Grafenforskning inom elektronik på KTH

Permalänk
Melding Plague

Grafenforskning inom elektronik på KTH

Många ser gärna grafen som efterträdare till kisel i kretsar, men hur är det, egentligen? Häng med Jörgen Städje på besök till Kungliga Tekniska högskolan som forskar kring detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant och rolig artikel, även om jag inte förstår en bråkdel av vad som diskuteras.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Intressant artikel! Kul med lite mer ingående information om vad som händer i teknikvärlden och hur det fungerar i detalj.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan skriva om grafen och inte nämna att Chalmers leder EU:s största forskningsprojekt genom tiderna, om just grafen, med en budget på 9 miljarder kronor! Det kanske var närmre att åka till KTH, men vill man studera framkantsforskningen på området är det Göteborg man borde åka till.

Nyhet: https://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Chalmers-leder-EUs-m...
Chalmers grafencentrum: http://www.chalmers.se/sv/centrum/graphene/Sidor/default.aspx

Permalänk
Medlem

Städje levererar

Permalänk
Medlem

Jag var en av dom som kritiserade foregaende artikel fran Jorgen om kvantdatorer och jag maste saga att detta var mycket, MYCKET battre an den!

Skont att se nagon reda ut har en gang for alla att grafen inte kommer ersatta kisel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akius:

Jag var en av dom som kritiserade foregaende artikel fran Jorgen om kvantdatorer och jag maste saga att detta var mycket, MYCKET battre an den!

Skont att se nagon reda ut har en gang for alla att grafen inte kommer ersatta kisel.

lol det där vet vi ingenting om. Vi vet bara att vi inte är där "än".

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

lol det där vet vi ingenting om. Vi vet bara att vi inte är där "än".

lol alla i faltet vet att det hogst sannolikt inte kommer ske och har vetat detta sedan 2009 eller nagot liknande. Las tex Graphene transistors, Frank Schwierz, 2010, Nature Nanotechnology. Detta innebar inte att grafen inte har andra fantastiska tillampningar.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning. Superkondensatorer verkar trevligt.

Slutklämmen om massiv parallellisering är dock definitivt ingen universallösning, då många problem inte går att parallellisera överhuvudtaget (eller bara väldigt begränsat), så den ignorerar jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag läste de första två sidorna o bläddrade igenom resten. Liite över min nvå

Jag som fått för mig att grafen var bestämd som Framtiden så kommer du här o förstör allt >_<

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsusN71:

Förstår inte hur man kan skriva om grafen och inte nämna att Chalmers leder EU:s största forskningsprojekt genom tiderna, om just grafen, med en budget på 9 miljarder kronor! Det kanske var närmre att åka till KTH, men vill man studera framkantsforskningen på området är det Göteborg man borde åka till.

Nyhet: https://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Chalmers-leder-EUs-m...
Chalmers grafencentrum: http://www.chalmers.se/sv/centrum/graphene/Sidor/default.aspx

Reagerade också på det... Även om man besöker KTH, vilket jag förstår speciellt då forskningen är utspridd så det spelar inte så jättestor roll vilket lärosäte man besöker, är det ju ytterst märkligt att det inte ens nämns att Sverige leder den i EU...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: Då känner jag mig lite skyldig till dålig pedagogik. Är det något jag kan förtydliga?

Permalänk
Medlem

@AsusN71: Det förstår jag. Jag vet att Chalmers gör det de gör, men det var inte intressant. Jag var inte ute efter att berätta om intressenterna, vilka det säkert finns massor av. Jag berättar uteslutande om tekniken. Och, tja, så var det enklare att åka till KTH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akius:

lol alla i faltet vet att det hogst sannolikt inte kommer ske och har vetat detta sedan 2009 eller nagot liknande. Las tex Graphene transistors, Frank Schwierz, 2010, Nature Nanotechnology. Detta innebar inte att grafen inte har andra fantastiska tillampningar.

Inte med "bara" grafen nej, men vi kan väl omöjligt veta vilka genombrott som sker tillsammans med andra material om 5-10 år. Att det sannolikt inte kommer hända de närmsta åren säger inte speciellt mycket.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

@Jonny Myran: Då känner jag mig lite skyldig till dålig pedagogik. Är det något jag kan förtydliga?

Absolut inte. Det är bara jag som är sanslöst dåligt insatt. Tvärtom är det väldigt bra skrivet, och hade jag bara satt mig in i lite grundläggande kunskap i ämnet hade jag säkerligen kunnat ta till mig allt

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Kul med en ordentlig artikel
Mer sånt!

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning! Har i lite olika sammanhang inom min utbildning sökt information om grafen och det är ett riktigt intressant material!

Det är ungt sett till forskning kring det egentligen men om man jämför hur snabbt forskningen gått framåt kring grafen i jämförelse med andra nya material bakåt i tiden så har utvecklingen gått enormt fort framåt!

Tar ju ofta mycket långt tid innan man hittar ett bra användningsområde till ett nytt material men när det gäller grafen står allt möjligt på kö, listan kan göras lång. På sikt tror jag det kan leda till många bra implementationer, framförallt eftersom man vet att kan man få det att fungera så är det inte bara en liten vinst sett till prestanda för det givna anvöndningsområdet, utan det kan leda till en revolution.

Är nog den stora drivkraften bakom all forskning som bedrivs kring det och anledningen till att det gått så snabbt framåt, potentialen i materialet är absurd helt enkelt. Det är liksom värt mödan om man får det att funka!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@AsusN71: tänkte precis skriva detta.

Åk till Chalmers och se hur det verkligen går till

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att de inte åkte till Göteborg och fick höra "cutting edge". Det är ju ganska sällan vi leder sådana här projekt. Skulle varit det där extra som varit guld värt för oss läsare...

Men som många andra sagt så är det väl lättare med KTH...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Det enda dåliga med att gå till KTH är att man tar det blåa pillret i livet.

"You take the blue pill, the story ends. You wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes."

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Chalmers

@jonasies: Finns det en falang här som har som enda syfte att klaga på att jag inte åkte till Chalmers? Själva grafentekniken kanske saknar intresse? Det finns förmodligen andra universitet runt om i Europa som har ännu mera avancerad grafenforskning att visa upp. Jag åkte inte dit heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

@jonasies: Finns det en falang här som har som enda syfte att klaga på att jag inte åkte till Chalmers? Själva grafentekniken kanske saknar intresse? Det finns förmodligen andra universitet runt om i Europa som har ännu mera avancerad grafenforskning att visa upp. Jag åkte inte dit heller.

Poängen är just att det inte finns något annat universitet i världen som har mer avancerad grafenforskning än Chalmers, då Chalmers utsetts av EU till att leda den forskningen. De koordinerar en forskningsbudget om 8 miljarder. Ett jättestort projekt har annars en budget i storleksordningen 10 miljoner. Det är det största forskningsprojektet i världshistorien. Att när man skriver om grafenforskning i ett svenskt sammanhang inte nämna det blir lite märkligt, det är hela saken. Det finns ett flertal intressanta, världsomvälvande tillämpningar av grafen som de forskar på där, som inte kommer fram i artikeln.

Permalänk
Medlem

Fan va folk gnäller... Sinneslöst. Här får vi äntligen en klok artikel om ett högintressant ämne så ska folk klaga på att Chalmers inte nämns. Som Städje skrev så var det tekniken som togs upp. Inte vilket universitet och alla miljarder som satsas. Gnälla på riktigt bra artikelförfattare är fan inte ngt Swec har råd med. Vad har vi? Ett fåtal sådana. Laxpudding, Städje, och så en del recensioner. Då ska man väl inte tömma deras lust och energi på att skriva.

@JörgenS Tack för en bra och intressant artikel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsusN71:

Poängen är just att det inte finns något annat universitet i världen som har mer avancerad grafenforskning än Chalmers, då Chalmers utsetts av EU till att leda den forskningen. De koordinerar en forskningsbudget om 8 miljarder. Ett jättestort projekt har annars en budget i storleksordningen 10 miljoner. Det är det största forskningsprojektet i världshistorien. Att när man skriver om grafenforskning i ett svenskt sammanhang inte nämna det blir lite märkligt, det är hela saken. Det finns ett flertal intressanta, världsomvälvande tillämpningar av grafen som de forskar på där, som inte kommer fram i artikeln.

For att reda ut lite har: Flaggskeppet koordineras(!) av Chalmers men ganska lite av flaggskeppets forskning sker faktiskt pa Chalmers. Flaggskeppets forskning ar spridd over hela Europa och endast ett av paketen ar pa Chalmers och dessutom ett paket som ar relativt langt ifran grundforskningen (Administration and Service​ Division). Chalmers har absolut INTE varldens basta eller mest avancerade grafenforskning, detta ar ett absurt pastaende, finns mycket battre labb tex i Manchester, Cambridge och Harvard for att namna nagra. Att det ar det storsta forskningsprojektet i varldshistorien ar ocksa ett absurt pastaende, cerns arliga budget ar runt samma siffra som flaggskeppets TOTALA budget over 5 ar (€1 billion). Har har du nagra andra storre projekt.

Jag kan halla med om att man kanske ska namna Chalmers och att det ar imponerande av Chalmers att vinna ett sant har projekt. Men jag haller absolut inte med om att Chalmers labb skulle se sa mycket annorlunda ut an KTHs eller vara mer "cutting edge". Det skulle nog inte forandra artikeln sarskilt mycket.

glomde ett "mest"
Permalänk
Medlem

@akius: Faktakoll slår allt annat.