Dator för redigera ljud, Pro Tools 11

Permalänk
Medlem

Dator för redigera ljud, Pro Tools 11

Hjälper en polare att plocka ihop en dator att redigera och producera ljud med. Han använder Pro Tools 11.

Först ville han ha en laptop, men prestandan verkar inte finnas där. Han har idag en asus laptop med en i7-2670qm samt 8gb ram.
Senate i5an, 6300HQ, verkar bara vara någon procent snabbare så det känns ovärt. Senaste i7an, 6700HQ vekar vara 20% snabbare isch, men för 12000kr som en sådan laptop skulle kosta känns det inte tillräckligt. Har det verkligen inte hänt mer på den marknaden sen 2011?

Så jag satte ihop en stationär dator men jag vet inte riktigt vad som krävs för att hålla med på musik?
Står att ett dedikerat grafikkort är "highly recommended" på systemkraven till Pro Tools, men hittar ingen plug in eller annat som stödjer GPGPU beräkningar? Så vad ska man med det till?

Detta var det jag plockat ihop, kom gärna med input.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9817955/henrik-dator-i5

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Använder Protools. Du behöver inget värsting grafikkort. Gt750 eller något liknande blir nog bra. Det är mest för att avlasta cpun (om så hade varit fallet, iGPU). Snabb processor, massa ram, är vad protools vill ha. En snabb disk och ett bra ljudkort underlättar också.

Sen är det väl så, om du ljudlägger film i protools, dvs. Att du synkar mot bild, är ett bra grafikkort bra att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av balansen:

Använder Protools. Du behöver inget värsting grafikkort. Gt750 eller något liknande blir nog bra. Det är mest för att avlasta cpun (om så hade varit fallet, iGPU). Snabb processor, massa ram, är vad protools vill ha. En snabb disk och ett bra ljudkort underlättar också.

Sen är det väl så, om du ljudlägger film i protools, dvs. Att du synkar mot bild, är ett bra grafikkort bra att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Om budgeten är stram, skulle du sagt att det är bättre att köra på en i5-6600K och ett GTx 750, eller bara köra på en i7-6700k? M a o, räcker HD Graphics 530?

250GB ssd plus en kvick 2Tb är tanken att lagringen ska bli.

Nej det görs inte mot film direkt!

Tack för svaret!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

6600k+gt750 alla dagar.

Skrivet av Sweex:

Om budgeten är stram, skulle du sagt att det är bättre att köra på en i5-6600K och ett GTx 750, eller bara köra på en i7-6700k? M a o, räcker HD Graphics 530?

250GB ssd plus en kvick 2Tb är tanken att lagringen ska bli.

Nej det görs inte mot film direkt!

Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av balansen:

6600k+gt750 alla dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tack!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av balansen:

Använder Protools. Du behöver inget värsting grafikkort. Gt750 eller något liknande blir nog bra. Det är mest för att avlasta cpun (om så hade varit fallet, iGPU).
Skickades från m.sweclockers.com

Påverkas verkligen CPU:n's prestanda av att iGPU:n används? Mig veterligen så är det enda negativa konsekvenserna att CPU:n teoretiskt skulle kunna bli lite varmare, samt att iGPU:n använder en del RAM. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Skrivet av balansen:

6600k+gt750 alla dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Om TS endast är intresserad av prestanda i Protools, och ej ljudlägger film, vore då inte en så bra CPU som möjligt att föredra (d.v.s. en 6700k)? Eller har man ändå nytta av en dedikerad GPU i Protools?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det är en pest, tro mig. Ett Gt730 funkar lika bra t.o.m. Har använt protools i mitt jobb flera år, de e döden. Cubase, Reaper och andra program är mer "förlåtande".

Skrivet av Guybrush82:

Påverkas verkligen CPU:n's prestanda av att iGPU:n används? Mig veterligen så är det enda negativa konsekvenserna att CPU:n teoretiskt skulle kunna bli lite varmare, samt att iGPU:n använder en del RAM. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Om TS endast är intresserad av prestanda i Protools, och ej ljudlägger film, vore då inte en så bra CPU som möjligt att föredra (d.v.s. en 6700k)? Eller har man ändå nytta av en dedikerad GPU i Protools?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@balansen: Aha ok. Då tvekar jag inte på att du har bättre koll än mig när det gäller detta

Visa signatur

Citera för svar.