ComHem kabeltv internet (coax -> fiber?)

Permalänk
Medlem

ComHem kabeltv internet (coax -> fiber?)

Jag har just nu telia fiber men bytte till koaxialt / comhem kabeltvinternet då går jag från 10mbit till 50mbit och det är 130:- billigare

Jag har i dagsläget en minidator som agerar router/brandvägg och mycket mer, samt en miniswitch som får ström via USB. (minimalt med kablar) och en WIFI accesspunkt som pluggas in i switchen/bryggas, det enda som saknar är POE i switchen som kommer att åtgärdas i framtiden.

Med telia var det enbart en fiberkabel in i minidatorn/routern

Med comhem blir det ett stort modem, coax på modemet ska kopplas till väggen, sen vidare från ethernet anslutningen till routern och en stor strömpuck på det.
Jag vill verkligen slippa detta, en kabel från väggen in i ethernet ingången på min router/minidator är det ultimata.

Det verkar finnas lite lösningar där det sitter en lite brygga som i sig behöver strömförsörjning, fungerar dom bra? Finns det inga bättre lösningar som är så minimalistiska som möjligt (helts vill jag inte ta ut ström från väggen utan isf via kablaget eller i värsta fall via USB)

Permalänk
Medlem

Du hade nog inte fiberuttag i väggen utan ett datauttag (RJ45-kontakt) i väggen med en switch nere i källaren/motsvarande. Då signalen kan åka typ 90-100m utan att förstärkas på vägen i nätverkskablar så kan man göra så, väldigt smidigt men lite kostsamt att dra kablar hela vägen... samt att nu för tiden har man mer än en tjänst på den kabeln som går där. Ser det ut sådär ändå idag tillhandahåller tjänsteleverantörerna en burk som du i sin tur sätter i datauttaget i lägenheten.

ComHem kör bredband över koax-kablarna men då behöver man ett delningsfilter och modem vilket är det du beskriver. Har man inte på det viset och heller inte ett datauttag enbart så sitter man ändå men en dosa på väggen, en "cpe" av något slag (Costumer Placed Equipment). Det är normalt och standard, du kommer nog inte att få se den lösningen du hade tidigare igen.

Du får helt enkelt gömma installationen på bästa sätt. Ett litet retro vitrinskåp i teak kanske, eller en 50-tals radio utan innehål så HSB (Hon Som Bestämmer) hemma inte stör sig.

Om jag inte förstod fel här nu, så nej... mellan koax-modemet och din minidator behöver du ingen extra förstärkning på signalen. Det ska gå utmärkt att ta en nätverkskabel till burken utan att göra något på vägen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Hej njae, jag ville ju slippa modemet, men kan dra slutsatsen av vad du skriver att signalen behöver konverteras från coax->Ethernet så ett modem behövs fortfarande? Finns det Inga minimala varianter, exvis en typ av accesspunkt

I övrigt mycket bra info

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Gurk: Hej njae, jag ville ju slippa modemet, men kan dra slutsatsen av vad du skriver att signalen behöver konverteras från coax->Ethernet så ett modem behövs fortfarande? Finns det Inga minimala varianter, exvis en typ av accesspunkt

I övrigt mycket bra info

Du kan stänga av alla funktioner (WLAN, DHCP, mm.) i routern som Com Hem skickar ut, så kommer den i princip fungera som en konvertererare från koax till ett vanligt ethernetuttag. Sen är det bara sätta upp en statisk IP-adress för din nuvarande router så bör den fungera som vanligt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Gurk: Hej njae, jag ville ju slippa modemet, men kan dra slutsatsen av vad du skriver att signalen behöver konverteras från coax->Ethernet så ett modem behövs fortfarande? Finns det Inga minimala varianter, exvis en typ av accesspunkt

I övrigt mycket bra info

Jag har kört med coax -> ethernet konverterare som är ca 10*10*2cm, så jo... det finns.

Men nu är det ingen sådan du får eller ska ha. Det är en router, en burk som gör dels konverterar medierna och hanterar vlan, och dels hanterar pålagda layer-3 tjänster (internet, ip-tv kanske, eventuellt lite telefon).

Vad du däremot *kan* göra är att tänka lite utanför kartongen! Du kan förlänga iväg uttaget rätt så enkelt (förlängningskabel), en riktigt bra (tänk dyyyyr) coax-kabel med fina dyyyyra kontakter utan dämpning och signalfel, då kan du alltså mycket enkelt gömma grejerna där det inte stör ögonen. Antagligen (någon som vet får förklara för mig om jag har fel) så är det RF-kontakter (skruvkontakter med nål), alltså sånt du hittar hos hi-fi-nörden så det finns ett jätteutbud av finkablar att få tag i. Led iväg kabeln bara!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurk:

Jag har kört med coax -> ethernet konverterare som är ca 10*10*2cm, så jo... det finns.

Men nu är det ingen sådan du får eller ska ha. Det är en router, en burk som gör dels konverterar medierna och hanterar vlan, och dels hanterar pålagda layer-3 tjänster (internet, ip-tv kanske, eventuellt lite telefon).

Vad du däremot *kan* göra är att tänka lite utanför kartongen! Du kan förlänga iväg uttaget rätt så enkelt (förlängningskabel), en riktigt bra (tänk dyyyyr) coax-kabel med fina dyyyyra kontakter utan dämpning och signalfel, då kan du alltså mycket enkelt gömma grejerna där det inte stör ögonen. Antagligen (någon som vet får förklara för mig om jag har fel) så är det RF-kontakter (skruvkontakter med nål), alltså sånt du hittar hos hi-fi-nörden så det finns ett jätteutbud av finkablar att få tag i. Led iväg kabeln bara!

Det är normalt sett F kontakter och de används aldrig inom hifi utan är en antennkontakt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F-kontakt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur många rj45-uttag och comhem(coax)-uttag har du i boendet? Jag har (i lägenhet) ett comhem-uttag och ett nätverksuttag i varje rum (2 av varje i vardagsrummet). Då kan man trixa ganska bra genom att kunna ställa comhem-routern där den passar och sedan använda nätverksuttagen och "loopa" nätverket vidare till vart nu din router7dator står någonstans.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Antagligen menar vi samma sak, men jo... det finns f-kontakterade coaxkablar märkta och sålda som hi-fi grejer. (Det var som du ser i mitt inlägg, mest var man hittar sakerna som håller hög kvalitet).

exempel: http://shop.hi-fi-cables.com/info/coaxial-cable-50-feet-with-...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du kan stänga av alla funktioner (WLAN, DHCP, mm.) i routern som Com Hem skickar ut, så kommer den i princip fungera som en konvertererare från koax till ett vanligt ethernetuttag. Sen är det bara sätta upp en statisk IP-adress för din nuvarande router så bör den fungera som vanligt.

Bra info, jag har en separat tråd då jag är internetlös just nu, jobbigt att sitta med telefonen. #16465527

Skrivet av Gurk:

Jag har kört med coax -> ethernet konverterare som är ca 10*10*2cm, så jo... det finns.

Men nu är det ingen sådan du får eller ska ha. Det är en router, en burk som gör dels konverterar medierna och hanterar vlan, och dels hanterar pålagda layer-3 tjänster (internet, ip-tv kanske, eventuellt lite telefon).

Vad du däremot *kan* göra är att tänka lite utanför kartongen! Du kan förlänga iväg uttaget rätt så enkelt (förlängningskabel), en riktigt bra (tänk dyyyyr) coax-kabel med fina dyyyyra kontakter utan dämpning och signalfel, då kan du alltså mycket enkelt gömma grejerna där det inte stör ögonen. Antagligen (någon som vet får förklara för mig om jag har fel) så är det RF-kontakter (skruvkontakter med nål), alltså sånt du hittar hos hi-fi-nörden så det finns ett jätteutbud av finkablar att få tag i. Led iväg kabeln bara!

Skrivet av hoffa78:

Hur många rj45-uttag och comhem(coax)-uttag har du i boendet? Jag har (i lägenhet) ett comhem-uttag och ett nätverksuttag i varje rum (2 av varje i vardagsrummet). Då kan man trixa ganska bra genom att kunna ställa comhem-routern där den passar och sedan använda nätverksuttagen och "loopa" nätverket vidare till vart nu din router7dator står någonstans.

1uttag, bor i en jätteliten omöblerad kartong och det kommer inte att förändra sig på länge så oavsett var jag sätter den så kommer den att synas. Varför får jag inte använda en konverterare? Pris eller ComHem regler? Dataloss?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lappen81:

Bra info, jag har en separat tråd då jag är internetlös just nu, jobbigt att sitta med telefonen. #16465527

1uttag, bor i en jätteliten omöblerad kartong och det kommer inte att förändra sig på länge så oavsett var jag sätter den så kommer den att synas. Varför får jag inte använda en konverterare? Pris eller ComHem regler? Dataloss?

Det du kallar konverterare är modemet, i kabeltvnätet går det i princip radiosignaler med data och du behöver ett docsismodem för att göra om signalen mellan ethernet och docsis.
https://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Varför får jag inte använda en konverterare? Pris eller ComHem regler? Dataloss?

Det är för att du tror att det är per uttag trafiken taggas av. Att ditt antennuttag liksom bara har din trafik och ingen annans och därför är konverteraren bara en mediaomvandlare. Det är inte så det fungerar, det såg ut att göras så i din förra lägenhet, ja... men inte här.

Exempelvis kommer det på ett visst frekvensband, trafik för dig och ett antal andra grannar, din burk har kontakt med chassit i andra änden och styrs därifrån och tjänster/portar slås av och på därifrån. Exempelvis att modem-routern får in taggad layer2 trafik (som en slags trunk) och taggas av per intern port i routern, tv ut på rf, pots ut på rj22:an och bredband till den interna routern som i sin tur har wifi/rj45:or ut till kunden. - Kanske inte exakt så (kanske tv:n ligger på ett eget koax-uttag i väggen, kanske behöver man en tv-modul osv).

tl;dr - det är inte ett platt lan-nät med bredband i antennuttaget, det är mer komplext än så. Mediakonverteraren för sig löser inte problemet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du kallar konverterare är modemet, i kabeltvnätet går det i princip radiosignaler med data och du behöver ett docsismodem för att göra om signalen mellan ethernet och docsis.
https://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Skrivet av Gurk:

Det är för att du tror att det är per uttag trafiken taggas av. Att ditt antennuttag liksom bara har din trafik och ingen annans och därför är konverteraren bara en mediaomvandlare. Det är inte så det fungerar, det såg ut att göras så i din förra lägenhet, ja... men inte här.

Exempelvis kommer det på ett visst frekvensband, trafik för dig och ett antal andra grannar, din burk har kontakt med chassit i andra änden och styrs därifrån och tjänster/portar slås av och på därifrån. Exempelvis att modem-routern får in taggad layer2 trafik (som en slags trunk) och taggas av per intern port i routern, tv ut på rf, pots ut på rj22:an och bredband till den interna routern som i sin tur har wifi/rj45:or ut till kunden. - Kanske inte exakt så (kanske tv:n ligger på ett eget koax-uttag i väggen, kanske behöver man en tv-modul osv).

tl;dr - det är inte ett platt lan-nät med bredband i antennuttaget, det är mer komplext än så. Mediakonverteraren för sig löser inte problemet.

Jag förstår, tack för länk och bra förklaringar pratade även med comhem tidigare idag och deras modem är låst mot det uttaget (eller mig som kund, oklart). Iaf kan jag tycka enl vad jag läser här, och vad supporten sa till mig att det vore möjligt att få tillgång till frekvenser/inställningar för att köra något eget men det är nog ingenting dom kommer att släppa på i första taget/om alls. Antar att dom kanske måste göra något på deras sida också

Tror helt enkelt att jag får leva med detta (datorn står bakom skärmen just nu, kablar dolda där med)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lappen81:

Jag förstår, tack för länk och bra förklaringar pratade även med comhem tidigare idag och deras modem är låst mot det uttaget (eller mig som kund, oklart). Iaf kan jag tycka enl vad jag läser här, och vad supporten sa till mig att det vore möjligt att få tillgång till frekvenser/inställningar för att köra något eget men det är nog ingenting dom kommer att släppa på i första taget/om alls. Antar att dom kanske måste göra något på deras sida också

Tror helt enkelt att jag får leva med detta (datorn står bakom skärmen just nu, kablar dolda där med)

https://s13.postimg.org/yn2pdz45j/IMG_20161101_183146.jpg

Du har dolt kablarna dålig i så fall, bara klipp bort de som sticker fram

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Sax är nog ingen dålig ide, det här är alltså efter cable management/städning var mycket värre innan

Permalänk
Medlem

Ett problem med din önskan är att det inte direkt kryllar av små nätta docsis-modem i handeln... vet att jag själv funderade på det här för några år sen men gav upp när jag insåg att jag inte skulle hitta nån låda i storlek med en tändsticksask som i praktiken blev medieomvandlare. Comhem lät inte heller skitsugna på idéen och jag kan tänka mig att allt vad som heter support hade försvunnit om jag hade kunnat genomföra det hela.

Skickades från m.sweclockers.com