Permalänk

Ubiquiti controller kommer inte vidare

Hej
Äntligen har jag fått en Ubiquiti ac lite på plats. Den lyser som det står att den ska vid uppstart. Men när jag öppnar controllern så står det bara och tuggar och kommer inte vidare, knappen öppna en browser blir aldrig aktiv. Nu har jag en Lenovo Yoga 710 utan nätverksport, men jag uppfattar av instruktionerna för Ubiquiti att det ska funka med att komma igång via wifi? Jag har en dator med Linux på om nätverksport behövs men där reder jag inte ut hur jag får i gång controllern efter installation så det får bli en fråga endast om det krävs anslutning via kabel för att få kontakt med ubiquiti.
Routerrn är Telias technicolor extreme och jag har provat både med wifi av och wifi på i routern men ingen skillnad.

Vad gör jag fel tro?

Mycket tacksam för hjälp att komma vidare /Magnus

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv
Om den bara står tuggar låter det som eventuellt att det är någon med java, testa att uppdatera java alternativt installera om det, du kan också testa stänga av windows brandvägg.

Ja så länge du har en router som redan delar ut wifi före och som apn är kopplad till så ska du ju kunna konfigurera den antingen kablat eller med wifi från valfri dator.

Kontrollern drivs som en webb server på linux maskiner så gå in i webbläsaren och skriv 127.0.0.1:8443 så ska du komma in om du installerat controllern korrekt.

Det har ingen betydelse alls om det är av eller på i din technicolor.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv: Samma som ovan, hämta senaste java, senaste unifi controllern och se till att du har minst 10-15gb ledigt utrymme på disken.

Och du måste vara kopplad till något nätverk som APn är inkopplad till såklart.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

@Gördetsjälv
Om den bara står tuggar låter det som eventuellt att det är någon med java, testa att uppdatera java alternativt installera om det, du kan också testa stänga av windows brandvägg.

Ja så länge du har en router som redan delar ut wifi före och som apn är kopplad till så ska du ju kunna konfigurera den antingen kablat eller med wifi från valfri dator.

Kontrollern drivs som en webb server på linux maskiner så gå in i webbläsaren och skriv 127.0.0.1:8443 så ska du komma in om du installerat controllern korrekt.

Det har ingen betydelse alls om det är av eller på i din technicolor.

Skrivet av Curemylife:

@Gördetsjälv: Samma som ovan, hämta senaste java, senaste unifi controllern och se till att du har minst 10-15gb ledigt utrymme på disken.

Och du måste vara kopplad till något nätverk som APn är inkopplad till såklart.

Tack för svar på alla frågor! Jag börjar med att kollar Java då eftersom det inte kommer igång på min windowsdator. Meddelar hur det går. Tack!

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

@Gördetsjälv
Om den bara står tuggar låter det som eventuellt att det är någon med java, testa att uppdatera java alternativt installera om det, du kan också testa stänga av windows brandvägg.

Ja så länge du har en router som redan delar ut wifi före och som apn är kopplad till så ska du ju kunna konfigurera den antingen kablat eller med wifi från valfri dator.

Kontrollern drivs som en webb server på linux maskiner så gå in i webbläsaren och skriv 127.0.0.1:8443 så ska du komma in om du installerat controllern korrekt.

Det har ingen betydelse alls om det är av eller på i din technicolor.

Skrivet av Curemylife:

@Gördetsjälv: Samma som ovan, hämta senaste java, senaste unifi controllern och se till att du har minst 10-15gb ledigt utrymme på disken.

Och du måste vara kopplad till något nätverk som APn är inkopplad till såklart.

Java avinstallerat och ominstallerat. Senaste Unify-controllern installerad i windows-datorn. Även provat med näst senaste. Windows-brandvägg avstängd. Provat när jag varit ansluten både till routerns wifi och till Ubiquiti via wifi men ingen skillnad (fick kontakt med den via mobilappen men då utan controller), det står fortfarande bara starting unifi controller och sen händer inget tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv: Hur var det med utrymmet på disken?

Stäng ner alla andra program också så gott det går, gärna genom taskmanagern.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

@Gördetsjälv: Hur var det med utrymmet på disken?

Stäng ner alla andra program också så gott det går, gärna genom taskmanagern.

75gb ledigt utrymme. Allt omstartat genom brutit strömmen 20 minuter ca. Reset på Ubiquitin. UniFi Controller hittar fortfarande ingen AP. Ubiquiti device discovery tool hittar den om jag välljer "fliken" family. Där står status pending.

Puh, det här som skulle gå så lätt..... helgens största ros till den/de som löser detta!

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Kontrollern drivs som en webb server på linux maskiner så gå in i webbläsaren och skriv 127.0.0.1:8443 så ska du komma in om du installerat controllern korrekt.

När jag väljer det i browsern så sker bara en download ?

Mvh/ Magnus

Permalänk

I chromiums extension Ubiquiti device discovery tool så står "failed to initialize UDP port 10001" om det är någon ledtråd?

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv: Har du ÅÄÖ i ditt användarnamn på datorn?

Permalänk
Medlem

Har du sett till att installera både 32 och 64 bitars version av java?

Hade exakt samma problemnär jag skulle sätta upp en ac.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

@Gördetsjälv: Har du ÅÄÖ i ditt användarnamn på datorn?

Ja det har jag! Ändrar det nu.

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Har du sett till att installera både 32 och 64 bitars version av java?

Hade exakt samma problemnär jag skulle sätta upp en ac.

Ska kolla!

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv: Hade nämligen samma fel i veckan, den kan inte läsa kataloger med åäö så fick installera under en annan användae

Logfilerna hittar du under: C:\Users\dittusername\Ubiquiti UniFi\logs

Permalänk

Nu hittar Ubiquiti Discovery v. 2.4.1 AP´n men när jag klickar på tex web ui så kan den inte öppnas. Det står: "Webbplatsen kan inte nås 192.168.1.211 avvisade anslutningen." Jag har ju aldrig kommit in i controllern så jag har ju inte kunna skapa något "controller-konto", det är väl ändå det första jag måste göra? Men jag kommer fortfarande ingenstans med controllern. Användarnamn är ändrat och 32-bitars java nedtaget. Ett glas rött nu som lugnande..... ser ut att bli sent

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

@Gördetsjälv: Hade nämligen samma fel i veckan, den kan inte läsa kataloger med åäö så fick installera under en annan användae

Logfilerna hittar du under: C:\Users\dittusername\Ubiquiti UniFi\logs

Tack! Jag har avinstallerat controllern och tagit bort allt i katalogstrukturenn som du visade vägen till. Jag har ändrat användarnamn men i katalogstrukturen står dock det gamla fortfarande kvar med ett Å i så jag gissar att det kan göra att problemet kvarstår. Måste jag ominstallera systemet från början för att få bort det?

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv: kolla så att din mapp fortfarande inte har å ä eller ö

C:\Users\dittusername

jag skapade bara ett till konto som jag installerade på och ändrade genvägen till den användaren.

kolla annars vad som står i log filerna (2st).

För mig stod det såhär i mongod.log:

couldn't open file C:\Users\Björn\Ubiquiti UniFi\data\db\journal' failed with errno:3 Det gÃ¥r inte att hitta sökvägen

Då stod den bara och snurrade på starting unifi controller.

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

@Gördetsjälv: kolla så att din mapp fortfarande inte har å ä eller ö

C:\Users\dittusername

jag skapade bara ett till konto som jag installerade på och ändrade genvägen till den användaren.

kolla annars vad som står i log filerna (2st).

För mig stod det såhär i mongod.log:

couldn't open file C:\Users\Björn\Ubiquiti UniFi\data\db\journal' failed with errno:3 Det gÃ¥r inte att hitta sökvägen

Då stod den bara och snurrade på starting unifi controller.

Låter troligt och liknar mitt problem. Jag slog på en återställning då datorn bara är några dagar gammal så inte hela världen. Och då val av användarnamn som är internationellt gåpngbart! Därefter påt igen och fortsättning följer imorgon! Puh

Permalänk
Medlem

Under ubiquitin så finns en QR cod som du kan scanna med din mobil, eller slå in manuellt, sätt upp AP:n så.

Ska du köra någon controller på denna eller? Om inte så är det enklast med mobilen och QR kod.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Mitt problem (för litet fritt minne) hittade supporten efter ett par minuter när jag
änvände deras chatt-support. Hjälp direkt och kunnig personal. prova?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Skrivet av Chichin:

Under ubiquitin så finns en QR cod som du kan scanna med din mobil, eller slå in manuellt, sätt upp AP:n så.

Ska du köra någon controller på denna eller? Om inte så är det enklast med mobilen och QR kod.

Tack. Bra tips. Visste inte att man inte var hundra tvingad att sätta upp den via controllern. Vill dock helst köra controller på den. Har scannat qr-koden med min platta genom unifi-appen men inget händer den registrerar qr-koden men står bara och snurrar sen.

Nu när jag har ominstallerat windows, bytt användarnamn så det inte innehåller något åäö och installerat java så öppnas controllern! Äntligen. Vid registrering och slutförande av inställningarna tog det dock stopp med fel: för många nätverk? Så det är bara att börja om med en ny registrering och se vad som händer. Men är en bit på väg!

Permalänk

Controllern hittar inte APn, inte heller discovery utilityn. Lösningen var att inaktivera brandväggen, då hittas APn. Via supporten som blir tillgänglig när controllern äntligen lyckats installerats så bekräftar de att det är normalt och att man får lägga till undantag för flera portar i brandväggen för att det ska funka.
2 frågor:
1. Hur lägger jag till undantag i brandväggen (windows 10)? Jag är inne i inställningar under: kontrollpanelen - system och säkerhet - windows-brandväggen. Där är det väl avancerade inställningar jag ska välja? Men hujeda mig, var och vad ska jag skriva för att lägga till undantag för de portar som behövs? Och räsker det att skriva själva porten, typ 8080 eller skriver man hela typ unifi.http.port=8080 ?

2. Nu när jag har fått igång APn så hittar jag naturligtvis det nätverket och kan ansluta till det, men det finns bara ett nätverk (ssid) att ansluta till, men det finns ju två kanaler (?) 2,4 och 5 ghz. Hur gör jag bäst med det - lämnar det som det är? Går mina enheter som kan på det snabbare 5ghz då och övriga på 2,4, eller hur funkar det när de har samma ssid? Att ändra ssid på det ena vet jag hur det funkar i controllern, men finns det några nackdelar med att göra det?

Hm, plötsligt känns inte telias router så tokig längre :=). Men skam den som ger sig! Här ska det dundra ut wifi så det står härliga till innan helgen är slut!

/Magnus

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv: När man installerar programmet och startar upp det första gången får man ju fråga av windows om du vill tillåta det i brandväggen, efter det har jag inte öppnat några portar själv manuellt utan allt fungerar som det ska.

När man installerar ap:n med wizarden som kommer upp så skapar du ett ssid och ett lösenord, när du skapat detta så går båda näten under samma ssid, när du ansluter så väljer den enheten själv om den ska köra 2,4 eller 5 GHz.

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

@Gördetsjälv: När man installerar programmet och startar upp det första gången får man ju fråga av windows om du vill tillåta det i brandväggen, efter det har jag inte öppnat några portar själv manuellt utan allt fungerar som det ska.

När man installerar ap:n med wizarden som kommer upp så skapar du ett ssid och ett lösenord, när du skapat detta så går båda näten under samma ssid, när du ansluter så väljer den enheten själv om den ska köra 2,4 eller 5 GHz.

Kanon. Då låter jag det vara som det är med ett ssid. Enligt supporten på ubiquiti så skulle man manuellt öppna portarna för att det skulle funka och eftersom jag har problem med brandväggen på så får jag prova att öppna portarna, när jag klurat ut hur man gör.

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv: För att lägga till i brandväggen så klickar du på förstoringsglaset nere till vänster och skriver brandvägg, välj sedan: Windows-brandväggen med avancerad säkerhet.

Där lägger du till en regel för inkommande trafik, program C:\Users\dittusername\Ubiquiti UniFi\bin\mongod.exe i min så finns det en regel för alla udp portar och en för alla tcp portar.

Permalänk
Medlem

Unifi controller går inte vidare

@Gördetsjälv: något o tänka på använder du switchar vilken webbläsare har du startar du controller från skrivbordet genom att välja kör som administratör även om du är enda användaren
Internet Explorer måste användas jag har varianten du har samt provarianterna på win 7 gick allt automatiskt så länge jag använde internet Explorer och starta controller genom att höferklicka o välja kör som administratör men Windows 10 var mer meck jag körde en äldre variant av controllern 4.7 tills jag hade uppdaterat firmware i AP sen kunde jag köra med senaste controller v 5. Något kör du en kabel från router sen in i poe adaptern och vidare till AP eller kör du router poe adapter switch och. Sen AP om du använder switch är den managementbar såntfall blockas trafiken där Windows brandvägg blockar inte controllern eller din router

Permalänk
Skrivet av Anders84:

Något kör du en kabel från router sen in i poe adaptern och vidare till AP eller kör du router poe adapter switch och. Sen AP om du använder switch är den managementbar såntfall blockas trafiken där Windows brandvägg blockar inte controllern eller din router

Har kabel från router till poe-adaptern och vidare till UAP.

Sen igår kan jag öppna controllern och konfigurera UAP genom den. Tycks varit brandväggen som spökade, eventuellt även java. Behövde inte öppna några portar manuellt utan nu funkar det?! Så nu är det igång och jag ska bara hitta bästa placeringen för den. Har ett två-plans, inte alltför stort, hus och trodde jag skulle få riktigt bra täckning i hela huset med en central placering, men tyvärr tycks UAP inte vara nämnvärt mycket starkare än Telias router vilket var lite av en besvikelse. Gällande det så kan man ju i början av installationen välja land, skulle man kunna välja tex usa och därigenom få kraftigare signal? Läst någonstans att valet av sverige som land begränsar signalstyrkan?

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv: vet inte om detta även fungerar för din modell : https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Increase-TX-powe...

Angående placering så antar jag att du monterar den i tak och inte på vägg?

Takmontage ger bäst signalstyrka i flesta fall.

Min AC Pro ger samma mottagning som min gamla asus router i mitt hus (175kvadrat på 1 plan), dvs ungefär halva huset täcks av en med bra signalstyrka.

Permalänk
Medlem

Hej väljer du att du befinner dig i USA så ökas signalstyrkan med 20% undvik sätta den nära radioapparater kök kopparrör isolerade rör då dom sakerna kväver signalen jag kör 2 AP på en lägenhet som har utslagna väggar ca 250 kvm har bra täckning överallt har monterat på väggen och har vissa störningsmoment men jag har partipolitis dom kommer ej ihåg vad unifi kallar det jag rekommenderar väggplacering ca 180 cm upp funkar bra har full 70% signalstyrka längst bort hela lägenheten är igentligen 4 lägenheter så det är rör o väggar imellan har du uppgraderat firmware i AP:n

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kort uppdatering och avslut

En kort uppdatering och avslut av problemet: När controllern till slut kom igång (java och brandvägg) och APn placerats centralt i huset i taket på övervåningen så fungerar det nu ypperligt! Styrkan på både 2g och 5g är inställd på auto och landet ligger kvar som sverige. Signalen är stark och stabil. Nu förstår jag också att signalstyrkan inte går att använda som enda mätverktyget för signalen/kvaliten. APn ökar ju och sänker styrkan utefter behov så någon rättvis bild kan inte ges förrän allt är uppe och igång en tid. Nu fungerar det som sagt lysande. Och live-supporten via controllern är grymt hjälpsam - ett föredöme för tillverkare av alla slag!

Tack för all input och hjälp på vägen!