Dörrupslag i bil, skulle ni sagt till?

Permalänk
Medlem

Dörrupslag i bil, skulle ni sagt till?

Tjenare!

Nu är det så att jag har en helt ny bil, det är ingen jättefin bil heller å helt kalrt den tråkigaste bilen jag någonsin ägt. Men som far till två småungar så ändras prioriteringarna så då kör jag omkring i en Toyota Avensis.

Till frågan, inom loppet på en vecka har jag nu fått två feta bucklor i mina dörrar efter att oaktsamma människor slagit upp sina dörrar i sidan på min, detta är så klart något som gör mig väldigt ledsen och upprörd. Och ingen av gångerna har någon lämnat en lapp eller något liknande.
Detta verkar ju vara praxis i Sverige, att skadar man någon annans bil å kan komma undan med det så gör man det helt enkelt.
Jag har själv slagit upp dörren i en annan bil en gång så det blev ett rejält märke då tyckte jag det var givet att lämna en lapp med mitt nummer och en ursäkt. Personen ringde upp bara någon timme senare och var snarare glad än arg.

Hur är det här på SC skulle ni sagt till eller struntat i det.

Permalänk
Medlem

Jag råkade göra ett dörruppslag på en bil när jag var på Ica för några veckor sedan, vinden tog tag i dörren.
Jag skrev en lapp med mitt namn och telefonnummer.

Vi har nu skrivit en skadeanmälan tillsammans och mitt samvete är rent

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av anderjo4:

Tjenare!

Nu är det så att jag har en helt ny bil, det är ingen jättefin bil heller å helt kalrt den tråkigaste bilen jag någonsin ägt. Men som far till två småungar så ändras prioriteringarna så då kör jag omkring i en Toyota Avensis.

Till frågan, inom loppet på en vecka har jag nu fått två feta bucklor i mina dörrar efter att oaktsamma människor slagit upp sina dörrar i sidan på min, detta är så klart något som gör mig väldigt ledsen och upprörd. Och ingen av gångerna har någon lämnat en lapp eller något liknande.
Detta verkar ju vara praxis i Sverige, att skadar man någon annans bil å kan komma undan med det så gör man det helt enkelt.
Jag har själv slagit upp dörren i en annan bil en gång så det blev ett rejält märke då tyckte jag det var givet att lämna en lapp med mitt nummer och en ursäkt. Personen ringde upp bara någon timme senare och var snarare glad än arg.

Hur är det här på SC skulle ni sagt till eller struntat i det.

När jag parkerar bredvid folk tar jag alltid ett kort med mobilen, så man får med båda bilarnas registreringsnummer.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

@Svaniis: Oj är detta något du gör varenda gång, det var inte dåligt.

Permalänk
Medlem

Självklart skulle jag säga till. Man får ta ansvar för vad man gör även om det är en olycka. Ganska självklart för mig.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av anderjo4:

@Svaniis: Oj är detta något du gör varenda gång, det var inte dåligt.

Dra igång kameran och ta ett foto går så fort, så ja det gör jag.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

@Svaniis: Fasen att jag inte skrev denna tråden innan jag hämtade ut bilen. Men skall fan börja med det.

Permalänk
Medlem

Som bilintresserad blir jag glad av att läsa att det finns folk som skulle göra rätt för sig. Att parkera på allmän parkering bredvid en fullastad V70 med barnvagn osv brukar vara big no-no för mig.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt rädd om mina bilar så jag parkerar alltid längst bort från ingången för att slippa just dörruppslag.
Enligt mina "fördomar" så blir folk mer och mer slarviga ju närmre affären de parkerar: Lata människor som inte orkar gå -> bryr sig inte så mycket om dörruppslag.

Detta sorterar även bort pensionärer (som tillsammans med barnfamiljer är värst när det gäller parkeringsskador) då de gärna parkerar så nära som möjligt för att slippa gå.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Eller så kan man bara parkera så här.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

På samma sätt som jag inte slänger stenar genom rutor eller kastar folks telefoner i väggen så förstör jag inte folks bilar med dörruppslag.

Permalänk
Medlem

Ah, gött att se att Sweclockers-användare är så ärliga! Konstigt att detta inte återspeglar sig i den stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Eller så kan man bara parkera så här.

http://bildr.no/thumb/eE1EUS9F.jpeg

Men på dagen efter har man parkeringsbot.

Permalänk
Medlem

Dörruppslag och P-skador har jag råkat ut för många gånger, men bara orsakat dom själv ett fåtal och då har jag varit ärlig och antingen lämnat en lapp eller sökt upp ägaren.

Min förr-förra bil blev påkörd två gånger när den var parkerad. Ingen lämnade lapp eller hörde av sig, men av ren tur fick jag fatt i den ena förövaren. Han påstod att han inte märkt nåt, men en kollega hade sett honom köra på min bil, gå ut och titta och sen köra iväg. Ångrar än idag att jag inte gjorde en anmälan om smitning då.

Nuvarande bil fick när den var ny 4-5 dörruppslag på ena sidan och andra sidan skrapad av en backspegel inom typ en vecka, ingen lämnade en lapp. Några år senare skrapade nån hela andra sidan och samma vecka som jag hämtat ut den efter reparation så backade nån jävel in i den. Numera suckar jag mest när jag ser en ny buckla.

Nuförtiden skulle jag inte tveka en sekund att dokumentera och göra en anmäla om smitning om jag såg någon göra ett dörruppslag eller skada en annan bil och sen bara dra, även om min bil inte är involverad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Har fått 2 dörrar uppslagna ingen av gångerna har något sagt ä.

Sen fick jag en dragkrok in tryckt i sidan.
Då stod iaf tanten kvar och förklarade sig.
Oerhört tacksam för det.

Skulle sjölv stanna kvar och tagit mitt ansvar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Beror på bucklan skulle jag säga, minns när jag jag var ung och körde runt i en 240 med farsan och tydligen hade bucklat någon splitterny volvo när jag öppnade min dörr, kommer ut från ICA och en familj på 12 pers står och skriker på mig, "bucklan" går inte och se med blotta ögat och gubben vill att jag ska ta ut 500 spänn och ge honom så kan vi "glömma det här"

I det fallet så erkänner jag att jag bara sa "Antagligen tar du mina försäkringsuppgifter eller så åker jag här ifrån."

Some people....

Permalänk
Medlem

Ertappade en person en gång som hade sin bildörr öppen mot min bil, sa ett par valda ord till honom så förhoppningsvis gör han inte om det.

Att inte respektera andras egendom gör mig helt galen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag avskyr verkligen "det är ju bara en bil" människor... :/

Permalänk
Medlem

är det gott om lediga platser ställer jag min bil på mitten av 2 platser och alltid långt bort från ingången till butiken. är det fullt med bilar försöker jag leta upp finare nya bilar att ställa mig bredvid. Tar bild på regplåtarna ibland.
skulle jag själv orsaka en skada skulle jag säga till-Ja

Permalänk
Medlem

Skulle också säga till om jag orsakade något.

Har visserligen bara en skorv till bil själv, men just för att undvika parkeringsproblem och skador har jag för (o?)vana att inte alltid ställa mig så nära entrén det bara går och förstår mig inte på folk som måste vara och trängas där det är så tajt och svårkört som möjligt, helst i rusningstid. Försöker göra mina ärenden när det är lite mindre trängsel, stor skillnad att handla halv nio på kvällen istället för halv fem.. Ställer mig hellre en bit bort på parkeringen där det är tomt med bilar och går några extra steg istället för att stå mitt i smeten. Tiden man tjänar och det extra slit det medför att gå hundra meter extra ser jag som försumbart i sammanhanget.

Självklart är det ibland oundvikligt att man måste använda bilen och parkera när det är mycket folk och fullt med andra parkade fordon, då är det oftast bäst att vid möjlighet ställa sig vid lite dyrare bilar som man inbillar sig folk bryr sig om. Undvik in i det sista ställa dig bredvid minibussar och bilar med saker som indikerar barn, typ med solskydd dekorerade med Nalle Puh eller Cars.

Jag tror att man inte kan skydda sig helt från parkeringsskador, men man kan göra sitt för att minska risken.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Ställer mig alltid längst bort på parkeringar och ställer mig aldrig bredvid någon annan. Om jag mot förmodan skulle ställa mig bredvid någon annan så ska det vara breda platser och inte trångt alls.
Och jaa, jag skulle skriva en lapp alternativt söka upp ägaren med regnummer, just av anledningen till att jag hoppas att andra ska göra samma sak.
Jag kör en Volvo S60 -16.

Permalänk

Tjejen blir alltid förbannad för jag vägrar stå bredvid bilar som jag tror det är barn som åker i.

Står helst bredvid en annan tysk bil också.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@Blofeld: Ibland är det omöjligt att ta sig i och ur utan att ha dörren mot någon annans bil. Då brukar jag öppna den väldigt försiktigt (För jag måste ju ta mig ur.) och ställa den emot den andra bilen innan jag ålar ut medans jag försöker låta bli att rucka så mycket på dörren. Och sen inte låta barnen öppna sina dörrar själva och när de kliver ur hålla i dörren, för barn upplever jag vara väldigt oförsiktiga med dörrarna (Duh!).

Sen ställer man sig helst inte bredvid ngn volvo kombi och andra lite fetare bilar för där är det ju alltid barnstolar. Även äldre minibilar, undviker man för pensionärer samt många invandrare har dessa. Nu kanske det är uppenbart med pensionärerna när dom ska försöka brotta sig ur bilen med hjälp av all sin kraft och invandrare bryr sig ju inte om dom har en sunkig bil (Vilket iofs stämmer för många med sunkiga bilar.), samt bägge kategorierna kör ofta förbannat illa är min uppfattning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svaniis:

När jag parkerar bredvid folk tar jag alltid ett kort med mobilen, så man får med båda bilarnas registreringsnummer.

Det låter som det är dags att skaffa en tåligare bil.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Även om man i hela sitt bilägar liv, alltid varit noga med att parkera så där lite avsides, och långt ifrån alla andra på parkeringar.
Så är det Murphys lag, att när du kommer ut till bilen, så har ändå en jäkla dörruppslagar bil ställt sig bredvid dig, o0 oftast med 32 bilbarnstolar inuti, eller så där gammal o risig att man vet att de inte bryr sig om sin egen bil, och om den får ett till dörrmärke. Det ända som betyder något är att parkera just bredvid DIG...

Nowhere to hide nowhere to run

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Ja alltså den där, den är ju otroligt ful, men samtidigt lite cool, så jag har lite svårt att bestämma mig om den är riktigt riktigt ful eller bara speciell på ett lite fult men coolt sätt...haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Även om man i hela sitt bilägar liv, alltid varit noga med att parkera så där lite avsides, och långt ifrån alla andra på parkeringar.
Så är det Murphys lag, att när du kommer ut till bilen, så har ändå en jäkla dörruppslagar bil ställt sig bredvid dig, o0 oftast med 32 bilbarnstolar inuti, eller så där gammal o risig att man vet att de inte bryr sig om sin egen bil, och om den får ett till dörrmärke. Det ända som betyder något är att parkera just bredvid DIG...

Nowhere to hide nowhere to run

Just det där är något jag funderat på också. Händer för ofta för att vara tillfälligheter, kan vara hur gott som helst om platser, men lik förbånkat måste någon ställa sig precis just bredvid där man själv står.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Som bilintresserad blir jag glad av att läsa att det finns folk som skulle göra rätt för sig. Att parkera på allmän parkering bredvid en fullastad V70 med barnvagn osv brukar vara big no-no för mig.

Jepp så sant. Parkerar aldrig min bil intill andras. Utan så långt ifrån som möjligt och på den sidan av parkeringen där det står så lite bilar som möjligt kanske en lr två. Har inga dörruppslag alls!!

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Inaktiv

Det beror på om en socialdemokrat äger bilen eller ej? Ni som ej förstår skämtet: https://www.youtube.com/watch?v=SsxNtYag0q4

Skämt åsido självklart lämnar jag en lapp vid saker som berör en annan individ. Om jag däremot alltid skulle erkänna mitt brott är en annan femma, speciellt om staten är inblandad. Säg att jag råkar köra på en vägstolpe, skulle jag säga något? Detta är inte helt säkert.

På frågan kring parkeringar så parkerar jag alltid långt bort, bättre att gå någon extra meter för att vara säker, men inte kvällstid då dessa kan råka ut för stölder. Och nej jag har ingen bra bil, men det enkla jag har vill jag ha för mig själv.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Försöker likt många andra ställa mig långt bort från entrén och helst på hörnet av parkeringslängorna. Även om jag har en skitbil tycker jag det är skönt att lättare ta mig i och ur bilen och samtidigt minimera riskerna.
Att ställa sig bredvid en fet, vräkig volvo med barnstolar går bort. Tar för det mesta hellre en lite promenad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin