Permalänk
Medlem

Nybygge med 6700K och värmeproblem

Hejsan!
Jag byggde här i dagarna en ny burk till mig själv, innehållande i7 6700K, Corsair H110i och EVGA Z170 Stinger. Det har inte varit en dans på rosor direkt, då jag verkar mötas av nya problem hela tiden. Men det absolut värsta problemet torde ligga i att processorn sticker uppemot 100 grader direkt vid stresstest i Aida64. Kolla på detta:

Det är flera saker som är konstigt med denna bild. Dels är volten rekordlåg för att belastas så hårt? Varför rapporterar RealTemp en load på 24% ??

Jag kan och ska prova att montera om kylaren, men jag tvivlar på att kylaren är problemet då den håller sig exemplarisk i idle. Jag nämner även att allt körs i stock.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hejsan!
Jag byggde här i dagarna en ny burk till mig själv, innehållande i7 6700K, Corsair H110i och EVGA Z170 Stinger. Det har inte varit en dans på rosor direkt, då jag verkar mötas av nya problem hela tiden. Men det absolut värsta problemet torde ligga i att processorn sticker uppemot 100 grader direkt vid stresstest i Aida64. Kolla på detta:

https://s22.postimg.org/wssseb8b5/Untitled.png
Det är flera saker som är konstigt med denna bild. Dels är volten rekordlåg för att belastas så hårt? Varför rapporterar RealTemp en load på 24% ??

Jag kan och ska prova att montera om kylaren, men jag tvivlar på att kylaren är problemet då den håller sig exemplarisk i idle. Jag nämner även att allt körs i stock.

Volten visar nog fel på CPU-Z. Hur kommer det sig att du stressar FPU ?. Jag kyler min med luft och ser aldrig dessa temperaturer så montera om kylaren som du nämde och kom igen.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande värmeproblem med en H100i och det visade sig vara att det blev för slappt mellan bakplattan och distansskruvarna.
kylaren satt fast men fick bara minimalt med kontakt mellan cpu o kylare.
Ta bort kylaren och kolla ordentligt att distansskruvarna är åtdragna och bottnar på moderkortet runt cpu sockeln.
Det gjorde de inte riktigt på mitt moderkort så jag satte då dit 4st gummi ringar ,typ såna som man har i hårddiskburar, mellan bakplattan och moderkortets baksida runt genomföringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Volten visar nog fel på CPU-Z. Hur kommer det sig att du stressar FPU ?. Jag kyler min med luft och ser aldrig dessa temperaturer så montera o kylaren som du nämde och kom igen.

Hej, tack för svar. Ville se vad cpu'n kommer upp i som mest, därav att jag stressar med FPU. Jag ska ta kort på hur kylpastan har spridit sig så att det blir lättare att utesluta saker o ting. Sedan har jag känt på slangarna till kylaren, det är full aktivitet där med.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Jag hade liknande värmeproblem med en H100i och det visade sig vara att det blev för slappt mellan bakplattan och distansskruvarna.
kylaren satt fast men fick bara minimalt med kontakt mellan cpu o kylare.
Ta bort kylaren och kolla ordentligt att distansskruvarna är åtdragna och bottnar på moderkortet runt cpu sockeln.
Det gjorde de inte riktigt på mitt moderkort så jag satte då dit 4st gummi ringar ,typ såna som man har i hårddiskburar, mellan bakplattan och moderkortets baksida runt genomföringarna.

Ska absolut kontrollera detta. Kommer att återkomma med bilder på bygget under dagen.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Om det inte är monterings plattan som sitter fel , eller att du har för lite kylpasta på din cpu så kolla denna länken:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1419764-resultat-delid-...

Själv hade jag ok temperatur på min 6700k men tyckte den var lite ojämn så jag delidade min cpu och fick mer jämn temperatur över kärnorna och fick ner medeltemperaturen under aida64 stability test med 10-12c.

Klarar dessutom att köra nästan samma volt i 4,6ghz som jag hade när jag körde 4.5ghz innan delid.

Obs alla garantier åker om du delar den och är du osäker på hur man hanterar hårdvara och statisk elektricitet så bör du inte göra detta.

Verkar vara en del som har problem med sina cpu.er att dom blir tokvarma och det beror oftast på Ihs från fabrik har för lite/mycket kylpasta eller avståndet mellan ihs och kärnan är för stor pga för mycket lim/silicone som används för att limma ihs och cpu.

Mvh

Edit

Körde lite snabb test 8 min ca för att visa vad jag får på min cpu i 4.5ghz.
Obs har motstånd på cpu fläkt så den går i max 1200rmp, sen har jag satt fläktarna rätt lågt för att få tystare dator och lite mer temperatur.
:

mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Deliddade min 6700k häromdagen, det var inga problem. Se till att köpa tunna rakblad bara. är ingen fara att röra under processorn heller btw. Använd liquid ultra. Sänkte mina temps drygt 20-25 grader med en inkluderad lappning. Nu ligger stackaren på 4.9ghz ;D

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips om delid. Dessvärre är det tack vare delid på min förra 3570K som jag sitter här idag med en nybyggd dator

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Btw så har 6700k inget som kan ta skada på toppen av cpun, om du nu inte kör rakbladet 45 grader in i sillikonet

Permalänk
Medlem

Min blir samma om jag bara kör FPU. Då drar min cpu ca 140 watt enligt aida. Kryssar jag i dom 3 övre drar den bara just över 100 watt så.. Att köra bara fpu är som att köra gammalt prime 95.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Hallå igen!
Nu har jag haft möjlighet att ta bort kylaren för att titta, och nog fan har det varit dålig kontakt. Ännu en tråd där användaren inte monterat kylaren korrekt. Man kan ju reta sig lite på det, men jag vet verkligen inte vart det har gått fel. Ska kontrollera bakplåten. vad har ni mer för tips?

Alltid när jag monterar vattenkylare så brukar jag med ena handen trycka med jämt tryck på hela blocket, samtidigt som jag med andra handen skruvar i skruvarna diagonalt. Men det har uppenbarligen inte fungerat nu.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hallå igen!
Nu har jag haft möjlighet att ta bort kylaren för att titta, och nog fan har det varit dålig kontakt. Ännu en tråd där användaren inte monterat kylaren korrekt. Man kan ju reta sig lite på det, men jag vet verkligen inte vart det har gått fel. Ska kontrollera bakplåten. vad har ni mer för tips?

Alltid när jag monterar vattenkylare så brukar jag med ena handen trycka med jämt tryck på hela blocket, samtidigt som jag med andra handen skruvar i skruvarna diagonalt. Men det har uppenbarligen inte fungerat nu.

https://s14.postimg.org/szfbtsfa9/14571858_1287620777936625_2134642645_o.jpg

https://s16.postimg.org/yid8a5al1/14585829_1287620767936626_1085255684_o.jpg

https://s13.postimg.org/581fqe96v/14614270_1287620774603292_74271125_o.jpg

Viktigaste är ju nu att problemet är hittat, se nu till att få den ordentligt fast.

Mvh

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av YamahaDGX630:

Hallå igen!
Nu har jag haft möjlighet att ta bort kylaren för att titta, och nog fan har det varit dålig kontakt. Ännu en tråd där användaren inte monterat kylaren korrekt. Man kan ju reta sig lite på det, men jag vet verkligen inte vart det har gått fel. Ska kontrollera bakplåten. vad har ni mer för tips?

Alltid när jag monterar vattenkylare så brukar jag med ena handen trycka med jämt tryck på hela blocket, samtidigt som jag med andra handen skruvar i skruvarna diagonalt. Men det har uppenbarligen inte fungerat nu.

https://s14.postimg.org/szfbtsfa9/14571858_1287620777936625_2134642645_o.jpg

https://s16.postimg.org/yid8a5al1/14585829_1287620767936626_1085255684_o.jpg

https://s13.postimg.org/581fqe96v/14614270_1287620774603292_74271125_o.jpg

Hejdär!

Har du bättre temperaturer nu eller är de fortfarande krångel? Kan du skicka en bild på hur din backplate är monterad med, många missar att den måste monteras åt ett visst håll nämligen, vilket kan bidra till dålig kontakt mellan block och CPU.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejdär!

Har du bättre temperaturer nu eller är de fortfarande krångel? Kan du skicka en bild på hur din backplate är monterad med, många missar att den måste monteras åt ett visst håll nämligen, vilket kan bidra till dålig kontakt mellan block och CPU.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej!
Ledsen för dålig återkoppling! Datorn rullar på hur bra som helst, och jag antar att ni kanske vill veta vad som ställde till det hela. Problemet var kort och gott att det rödmarkerade området på bilden hindrade kylblocket från ordentligt kontakt med cpun. Blocket vilade helt enkelt med ena sidan på kondensatorerna. Det förklarar även varför blocket hade fått en ynka kontakt med cpun på andra sidan, som även det syns i bilden. För att åtgärda detta fick jag helt enkelt vika ned den problematiska sidan av kylblocket först, därefter hade jag fin kontakt

OfT:
En fin finess med EVGA Z170 Stinger var att jag kunnat ställa in på att processorn under 40 grader ska hålla alla fläktar på 0 RPM. Det innebär att jag får en bokstavligt talat knäpptyst dator i idle och lätt arbetstemperatur. Fastän fläktarna är helt av så ligger cpun på stabila 25 - 35 grader

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!
Ledsen för dålig återkoppling! Datorn rullar på hur bra som helst, och jag antar att ni kanske vill veta vad som ställde till det hela. Problemet var kort och gott att det rödmarkerade området på bilden hindrade kylblocket från ordentligt kontakt med cpun. Blocket vilade helt enkelt med ena sidan på kondensatorerna. Det förklarar även varför blocket hade fått en ynka kontakt med cpun på andra sidan, som även det syns i bilden. För att åtgärda detta fick jag helt enkelt vika ned den problematiska sidan av kylblocket först, därefter hade jag fin kontakt

https://s13.postimg.org/53q2v4wzr/14571858_1287620777936625_2134642645_o.jpg

OfT:
En fin finess med EVGA Z170 Stinger var att jag kunnat ställa in på att processorn under 40 grader ska hålla alla fläktar på 0 RPM. Det innebär att jag får en bokstavligt talat knäpptyst dator i idle och lätt arbetstemperatur. Fastän fläktarna är helt av så ligger cpun på stabila 25 - 35 grader

Skönt de löste sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Skönt de löste sig!

Ja verkligen. Datorn tuffar på helt felfritt nu, efter massa stabilitetstestande i en hel vecka!

Du får säkert en hel del frågor skickat till dig här, men du kanske minns att jag skickade dig en fråga gällande bäst överklockningspotential, MHz vs CL på Dominator Platinum-minnen? Jag köpte efter en lång debatt med mig själv 2800MHz med CL 14-16-16-36. Dessa tuffar nu på helt stabilt i CL 13-15-15-31. Med andra ord brutalt snabba minnen!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja verkligen. Datorn tuffar på helt felfritt nu, efter massa stabilitetstestande i en hel vecka!

Du får säkert en hel del frågor skickat till dig här, men du kanske minns att jag skickade dig en fråga gällande bäst överklockningspotential, MHz vs CL på Dominator Platinum-minnen? Jag köpte efter en lång debatt med mig själv 2800MHz med CL 14-16-16-36. Dessa tuffar nu på helt stabilt i CL 13-15-15-31. Med andra ord brutalt snabba minnen!

Jodå kommer ihåg det, skönt att höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Jodå kommer ihåg det, skönt att höra!

Är ypperligt nöjd med mina corsair produkter. Bytte ut org fläktar mot noctua dock. Utan oc är original inget problem. Stabil med på gränsen till höga temps i 4.7.

Börjar luta mot delid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av magican:

Är ypperligt nöjd med mina corsair produkter. Bytte ut org fläktar mot noctua dock. Utan oc är original inget problem. Stabil med på gränsen till höga temps i 4.7.

Börjar luta mot delid

Härligt att höra att du är nöjd med våra produkter!

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan:

Absolut! Är bara medföljande fläktar som jag tyckte lät lite mkt i relation till flöde, om man jämför med exempelvis Noctua (som istället är j-vligt fula)..

Har man inte för avsikt att OC så mkt som möjligt så är ju medföljande fläktar perfekta, jag valde att byta bara för den sakens skull. Kör ofta 4.8 på 6700'an, då vill de till att de flödar lite mer.

Men produkterna som sådana - 5/5

Det jag ev byter ut inom kort är fortfarande Corsair, 900D istället frö 450D och 3200 minnen istället för 2666.

Bara för nämna det också, LPX minnena (2666) går glatt i 3000mhz med samma timings. Givetvis med högre spänning, men dom klagar inte än i alla fall.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Min 6700K (ej överklockad) kan pendla mellan 32c och 70c på endast någon sekund. När jag spelar håller den sig mellan 60-70c.
Jag trodde först att min Corsair Hydro H80i v2 var monterad dåligt. Så jag monterade om den och använde distanser på backplate för att få blocket närmare processorn, och skruvade åt hårt.
Tyvärr blev det inte så mycket bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Min 6700K (ej överklockad) kan pendla mellan 32c och 70c på endast någon sekund. När jag spelar håller den sig mellan 60-70c.
Jag trodde först att min Corsair Hydro H80i v2 var monterad dåligt. Så jag monterade om den och använde distanser på backplate för att få blocket närmare processorn, och skruvade åt hårt.
Tyvärr blev det inte så mycket bättre.

Har du kollat att kylpastan fått ordentlig spridning över processorn? Kolla även att din pump håller högsta hastighet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har du kollat att kylpastan fått ordentlig spridning över processorn? Kolla även att din pump håller högsta hastighet.

Pumpen går på max.
När jag monterade om så hade kylpastan från första monteringen spridit ut sig över hela cpu'n så den bör ha gjort det minst lika mycket nu.
(Jag gjorde såklart rent och la på ny kylpasta. Dock liiite mindre)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Mogwaii: han kör bara fpu.. Kör jag bara fpu så tar min cpu 140 watt och blir lika varm men kör man normal load som du tog min 110w enligt aida.. Att köra fpu ger onormal belastning som gammla prime 95 gjorde.. Kör inte de bara mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

@Mogwaii: han kör bara fpu.. Kör jag bara fpu så tar min cpu 140 watt och blir lika varm men kör man normal load som du tog min 110w enligt aida.. Att köra fpu ger onormal belastning som gammla prime 95 gjorde.. Kör inte de bara mvh

Kanske tolkar dig fel i ditt inlägg, i så fall får du hojta

Jag kör alltid båda FPU och CPU test. CPU test, just som du sa, det ger realistiska siffror. Men FPU för mig är ett resultat på hur varm processorn kan bli under absolut värsta förutsättningar. Med förutsättningar menar jag inte vad man utsätter processorn för, utan andra saker som att fläktar kan gå sönder som hindrar kylningen, eller att pumpen börjar bete sig onormalt.

Menar du att din CPU blir lika varm i vanlig CPU-test som i FPU? Kanske tolkade dig fel. Men om inte så är det något som är fel. FPU ska höja tempen ganska rejält. Min blir ca 50 grader under CPU-test och lite över 70 grader i FPU-test.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kanske tolkar dig fel i ditt inlägg, i så fall får du hojta

Jag kör alltid båda FPU och CPU test. CPU test, just som du sa, det ger realistiska siffror. Men FPU för mig är ett resultat på hur varm processorn kan bli under absolut värsta förutsättningar. Med förutsättningar menar jag inte vad man utsätter processorn för, utan andra saker som att fläktar kan gå sönder som hindrar kylningen, eller att pumpen börjar bete sig onormalt.

Menar du att din CPU blir lika varm i vanlig CPU-test som i FPU? Kanske tolkade dig fel. Men om inte så är det något som är fel. FPU ska höja tempen ganska rejält. Min blir ca 50 grader under CPU-test och lite över 70 grader i FPU-test.

Ja de är ju de att det är ingen risk att vanligt användande inte ens kommer i närheten av FPU testet görs. Nej jag menar att kör jag fpu blir min nästans 90 grader.. Kör jag cpu fpu Cashe så blir den max 75.. Så man borde resonera att så varm kan den bli under dom värsta förutsättningar.. I vanliga spelade går min sällan eller aldrig upp i 60 grader ens.
Och de är med radiator fläktarna på under 1000 rpm. Vad kör du för clock och vcore? Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Ja de är ju de att det är ingen risk att vanligt användande inte ens kommer i närheten av FPU testet görs. Nej jag menar att kör jag fpu blir min nästans 90 grader.. Kör jag cpu fpu Cashe så blir den max 75.. Så man borde resonera att så varm kan den bli under dom värsta förutsättningar.. I vanliga spelade går min sällan eller aldrig upp i 60 grader ens.
Och de är med radiator fläktarna på under 1000 rpm. Vad kör du för clock och vcore? Mvh

Ja okej, då är jag med dig

Jag kör min relativt lågt, 4,5GHz med en vcore på strax under 1.3
Har försökt att nå 4,6GHz och 4,7GHz, men det har inte visat sig vara så stabilt som jag velat

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: ja det är verkligen ett lotteri.. Jag har själv märkt att så fort man går över 1.3 vcore så springer värman duktig iväg.. Va kör du på ring/uncore för Mhz? Jag tycker inte att de har jätte stort värme påslag. Men i benchmark så ökar de en del iaf. Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

@YamahaDGX630: ja det är verkligen ett lotteri.. Jag har själv märkt att så fort man går över 1.3 vcore så springer värman duktig iväg.. Va kör du på ring/uncore för Mhz? Jag tycker inte att de har jätte stort värme påslag. Men i benchmark så ökar de en del iaf. Mvh

Ja, det har jag märkt. värmen blir oförsvarbar över 1.3

Vad är ring/uncore?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Oj snacka om dålig kontakt mellan CPU och kylblock där ja, men kanske inte så lättupptäckt.
Man får alltid dubbelkolla så jäkla noga vid just kylarmontering, nu har jag iofs. en "babykylare" nuförtiden (Pure Rock), så risken är låg att den tar i nånstans.

Är det Fractal Design Nano S du har knökat in allt i?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|