vibrations osv.. dock om jag har fått ett mail så blinkar ju en blå diod som en galning och lyser upp halva rummet på natten..så borde den inte göra i dnb

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@jocke92: instämmer.

Nåt annat som är helt kasst är mailen. Fattar inte vad som är gjort men måste vara någo "fel" i android. Har testat smail, gmail och outlook. Problemet är att när en konversation växer så hamnar typ det senaste mailet i mitten, så det blir väldigt oöverskådligt och svårläst.

Kalendern är jag inte överens med. Den kanske inte är kass men känner att den är omständigare.

Notifieringar suger. Omständigt som fan att ställa in vad som ska låta eller bara vibrera.

En annan kass sak är deras always on som knappt visar det man vill se, t.ex. nästa möte..

Sen så gillar jag inte massa ljudnotifieringar. Så jag tyckte det var bra att mobilen kan blinka med en diod när nåt har hänt.. det fullständigt idiotiska är att den inte lirar ihop med "do not disturb".. har dnb läge på nätterna för att inte vakna av vibrations osv.. dock om jag har fått ett mail så blinkar ju en blå diod som en galning och lyser upp halva rummet på natten..så borde den inte göra i dnb

Kör inte konversationer, stänger av det direkt i alla klienter. Blir alltid helt snurrigt.

Kalendern använder jag sparsamt i telefonen både i jobbet och privat. Faktiskt inte kollat in den alls förren nyss. Det jag tänkte på var att i Windows går den typ alltid på heldagsaktivitet istället för timme som jag kör mest. Android gav timväljare som standard. Gillar att Windows skriver med minimalistisk text i månadsvyn gör att man kan tyda återkommande saker. Kanske gått att läsa på 1080p med men min lur var 720p.

Jag har inte någon always on, men hade glance i Windows tyckte det var kanon där så förstår att android har svårt att överträffa. Har diod nu istället och det hade jag inte innan vilket ersätter det till viss del.

Min diod är inte så skarp att den stör så jag tycker det är bra att den lyser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Acer liquid jade primo nere på 2900 nu inkl dockningsstation för er som vill ha en billig windows 10 lur.

Permalänk

Bara jag som fått problem med tangentbordet på senaste uppdateringen.
Skriver jag åäö på valfritt ställe(messenger t.ex).
Så blir det problem att skriva.
Vid nästa mening så kan jag skriva ett ord och ett av följande tecken ( . , ? ! eller mellanslag)
Efter det går det inte att skriva. Det går heller inte att sudda.
Efter man har skrivit åäö så måste man starta om luren och använda engelskt tangentbord.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Åäö verkar funka fint för mig.

Insider, release preview senaste build på en 650.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@cookie_monster Funkar fint på min med production eller vad man nu kallar icke release preview 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@theailer: 950XL har jag med preview release, funkar prima!

Permalänk

Vad roligt att länsförsäkringar har börjat tagit betalt för sin app när dom inte längre supportar den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur ser framtiden ut för W10M egentligen? Kommer MS att fortsätta stödja sin mobilmarknad eller har dom gett upp?
Märkte bland annat att deras senaste telefon (950/950XL) inte verkar gå att få tag i längre.

Permalänk
Medlem

Dom har väl inte gett upp, dom sade väl senast i somras att dom lägger allt krut på kommande surface phone som förhoppningsvis kommer nån gång nästa år. Seb fokuserar de mest på företagssidan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vadå företagssidan?
Att Företag skulle rädda W10m är en myt.

Vilka funktioner har Microsoft mobiler (WP8/W10m) som fördelar som inte en Android/IOS har?
Tvärtom så har Microsoft arbetat väldigt länge på att få sina "flaggskepps produkter" till Android och IOS.
Inte minst, för att inte tappa marknadsandelar till konkurrenter.

Microsoft är väldigt aktiv på att lansera mjukvara till Android/IOS. Programmeringsresurser som tas från W10(m).
Microsofts Androidappar

Uppenbart tycker Microsoft fanboys att det är bra att Microsoft lägger ner arbete på att lansera mjukvara på Android och IOS.
För det är ju brist på appar till dessa mobil-OS medan W10m/WP8 har vad som behövs?

PS. Har inga Microsoft appar på mina Androider, helt enkelt för att de inte är bra nog. Ex: är WPS Office bättre än MS Office Mobile för Android.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Skrivet av Krigarvarg:

Hur ser framtiden ut för W10M egentligen? Kommer MS att fortsätta stödja sin mobilmarknad eller har dom gett upp?
Märkte bland annat att deras senaste telefon (950/950XL) inte verkar gå att få tag i längre.

Kolla på prisjakt så ser du att det finns många som säljer. Halebop/telia blandannat. Microsoft store säljer också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som hört något mer gällande Surface Phone och när den kan tänkas släppas i Sverige?

Hoppade i somras över till Android efter att ha kört på WP sedan 7.5 och måste säga att jag inte är något större fan av Android tyvärr. Instämmer med er som påpekat bristerna med Android gentemot W10M, och känner nånstans att Google inte kommer fixa det jag stör mig på i det första taget.

Jag håller andan och hoppas på Surface Phone

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Någon som hört något mer gällande Surface Phone och när den kan tänkas släppas i Sverige?

Hoppade i somras över till Android efter att ha kört på WP sedan 7.5 och måste säga att jag inte är något större fan av Android tyvärr. Instämmer med er som påpekat bristerna med Android gentemot W10M, och känner nånstans att Google inte kommer fixa det jag stör mig på i det första taget.

Jag håller andan och hoppas på Surface Phone

Det är inte ens bekräftat att det blir någon. Microsoft Mobile Oy har kvar team på två platser i Finland efter de senaste neddragningarna och alltså har ett team för billigare smarta telefoner och ett för "premium". Än så länge har de inte sparkat alla som utvecklar telefoner i Finland. Ska de utveckla telefoner i Redmond så kan jag tycka att de lika gärna kan lägga ner all verksamhet i Finland för gott. Intel-processorer kan vi glömma här hur som helst. Betydelsen av deras besked tidigare i år är ju att ingen ska använda deras (kiseln kom ut i andra produkter) processorer i telefoner. Någon större uppdatering av W10/W10M är ju en bit bort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Vadå företagssidan?
Att Företag skulle rädda W10m är en myt.

Vilka funktioner har Microsoft mobiler (WP8/W10m) som fördelar som inte en Android/IOS har?
Tvärtom så har Microsoft arbetat väldigt länge på att få sina "flaggskepps produkter" till Android och IOS.
Inte minst, för att inte tappa marknadsandelar till konkurrenter.

Microsoft är väldigt aktiv på att lansera mjukvara till Android/IOS. Programmeringsresurser som tas från W10(m).
Microsofts Androidappar

Uppenbart tycker Microsoft fanboys att det är bra att Microsoft lägger ner arbete på att lansera mjukvara på Android och IOS.
För det är ju brist på appar till dessa mobil-OS medan W10m/WP8 har vad som behövs?

PS. Har inga Microsoft appar på mina Androider, helt enkelt för att de inte är bra nog. Ex: är WPS Office bättre än MS Office Mobile för Android.

Vem har sagt att det skulle rädda dom? Vad jag hört är det där dom lägger jag mest fokus nu då dom själva verkar tycka det går bra uppenbarligen, oavsett vad statistiken visar.

Hoppas innerligt att dom får framgång med sitt os, men jag tvivlar på att det kommer att ske tyvärr. Dom har försökt på olika sätt i flera år nu och marknaden har ännu inte nappat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lumia 920 död?

När jag tittade på luren i morse var den halvladdad sen efter en timmes tid skulle jag ringa och möttes av en svart skärm tänkte
vad har den laddat ur sig, men den verkar helt död några ideer om det går att få liv i den igen har del grejor som jag inte hunnit spara

Permalänk

@bokis:

Så där var min 1520 också, kunde vara fullt batteri sen efter 10-30 minuters användning så stendog den. Var tydligen batteriet som var dåligt, tror jag köpte ett nytt för 300 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bokis:

När jag tittade på luren i morse var den halvladdad sen efter en timmes tid skulle jag ringa och möttes av en svart skärm tänkte
vad har den laddat ur sig, men den verkar helt död några ideer om det går att få liv i den igen har del grejor som jag inte hunnit spara

Hade exakt samma fel på min 920. Köpte den här: https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/bp-4gw-ersattning...

Permalänk
Avstängd

Äntligen så ser man tydligt att MS får ge upp........

https://www.neowin.net/news/idc-once-predicted-20-market-shar...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

KUL!

Först gissade de att Windows skulle få 20% ( vilket blev nuvarande typ 1.5% ) så nu när de gissar på 0.1% år 2020, så borde Windows hellre få 15-20% enligt deras egen felmarginal, lysande!

Jag kör på med min Nokia Lumia 930 ett tag till

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk

@plunn: Siffrorna visar ju att dom borde lägga ned windows 10 mobile, men Satya Nadella har ju själv sagt att dom inte kommer lägga ned. Visar väl sig om några/några år.

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man får sin Windows telefon att stängas av helt? När telefonen varit helt urladdad och man sätter den på laddning så visas i min Lumia 930 först Nokia loggan följt av den blå Windows 10 Mobile loggan och sedan låsskärmen. Men annars när man stänger av telefonen med knappen på sidan och sedan sätter på den igen kommer man direkt till låsskärmen vilket tyder på att den inte stängs av helt när man trycker på knappen. Finns det nån möjlighet att stänga av telefonen helt via Windows Mobile 10 eller nån särskild knapptryckskombination? Tycker att mobilen drar för mycket batteri när den är avstängd på vanligt sätt. Håller bara 4 dagar eller så. Skulle gärna vilja få ut 1 veckas batteritid när den inte används.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Trycker du en gång släcker du bara skärmen. Samma som på alla telefoner. Håll inne så får du ett val att stänga av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop