Installera 8.1 eller 10?

Permalänk
Medlem

Installera 8.1 eller 10?

Det är så att jag för en tid sen köpte en Lenovo laptop, win8 installerad. Den var seg som fan i uppstart men skitsamma tänkte jag och köpte en ssd och la in Windows 7 på den. Allt var frid och fröjd.

Men nu är det dags för mej att blåsa ur denna datorn och i samband med detta tänkte jag faktiskt byta upp till win 8.1 eller 10. Spontant tänkte jag att jag kopplar in den gamla hårddisken och skapar en recovery usb av win8 som följde med. Men när jag däremot ska installera sen på ssdn så avbryts installationen med felmeddelandet att den inte kan göra en reset på min PC. Detta är nog i skedet då han partitionerar upp disken.

Försök som fan att lösa problemet men jag får erkänna mej besegrad av Microsofts skit.
Så nu tänkte jag eventuellt köpa en digital download av antingen 8.1 eller 10 och hoppas på att en clean install avhjälper problemet.
Jag har läst mycket kritik om 10an men det verkar mest vara i samband med folk som uppgraderat 8.1 till 10, så med en clean install så kanske 10an inte är helt värdelös?

Vad säger/rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Kör en clean install av W10, när du vant dig kommer du inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

Testa att dra hem den windowsversion som följde med datorn på Microsofts sida, skapa USB, och installera därifrån. Åtgärdade ganska nyligen en bekants laptop och bara jag hade rätt version av Windows 8 så låg aktiveringsnyckeln skriven i BIOS. Altså var det bara att installera en originalkopia och licensen ordnade sig själv.

Nu kan jag inte garantera att det fungerar i ditt fal men det kan ju vara värt att testa innan du köper något

Permalänk
Avstängd

Jag skulle satsat på en 10:a.
Jag har inte något direkt negativt att säga om varken 8.1 eller 10 men lika bra att gå på det senaste.

Som tillägg så är jag ingen hardcore användare av datorn utan mest spel, bilder och surf.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Måste fråga, har TS ens uppdaterat till Windows 10 tidigare? Annars måste du ju punga ut 1000kr för en licens, medan Windows 8.1 har ju datorn licens för i BIOS.

Sen en ords varning med Windows 10 + laptops. Det kan fungera bra, och det kan fungera riktigt dåligt, helt beroende på hur bra drivarna är. Har problem med 2 av 3 laptops själv med Windows 10, ena av dem är totalt obrukbar i Windows 10 tills man rättat till drivaren.

Permalänk
Medlem

Windows 8'a, eller 8.1 kan du hämta gratis från Microsoft, och den borde rimligtvis aktivera nyckeln som finns i din maskins BIOS. Microsofts installation ska detektera nyckeln utan användaråtgärd, men för att vara på säkra sidan går det ju att läsa ut sin nyckel ur BIOS innan man installerar om, så man har den på ett papper...

I sammanhanget ganska viktigt. Du måste troligen använda installationen för exakt samma OS som var installerat från början. Alltså, Windows 8/8.1 multilanguage är inte samma som Windows 8/8.1 svenska, osv.
Har du oturen att ha haft någon av gratisversionerna... Windows 8/8.1 med Bing, så är du däremot rökt. Då får du antingen köpa recovery-skivorna från din tillverkare, eller som du planerat, köpa nytt OS. I det läget hade jag tveklöst valt Windows 10.
Mest för att det kommer leva kvar längre än 8'an.

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Måste fråga, har TS ens uppdaterat till Windows 10 tidigare? Annars måste du ju punga ut 1000kr för en licens, medan Windows 8.1 har ju datorn licens för i BIOS.

Sen en ords varning med Windows 10 + laptops. Det kan fungera bra, och det kan fungera riktigt dåligt, helt beroende på hur bra drivarna är. Har problem med 2 av 3 laptops själv med Windows 10, ena av dem är totalt obrukbar i Windows 10 tills man rättat till drivaren.

Som jag förstår så gäller min nyckel enbart till Windows 8, inte 8.1.
Och någon installationsmedia, förutom min recovery drive, för win8 verkar inte existera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Mmm, den sidan såg ju inte alls suspekt ut... 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epzilon:

Så nu tänkte jag eventuellt köpa en digital download av antingen 8.1 eller 10 och hoppas på att en clean install avhjälper problemet.
Jag har läst mycket kritik om 10an men det verkar mest vara i samband med folk som uppgraderat 8.1 till 10, så med en clean install så kanske 10an inte är helt värdelös?

Du får både 8.1 samt 10:an gratis, så mitt råd till dig är att köra in 10:an först.

Här kan du uppdatera till 10:an gratis ifrån 8:an:
https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...

Själv är jag väldigt kritisk emot 10:an i dagsläget, men kommer hela tiden nya versioner. Så klarar du av vissa egenheter i 10:an samt kan leva med buggarna, så kör på.

Ska du uppdatera Windows 8.1/10 så gör du även bäst i att undvika Windows Update. Välj hellre Portable Update ( http://www.portableupdate.com/ ) eller motsvarande och stäng av Windows Update Servicen helt. Då slipper du även ofrivilliga omstarter, vilket annars kommer att plåga dig i Windows 10 Home samt Pro.

Jag rekommenderar däremot alla att köra Windows 8.1 Pro om möjligt, då jag anser det vara betydligt stabilare än 10:an samt modernare än 7:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epzilon:

Som jag förstår så gäller min nyckel enbart till Windows 8, inte 8.1.
Och någon installationsmedia, förutom min recovery drive, för win8 verkar inte existera.

Skickades från m.sweclockers.com

Win 8 och 8.1 ska vara samma OS grund, och ena kan uppgraderas i andra, så du borde om inget testa först, för det ska gå:
http://www.howtogeek.com/187525/how-to-perform-a-clean-instal...

Ang Windows 10 så är det 1000kr för licens, eller en udda suspekt ställe du får köpa det på. Var folk fått för sig att man kan uppgradera än har nog ställt in fel år i skallen. Erbjudandet är slut.

Permalänk
Medlem

Windows 10 lirar kalas bra, stabilt som tusan inga blåskärmar här inte...dessvärre oönskade update lite titt som tätt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epzilon:

Mmm, den sidan såg ju inte alls suspekt ut... 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epzilon:

Mmm, den sidan såg ju inte alls suspekt ut... 😉

Skickades från m.sweclockers.com

har inga problem med varken mitt W10 eller spel så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Win 8 och 8.1 ska vara samma OS grund, och ena kan uppgraderas i andra, så du borde om inget testa först, för det ska gå:
http://www.howtogeek.com/187525/how-to-perform-a-clean-instal...

Ang Windows 10 så är det 1000kr för licens, eller en udda suspekt ställe du får köpa det på. Var folk fått för sig att man kan uppgradera än har nog ställt in fel år i skallen. Erbjudandet är slut.

Men som sagt, överallt jag läser (även hos microsoft), talas det om att du INTE kan installera 8.1 om du bara innehar nyckel för win8. Du är tvungen att köra in win8 och sen uppgradera till 8.1, men eftersom det inte finns installationsmedia för win8 så är det kört.
Jag har provat att installera med 8.1 media och angett min nyckel, men den godtog den inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epzilon:

Men som sagt, överallt jag läser (även hos microsoft), talas det om att du INTE kan installera 8.1 om du bara innehar nyckel för win8. Du är tvungen att köra in win8 och sen uppgradera till 8.1, men eftersom det inte finns installationsmedia för win8 så är det kört.
Jag har provat att installera med 8.1 media och angett min nyckel, men den godtog den inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm okej.

Då har du nog alternativen att kontakta tillverkaren av laptopen och se om de kan skicka installationsmedia till dig, eller köpa ny licens (vilket suger).

EDIT: Hitta en ev workaround:
https://www.reddit.com/r/windows/comments/47v1nc/need_help_fi...
Han installerade 8.1 med en generisk nyckel, sen när de var installerat, bytte till sin riktiga Win 8 nyckel, och därefter aktiverade den. (Troligen vill du installera utan internet, och sen byta nyckel, koppla upp och aktivera) Det är tydligen fel i installationsmediat som gör det... inte att du inte kan använda det (då du kan uppgradera gratis ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ang Windows 10 så är det 1000kr för licens, eller en udda suspekt ställe du får köpa det på. Var folk fått för sig att man kan uppgradera än har nog ställt in fel år i skallen. Erbjudandet är slut.

För de flesta är erbjudandet slut (general public), men om man lovar dyrt och heligt att man använder vissa hjälpmedel så går det fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

För de flesta är erbjudandet slut (general public), men om man lovar dyrt och heligt att man använder vissa hjälpmedel så går det fortfarande.

Tekniskt sätt så räknas windows skalnings funktion som hjälpmedel. Är så sjukt mycket grejer i deras hjälpmedels utbud att alla i princip använder deras hjälpmedel. Själv kör jag både skalning och ibland virtuella tangentbordet, iofs uppgraderade jag innan original erbjudandet gick ut ivf.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

För de flesta är erbjudandet slut (general public), men om man lovar dyrt och heligt att man använder vissa hjälpmedel så går det fortfarande.

Jag har lite dåligt minne (min hjärna) och använder favoriter i webbläsaren och anteckningar i windows.

Dessutom är jag dålig i matte och använder kalkylatorn.

Så jag använder flera hjälpmedel är jag då kvalificerad för en gratis uppgradering via denna sida? https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Paddanx, jag gjorde ett sista desperat försök att försöka få ordning på skiten med länken du gav mej.
Det funkade klockrent! Tack så mycket för hjälpen och att du sparade mej en 1000-lapp. Jag var först lite skeptisk tills jag läste att man skulle editera installationsmedian

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Så jag använder flera hjälpmedel är jag då kvalificerad för en gratis uppgradering via denna sida? https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Microsoft ber dig inte ens lova dyrt och heligt att du faktiskt använder några hjälpmedel, så uppgradera du till Windows 10 om du vill ha det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Microsoft ber dig inte ens lova dyrt och heligt att du faktiskt använder några hjälpmedel, så uppgradera du till Windows 10 om du vill ha det.
B!

Ja, jag hittar ingenting som specificerar vad Microsoft menar med hjälpmedelstekniker och då bör alla som tycker att dom använder någon typ av hjälpmedel vara kvalificerad att uppgradera gratis till Windows 10.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epzilon:

Mmm, den sidan såg ju inte alls suspekt ut... 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Kinguin är en välkänd site.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

8.1! Tillsammans med classic shell fungerar det riktigt bra.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

stäng av Windows Update Servicen helt.

Och gör datorn extra osäker?

Skrivet av walkir:

Då slipper du även ofrivilliga omstarter, vilket annars kommer att plåga dig i Windows 10 Home samt Pro.

Om man är lite flitig med musen så går det att schemalägga de få omstarter som faktiskt förekommer till en tidpunkt när man inte använder datorn. Förr hände det ju att Windows Update fuckade en spelsession genom en oväntad omstart, men det har inte hänt sedan jag skaffade Windows 10 i augusti förra året, så jag har svårt att se vad som blivit sämre.

Skrivet av walkir:

Jag rekommenderar däremot alla att köra Windows 8.1 Pro om möjligt, då jag anser det vara betydligt stabilare än 10:an samt modernare än 7:an.

Stabilare än 10:an? När testade du stabiliteten senast? Jag har installerat om ett tjugotal datorer av varierande ålder och ursprung, den äldsta en gammal billig skitlaptop från 2010, under tiden som MS körde sitt uppgraderingserbjudande. Flertalet av dem har jag inte laddat ner några speciella drivrutiner till dessutom. Ingen av dem har rapporterat några problem som kunnat relateras till mjukvaran på datorn, och det är ju lite konstigt om det nu är Windows det är fel på, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja, jag hittar ingenting som specificerar vad Microsoft menar med hjälpmedelstekniker och då bör alla som tycker att dom använder någon typ av hjälpmedel vara kvalificerad att uppgradera gratis till Windows 10.

De skriver så här:

Citat:

We are not restricting the free upgrade offer to specific assistive technologies. If you use assistive technology on Windows, you are eligible for the free upgrade offer.

Det hela är bara för att folk även i fortsättningen ska kunna uppgradera, Microsoft vill ha med så många som möjligt.

Skrivet av Sveklockarn:

Och gör datorn extra osäker?

Fast han skriver klart och tydligt att man ska använda ett annat verktyg för att uppgradera, inte att man ska sluta uppgradera. Jag förstår hans synpunkt, speciellt på "home" burkar, som glatt används på kontor, och som har en dålig vana att försätta användarna i en situation där datorn startas, eller startas om av användaren, bara för att hamna i ett installationsförfarande som kan vara allt från minuter, till timmar.
Jag är nästan av åsikten att ett kontor där man inte tittar på dialogerna som susar förbi nere vid klockan, nästan förtjänar avbrotten i produktivitet sådana installationer ger, och att man ska använda Pro licenser i en sådan miljö, men i verkligheten har jag inte det inflytandet som krävs för att det ska ske...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

De skriver så här:
Det hela är bara för att folk även i fortsättningen ska kunna uppgradera, Microsoft vill ha med så många som möjligt.

Jag tror att du har helt rätt, Windows 10 måste ha fler användare än Windows 7 redan nästa år för att inte framstå som ett misslyckande.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag tror att du har helt rätt, Windows 10 måste ha fler användare än Windows 7 redan nästa år för att inte framstå som ett misslyckande.

Det mesta talar för att Windows 10 är allt annat än ett misslyckande, men problemet är att mellan 70-85% av alla människor är ovilliga till förändring under en kortare eller längre tidsperiod. I slutänden finns det ett antal som inte ska byta bara för att de har bestämt sig för att det var bättre förr. Windows 7 är det nya Windows XP i det avseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det mesta talar för att Windows 10 är allt annat än ett misslyckande, men problemet är att mellan 70-85% av alla människor är ovilliga till förändring under en kortare eller längre tidsperiod. I slutänden finns det ett antal som inte ska byta bara för att de har bestämt sig för att det var bättre förr. Windows 7 är det nya Windows XP i det avseendet.

Jag är ingen Windows 10 motståndare, jag har kört Windows 10 Insider i två är och Windows 10 To Go på ett snabbt USB minne och det har fungerat ganska bra.

Men jag tycker att Microsoft har behandlat Windows 7 användarna dåligt med alla dessa uppgraderings försök till Windows 10, och sedan har windows update fungerat mycket dåligt för Windows 7 den senaste tiden, så det är nog många som är förbannade på Microsoft och vägrar att uppgradera till Windows 10.

Visa signatur

janee

Permalänk

Blandar mig in i leken här och kan ingenting annat än att hålla med om vad @janee skriver här ovanför i tråden. Den minst sagt otroligt aggressiva marknadsföring micosoft använt vid lanseringen utav Windows 10 är otrevlig och icke önskvärd. Stämmer också att windows update för Windows 7 har fungerat mycket trögt, slött och dålig sedan dess.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU