Fördelar med fiber till privat fastighetsägare?

Permalänk
Medlem

Fördelar med fiber till privat fastighetsägare?

Hej!

Mina föräldrar har två fastigheter med cirka 4-6 lägenheter i varje fastighet. Vi funderar på att installera fiber till en utav våra fastigheter.

Så priset vi har fått för att lägga fiber är 3500:- per månad i 36 månader. Vilket blir totalt 126.000:-.

Så till mina frågor är: Hur är det med t.ex hyran för de som bor i lägenheterna? Om endast vår fastighet ansluter sig med detta priset, hur är det med grannarna? Det är endast fastigheter vid detta område som är privatägda. Kan dem t.ex koppla upp sig till fiber billigare om vi betalar denna summa? Eller kommer fastigheterna runt om vara tvugna att betala oss en summa för att koppla upp sig?

Läser gärna era tankar omkring detta.

Jag vet att det är ett högt pris men jag bor i en utav dessa fastigheter och jag har inget internet för tillfället. Finns inget telejack i denna fastighet + att stadsnätet har inga planeringar på att ansluta vår fastighet. Därför vi tog kontakt med företag som telia/tele2 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Så till mina frågor är: Hur är det med t.ex hyran för de som bor i lägenheterna? Om endast vår fastighet ansluter sig med detta priset, hur är det med grannarna? Det är endast fastigheter vid detta område som är privatägda. Kan dem t.ex koppla upp sig till fiber billigare om vi betalar denna summa? Eller kommer fastigheterna runt om vara tvugna att betala oss en summa för att koppla upp sig?

Det beror på, men normalt sett så kommer de inte bara lägga en fiber över till er, särskilt om de måste gräva en längre sträcka. Och jag tvivlar på att ni skulle äga fibern som läggs, Telia eller vilket bolag det nu är kan nog göra vad de vill efter så det blir nog billigare för fastigheterna runt om er.

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vad är det ni fått prisuppgift på ? Är det bara installation på avbetalning eller är det tjänster också ? Vem äger nätet och vad händer efter de 3 åren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är en installation, avbetalning på 36månader. Så det är inte någon internettjänst som ingår. Efter de 3 åren så betalar man förmodligen endast internettjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det beror på, men normalt sett så kommer de inte bara lägga en fiber över till er, särskilt om de måste gräva en längre sträcka. Och jag tvivlar på att ni skulle äga fibern som läggs, Telia eller vilket bolag det nu är kan nog göra vad de vill efter så det blir nog billigare för fastigheterna runt om er.

Hmm, det kanske stämmer. Du menar alltså att vi måste gräva i tomten till vår fastighet?

Misstänkte det, känns jävligt surt att vi ska betala det och sen kommer en annan fastighetsägare och betalar en tiondel av det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vlixx:

Hmm, det kanske stämmer. Du menar alltså att vi måste gräva i tomten till vår fastighet?

Misstänkte det, känns jävligt surt att vi ska betala det och sen kommer en annan fastighetsägare och betalar en tiondel av det.

Då får fastighetsägarna i området gå ihop och dra fibern själva, det är ju ingen större skillnad mot hur man gör i en vanlig fiberförening..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Hmm, det kanske stämmer. Du menar alltså att vi måste gräva i tomten till vår fastighet?

Inte bara tomten, utan hela sträckan. Detta betyder givetvis att om någon råkar gräva av er fiber så är det ni som får stå för den kostnaden. Men det är enda sättet om ni vill få betalt av de andra privata fastigheterna.

Som skrevs tidigare så är det nog bättre om ni kontaktar de som äger de andra fastigheterna runt omkring och går ihop så kostnaderna blir mindre. Sedan om ni skapar en fiber förening har jag för mig att ni kan få bidrag eller liknande för att minska på kostnaden ännu mer.