Telia FiberTV med Asus RT-AC68U problem

Permalänk
Medlem

Telia FiberTV med Asus RT-AC68U problem

Har läst några trådar med hur man skall få igång detta via samma fysiska nätverk.
Läst de flesta howtos här på sidan men inte lyckats.

Ställer jag in enligt sidan med Asus WAN > Telia port 1 röd, Asus LAN4 port > Telia Port2 gul
och sen aktiverar LAN4 som IPTV port med VLAN taggning 845 så tappar jag internet och kan fortfarande inte titta på IPTV.
Har precis uppdaterat till senaste Merlin versionen för att vara säker på att latest greatest är installerat i routern.

Merlin är version 380.62_1

Permalänk
Medlem

@DrWize:

Jag tror du har missuppfattat trådarna. ASUS-trådarna handlar inte om att få till tjänsterna på ett (1) nätverk utan de handlar om att kunna skippa Telias "Smart Router". ASUS lösningen innebär två nätverk: ett för hemma-LAN (internet) och ett annat eget nät för TV.

Om du redan har en bredbandsswitch (Inteno) så är det helt meningslöst att koppla TV via din ASUS. Koppla in TV-boxen till bb-switchens port2 så är det klart.

För att få till en lösning med ett (1) fysiskt nät men flera logiska nät så behöver du ett gäng switchar som klarar vlan.

Permalänk
Avstängd

Huvudtråden om detta, 17 sidor att skumma igenom

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Nog enklare än att starta nya trådar....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Det jag har gjort är att be Telia brygga deras router/mediaomvandlare och köra valfri router efter.

TVn kör fortfarande via deras enhet i de andra portarna.

Extremt mycket lättare och bekymmersfritt.

Vill du ha en annan lösning så är det tråden ovan som gäller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ok, som jag fattat det så kan man köra två vlan i samma fysiska nätverk.
Därav att man körde med båda i samma fysiska och IPTV var taggat med VLANID=845
Annars förstår jag inte varför Asusen har vlantaggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrWize:

Ok, som jag fattat det så kan man köra två vlan i samma fysiska nätverk.
Därav att man körde med båda i samma fysiska och IPTV var taggat med VLANID=845
Annars förstår jag inte varför Asusen har vlantaggning.

Självklart kan du köra två logiska nät i ett fysiskt mha av vlan. Men det är inte det ASUS-tråden handlar om, den lösningen innebär att TV-porten på LAN är ottaggad, taggningen finns bara på WAN-sidan.

Du får inte glömma bort att TV-boxen vill ha ottaggade paket, den klarar inte av att ta emot vlan845. Så lösningen för dig är som sagt switchar som stödjer vlan, på så sätt kan du köra vlan-trunk mellan switcharna.