Permalänk
Avstängd

Inget nytt om AM4+ITX= Sant? Hoppas de kommer tillverka fina ITX-AMD moderkort med Zen.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Inget nytt om AM4+ITX= Sant? Hoppas de kommer tillverka fina ITX-AMD moderkort med Zen.

Det är nog ganska självklart. Dels för att ITX växer. Och dels för att Zen kommer i mycket energisnålare tappning än BD och PD. Utöver det så delar renodlade CPU-er plattform med APU-er.

Permalänk
Inaktiv

Klockfrekvenserna ska tydligt ha ökat lite enligt Guru3D: http://www.guru3d.com/news-story/new-amd-engineering-sample-z...

Fortfarande inte lanseringsexemplar så inget är skrivet i kisel ännu. Vore fint om de uppnår eller iallafall kommer nära 4GHz från fabrik i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

4 GHz från fabrik är väl nästan ett krav om Zen inte ska vara väldigt billig med tanke på att all core turbo på 7700k ryktas vara 4,5 GHz

Permalänk
Inaktiv

Zen i första kvartalet 2017 bekräftas åter: http://www.guru3d.com/news-story/amd-ceo-lisa-su-reconfirms-z...

Chris Hemmelgarn of Barclays :
“With Summit Ridge launching in Q1 of 2017, I guess how would you expect the channel to ramp that? Do you see it ramping pretty fully in the first couple of quarters of the year, or are you looking for more normal PC seasonality?”

President & CEO Dr. Lisa Su :
“You know, I would expect that there will be a relatively good initial demand for Summit Ridge that may be you know, not quite at the seasonal patterns. From where we see, Summit Ridge is playing in a space in the high-end desktop that we currently aren’t offering a product. So we believe we’ll be competitive certainly with Core I5 as well as Core I7 and we will be launching in those areas.”

Permalänk
Entusiast

@anon5930: Frågan är vad "lansering" Q1 2017 egentligen innebär...

För det har ju ryktats om att själva recensionerna för Summit Ridge kan dyka upp redan i December, innan man faktiskt kan köpa någon processor.
Jag hoppas verkligen att recensionerna kommer redan i December, är riktigt otålig

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

@anders190: Frågan är vad "lansering" Q1 2017 egentligen innebär...

För det har ju ryktats om att själva recensionerna för Summit Ridge kan dyka upp redan i December, innan man faktiskt kan köpa någon processor.
Jag hoppas verkligen att recensionerna kommer redan i December, är riktigt otålig

Jo, vore bra med någon mindre lansering innan, för recensioner och entusiaster och liknande. Snackar vi mars 2017 så är det lite väl långt bort fortfarande i mitt tycke. Men det får väl ta den tid det tar antar jag, är ju inte som att det finns alltför mycket alternativ heller. Finns ju bara två processortillverkare idag. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Zen i första kvartalet 2017 bekräftas åter: http://www.guru3d.com/news-story/amd-ceo-lisa-su-reconfirms-z...

Chris Hemmelgarn of Barclays :
“With Summit Ridge launching in Q1 of 2017, I guess how would you expect the channel to ramp that? Do you see it ramping pretty fully in the first couple of quarters of the year, or are you looking for more normal PC seasonality?”

President & CEO Dr. Lisa Su :
“You know, I would expect that there will be a relatively good initial demand for Summit Ridge that may be you know, not quite at the seasonal patterns. From where we see, Summit Ridge is playing in a space in the high-end desktop that we currently aren’t offering a product. So we believe we’ll be competitive certainly with Core I5 as well as Core I7 and we will be launching in those areas.”

Hoppas verkligen så det blir Q1 och inte ett halvår senare. Jag har väntat över 1 år på att byta ut min 8350(som för övrigt hänger med rätt bra i det mesta jag gör)

Permalänk
Medlem

Finns en fördel med väntetiden, man hinner samla på sig ordentligt med cash.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Zen i första kvartalet 2017 bekräftas åter: http://www.guru3d.com/news-story/amd-ceo-lisa-su-reconfirms-z...

President & CEO Dr. Lisa Su :
“You know, I would expect that there will be a relatively good initial demand for Summit Ridge that may be you know, not quite at the seasonal patterns. From where we see, Summit Ridge is playing in a space in the high-end desktop that we currently aren’t offering a product. So we believe we’ll be competitive certainly with Core I5 as well as Core I7 and we will be launching in those areas.”

Det hon verkar säga är att Zen kommer att ha så hög prestanda att de kommer ta lika mycket betalt för dem som Intel tar för i5 och i7 (oklart generation).
Det AMD tidigare verkar ha menat med "competetive" är ngt i stil med "man måste väga in alla faktorer, både prestanda, features och pris" och i så fall pratar vi nog snarare om i3-prestanda till ungefär i5-pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av burner1:

Hoppas verkligen så det blir Q1 och inte ett halvår senare. Jag har väntat över 1 år på att byta ut min 8350(som för övrigt hänger med rätt bra i det mesta jag gör)

Förstår dig och ungefär samma sits även här. Mitt system börjar iallafall åldersmässigt bli riktigt gammal och entusiasten i mig skriker efter något nytt.

Skrivet av Gruarn:

Det hon verkar säga är att Zen kommer att ha så hög prestanda att de kommer ta lika mycket betalt för dem som Intel tar för i5 och i7 (oklart generation).
Det AMD tidigare verkar ha menat med "competetive" är ngt i stil med "man måste väga in alla faktorer, både prestanda, features och pris" och i så fall pratar vi nog snarare om i3-prestanda till ungefär i5-pris.

Jo, vi får se hur det slutar.

Permalänk
Inaktiv

Hm... det känns som att detta inte är ny info men Guru3D brukar veta vad de sysslar med. Även Zen får K-modeller med fokus på överklockning: http://www.guru3d.com/news-story/amd-to-release-zen-based-k-m...

Permalänk
Medlem

En sak vi ska tänka på. 40% högre IPC behöver inte vara galet snabbt om frekvensen är 15% lägre.
Något jag undrar är hur sent Bristol Ridge kan komma egentligen. Den borde ju egentligen kunnat komma för ett år sedan känns det som.

EDIT: Kan vara så att problemen med tillverkningsprocessen för Polaris även påverkar Zen på liknande sätt. De når inte helt upp i de frekvenser man kan önska och värmeutveckling skenar ordentligt efter en ganska skarp gräns.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

En sak vi ska tänka på. 40% högre IPC behöver inte vara galet snabbt om frekvensen är 15% lägre.
Något jag undrar är hur sent Bristol Ridge kan komma egentligen. Den borde ju egentligen kunnat komma för ett år sedan känns det som.

EDIT: Kan vara så att problemen med tillverkningsprocessen för Polaris även påverkar Zen på liknande sätt. De når inte helt upp i de frekvenser man kan önska och värmeutveckling skenar ordentligt efter en ganska skarp gräns.

8 kärnor med 40% högre IPC och SMT är fortfarande rätt imponerande. Borde vara jämförbart en 8 kärnig ivy bridge med HT, vilket inte är helt fyskamm. Zen lär nog inte krossa Intels alternativ men det verkar åtminstone vara ett legitimt alternativ. Kan tänka mig att en fyrakärnig zen kommer kunna konkurrera mot 7600K.

Kan det inte vara så att dom medvetet skruvat ner frekvenserna för att göra dom mer strömsnåla? De kanske når lika högt med överklockning.

Att det skulle vara fel på Samsungs tillverkningsprocess blev motbevisat iom lanseringen av 1050(Ti) som också tillverkas av Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

8 kärnor med 40% högre IPC och SMT är fortfarande rätt imponerande. Borde vara jämförbart en 8 kärnig ivy bridge med HT, vilket inte är helt fyskamm. Zen lär nog inte krossa Intels alternativ men det verkar åtminstone vara ett legitimt alternativ. Kan tänka mig att en fyrakärnig zen kommer kunna konkurrera mot 7600K.

Tror du missbedömer hur långt efter BD-derivaten är i IPC per tråd. PD är runt 70% efter IB i Cinebench t.ex. Får de inte upp frekvenserna ordentligt så kan det fortfarande vara en bit kvar till IB. För att inte tala om Kaby Lake som har både IPC-förbättringar och ordentligt höjda frekvenser jämfört med IB.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Kan det inte vara så att dom medvetet skruvat ner frekvenserna för att göra dom mer strömsnåla? De kanske når lika högt med överklockning

Jo så skulle de dock endast göra om effekten skenar vid högre spänning. Så som jag misstänker. AMD är inte direkt blyga för att lägga sig lite över en krets golden spot så att säga.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Att det skulle vara fel på Samsungs tillverkningsprocess blev motbevisat iom lanseringen av 1050(Ti) som också tillverkas av Samsung.
Skickades från m.sweclockers.com

För det första tillverkas inte Zen och Polaris av Samsung, de tillverkas av Global Foundries, det kan innebära skillnader även om det är på licens av Samsungs process. För det andra bevisar inte 1050 någonting i frågan. Polaris är också extremt energisnål om man inte pressar den över sin "golden spot". Vilket AMD gjort från fabrik. Hade de släppt Polaris på 15% lägre frekvenser och lägre spänning så hade de varit mycket snålare.
Hela mitt inlägg handar om just det. Att effekten skenar efter en viss punkt.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tror du missbedömer hur långt efter BD-derivaten är i IPC per tråd. PD är runt 70% efter IB i Cinebench t.ex. Får de inte upp frekvenserna ordentligt så kan det fortfarande vara en bit kvar till IB. För att inte tala om Kaby Lake som har både IPC-förbättringar och ordentligt höjda frekvenser jämfört med IB.

Fast Zen ska ha 40% högre IPC än excavator, inte PD. Tror excavator har 10-20% högre ipc än PD vilket skulle sätta Zen på samma nivå som Ivy eller Haswell. Det är såklart under Kaby Lake men då 7600K saknar HT tror jag fortfarande en quad Zen kommer kunna konkurrera med den. Beror nog mycket på hur väl man kan utnyttja de extra trådarna och hur bra AMDs SMT är.

Skrivet av Aleshi:

Jo så skulle de dock endast göra om effekten skenar vid högre spänning. Så som jag misstänker. AMD är inte direkt blyga för att lägga sig lite över en krets golden spot så att säga.
För det första tillverkas inte Zen och Polaris av Samsung, de tillverkas av Global Foundries, det kan innebära skillnader även om det är på licens av Samsungs process. För det andra bevisar inte 1050 någonting i frågan. Polaris är också extremt energisnål om man inte pressar den över sin "golden spot". Vilket AMD gjort från fabrik. Hade de släppt Polaris på 15% lägre frekvenser och lägre spänning så hade de varit mycket snålare.
Hela mitt inlägg handar om just det. Att effekten skenar efter en viss punkt.

Jag kanske misstolkade det du skrev men det såg ut som du skyllde polaris låga frekvenser på tillverkningen. 1050 motbevisar väl detta då den klarar rätt mycket högre frekvenser trotts att den är tillverkad under samma process? Sen att polaris dessutom kör på högre frekvenser än vad som är optimalt är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Fast Zen ska ha 40% högre IPC än excavator, inte PD. Tror excavator har 10-20% högre ipc än PD vilket skulle sätta Zen på samma nivå som Ivy eller Haswell. Det är såklart under Kaby Lake men då 7600K saknar HT tror jag fortfarande en quad Zen kommer kunna konkurrera med den. Beror nog mycket på hur väl man kan utnyttja de extra trådarna och hur bra AMDs SMT är.

Jag vet det. Vi har dock inga prestandajämförelser mellan IB och Excavator. Men jag är försiktigt optimistisk till att IPC kan matcha IB. Men jag tror att det kan bli frekvenserna som blir problemet. Kaby Lake kommer ha ett märkbart övertag på IPC. Är då även frekvensövertaget påtagligt så kommer prestandaskillnaden bli stor.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Jag kanske misstolkade det du skrev men det såg ut som du skyllde polaris låga frekvenser på tillverkningen. 1050 motbevisar väl detta då den klarar rätt mycket högre frekvenser trotts att den är tillverkad under samma process? Sen att polaris dessutom kör på högre frekvenser än vad som är optimalt är en annan fråga.

Det jag menar är att effekten skenar över en viss spänning. Och att även temperatur påverkar effekten så det blir ganska brant ökning när det väl börjar skena. Pascal är byggd för högre frekvenser så de kan köra på högre frekvenser utan att stöta på problemet.
Om det även gäller för Zen så kommer det bli lurigt att tävla på frekvenser.

Permalänk
Medlem

Ett rykte: AMD Zen kommer heta SR3/SR5/SR7 beroende var på prestandastegen modellerna befinner sig.
http://wccftech.com/amd-zen-summit-ridge-prices-details-leake...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Summit Ridge lanseras 17 januari!
http://www.guru3d.com/news-story/amd-zen-8-core-summit-ridge-...

Någon som börjar göra sig redo att uppgradera?

Permalänk
Medlem

@anon5930: Självklart, man får göra som Joe Dalton, ett uttag, ett STOOOORT uttag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Summit Ridge lanseras 17 januari!
http://www.guru3d.com/news-story/amd-zen-8-core-summit-ridge-...

Någon som börjar göra sig redo att uppgradera?

Finns det några färdiga moderkort då (som är värt namnet)? Man bör väl inte köpa v1.0 moderkort då det alltid brukar dyka upp nåt problem

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

@anders190: Självklart, man får göra som Joe Dalton, ett uttag, ett STOOOORT uttag.

Härligt!
Själv uppgraderade jag i veckan då jag blev smått tvungen. Men kommer nog ha svårt att låta bli en Zen-plattform om de ser lovande ut.

Skrivet av AMD-FX:

Finns det några färdiga moderkort då (som är värt namnet)? Man bör väl inte köpa v1.0 moderkort då det alltid brukar dyka upp nåt problem

Såvida jag inte missat något så har det varit dåligt med info om AM4-moderkort. Det var väl de som skymtades i OEM-system tidigare i höstas, eller om det var somras. Det verkar tyvärr vara rätt tyst men om de nu verkligen släpps om knappt två månader så borde produkter vara på gång. Förhoppningsvis får vi höra mer snart nog.

Håller generellt med dig om att man bör undvika första revisionen. Ofta kan det gå bra men många gånger inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Summit Ridge lanseras 17 januari!
http://www.guru3d.com/news-story/amd-zen-8-core-summit-ridge-...

Någon som börjar göra sig redo att uppgradera?

Joväl. Har ett nyinköpt och moddat Corsair 750d med 2x420mm radiatorer som väntar på komponenter. Får se om Zen når upp till förväntningarna men framförallt hur den skalar i frekvens med spänning och kyla. Har stora förhoppningar om Vegas 10/11 också som också ska vattenkylas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det hon verkar säga är att Zen kommer att ha så hög prestanda att de kommer ta lika mycket betalt för dem som Intel tar för i5 och i7 (oklart generation).
Det AMD tidigare verkar ha menat med "competetive" är ngt i stil med "man måste väga in alla faktorer, både prestanda, features och pris" och i så fall pratar vi nog snarare om i3-prestanda till ungefär i5-pris.

Kolla länken och bilden från deras partner Maxsun i Kina, det som är intressant är prestandan i Cinebench R15 och priset på Amazon.

http://www.guru3d.com/news-story/amd-zen-octoacore-summit-rid...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD, hade varit så jäkla najs att uppgradera till AM4 och äntligen kunna rekommendera AMDs processorer till folk igen

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Snart blir det väl en benchmarktråd för Zen processorer då :)?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Snart blir det väl en benchmarktråd för Zen processorer då :)?

snart-TM

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

önsketänkande

http://www.guru3d.com/news-story/amd-zen-octoacore-summit-rid...

Skalar man på priset $500 för SR7 Special mot SR7 $350 så skulle SR7 kunna ligga på 1857 i Cinebench R15. (dvs 500/350*1300=1857)

Det borde vara i paritet med i7-6900K, som ju har 10 kärnor.

/önsketänkande

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

önsketänkande

http://www.guru3d.com/news-story/amd-zen-octoacore-summit-rid...

Skalar man på priset $500 för SR7 Special mot SR7 $350 så skulle SR7 kunna ligga på 1857 i Cinebench R15. (dvs 500/350*1300=1857)

Det borde vara i paritet med i7-6900K, som ju har 10 kärnor.

/önsketänkande

Inget skalar med priset på sådant här. Låt det skala med frekvens och lägg på 10% istället. 1430 landar vi på då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rixxz:

Kom igen nu AMD, hade varit så jäkla najs att uppgradera till AM4 och äntligen kunna rekommendera AMDs processorer till folk igen

Ja får hoppas att det inte blir skyhöga priser som intel har med 10KKR++