Permalänk
Medlem

SSD + PS3 = <3 ?

Hallå där mina små hjärtan. Jag har en PS3a där originaldisken är en plåga.
Så jag började söka efter trådar på hur SSD och PS3 fungerar tillsammans.
Det var lättare sagt än gjort. Vissa säger att det blir en bra prestandaskillnad och andra att man inte knappt märker av det. Är det någon som testat och kan berätta hur det blir. Är det värt att slänga in en 240GB SSD i en PS3?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Spel på skiva kommer inte göra någon skillnad så got som med ett litet antal undantag med spel som cachar saker på HD.

Andra spel kommer göra enorm skillnad, T.exa. skyrim blir du av med all fryslagg.

Majoriteten av spelen kommer bara ladda snabbare och det är typ allt.

Har själv bara en SSHD då jag inte ser värdet i att slänga in en SSD i enheten, och SSHD är bra nog för ändamålet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Spel på skiva kommer inte göra någon skillnad så got som med ett litet antal undantag med spel som cachar saker på HD.

Andra spel kommer göra enorm skillnad, T.exa. skyrim blir du av med all fryslagg.

Majoriteten av spelen kommer bara ladda snabbare och det är typ allt.

Har själv bara en SSHD då jag inte ser värdet i att slänga in en SSD i enheten, och SSHD är bra nog för ändamålet.

Det blev en Samsung SSD. Och precis som du sade så blir det skillnad i spel som ligger lagrade på PS3an.
Jag blev även av med mikrolagget i Gran Turismo 6.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är först när man börjar ta bort saker som en SSD kan få problem i PS3'an. Den stödjer normalt inte TRIM, så SSD'n tror alltid att det raderade är data som ska lagras. Det skapar onödiga skrivningar, och slitage när den försöker flytta runt data som egentlige är raderade, för att skydda innehållet, i all evighet.

Det ska finnas modifierade firmwares med TRIM support, antagligen "lånat" från senare PS3'or som såldes med SSD från början. Men om det stämmer, och hur bra det fungerar vet jag inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är först när man börjar ta bort saker som en SSD kan få problem i PS3'an. Den stödjer normalt inte TRIM, så SSD'n tror alltid att det raderade är data som ska lagras. Det skapar onödiga skrivningar, och slitage när den försöker flytta runt data som egentlige är raderade, för att skydda innehållet, i all evighet.

Det ska finnas modifierade firmwares med TRIM support, antagligen "lånat" från senare PS3'or som såldes med SSD från början. Men om det stämmer, och hur bra det fungerar vet jag inte.
B!

Inte jag heller, men jag installerar bara på den. Har nog aldrig tagit bort något från en PS3a som varit där. Eller jo, fanns ett spel jag köpte för 3 år sen som sög, det tog jag bort men då hade den ju slösnurra så då gjorde det inget.

Jag skall maila Sony och fråga dom om dom har lagt till någon TRIM-mjukvara till nyare utgivna programvaruversioner dom släppt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Fick du något svar från Sony om TRIM?

Permalänk
Medlem

Ej värt men det klart du ska ha en
Både ps3 och ps4 måste vara det sämsta man kan uppgradera med ssd. Det är som om de designat det med latency vid spelstart etc.