Permalänk

Nätverkslösningar = 2 ssid & vlan AP

Hej

Vi är en förening där dess nätverk är i behov av att förbättras. Dagens nätverkslösning ser ut enligt nedan:

  • Comhem anslutet till en vanlig switch där routrarna i sin tur är anslutna.

  • 2 routrar med varsin SSID.

  • AP på givna ställen i lokalerna där varje AP kan hantera flera SSID via en vLAN switch.

Det tråkiga i sammanhanget är att innan jag började hade dem gjort sig av med det trådbundna. Idag förlitar vi oss på WiFi som för mig är uselt i stabilitet och prestanda vi har fått fiber indraget och ska också gå över till det från Comhem (kabel). Då måste man välja bra enheter som kan hantera denna mängd av data och utskrifter m.m.!

Det finns många alternativa funderingar på hur man ska gå vidare. Det enklaste är är ersätta detta två routrar med två nya med bättre prestanda och ha kvar vlan switchen m.m. En annan är att köra en dator som en router inkl hantering av vlan En tredje variant är att ha allt i samma router dvs. hantering av två ssid, vlan m.m.

Vi skulle också behöva ha friheten att fritt kunna tilldela enheter (skrivare) på ssid 1 till ssid 2 (klienter). Att filtrera trafik är också önskvärt!

En uppskattning är att på ssid 1 är det ca 15-25 st uppkopplade, vissa jobbar mindre än andra och vissa arbetar med filer (musik). Ssid 2 är för lokaluthyrning och vissa hyr lokaler för sina möten och konferenser. Där är det svårt med en uppskattning?

Saken är oavsett vad man köper, känns det som är man måste man köpa något bättre än vad man behöver!

Vad skulle ni gjort och hur bör jag gå vidare?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Budget för detta?

Ubiquiti trådlös utrustning fungerar ok och är budget vänlig.
Ingen fel att göra sig av med tråd, så länge ni har ett väl fungerande wifi.
En del hänger på utrustningen, en ganska stor del hänger på lokalens utformning etc.

Det ni behöver är en brandvägg som kan häntera VLAN, switch och några AP som täcker lokalen väl.

Bildet är taget från https://media.dustin.eu/media/155795/unifi-ap-ac-lite.pdf

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Ubiquiti är helt ok. Det är en budgetlösning och klarar inte väldigt många användare, utan då går CPUn på knäna. Ska man ha väldigt mycket trafik bör man kanske gå upp litegrand i pris, men annars är det väldigt mycket AP för pengarna.
Kör man med dem så skulle jag rekommendera edgerouter lite också. Den är en helt ok brandvägg för den pengen...

Dvs, jag instämmer i Zelenis inlägg.

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Budget för detta?

Ubiquiti trådlös utrustning fungerar ok och är budget vänlig.
Ingen fel att göra sig av med tråd, så länge ni har ett väl fungerande wifi.
En del hänger på utrustningen, en ganska stor del hänger på lokalens utformning etc.

Det ni behöver är en brandvägg som kan häntera VLAN, switch och några AP som täcker lokalen väl.

Bildet är taget från https://media.dustin.eu/media/155795/unifi-ap-ac-lite.pdf

http://bildr.no/thumb/RlJlNW1l.jpeg

Hej

Tack för svaret och det ser intressant ut

Om jag bara skulle byta routrar skulle det gå på ca 3500 - 4500:-

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Hedersmedlem

Ett bra designat trådlöst nätverk behöver inte nödvändigtvis vara sämre än trådburet. Det beror främst på hur mycket pengar man kan tänka sig att lägga.

Du skriver inte ut vad det är för fabrikat och modell på routers och AP, men med tanke på att det verkar vara WiFi i routerna så gissar jag att det är någon konsumentmodell.

Tycker att du kan börja med att göra en lista på komponenterna så att man kan se vad som eventuellt behöver bytas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad använder ni två routrar till?

Permalänk
Skrivet av CloX:

Vad använder ni två routrar till?

Vi har ett ssid för oss och ett externt för utomstående.

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Vi har ett ssid för oss och ett externt för utomstående.

Okej.

Jag hade skippat två routrar och byggt det med:

En Brandvägg
En eller flera switchar med stöd för VLAN
En eller flera Accesspunkter (rena accesspunkter)

Skapat kanske 3 vlan

VLAN 10 - Management
VLAN 20 - Internal
VLAN 30 - Guest

Sätt switchar och APs med IPs från VLAN 10
Tagga Interna SSID med vlan 20
Tagga Gäst SSID med vlan 30
Sedan konfigurera regelverk i brandväggen mellan dessa VLAN efter hur ni vill ha det.

Permalänk

Idag har vi:

  • Router: Linksys EA450

  • Router: D-Link DIR-825

  • Vlan Switch: Netgear GS105

  • 3x Accesspunkter: Zyxel NWA1123-AC

Från Comhem modemet: Netgear CG3100 anslut båda routrarna via en konsumentswitch. Våra routrar idag klarar ca 450 mb/s i genomströmning, nya ska klara ca 1000 mb/s. Att skriva ut kan i vissa fall ta upp till 10 minuter!?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freddehboy:

Idag har vi:

  • Router: Linksys EA450

  • Router: D-Link DIR-825

  • Vlan Switch: Netgear GS105

  • 3x Accesspunkter: Zyxel NWA1123-AC

Från Comhem modemet: Netgear CG3100 anslut båda routrarna via en konsumentswitch. Våra routrar idag klarar ca 450 mb/s i genomströmning, nya ska klara ca 1000 mb/s. Att skriva ut kan i vissa fall ta upp till 10 minuter!?

Mvh Fredrik

Det är möjligt att Accesspunkterna kan överleva, men de andra prylarna hör inte hemma i ett nät av den typen som ni försöker bygga. För det första så släng lösningen med två routers. Skaffa istället en router som kan hantera två nät. PFsense som föreslagits tidigare i tråden är ett alternativ, men det finns även färdiga burkar att köpa. Bland annat har ju Zyxel en serie som heter USG som även bör kunna styra era nuvarande AP's.

Sedan tror jag att problemet att det tar 10 minuter att skriva ut beror på att någonting är felkonfigurerat eller trasigt. Det kan mycket väl bero på er kladdiga lösning med två routers.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag ska undersöka det du tipsar om

Återkommer

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Inaktiv

USG40 och uppåt har inbyggd WLAN Controller så den kan kontroller AP.

Som default kan den kontrollera 2 allt utöver det kostar dock extra i form av att man måste ha en aktiv license för det man vill använda på väggen.