Permalänk
Medlem

2500K, vägrar gå över 48 i multiplier

Jag har varit nöjd med 4,8 GHz men tänkte nu ta tag i ett problem jag glömt jag hade.

Det är som så att den vägrar gå över 48 i multiplier. Ställer jag in 49, både under Ai-tweaker och CPU Power managment (ASUS-moderkort) så händer nada. Speed step technology är avstängt och C1 och C3 power states är också avstängda. Allt är avstängt fast den klockar ändå ner sig till 16 i multiplier då och då...

Är lite fast här. Kan nog fixa screen shots av bios om det behövs men hoppas på att någon här har lösningen på mitt dilemma utan det.

Den ska upp i 5 GHz och så är det bara!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Ok, så jag ändrade long och short term power limit till 200 W. Jag såg prollen gå upp i 4,9 GHz under 2 tiondelar. Ökade till 220 W men den är fortfarande kvar på 4,8 GHz. Undrar om det har något att göra med maximum current draw på moderkortet. Det är satt till auto men jag vågar fan inte ändra det än då jag inte riktigt förstår vilka siffror som är säkra.

Det jag fattar är att det borde vara knutet till long och short term power limit då den lär ta vcore och multiplicera denna med strömförbrukningen, dvs säg 150 A som kanske är satt som max för moderkortet för att få ut en effekt (alltså power limit).

Någon som har någon input?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ok, så jag ändrade long och short term power limit till 200 W. Jag såg prollen gå upp i 4,9 GHz under 2 tiondelar. Ökade till 220 W men den är fortfarande kvar på 4,8 GHz. Undrar om det har något att göra med maximum current draw på moderkortet. Det är satt till auto men jag vågar fan inte ändra det än då jag inte riktigt förstår vilka siffror som är säkra.

Det jag fattar är att det borde vara knutet till long och short term power limit då den lär ta vcore och multiplicera denna med strömförbrukningen, dvs säg 150 A som kanske är satt som max för moderkortet för att få ut en effekt (alltså power limit).

Någon som har någon input?

För det första rekommenderar jag att du överklockar via BIOS då det ofta är både säkrare och stabilare, särskilt när man klockar så högt som du gör. Här är en väldigt bra guide som jag föreslår att du läser igenom.

När du läst guiden kan du själv kolla så att du inte överskrider några max värden för spänning och temperatur. enligt guiden så ska inte max current draw vara några problem att höja så länge inte Vcore överstiger 1,36-1,38.

Det ska dock tilläggas att inte alla 2500K klarar 5GHz, majoriteten brukar stanna vid ca 4.5GHz innan temperatur och spänningen som krävs för högre klockfrekvens drastiskt ökar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

@bjinko: Använder självklart bios. Jag är en relativt van överklockare men har aldrig mixat med dessa inställningar innan. Men vanliga saker som LLC och sånt har jag koll på. Den tickar redan på i 4,8 och har så gjort sen jag fick den för snart 6 år sedan.

Inställningen för max current draw är lite knepig. Står att den skall skrivas in i 1/8 A så jag antar att om jag vill ha Max 8 ska jag skriva 1 osv. Men man vet som inte vad som är säkert.

Tack för länken. Ska kolla in den!

Jag återkommer med resultat.

Edit: Ah, det var sweclockers guide. Ja den har jag läst många gånger men det var ett tag sedan, därav hade Max power draw flugit ur skallen på mig. Mitt problem är lite att moderkortet inte säger vad som är max på power draw. Jag kan skriva in 200 och det accepterar detta. Är det då 1/8del så blir det kanske lite väl. Han skriver dock att det inte kan skada moderkortet.... hmmm... så länge jag inte kör på 2 V vcore (vilket vore lite korkat) så borde det dock vara lugnt...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Det var nog Ai-tweaker som bjinko läste och tänkte att du klockar i windows.
Men du klockar med Ai-tweaker i bios/uefi gissar jag på?

OM du gör det skippa det och klocka manuellt visst Ai-tweaker i bios/uefi är bättre än att klocka under windows MEN är låååååångt ifrån lika bar som en manuell klockning.

Och som bjinko redan sagt majoriteten av 2500k gick bra o klocka till 4,5ghz somliga gick bra till 4,7-4,8ghz och ganska få över det.
En del gick att pressa upp 100-300 mhz till med en KRAFTIG ökning av vcore som då knappt gick att kyla med BRA vattenkylning (dvs ej skräp AIO vatten kylarna).

Har själv haft 3st 2500k (en sitter i htpc nu klockat @4,5ghz) 2st gick bra i 4,5ghz med väldigt liten vcore ökning (kommer ej ihåg exakt) men var ostabila i 4,6ghz med en kraftig vcore ökning.

En behövde en medel vcore ökning för att vara stabil i 4,3ghz den gavs bort till en behövande kompis och idag vill den inte mer än 4,2ghz med en liten ökning av vcore från den som var vid 4,3ghz (så rätt hög nu med andra ord).

Har även klockat 4 andra åt vänner/familj en gick till 4,4ghz med liten vcore ökning dom andra 4,5ghz med liten vcore ökning alla gick att klocka 100mhz mer men krävde rätt hög vcore för att vara stabila.

Så med andra ord var glad att du fick ett rätt bra chip i lotteriet och var nöjd med den klock du har.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@bjinko: skrev in ett hutlöst värde på max power draw och det blev 1000 något... antar att den verkliga siffran är en åttondel av det. Nåja, det fanns en maxgräns iaf så då var det löst.

Inte sätt 4,9 GHz mer en en sekund än dock. The quest continues!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det var nog Ai-tweaker som bjinko läste och tänkte att du klockar i windows.
Men du klockar med Ai-tweaker i bios/uefi gissar jag på?

OM du gör det skippa det och klocka manuellt visst Ai-tweaker i bios/uefi är bättre än att klocka under windows MEN är låååååångt ifrån lika bar som en manuell klockning.

Och som bjinko redan sagt majoriteten av 2500k gick bra o klocka till 4,5ghz somliga gick bra till 4,7-4,8ghz och ganska få över det.
En del gick att pressa upp 100-300 mhz till med en KRAFTIG ökning av vcore som då knappt gick att kyla med BRA vattenkylning (dvs ej skräp AIO vatten kylarna).

Har själv haft 3st 2500k (en sitter i htpc nu klockat @4,5ghz) 2st gick bra i 4,5ghz med väldigt liten vcore ökning (kommer ej ihåg exakt) men var ostabila i 4,6ghz med en kraftig vcore ökning.

En behövde en medel vcore ökning för att vara stabil i 4,3ghz den gavs bort till en behövande kompis och idag vill den inte mer än 4,2ghz med en liten ökning av vcore från den som var vid 4,3ghz (så rätt hög nu med andra ord).

Har även klockat 4 andra åt vänner/familj en gick till 4,4ghz med liten vcore ökning dom andra 4,5ghz med liten vcore ökning alla gick att klocka 100mhz mer men krävde rätt hög vcore för att vara stabila.

Så med andra ord var glad att du fick ett rätt bra chip i lotteriet och var nöjd med den klock du har.

Jo, det kan vara lite förvirrande med alla namn. Men jag överklockar alltså i bios.

Och som sagt, min når 4,8 enkelt. Börjar fundera på om mitt billiga, relativt enkla moderkort sätter gränsen dock.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

För det första rekommenderar jag att du överklockar via BIOS ...

Skrivet av grizzly666:

Det var nog Ai-tweaker som bjinko läste och tänkte...

Tänk vad en bios uppdatering kan göra... Nu tickar den på i 4,9 GHz... mer mer kan den!

Jag vet iofs om detta är stabilt så. Jag återkommer utifall någon är nyfiken.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag kan väl summera att jag fick upp den i 5 GHz men den var inte stabil ens i 1,48 V. Försökte 4,9 GHz men även där hade jag problem att hålla tempsen under 80 grader så jag stannar på 4,8 GHz där den är stabil och jag kan ha alla power states på för att få en så effektiv och strömsnål burk som det går i den hastigheten. Ska se hur låg volt jag kan köra.

Nu kör den i 1,44 V under stresstest och load line calibration på high. Även med denna spänning går den upp som max i 80 grader i prime95. Går nog tillbaka till så som den var då den låg på runt 1,42 V i stresstest men runt 1,38 V under normalt bruk och untan något LLC... då kommer tempen sänkas bra mycket ocksål. Borde nog montera om kylaren med ny kylpasta då jag slitit i den en hel del under åren men det är ett djävla jobb!

Lärde mig en hel del dock!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag kan väl summera att jag fick upp den i 5 GHz men den var inte stabil ens i 1,48 V. Försökte 4,9 GHz men även där hade jag problem att hålla tempsen under 80 grader så jag stannar på 4,8 GHz där den är stabil och jag kan ha alla power states på för att få en så effektiv och strömsnål burk som det går i den hastigheten. Ska se hur låg volt jag kan köra.

Nu kör den i 1,44 V under stresstest och load line calibration på high. Även med denna spänning går den upp som max i 80 grader i prime95. Går nog tillbaka till så som den var då den låg på runt 1,42 V i stresstest men runt 1,38 V under normalt bruk och untan något LLC... då kommer tempen sänkas bra mycket ocksål. Borde nog montera om kylaren med ny kylpasta då jag slitit i den en hel del under åren men det är ett djävla jobb!

Lärde mig en hel del dock!

Märkte du av någon skillnad i spel efter du överklockat?

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarumbar:

Märkte du av någon skillnad i spel efter du överklockat?

Spelade aldrig. Min CPU har alltid gått i 4.8 GHz precis som nu. Ingen märkbar skillnad på 5.0 GHz mer än den otroligt coola siffran!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarumbar:

Märkte du av någon skillnad i spel efter du överklockat?

Min CPU har alltid gått i 4,8 GHz och jag spelade aldrig något när det var högre än så. Väldigt liten skillnad mellan 4,8 och 5.0 GHz. Dock ger en överklock av CPU'n nästan alltid bra resultat i spel, förutsatt att det är CPU'n som är flaskhalsen. Det varierar från spel till spel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770