Uppgradering av dator, vart ska man börja?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator, vart ska man börja?

Tänkte börja göra uppgraderingar för under 4000kr i månaden på datorn men sitter lite och velar över i vilken ände jag ska börja.

Chassi: Fractal Design Define R3
Powersupply: Silver Power SP-SS500 500W PSU
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
Processor: AMD FX-6100 6-core
Minnen: Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB, CL9
Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 (ursprungligen Sapphire Radeon HD 6870 1Gb)
Lagring: Seagate Barracuda 1TB samt en Samsung 1TB, ingen SSD.

Någon som har lite vägledande kunskaper som kan peka mig i rätt riktning?

Spelar huvudsakligen World of warcraft, Cs GO, The witcher 3 +många andra nya titlar och hoppas även kunna spela kommande.

Permalänk
Medlem

En SSD plus en Intel i5 med moderkort och DDR4 kanske vore något att börja med? Om du ska börja byta upp grafikkortet så äter det upp hela din budget, och jag tror faktiskt att din nuvarande processor skulle hålla tillbaks ändå

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Svår nöt. Ssd är det absolut första jag skulle prioritera, men det ger ju inte jättemycket i gaming samt att det försvårar cpu/mobo uppgradering inom 4k.

En i7 kan vara trevligt att investera i då processorer stått sig så länge på sistone, men då kommer du inte undan under 4k. Ett alternativ är att jaga rätt på ett 4790k+z97 paket begagnat för ca 2.5-3k, då kan du även få in ssd i en 4k kaka.

Det sista jag skulle uppgradera är grafikkortet, om äns alls, The Witcher 3 är visserligen tungdrivet, men annars är ju 970 fortfarande ett hyfsat kort. Vad spelar du i för upplösning och vad har du för uppdateringsfrekvens på skärm?

Permalänk
Medlem

Ssd disk hjälper sen som dom andra skriver Intel
En sockel 1150 plus i5 eller en i7 cpu är billigaste
För bara spel räcker en I5 cpu .
Fördel med 1150 sockeln du ka ha kvar dina ddr minnen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

En SSD plus en Intel i5 med moderkort och DDR4 kanske vore något att börja med? Om du ska börja byta upp grafikkortet så äter det upp hela din budget, och jag tror faktiskt att din nuvarande processor skulle hålla tillbaks ändå

Ja precis grafikkortet är senast bytt så det byter jag troligtvis sist.
SSD, processor, moderkort och möjligtvis minnen står överst på listan!
Ska se så att min powersupply inte börjat gå åt skogen bara så kan jag nog köpa både cpu, ssd och motherboard till en början i alla fall.

Skrivet av kronwalled:

Svår nöt. Ssd är det absolut första jag skulle prioritera, men det ger ju inte jättemycket i gaming samt att det försvårar cpu/mobo uppgradering inom 4k.

En i7 kan vara trevligt att investera i då processorer stått sig så länge på sistone, men då kommer du inte undan under 4k. Ett alternativ är att jaga rätt på ett 4790k+z97 paket begagnat för ca 2.5-3k, då kan du även få in ssd i en 4k kaka.

Det sista jag skulle uppgradera är grafikkortet, om äns alls, The Witcher 3 är visserligen tungdrivet, men annars är ju 970 fortfarande ett hyfsat kort. Vad spelar du i för upplösning och vad har du för uppdateringsfrekvens på skärm?

Skulle det vara värt med en i5 med högre klockfrekvens än en i7 med lägre klockfrekvens i gaming-sammanhang? Eller är det i7 som är bäst oavsett? isåfall får jag nog jaga begagnat om jag ska hålla mig inom budgeten denna månad

Skrivet av Jygge:

Ssd disk hjälper sen som dom andra skriver Intel
En sockel 1150 plus i5 eller en i7 cpu är billigaste
För bara spel räcker en I5 cpu .
Fördel med 1150 sockeln du ka ha kvar dina ddr minnen

Det skulle vara skönt att inte behöva byta just allt i datorn men risken finns att minnena inte är bra skick längre, skall köra ett memtest för att kontrollera dem, är det inga fel på dem så gör jag nog som du nämnde och kör på en i5 tillsammans med ett moderkort kompatibelt för både processorn samt DDR3

Tack för att ni hjälper en novis på vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av halfleif:

Ja precis grafikkortet är senast bytt så det byter jag troligtvis sist.
SSD, processor, moderkort och möjligtvis minnen står överst på listan!
Ska se så att min powersupply inte börjat gå åt skogen bara så kan jag nog köpa både cpu, ssd och motherboard till en början i alla fall.

Skulle det vara värt med en i5 med högre klockfrekvens än en i7 med lägre klockfrekvens i gaming-sammanhang? Eller är det i7 som är bäst oavsett? isåfall får jag nog jaga begagnat om jag ska hålla mig inom budgeten denna månad

Det skulle vara skönt att inte behöva byta just allt i datorn men risken finns att minnena inte är bra skick längre, skall köra ett memtest för att kontrollera dem, är det inga fel på dem så gör jag nog som du nämnde och kör på en i5 tillsammans med ett moderkort kompatibelt för både processorn samt DDR3

Tack för att ni hjälper en novis på vägen

En i5 med högre klockfrekvens är bättre än en i7 med lägre klockfrekvens i de flesta spelen. Självfallet är även en nyare generation bättre än en äldre. Men jag skulle t ex hellre sitta på en 4790k än en 6600k då de klockar relativt lika föredrar jag HT över marginellt högre IPC. I5 duger bra till spel i dagsläget, men om man får använda de senaste årens utveckling som referens kan det hända att du sitter med denna plattform i 5-10år, och iom att fler och fler program faktiskt kan nyttja fler trådar kanske det är trevligt att sitta på den där i7an om några år.

Brukar sällan förespråka att uppgradera till snabbare ram, även om det ger viss prestandaökning, men 1333mhz är gränsfall om jag inte skulle göra det iaf. Dels är de slöa, dels skulle 16gb inte vara helt fel.

För övrigt har inet kampanj på Asus z170 pro gamer moderkort som slutar idag, brukar vanligtvis ligga kring 1600kr, om du säljer medföljande spelkod kommer du undan för kring tusenlappen, om det är intressant.

Permalänk
Medlem

En ny i5 duger gott till spel och presterar i princip lika som en motsvarande i7, och sparar en hel del på din plånbok. Men å andra sidan om du inte vill uppgradera på ett tag så är en i7 bättre i längden.

Jag kör fortfarande glatt på min i7 2600K, medan många nu börjar känna av att lillebror i5 2500K inte orkar hänga med i de nyaste spelen, trots rejäla överklockningar. Och det är alltså snart 6 år gamla processorer vi pratar om här.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII