Permalänk

i5 6600k överklockingsfrågor

Jag började precis överklocka min i5:a. Har en dark rock 3 kylare och är lite fundersam om mina temperaturer kan verka onormala eller vad det kan vara.

Kör just nu 4.4GHz med 1.25v satt manuellt, dock hoppar volten mellan 1.25-1.338 under prime95. Körde prime95 i drygt 1,5-2 timmar och hade HWmonitor igång som sa att jag som max hade haft 82°C och att den låg runt 63-72 under resterande tiden.

Jag är ny inom överklockning men något säger mig ändå att 82 på ganska låg klock inte riktigt stämmer. Ska nämna att under installationen av kylaren så tyckte jag och min vän att denna satt "snett" lutande på processorn. Vi testade att lätta på muttrarna men det blev ingen skillnad så vi antog att vi bara inbillade oss och drog åt dom igen.

Vad jag lyckas läsa mig till på nätet så kan många klocka 6600k runt 4.6-4.7 med någorlunda samma volt som mig men de lyckas få temperaturer som är väl under 80. Dels beroende på att några kör vattenlösningar, men ändå sett exempel på de som lyckas ligga runt 60-65 med luftkylare i klass som min.

Om någon kunde ge lite råd och tips på vad jag bör göra skulle det uppskattas!

Mvh

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk
Hedersmedlem

Skippa Prime95 till att börja med, jag tror att det är det enda problemet du har. Senaste versionerna av det använder sig av laster som är helt orealistiska till och med för stresstest och som vissa säger kan vara onyttiga för processorn. Du får mycket högre temperaturer med det än med något annat för att det helt enkelt pressar processorn på en helt annan nivå än andra stresstest.

Ladda ner något mer "normalt" test typ Aida64/Intel Burn Test/Asus RealBench och se vad du får för temperaturer med dem istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1: prime borta och aida installerat. Har hittat stabil klock med mycket bättre temperaturer! Tack för tipset

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |