Finns det någon router som INTE hänger sig?

Permalänk
Medlem

Finns det någon router som INTE hänger sig?

Är så sjukt less på att starta om min router var och varannan vecka. Har bytt router ett par ggr, men det är samma visa oavsett vilken jag väljer.

Kör i dagsläget på en ASUS RT-AC3200, har även testat moddat BIOS som påståtts lösa bekymren för flertalet.

Om det spelar någon som helst roll så har jag Comhem som leverantör med deras 250Mbit.

Jag streamar en hel del film och serier från min NAS, stundtals mot flera enheter samtidigt.

Så, vad är utlåtandet? Är det bara att leva med detta, eller finns det någon router som kan hantera detta?

Tack på förhand.

Permalänk

Ja jag använder telia standard och det funkar utmärkt.

(bäställde 100 mbit/s fiber men får 125 upp o ner )

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Köp annat än konsument-allt-i-ett-produkter om stabilitet är viktigt.

Köp tex en Ubiquiti router och en accesspunkt så är du där.
Lite besvärliga att installera men sen går dom bara.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Konsumentrouters hänger sig lätt när man kör torrents eller tung trafik. Du får kika på utrustning riktad mot företag om du vill ha någonting riktigt stabilt, jag har bra erferenhet av Cisco och HP.

EDIT: glömde Unify också som nämns ovan. Har rullat ut ca 30st av dessa på företag och har nog inte startat om dom på typ 2 år snart.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Är så sjukt less på att starta om min router var och varannan vecka. Har bytt router ett par ggr, men det är samma visa oavsett vilken jag väljer.

Kör i dagsläget på en ASUS RT-AC3200, har även testat moddat BIOS som påståtts lösa bekymren för flertalet.

Om det spelar någon som helst roll så har jag Comhem som leverantör med deras 250Mbit.

Jag streamar en hel del film och serier från min NAS, stundtals mot flera enheter samtidigt.

Så, vad är utlåtandet? Är det bara att leva med detta, eller finns det någon router som kan hantera detta?

Tack på förhand.

Låter som att du är motiverad att köra en custom variant
linux+diverse+nftables så har du en billig fungerande lösning som aldrig behöver startas om, alternativt någon färdig lösning med *nix i botten (din egen hårdvara).
Kanske en begagnad NUC , bara en ethernet i dom däremot så en USB to ethernet adapter krävs även

Permalänk
Medlem

Ubiquiti all the way.
Har haft mina i snart ett år och inte behövt röra dem sedan den dagen de installerades.
Asus, Linksys, D-Link etc är bara flashiga chassin med skräp inuti. Du betalar för design helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Inaktiv

Har inte varit med om en router som hängt sig på 10 år i alla fall. Trådlöst har väl hänt att det har tappats någon gång men det beror snarare på andra nätverk som stör ut.

Kör för tillfället med en TP-LINK Archer C7 v1 och den har då aldrig krånglat under de åren jag ägt den. Annars brukar väl ASUS routrar vara bra efter de har funnits på marknaden ett tag, i början brukar de ha ett rykte av att ha väldigt buggig firmware som åtgärdas eftersom.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så mycket strul?
Jag kör en simpel Asus RT-N56U med custom firmware på 250/100, aldrig hängt sig typ sen jag köpte den för länge sedan ;O
Och jag kör utorrent på max speed väldigt dagligen osv.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Konsumentrouters hänger sig lätt när man kör torrents eller tung trafik. Du får kika på utrustning riktad mot företag om du vill ha någonting riktigt stabilt, jag har bra erferenhet av Cisco och HP.

Min förra ASUS (kommer ej ihåg modell, kostade runt 800:-) stod på i 3 år utan att hänga sig (seedar hur mycket torrents som helst).. tror den gick sönder pg.a värmeproblem tillslut.. Går jag längre tillbaka hade jag något billigt skit från telia, den hängde sig inte heller vad jag kan komma ihåg.

Min nuvarande Netgear Nighthawk X4S R7800 har jag haft i c:a 3 mån, inte hängt sig en enda gång.

Mina utorrent settings:

dvs ganska extrema inställningar, mycket för att försäkra mig om att allting är stabilt.. funkar prima, har kört med dessa inställningar hur länge som helst.. Så nja, om det hänger sig hela tiden då är det något som är galet, mer än Routern. Tror jag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Det jag kan rekommendera är unifi
Både edgerouter och unifi Gateway är bra
Kombinera någon av dem med en ap från unifi så har du enligt mig något som med största sannolikhet inte strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Medlem

Inte andra trådlösa nätverk som stör ut. Problemet verkar ligga i att jag använder upp minnet pga torrent samt streaming.

Tack för era tips, ska kika närmre på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

Ja jag använder telia standard och det funkar utmärkt.

(bäställde 100 mbit/s fiber men får 125 upp o ner )

Kan bara hålla med.
Jag använder den av alla utskällda Technicolor / Telia Smart och den bara funkar vecka efter vecka. 5 pers, typ 25 enheter, IPTV, gaming, fildelning. Som en klocka.

Faktiskt jävligt kul och fascinerande. Och nej, jag har inte låga krav. Tvärtom.

Permalänk
Medlem

Helt klart en Ubiquiti EdgeRouter. Denna är kopplad till FTTH Bahnhof 1/1 Gbit pipa och den går som tåget.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

låter som du har andra problem än med routern. Min AC68U har rullat på felfritt i 1,5 år..Förutom strömavbrott och en flytt av lite kablar så har den rullat 24/7.

Kör flertalet mobila enheter och datorer samt streamar all media via wifi till en nexusplayer och min TV. Nu kör jag allt på 5hz men tror inte det skulle spela någon roll.

Flera kollegor på jobbet har också en AC68U och är mycket nöjda..kanske är det ett taskigt exemplar du har fått tag i, för så mycket ska det absolut inte krångla.

Ubuquiti är ju fantastiska lösningar men då får du räkna med att köra accesspunkter på lämpliga ställen, om detta är genomförbart och du vill lägga lite stålar så varför inte. Det behöver inte bli mycket dyrare än en konsumentrouter i toppklass.

Permalänk
Medlem

Har Asus RT-N65U (orig firmware) med Comhem 100/10 Coax och torrent, intern filkopiering kan gå 24/7 utan problem. Den har nog aldrig gått ner samt att jag rebootar den kanske en gång i månaden.
Kanske har haft tur.

Permalänk
Avstängd

Kommer förmodligen skaffa en ovpnbox när jag har ekonomin för det. Verkar som en stabil maskin; https://www.ovpn.se/sv/box Någon som vet om det stämmer, förresten? Tycker att det verkar smidigt att kunna använda VPN för hela nätverket utan någon hastighetsförlust, något som inte går med min n56u idag.

Permalänk
Medlem

Tog din router livet av sig och hängde sig i skogen?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Är så sjukt less på att starta om min router var och varannan vecka. Har bytt router ett par ggr, men det är samma visa oavsett vilken jag väljer.

Kör i dagsläget på en ASUS RT-AC3200, har även testat moddat BIOS som påståtts lösa bekymren för flertalet.

Om det spelar någon som helst roll så har jag Comhem som leverantör med deras 250Mbit.

Jag streamar en hel del film och serier från min NAS, stundtals mot flera enheter samtidigt.

Så, vad är utlåtandet? Är det bara att leva med detta, eller finns det någon router som kan hantera detta?

Tack på förhand.

Bara en snabb koll:

Du har bryggat ditt comhem-modem hoppas jag? Dvs stängt av routingen på den?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har använt Telias SMART i runt 5 år nu, först 789 och nu senaste halvåret (efter åskan åt det gamla) 799AC. Aldrig hängt sig under alla år.

Dessa, precis som allt annat i hemmet är anslutet först till åskgrenskydd och sedan UPS. Stabil ström är viktigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Cisco rv320 eller rv325.
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/32317-ci...

Har en son har stått och tuggat i 2år utan problem och en kompis med 250/100 som har kort 2,5år.

Sen är dnt inbyggda vpnen på dom går ganska snabb. 👍

Permalänk

Jag rekomenderar pfSense som kan köras på nästan vilken pc som helst om man inte köper deras egna dedikerade burkar.
Mjukvara https://www.pfsense.org/download/
Hårdvara https://pfsense.org/products/

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Har Asus RT-N65U (orig firmware) med Comhem 100/10 Coax och torrent, intern filkopiering kan gå 24/7 utan problem. Den har nog aldrig gått ner samt att jag rebootar den kanske en gång i månaden.
Kanske har haft tur.

Varför reboota något som fungerar utan problem och aldrig gått ner sig?

Skrivet av Pusher:

Bara en snabb koll:

Du har bryggat ditt comhem-modem hoppas jag? Dvs stängt av routingen på den?

Körde tidigare dubbel-NAT'at, men sedan dryga halvåret kör jag bryggat i modemet. Gjorde ingen skillnad.

Skrivet av MultiMan:

Jag har använt Telias SMART i runt 5 år nu, först 789 och nu senaste halvåret (efter åskan åt det gamla) 799AC. Aldrig hängt sig under alla år.

Dessa, precis som allt annat i hemmet är anslutet först till åskgrenskydd och sedan UPS. Stabil ström är viktigt.

Jag har aktiva UPS'er till all nätverksansluten utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Körde tidigare dubbel-NAT'at, men sedan dryga halvåret kör jag bryggat i modemet. Gjorde ingen skillnad.

Så du har stängt av NAT på comhem-modemet? Skumt, då ska det ju funka bra. Med min asus-router så stängde jag av NAT och sen dess funkade allt prima.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Efter att jag uppgraderade min router från Asus med Tomato så har den gått felfritt (peppar, peppar, ta i trä).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Otori:

Inte andra trådlösa nätverk som stör ut. Problemet verkar ligga i att jag använder upp minnet pga torrent samt streaming.

Tack för era tips, ska kika närmre på dem.

Tveksamt, du är inte ensam om de användningsområdena direkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag blev leds på att min skräp router alltid hängde sig, så jag slängde ihop en pfsense låda! den har tuffat på flera månader nu utan några bekymmer!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

Ja jag använder telia standard och det funkar utmärkt.

(bäställde 100 mbit/s fiber men får 125 upp o ner )

Skrivet av madtop:

Kan bara hålla med.
Jag använder den av alla utskällda Technicolor / Telia Smart och den bara funkar vecka efter vecka. 5 pers, typ 25 enheter, IPTV, gaming, fildelning. Som en klocka.

Faktiskt jävligt kul och fascinerande. Och nej, jag har inte låga krav. Tvärtom.

Skrivet av MultiMan:

Jag har använt Telias SMART i runt 5 år nu, först 789 och nu senaste halvåret (efter åskan åt det gamla) 799AC. Aldrig hängt sig under alla år.

Dessa, precis som allt annat i hemmet är anslutet först till åskgrenskydd och sedan UPS. Stabil ström är viktigt.

Episkt detta. Sitter också med Smart och den går som en klocka. Jag tror den har hängt sig en gång under de snart fyra år som jag haft den. Roligt att denna router som får så mycket skit är den enda som inte får skit i denna tråden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tveksamt, du är inte ensam om de användningsområdena direkt.

Efter googlande tidigare tydde flertalet trådar på det, där många menade på att custom-FW minimerade antalet omstarter.

Men jag är iaf inte ensam med dessa problem.

Permalänk
Medlem

@Otori: Kör du torrent över trådlöst så kan jag mycket väl tänka mig att routern inte vill med riktigt isf är det bara dra en kabel eller ställa ner antalet anslutningar ca 100-200 brukar fungera oftast men det beror även på annan trafik

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Har inte lyckas knäcka min ubiquiti USG än.
Alla asus jag haft (rt-N56u, Ac56U och 2 till billigare) har behövt en reboot lite då och då efter att kört lite torrent kopplingar. Dlink och netgear behövde nästan en reboot efter varje session men det var nog närmare 10 år sedan.