Hjälp med att uppgradera wifi på hotell

Permalänk
Vägledare

Hjälp med att uppgradera wifi på hotell

Är incheckad på ett hotell vars wifi är bland det sämsta jag skådat men fick reda på i receptionen om att man kan uppgradera för en peng.
Problemet är att jag nu inte kan bli av med nätverket jag anslöt när jag kom hit, det långsamma wifi:et. Att gå in på "Hantera kända nätverk" i Win10 och välja "Glöm" hjälper inte. Så fort jag väljer hotellets wifi så blir jag ansluten utan att kunna mata in koden jag fick :/
Har hunnit googla lite och läste att man skulle prova "ipconfig /release" och "ipconfig /renew" i kommandotolken men det har inte hjälpt.

HELP MEEEH! Sitter på otroliga 0.3 mbits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Är incheckad på ett hotell vars wifi är bland det sämsta jag skådat men fick reda på i receptionen om att man kan uppgradera för en peng.
Problemet är att jag nu inte kan bli av med nätverket jag anslöt när jag kom hit, det långsamma wifi:et. Att gå in på "Hantera kända nätverk" i Win10 och välja "Glöm" hjälper inte. Så fort jag väljer hotellets wifi så blir jag ansluten utan att kunna mata in koden jag fick :/
Har hunnit googla lite och läste att man skulle prova "ipconfig /release" och "ipconfig /renew" i kommandotolken men det har inte hjälpt.

HELP MEEEH! Sitter på otroliga 0.3 mbits.

Det är inte så att du skall slå in den koden i webbläsaren?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du bara måste rensa cookies etc?

Permalänk
Vägledare

@Gaist: Killen i receptionen gjorde något sånt men det fungerade inte heller. Han höll på att pilla ett bra tag och sa att han aldrig varit med om något liknande. Lustiga är att det är samma historia på iPhonen :S Vad är chansen egentligen?!?!!?

Permalänk
Vägledare

@Mezzlock: Provade. Hjälpte inte. Så fort jag väljer nätverket så ansluter den Provade också återställa alla nätverksinställningar. Heller ingen skillnad.
Sjukt att man inte ska kunna BLI AV med ett wifi, haha

Permalänk
Permalänk
Vägledare

@CloX: DE VA JU FAN. Var säker på att det skulle fungera i och med att det för fösta gången faktiskt försvann från listan över nätverk. Men nä! Väljer hotellets nätverk och den ansluter direkt. Tack ändå för ditt svar!
Var på väg att öppna den överprisade vinflaskan från minibaren bara för att fira, men inte än

Permalänk
Livsnjutare 😎

Om du bara fortsatt på 0,3mbit nu istället för att joxx'a med detta så hade du väl varit klar vid detta laget

Är det inom rikets gränser så kanske det är att överväga tethering med mobilen som accesspunkt istället ? Även om man inte har nog med surf på mobilen så kan man ju köpa till en pott, för en liten peng.

Den andra pengen du lagt in hos receptionen för snabbare wifi reklamerar du och får tillbaka dina pengar, och kanske en gratis kaffe & bulle eller dylikt som plåster på såren för "sveda och verk"

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

@CloX: DE VA JU FAN. Var säker på att det skulle fungera i och med att det för fösta gången faktiskt försvann från listan över nätverk. Men nä! Väljer hotellets nätverk och den ansluter direkt. Tack ändå för ditt svar!
Var på väg att öppna den överprisade vinflaskan från minibaren bara för att fira, men inte än

Hehe är du säker på att nätet inte är öppet och de använder sig av en Captive Portal?

Permalänk
Vägledare

@andreas_dock: Är inte i Sverige och ska bo här i två veckor. Så lägger gärna en dag på att förhoppningsvis kunna fixa det och sen ha snabbare internet de resterande 13 dagarna

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen så att datorn hänger kvar ett tag innan den kastas ut och du kan logga in på betalnätet, jag ska inte svära på det men du kan prova att öppna en kommandotolk och köra
ipconfig /release
ipconfig /renew
Kolla sen om det funkar så att webbläsaren öppnar portalen, annars är det nog så att det sker nästa gång dhcplånet gått ut och när det sker kan du se med
ipconfig /all
i kommandotolken

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vägledare

@CloX: Det är faktiskt öppet vilket jag reagerade på redan från början eftersom Windows varnade mig om att ansluta till det.
Captive Portal..? GOOGLE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

@CloX: Det är faktiskt öppet vilket jag reagerade på redan från början eftersom Windows varnade mig om att ansluta till det.
Captive Portal..? GOOGLE!

Jaha, ja isåfall är det ju meningen att du skall mata in "koden" i deras Captive Portal (den portal du blir redirectad till första gången). När du väl har gjort det så kommer din MAC-address att cachas, och du kommer inte behöva att skriva in en kod så länge som din MAC är valid.

Testa att byta MAC på ditt NIC och kolla om du kommer in i Captive Portal igen.

Notera:
Det finns säkert andra attribut än MAC-adressen som används beroende på vendor. Så det är bara en chansning

Permalänk
Vägledare

@CloX: Bra chansat för nu är flaskan öppen Tack som fan för att du tog din tid att hjälpa mig.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av CloX:

Jaha, ja isåfall är det ju meningen att du skall mata in "koden" i deras Captive Portal (den portal du blir redirectad till första gången). När du väl har gjort det så kommer din MAC-address att cachas, och du kommer inte behöva att skriva in en kod så länge som din MAC är valid.

Testa att byta MAC på ditt NIC och kolla om du kommer in i Captive Portal igen.

Notera:
Det finns säkert andra attribut än MAC-adressen som används beroende på vendor. Så det är bara en chansning

Skrivet av Miikks:

@CloX: Bra chansat för nu är flaskan öppen Tack som fan för att du tog din tid att hjälpa mig.

Snyggt jobbat @CloX !
Till och med extra enkelt förklarat, trots termiska ord.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kul!

Surfa lugnt

Permalänk
Vägledare
Skrivet av CloX:

Kul!

Surfa lugnt

Kul, meeen...så länge det varande :/ För en halvtimme sedan så dog uppkopplingen helt och när jag försökte återansluta så var den långsamma anslutningen tillbaka igen. Har provat att byta MAC-adressen igen men nu gör det längre inte någon skillnad.
Höll på att mörda den indiska grabben nere i receptionen. Inte hans fel jag vet, men skulle bara ner dit och förklarar mitt problem men när han började snacka en massa goja som, "Am zo zori sir. U want room upgrade..." så slog det runt på mig. Har nog aldrig i mitt liv låtit känslorna ta över på detta sättet, HAHA!
I alla fall, har någon en aning om varför det bråkar med mig och/eller en lösning som inte omfattar där jag slår ner någon(indier) så, shoot!

Permalänk
Medlem

Kom du tillbaka till Captive Portal eller vad hände? Spara MACen du hade när du loggade in med den köpta koden.

Eller vänta jag läste precis att du kom in fast det är sakta. Låter konstigt, speciellt om du har kvar MACen som du spoofade för att komma till CP.

Permalänk
Medlem

Första gången du anslöt, fick du då en webbsida att logga in på? Om inte kanske det är fel i deras nät och alla får Internet. Sedan är ju frågan om inte 0,3mb är mycket i Indien?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vägledare

@jocke92: Jo det fick jag. Jag är i Australien dock är det fullt av indier här och den stunden det snabbare nätet fungerade hade jag 3.5 mbits vilket i alla fall gjorde att jag kunde kolla youtube och streama film.
Nu frågar den av någon anledning efter kod i webbläsaren på mobilen :S På datorn är det samma visa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miikks:

@jocke92: Jo det fick jag. Jag är i Australien dock är det fullt av indier här och den stunden det snabbare nätet fungerade hade jag 3.5 mbits vilket i alla fall gjorde att jag kunde kolla youtube och streama film.
Nu frågar den av någon anledning efter kod i webbläsaren på mobilen :S På datorn är det samma visa.

Det kanske bara går att ansluta med en klient och om du växlar mellan dator och telefon så blir det strul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

@jocke92: Jo det fick jag. Jag är i Australien dock är det fullt av indier här och den stunden det snabbare nätet fungerade hade jag 3.5 mbits vilket i alla fall gjorde att jag kunde kolla youtube och streama film.
Nu frågar den av någon anledning efter kod i webbläsaren på mobilen :S På datorn är det samma visa.

Då känns det som om det i receptionen måste logga ut din dator. Eller får du vänta tills imorgon när du troligen blivit urloggad automatiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vägledare
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske bara går att ansluta med en klient och om du växlar mellan dator och telefon så blir det strul.

Ska gå med upp till fyra enhter.

Skrivet av jocke92:

Då känns det som om det i receptionen måste logga ut din dator. Eller får du vänta tills imorgon när du troligen blivit urloggad automatiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Har försökt förklara det men ingen som bryr sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miikks:

Ska gå med upp till fyra enhter.

Har försökt förklara det men ingen som bryr sig.

Det kanske inte finns nån som kan hjälpa dig, personalen i receptionen är nog inte så kunniga i mer än hur de ska göra i normal fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske inte finns nån som kan hjälpa dig, personalen i receptionen är nog inte så kunniga i mer än hur de ska göra i normal fall.

Självklart förväntar jag mig inte att de i receptionen ska vara it-experter men det är väldigt lätt att se när intresset att hjälpa en inte finns där. I alla fall så jobbade en annan indier idag som tog tag i saken. Enligt han själv har han tidigare jobbat inom it-support så han fick sätta sig vid datorn och undersöka. Utan någon framgång... Efteråt ringde han in "the wifi guy" som provade exakt samma saker som både jag och killen i receptionen provat flera gånger om.