Permalänk
Medlem

~30m lång CAT6 nätverkskabel strul

Tja, drog en ungefär 30 meter lång S/FTP CAT6 kabel igår kväll. Jag drog ett ungefär mått på hur lång kabel jag ville ha och satte på kontakter för att provköra kabeln så att allt fungerar.

Det är ingen anslutning i kabeln men i routern blinkar det.

Kopplade enligt svensk standard: Vit/Orange, Orange, Grön/Vit, Blå, Blå/Vit, Grön, Brun/Vit, Brun

Kan det vara min dator som inte stödjer den typen av kabel?
Kan kabeln ha skadats någonstans?
Är det fel i kontakterna?

Tack så länge!

Permalänk
Medlem

Svensk standard?
Mest troligtvis felkopplad.
Kolla här: http://www.datorproblem.org/kabelguiden-datorkablar/
UTP straight ska du gå efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezc:

Tja, drog en ungefär 30 meter lång S/FTP CAT6 kabel igår kväll. Jag drog ett ungefär mått på hur lång kabel jag ville ha och satte på kontakter för att provköra kabeln så att allt fungerar.

Det är ingen anslutning i kabeln men i routern blinkar det.

Kopplade enligt svensk standard: Vit/Orange, Orange, Grön/Vit, Blå, Blå/Vit, Grön, Brun/Vit, Brun

Kan det vara min dator som inte stödjer den typen av kabel?
Kan kabeln ha skadats någonstans?
Är det fel i kontakterna?

Tack så länge!

Tja!

Först och främst finns det inget som påminner om en "svensk" standard, det som finns är T-568A och B-standard där B-standarden är vanligast i europa och det verkar även vara den du har använt, kan vara bra att veta.

¤ Har du kollat andra änden på kabeln och sett vad den har för standard där?
¤ Din dator bryr sig inte om vilken standard kabeln har, du kan koppla dem enligt en helt egen ordning så länge den är likadan i båda ändar och oavsett vad du kopplar in (som följer ethernet-standarden då såklart) kommer att fungera.
¤ Kabeln kan absolut ha skadats när du drog den, men det är inte jättevanligt, framför allt med cat6 som är lite tåligare
¤ Kontakteringen skulle jag säga är det klart vanligaste stället att göra fel på, så börja med att kolla båda ändar (från samma håll såklart) så att de har samma ordning i båda ändar, har dem samma ordning så prova att kontaktera om ena änden och funkar det fortfarande inte så kontaktera om andra änden också. Funkar det fortfarande inte efter det så skulle jag ta kontakt med någon i din bekantskapskrets som kan, för om det är brott i någon ledare någonstans mitt i så är det riktigt svårt att hitta, sannolikt är det bara att skaffa ny kabel och börja om

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet så är det nog kontakten. Klipp bort och sätt på en ny. STP/FTP akta så att inte "skölden" kortsluter andra kabelpar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, ber om ursäkt för min okunnighet. Men ja, T-568B körde jag efter. Undersökte noggrant så att ordningen i kablaget stämde i kontakterna. Igår kväll hann jag inte göra om då jag var rätt trött på problemet efter 2 ½ timmar.

Längden spelar ingen roll? Har läst att nätverkskablar har räckvidd på 100m och då börjar de tappa signalen. Jag kan ju ha helt fel också.

Mr_Lazy: Det sitter små silverfärgade trådar flätade runt kablarna, och en foliering runt kabelparen. Om dessa nuddar kopparn i kablarna så kan detta kortslutas om jag förstod dig rätt?

Permalänk
Medlem

@Wezc:

har du mätt så du har kontakt i båda ändar innan du montera ''kontakterna''?

klämmer man dåligt så 1 tråd inte får kontakt får man problem...

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@Wezc:

har du mätt så du har kontakt i båda ändar innan du montera ''kontakterna''?

klämmer man dåligt så 1 tråd inte får kontakt får man problem...

Hur mäter jag kontakt? Med en multimeter?

Fick höra nyss att en av kabelfästena hade gått igenom kabeln och inte runt. Kan detta ha skadat kabeln tillräckligt mycket så att den inte fungerar alls?

Permalänk
Medlem

@Wezc:
längden kan ha betydelse men har dragit ca 150m sträckor utan problem (uppmätt med instrument) men allt beror på hur man hanterat kabeln men längden kan ha betydelse om du ska dra långa sträckor

yes fungera att mäta med multimeter
nu förstod jag inte riktigt hur du menar

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag använde en kabelpistol för att fästa kabeln längst listen. Den är formad som ett U. Ena "taggen" hade gått igenom kabeln och inte fäst runt kabeln.

Permalänk
Medlem

@Wezc:
Slow down cowboy
Min första tanke var att du hade spegelvänd kabelordningen, händer dom bästa av oss!
Men ja, en spik igenom kabeln kan skapa problem tydligen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@Wezc:

ok så du har stiftad genom kabeln?
med typ en sådan?

har du otur kan en av ledarna ha gått av pga stiftet alternativt att den kortsluter mellan 2 kablar

enklast är att klippa i ena änden mäta mellan trådarna och se om det är någon förbindelse (de ska inte vara det) sedan koppla ihop paren 2 och 2 och mäta ifall det är förbindelse (och då ska det vara det annars har du avbrott på kabeln)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte rekommendera kabelpistol då de ofta kan klämma till kabeln alldeles för hårt och skada.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@Wezc:

ok så du har stiftad genom kabeln?
med typ en sådan?http://www.plasafastening.com/UserFiles/image/banner_7.png
har du otur kan en av ledarna ha gått av pga stiftet alternativt att den kortsluter mellan 2 kablar

enklast är att klippa i ena änden mäta mellan trådarna och se om det är någon förbindelse (de ska inte vara det) sedan koppla ihop paren 2 och 2 och mäta ifall det är förbindelse (och då ska det vara det annars har du avbrott på kabeln)

Exakt. En sådan har gått rakt igenom kabeln (det var inte min uppgift att häfta fast kabeln).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder kabelpistol, men givetvis får ingen del skada kabeln, och man måste sätta skjutkraften så låg att kabeln inte deformeras.

Frågan om huruvida en klammer som går rätt igenom 8 ledare kan ställa till problem känns som okunskapen om moderkortsdistansers funktion. Läs på om kortslutning i elektriska ledare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Wezc:

i värsta fall får du lov att byta kabeln

men du får provmäta då det är enda sätter att se om kabeln är hel eller inte

mäter du upp kabeln och den är ok så är monteringen av ''kontakterna'' dåligt gjort

du kan återkomma då du kollat kabeln

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@Extrice:
gör man det rätt ser jag inga problem att använda kabelpistol
(självklart måste man ha pistol och klammer som är anpassat efter kabeln man vill fästa)
sedan finns det oftast 2 (ibland 3) lägen hur ''hårt'' pistolen skjuter fast klamret som man ska ändra för att inte skada kabeln

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Hedersmedlem

S/FTP är solid kabel avsedd för installation? (Eller har jag fel?) När jag har krimpat kablar så har det varit mycket svårare att klämma kontakter på kabel som är avsedd för fast installation, så jag skulle avråda ifrån det. Sätt istället upp ett uttag i varje ände.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för rådgivning! Ska kika på det när jag kommer hem. Ska även prova göra en kortare kabel för att säkerställa att kabeln faktiskt fungerar.

Återkommer!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, är det installationskabel så är den helt olämplig för patchkablar med krimpade kontakter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köpte en sådan här:
Är det en installationskabel?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wezc:

Köpte en sådan här:
Är det en installationskabel?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

I så fall är det rätt, den kabeln är avsedd för tillverkning av patchkablar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

@Wezc: Det behöver du väl inte fråga, det står ju klart och tydligt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Wezc: Det behöver du väl inte fråga, det står ju klart och tydligt?

Det gör det, my bad. Lagom trött och stressad.

Permalänk
Medlem

@Wezc: Dra installationskabel och sätt upp uttag i varje ände, typ https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst....
Är inget vidare att klamra fast patchkabel, men visst det går ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

@Wezc: Dra installationskabel och sätt upp uttag i varje ände, typ https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst....
Är inget vidare att klamra fast patchkabel, men visst det går ju!

Yes, gick och köpte ett par nätverksuttag. Får se hur det fungerar

Permalänk
Hedersmedlem

@Wezc: Plinten i uttag går inte att använda med din kabel. Den är avsedd för solid enledare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Wezc: Plinten i uttag går inte att använda med din kabel. Den är avsedd för solid enledare.

Så vad är min kabel bra för? Ingenting? Känns tråkigt att köpa en 100m kabel och får höra att den inte duger till något.

Min kabel kommer alltså INTE fungera med dessa? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252595-d...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wezc:

Så vad är min kabel bra för? Ingenting? Känns tråkigt att köpa en 100m kabel och får höra att den inte duger till något.

Min kabel kommer alltså INTE fungera med dessa? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252595-d...

Nej, det kommer inte att fungera. Kanske det är användbart ett halvår eller så sedan kommer problemen börja pga för lågt kontakttryck och icke gastät skarv.

Vadå "ingenting"? Din kabel är avsedd för att krimpa lösa kontakter på, precis som du redan provat men någon sköt en klammer genom ledarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezc:

Så vad är min kabel bra för? Ingenting? Känns tråkigt att köpa en 100m kabel och får höra att den inte duger till något.

Min kabel kommer alltså INTE fungera med dessa? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252595-d...

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

"Mjuk och solid kabel
Mjuk kabel är mångkardelig, vilket innebär att de åtta ledarna i sin tur består av många tunna trådar (kardeler). Den mjuka kabeln används till anslutningskablar (patch­kablar). Vid montering av RJ45-kontakter ska mjuk kabel användas.

Solid kabel är lite stelare då den är enkelkardelig (enkeltrådade ledare). Solid kabel används vid fast installation. För att kunna slitsa (kontaktera) kabeln i plint krävs solid kabel. Plintar för slitsning sitter i alla nätverksuttag och patchpaneler."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezc:

Så vad är min kabel bra för? Ingenting? Känns tråkigt att köpa en 100m kabel och får höra att den inte duger till något.

Min kabel kommer alltså INTE fungera med dessa? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252595-d...

De uttagen verkar dessutom vara avsedda för oskärmad UTP-kabel.

Till TS, jag tror du bör sikta på att använda oskärmad UTP-kabel,
vid heminstallationer är den i 99% av fallen bäst lämpad.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”