Permalänk
Medlem

Vad är "dedikerad fiber"?

Hej!

Som fastighetsägare har vi fått en offert som erbjuder multiaccess dedikerad internet till företag. Enligt dem "riktig företagsfiber med högstakvalité".

Priset på detta är 3000:- per månad bunden i 36månader.

Vad är detta för internet och vad händer efter den här bindningstiden egentligen?

Som jag förstår det så fungerar endast internet underbindningstiden precis som en mobiltelefon?

Priset gäller för 100/100mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Hej!

Har fått en offert från ett företag som erbjuder multiaccess dedikerad internet. Enligt dem "riktig företagsfiber med högstakvalité".

Priset på detta är 3000:- per månad bunden i 36månader.

Vad är detta för internet och vad händer efter den här bindningstiden egentligen?

Som jag förstår det så fungerar endast internet underbindningstiden precis som en mobiltelefon?

Priset gäller för 100/100mbit.

3000kr per månad???? För den hastigheten skulle jag förvänta mig minst 10GB/10GB i hastighet för den summan Låter väldigt skumt!

Permalänk
Avstängd

Låter som någon form av företagspris eller som swedman säger så borde det minst vara 10/10GB för den summan.
Normalt ligger det på mellan 200-400kr/mån

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Swedman18: Detta pris är på grund av att vår gata samt vår fastighet (företagspris) så har vi dels långt ifrån stationen + att i det priset ingår det att dem installerar fiber hos oss. Vårt område har inget fiber nergrävt nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Hej!
Har fått en offert från ett företag som erbjuder multiaccess dedikerad internet. Enligt dem "riktig företagsfiber med högstakvalité".
Priset på detta är 3000:- per månad bunden i 36månader.
Vad är detta för internet och vad händer efter den här bindningstiden egentligen?
Som jag förstår det så fungerar endast internet underbindningstiden precis som en mobiltelefon?
Priset gäller för 100/100mbit.

Varför frågar du oss? Du har ju fått en offert från ett företag och om offerten inte berättar vad det är för tjänst det rör sig om så är det väl bäst att kontakta det företaget och be om bättre specifikationer?
Du berättar ju inte ens vad det är för företag det rör sig om så vi kan ju bara spekulera.

Och angående priset kan det ses som dyrt eller billigt helt beroende på vart det är och vilka villkor det rör sig om.

Dedikerad betyder att det enbart är du/kunden som använder den och inga andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Varför frågar du oss? Du har ju fått en offert från ett företag och om offerten inte berättar vad det är för tjänst det rör sig om så är det väl bäst att kontakta det företaget och be om bättre specifikationer?
Du berättar ju inte ens vad det är för företag det rör sig om så vi kan ju bara spekulera.

Och angående priset kan det ses som dyrt eller billigt helt beroende på vart det är och vilka villkor det rör sig om.

Jag frågar här eftersom att det kanske finns personer som har tagit erbjudanden som företagskund här på sweclockers alternativt att dem vet vad det innebär. Därför kanske jag kan få en bättre bild utav det jag får av en med erfarenhet/kunskap inom detta område än en person som bara försöker sälja sin produkt om du förstår vad jag menar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

@Swedman18: Detta pris är på grund av att vår gata samt vår fastighet (företagspris) så har vi dels långt ifrån stationen + att i det priset ingår det att dem installerar fiber hos oss. Vårt område har inget fiber nergrävt nämligen

Är du helt säker att de kommer gräva fiber till din bostad för 3000 i månaden?
De installationskostnaderna jag stött på i mina dagar har ej varit inkluderat eventuellt grävarbete.

Permalänk
Avstängd

Men att binda upp dig för 3000kr/mån i 36 månader = 108 000kr så skulle nog jag leva med annan typ av uppkoppling ett tag till och ligga på kommunen att det bordes dra fiber förbi er också.
I Västerås har jag för mig att det kostar runt 30 000 om snöret ligger i gatan men då får du gräva från tomtgräns själv. Vet andra kommuner där det kostar runt 10 000kr och då har du snöret nergrävt och inkopplat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@henkiii: Det verkar som det ja, har kontaktat cirka 4-5 företag som har skickat offerter angående detta. Priset ligger i snitt 3500:- per månad i 36månader. Sen finns det 48 och 60 månaders bindningstid också för ett billigare månadspris.

I slutändan så hamnar beloppet på mellan 100-120.000:- iallafall.

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det fel eller är inte priset för flera hushåll? Eftersom du säger att du är en fastighetsägare. Låter som att flera tror att detta är bara för ditt hushåll?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Dedikerad fiber är att du har en egen fiberkoppling till närmaste telestation, vilket i praktiken betyder att du aldrig behöver begränsas utav dina grannars användande. Resultatet är att linans prestanda, latens, uptime och packetloss blir väldigt mycket bättre än vanliga delade anslutningar. (Även kallat passiva anslutningar.) Du kan även uppgradera hur mycket du vill utan att behöva begränsas utav belastningen på linan till telestationen mer än för ditt egna bruk. (Är ingen expert på dedikerat fiber men jag vet iaf den ovanstående informationen, någon får gärna rätta mig om jag har sagt något fel.)

För en lite vanligare metafor. En vanlig fiber anslutning sker genom att ett område ansluter till en switch som sedan skickar signalen till telestationen. För en dedikerad fiber är det inte är någon switch utan du har direkt tillgång till anslutning med fiberstationen. Du kan även tänka på det som en privat väg gentemot allmän väg.

Sedan om det är värt är en helt annan fråga. Är din verksamhet helt beroende på riktigt bra uppkoppling så kan det vara lönt, men om det inte är fallet så är det ett väldigt dyrt alternativ. Jag har däremot ingen aning om 3000kr i månaden är ett bra pris eller inte på dedikerad fiber då jag aldrig har beställt det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Som fastighetsägare så kan du sedan ta ut betalt av boende eller kunder. 100k för att de ska gräva ner fiber lät inte farligt. Kostar ju 20k som villa ägare och då är dom och dra varannan kåk

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad har du för avhjälpningstid på det? För 3000kr i månaden låter rimligt om det är till exempel 12h kontorstid avhjälpning på linan om något händer. Sen låter det som att det kommer en grävavgift + installation på det.

Och får man fråga vad för ISP det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Men att binda upp dig för 3000kr/mån i 36 månader = 108 000kr så skulle nog jag leva med annan typ av uppkoppling ett tag till och ligga på kommunen att det bordes dra fiber förbi er också.
I Västerås har jag för mig att det kostar runt 30 000 om snöret ligger i gatan men då får du gräva från tomtgräns själv. Vet andra kommuner där det kostar runt 10 000kr och då har du snöret nergrävt och inkopplat.

Well, det är det som är problemet. Vi har ingen uppkoppling just nu förutom att mobiltbredband som vi använde oss utav i några år tills nu. Det var ett obegränsat mobiltbredband för 500:-/mån men dem har nu kapat det obegränsade datamängden.

Vi har varit i kontakt med vårt stadsnät, har mailbombat dem sen 2014 och dem har fortfarande inte nog med intresseanmälningar från vår gata.

Låt oss säga att t.ex 10 fastigheter vill ha fiber på vår gata. Och sedan låt oss säga att det kostar 100.000 för vårt stadsnät att lägga fiber (förmodligen mer).

Men, går det inte att vi som 1 fastighet bara betalar hela den summan för att få fiber?

Förstår inte riktigt vad stadsnätet förlorar på.

Permalänk
Medlem

@ghollghost: Som jag har förstått det handlar det om att koppla vår "adress" till fiber och sedan får vi själva skapa ett fastighetsnät. Om vi vill att dem ska fixa fastighetsnät så kostar det extra och enligt dem är det mycket lönsammare att göra det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Dedikerad fiber är att du har en egen fiberkoppling till närmaste telestation, vilket i praktiken betyder att du aldrig behöver begränsas utav dina grannars användande. Resultatet är att linans prestanda, latens, uptime och packetloss blir väldigt mycket bättre än vanliga delade anslutningar. (Även kallat passiva anslutningar.) Du kan även uppgradera hur mycket du vill utan att behöva begränsas utav belastningen på linan till telestationen mer än för ditt egna bruk. (Är ingen expert på dedikerat fiber men jag vet iaf den ovanstående informationen, någon får gärna rätta mig om jag har sagt något fel.)

För en lite vanligare metafor. En vanlig fiber anslutning sker genom att ett område ansluter till en switch som sedan skickar signalen till telestationen. För en dedikerad fiber är det inte är någon switch utan du har direkt tillgång till anslutning med fiberstationen. Du kan även tänka på det som en privat väg gentemot allmän väg.

Sedan om det är värt är en helt annan fråga. Är din verksamhet helt beroende på riktigt bra uppkoppling så kan det vara lönt, men om det inte är fallet så är det ett väldigt dyrt alternativ. Jag har däremot ingen aning om 3000kr i månaden är ett bra pris eller inte på dedikerad fiber då jag aldrig har beställt det.

Okej, så detta låter ungefär som att det endast är större företag som är i behov utav riktigt snabbt internet med bra service 24/7? Känns inte riktigt optimalt för en fastighet som hyr ut 5 lägenheter...

Men tack så mycket för ditt svar, du klargjorde en hel del för mig. Det jag undrar är dock vad som händer efter den här bindningstiden. För om jag har förstått det rätt så är väl 3000:- i månader för 36 månader installation av fiber (grävning) + 100mbit abonemang. Annars låter det väl relativt galet med tanke på att vi ansökte om vad det skulle kosta för att gräva fiber hos oss.

Frågan är om efter att 36 månader har passerat så kan vi binda oss till ett "vanligt" internetabonemang som kostar runt 200-400:- för 100mbit?

Permalänk
Medlem

Du skriver att du är fastighetsägare. Vad handlar det om för fastighet? Är det kommersiella lokaler eller bostäder? Vad pratar vi om för BOA / LOA totalt? Hur många potentiella kunder om ni drar fastighetsnät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Som fastighetsägare så kan du sedan ta ut betalt av boende eller kunder. 100k för att de ska gräva ner fiber lät inte farligt. Kostar ju 20k som villa ägare och då är dom och dra varannan kåk

Det är så jag känner också att det är inte speciellt farligt med 100k.

Men måste fråga dem vad som händer efter 36månader. Efter att ha betalt 100k, betyder det att jag kommer att fortsätta betala 3000:- /mån eller kommer jag att få betala typ 200-400:- för 100mbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawyar:

Vad har du för avhjälpningstid på det? För 3000kr i månaden låter rimligt om det är till exempel 12h kontorstid avhjälpning på linan om något händer. Sen låter det som att det kommer en grävavgift + installation på det.

Och får man fråga vad för ISP det är?

Just den här för 3000:- i månaden har vi fått från phonera.

Vi har fått andra offerter från bland annat: Bredband2, Telia, Tele2.

Bredband2 erbjuder i princip samma pris förutom att de har en engångsavgift på 5000:-

Telia och tele2 har en 36månaders bindingstid och en engångsavgift på 20.000:- samt månadsavgift på 3500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Det är så jag känner också att det är inte speciellt farligt med 100k.

Men måste fråga dem vad som händer efter 36månader. Efter att ha betalt 100k, betyder det att jag kommer att fortsätta betala 3000:- /mån eller kommer jag att få betala typ 200-400:- för 100mbit?

Enligt erfarenhet så fortsätter det på 3000 även efter 36 månader. Troligtvis om du inte säger upp anslutning (Företag) så binds det om med X-XX antal månader innan du kan säga upp det igen.

Är det för ditt hem så är det ingen bra ide. Är det för ditt företag som är vinstdrivande? Why not?
Finns ADSL, VDSL, SHDSL att tänka på också beroende på dina hastighetskrav och vad som kan levereras.
3000 kr i månaden och vad du pratar om låter som svartfiber. AKA du har den helt själv under tiden du betalar och som du får göra vad du vill med (OBS LÄS AVTAL). Slutar du betala ligger den bara där tills den aktiveras av nästa villiga person / företag att betala.
Kan du få in kommun / stadsnät / gruppanslutning eller dylikt du kan hoppa med på ett hörn vore det billigaste för dig.

OBS jag har inte läst igenom hela tråden så läs detta med en näve salt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Just den här för 3000:- i månaden har vi fått från phonera.

Vi har fått andra offerter från bland annat: Bredband2, Telia, Tele2.

Bredband2 erbjuder i princip samma pris förutom att de har en engångsavgift på 5000:-

Telia och tele2 har en 36månaders bindingstid och en engångsavgift på 20.000:- samt månadsavgift på 3500:-

Okej, låter vettigt. Men kolla med leverantörerna vad de har för SLA (Service Level Agreement) på de olika linerna. Vissa kanske har basavtal med avhjälpning på 3 dagar medans vissa kanske då har 12 timmars. För supportdelen är väldigt viktig i min mening...

Permalänk
Medlem

Dedikerad fiber är som nämnts tidigare, att fibern är er "egen", och att ni får garanterad bandbredd på tjänsten.
100/100, garanterad bandbredd för 3K/månad, är inte speciellt dåligt. Telia ProLane, kostar, om jag inte minns fel, 2400:- för 4/4, över DSL.

Och priset kommer inte gå ner efter 36 månader.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Dedikerad fiber är som nämnts tidigare, att fibern är er "egen", och att ni får garanterad bandbredd på tjänsten.
100/100, garanterad bandbredd för 3K/månad, är inte speciellt dåligt. Telia ProLane, kostar, om jag inte minns fel, 2400:- för 4/4, över DSL.

Och priset kommer inte gå ner efter 36 månader.
B!

Precis som du säger, har du Telia Prolane så får du också alltid minst 12 timmars avhjälpningstid. Ta och fundera på det

Permalänk
Medlem

@vlixx: Med tanke på din andra tråd, är detta verkligen vad du/ni efterfrågar?

Det du har fått en offert på är nästan garanterat en singel fiberaccess. Du kommer precis som andra har sagt att få din fiberkabel ansluten i switchen ovan alla andra "masskunder" (privatpersoner etc). Du blir därmed prioriterad i nätet och kommer inte uppleva att bandbredden blir sämre när många använder deras bredband i samma område som vissa upplever på kvällar och helger. Högst troligt är det även övervakning på accessen.

Men, det är som sagt en fiberaccess. Det är ingen offert på att ansluta hela fastigheten med fiberaccesser som vilken vanlig hyres/bostadsrätt som helst.

Visst, du kan säkert dela den där accessen med alla andra, men då blir det ju 100Mbit delat på antalet lägenheter (beroende på vad som sätts upp såklart).

Edit: Kan tydligen inte kolla på serier och skriva samtidigt då det kom in fyra-fem svar under tiden jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Okej, så detta låter ungefär som att det endast är större företag som är i behov utav riktigt snabbt internet med bra service 24/7? Känns inte riktigt optimalt för en fastighet som hyr ut 5 lägenheter...

Jag förstår det. Har du kollat med eventuella närliggande bostäder om dem är intresserade och välja 1000/1000 Mb/s istället? Som sagt har jag ingen koll på priserna men bör inte vara så mycket dyrare med 1000/1000 Mb/s om det är en dedikerad lina.

Skrivet av vlixx:

Men tack så mycket för ditt svar, du klargjorde en hel del för mig. Det jag undrar är dock vad som händer efter den här bindningstiden. För om jag har förstått det rätt så är väl 3000:- i månader för 36 månader installation av fiber (grävning) + 100mbit abonemang. Annars låter det väl relativt galet med tanke på att vi ansökte om vad det skulle kosta för att gräva fiber hos oss.

Frågan är om efter att 36 månader har passerat så kan vi binda oss till ett "vanligt" internetabonemang som kostar runt 200-400:- för 100mbit?

Hör med bolaget som erbjöd er 36 månader. Nu går vi lite längre än vad jag egentligen vet men jag tror inte ni kommer kunna ansluta er till vanliga nätet. Kanske att det blir ett reducerat pris efter 36 månader men det är fortfarande en "privat" anslutning ni har. Ni är i praktiken helt separata från övriga resterande delen utav stadsnätet med dedikerat fiber. Någonting som är önskevärt för företag t.ex. men som ni uppenbarligen inte önskar.

Tillägg efter jag skrev det ovan: läs andras inlägg på ämnet som har praktisk erfarenhet med det. Som sagt gick vi precis utanför vad jag kan om det, har i princip bara kunskap om själva fibertekniken som den tekniknörd man är.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@vlixx: det kan bara leverantören svara på..

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Enligt erfarenhet så fortsätter det på 3000 även efter 36 månader. Troligtvis om du inte säger upp anslutning (Företag) så binds det om med X-XX antal månader innan du kan säga upp det igen.

Är det för ditt hem så är det ingen bra ide. Är det för ditt företag som är vinstdrivande? Why not?
Finns ADSL, VDSL, SHDSL att tänka på också beroende på dina hastighetskrav och vad som kan levereras.
3000 kr i månaden och vad du pratar om låter som svartfiber. AKA du har den helt själv under tiden du betalar och som du får göra vad du vill med (OBS LÄS AVTAL). Slutar du betala ligger den bara där tills den aktiveras av nästa villiga person / företag att betala.
Kan du få in kommun / stadsnät / gruppanslutning eller dylikt du kan hoppa med på ett hörn vore det billigaste för dig.

OBS jag har inte läst igenom hela tråden så läs detta med en näve salt.

Detta låter ganska sjukt tycker jag då oavsett om det är till mitt hem alternativt företag som är vinstdrivande. Visst det är mycket pengar men jag trodde verkligen att 3000kr i månaden i 3 år skulle vara att jag får ett fast fiber. Så om det du säger är sant så låter det ju helt sanslöst att betala så mycket för en bostadsfastighet och sedan kan någon annan granne hoppa in på det.

Så jag ska höra angående ADSL VDSL och SHDSL? Har inte hört talas om något annat av dem två än ADSL. Vi har nämligen ingen telefonlinje indragen till vår fastighet därför vi kollar på fiber alternativ.

Permalänk
Medlem

Svenska Stadsnät gräver för fullt i Skummeslövstrand... och även hos er i Mellby?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Tänkte tillägga att vi har varit i kontakt med vårt stadsnät här de svar jag får är endast:

"Ert område är inte något som vi har planerat ännu och är oklart om när vi kommer att göra det".

Det är samma svar som jag har fått sedan 2014 tills idag 2016 snart 2017! Vilket känns helt absurt med tanke på fastigheten ligger ett stenkast från stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlixx:

Just den här för 3000:- i månaden har vi fått från phonera.

Vi har fått andra offerter från bland annat: Bredband2, Telia, Tele2.

Bredband2 erbjuder i princip samma pris förutom att de har en engångsavgift på 5000:-

Telia och tele2 har en 36månaders bindingstid och en engångsavgift på 20.000:- samt månadsavgift på 3500:-

Frågan är väl om det enbart är du som ska ha Internetuppkoppling, eller alla i hela fastigheten? Det beror nämligen på vad som är bäst att skaffa via operatören.

Se till att operatören förstår om det är så att bara du vill ha uppkoppling, eller om ni vill erbjuda privata anslutningar till alla bostäder i fastigheten, via fiber.

Du vill ju helst INTE ha en företagsuppkoppling om du bara vill ha en Internetanslutning. Du betalar för så mycket mer som du antagligen inte behöver, t.ex. serviceavtal. Ingår installationskostnaden i månadsavgiften så bör du betala mindre efter bindningstiden, annars så låter det någorlunda korrekt.

När mitt företag skickade runt förfrågan om offerter för dedikerad fiber, så fick vi svaret att det skulle kosta ungefär ~16000 SEK för installation, och cirka 3600 SEK per månad för 100/100 (cirka 5600 SEK per månad för 1000/1000). Fördelen för oss var väl att vi redan hade allt för att ny fiber skulle enkelt kunna blåsas in, därav den låga installationskostnaden.