Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

hur långt skrivbord har du då egentligen? för finns 1 meters förlängningar att köpa till som inte är lika dyre ju,2 meter räckte gott o väl för min tv-bänk och 2 meters för mitt datorbord som är 150cm långt=)
men ja..åter igen,d blir dyrt men värt det då du får ren kvalite rätt igenom jämfört med andra biligare slingor etc

mellan 1.50-1.75 har inte kollat upp. Men ja 2m borde ju räcka. Det har du rätt i, jag gillar också kvalitet eftersom det håller i längden
Kvalitét > Kvantitet.

Skrivet av eucalyptus:

Ett tips, köp waterproof, skillnaden är att den har ett tjock lager genomskinlig silikon över. Suveränt bra om det t.ex blir dammigt, busenkelt att torka/ dammsuga eller om man råkar slå emot den osv

Angående dessa nätadaptrar ni pratar om. Jag har använt ett par i flera år och de har fungerat bra. Har t.ex en som suttit i väggen i över 3 år nu, ej brunnit ännu.

Även köpt en 120W 10A nyligen som ska styra hela mitt nya projekt.

Frågan är, om man inte ska köpa deras nätadaptrar, vad ska man annars köra med? Allt som finns i Sverige är ju ändå made in China..

Och alla led strips är redo att byggas ut. Bara att löda på antal metrar man vill ha Dock ska man inte passera över 10 meter på en och samma då du får extremt stora voltage drops i slutet av slingan. Bäst att hålla sig till max 8 meter. Vill man ha mer så är det bara att dra en separat strömkabel bredvid från nätadaptern. Ja ifall ni får för att inreda rummen med det Har själv lagt led strip under bänkskivan på köksön samt ovanför alla lister på skåpen runtom i köket som stiligt och krispklart lyser upp hela taket

Ok ska göra det då.
Ja , vad för 120W 10A har du? Alltså är det en PSU?

Btw alla dina led stripes är från Philips? Jo ha lite vid köket hade varit riktigt nice faktiskt Man blir sugen på att fixa lite, gäller bara att ta tag i det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ja av bilden att döma så är det 5050 led 5050 är helt fyrkantiga, 3528 och resten är avlånga rektangulära på bredden

Förstår dock inte varför du ska köpa från Rusta för 350 kr när exakt SAMMA kostar 100 kr på Ebay? Det är urbotat dumt om du frågar mig, ursäkta, men nej, fy!

Och som svar på ditt inlägg innan. Nej jag kör inga Philips Hue, kör enbart vanliga led strips från Ebay. Dock när jag satte upp i köket var jag ej så insatt som nu, det var inte närmesevis lika vanligt med led strips ett par år tillbaka, iaf inte för den gemene hustomten Så satte upp enfärgade 3528 strips................... Idag hade jag smällt upp 5050 RGB strips!

Du vet att du kan kapa led strips i exakt den längd du behöver? Säg att du köper 5 meter, var 3:e centimeter (var 3:e diod) kan man kapa... Sen om du vill ha led strips en bit bort så löder man enbart på ett par kablar och en ny led strip Busenkelt. De tål en hel del värme, men akta dig att värme bläcken för länge, de lossnar nästan direkt om man värme på tok för länge <3-4 sekunder. Lossnar bläcken får man kapa bort den lilla biten och löda dit en ny.

Alla led controllers är exakt likadana. Finns i två format, "Mini" som inte är större än lillfingret och den större som du ser på alla bilder, stor som två tändsticksaskar. De har dock exakt samma funktioner och kostar lika mycket så jag kör enbart den lilla till ALLT. Har t.om. 5 liggandes i fall jag får för mig att hitta på något och ett gäng led strips. Använder det i alla mina byggen. I min Tristellar är allting 5050 RGB. Och i nya bygget använder jag ej strips utan enbart kontrollen och löder själv ihop konstruktioner med RGB single dioder och lyser upp enbart specifika punkter

Om du är duktig på programmering kan man också leka runt med en Arduino för att styra. Men för att kunna styra enskild diod var för sig tror jag man behöver en "smart led strip", såg senast Lamptron ha ett par på Caseking.de och de kostar multum.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av eucalyptus:

Frågan är, om man inte ska köpa deras nätadaptrar, vad ska man annars köra med? Allt som finns i Sverige är ju ändå made in China..

Nätadaptrar som säljs i Sverige ska ha ett typ-godkännande, CE-märkning och liknande. För att få märkningen krävs att produkten är byggd innanför satta säkerhetsramar.

Import utan märkning är hit and miss, det kan fungera men det är ingen säkerhet. I vissa fall gäller inte hemförsäkringen om man har icke-godkända nätdelar i hemmet, då kan det bli miljonkostnader för att man sparade några kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ja av bilden att döma så är det 5050 led 5050 är helt fyrkantiga, 3528 och resten är avlånga rektangulära på bredden

Förstår dock inte varför du ska köpa från Rusta för 350 kr när exakt SAMMA kostar 100 kr på Ebay? Det är urbotat dumt om du frågar mig, ursäkta, men nej, fy!

Och som svar på ditt inlägg innan. Nej jag kör inga Philips Hue, kör enbart vanliga led strips från Ebay. Dock när jag satte upp i köket var jag ej så insatt som nu, det var inte närmesevis lika vanligt med led strips ett par år tillbaka, iaf inte för den gemene hustomten Så satte upp enfärgade 3528 strips................... Idag hade jag smällt upp 5050 RGB strips!

Du vet att du kan kapa led strips i exakt den längd du behöver? Säg att du köper 5 meter, var 3:e centimeter (var 3:e diod) kan man kapa... Sen om du vill ha led strips en bit bort så löder man enbart på ett par kablar och en ny led strip Busenkelt. De tål en hel del värme, men akta dig att värme bläcken för länge, de lossnar nästan direkt om man värme på tok för länge <3-4 sekunder. Lossnar bläcken får man kapa bort den lilla biten och löda dit en ny.

Alla led controllers är exakt likadana. Finns i två format, "Mini" som inte är större än lillfingret och den större som du ser på alla bilder, stor som två tändsticksaskar. De har dock exakt samma funktioner och kostar lika mycket så jag kör enbart den lilla till ALLT. Har t.om. 5 liggandes i fall jag får för mig att hitta på något och ett gäng led strips. Använder det i alla mina byggen. I min Tristellar är allting 5050 RGB. Och i nya bygget använder jag ej strips utan enbart kontrollen och löder själv ihop konstruktioner med RGB single dioder och lyser upp enbart specifika punkter

Om du är duktig på programmering kan man också leka runt med en Arduino för att styra. Men för att kunna styra enskild diod var för sig tror jag man behöver en "smart led strip", såg senast Lamptron ha ett par på Caseking.de och de kostar multum.

This. Det är exakt samma skit, och jag vågar nästan påstå att du får bättre support från Aliexpress än Rusta om något är fel, det är bara illa.

Nu är jag verkligen ingen expert på att löda och dessutom har jag bara en väldigt gammal, stor lödkolv, men jag lyckades inte löda ihop 2 stripes. De bara smälte. Dessutom sitter de individulla kontakterna så tätt så tennet flöt hela tiden över allihopa och kortslöt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte 5 meter på ebay för 20 spänn, fungerar jättebra.

http://www.ebay.com/itm/1-20M-RGB-5050-SMD-waterproof-300-LED...

Det är exakt samma som de har på Rusta, Biltema och liknande, fast mycket billigare då. Tycker färgerna är fina och lyset jämt. Dock skulle jag inte lita på deras PSU utan köpt en annan, eller göra som jag, koppla den till datorns nätaggregat. Köpte även med en "Kontroll enhet". Fungerar helt okej, gör det en ska. Kan programmera in egna färger, olika mönster och liknande.

Dock får jag säga att den självhäftande tejpen som sitter på baksidan är riktigt kass, så du får köpa till dubbelhäftande tejp. Kostar ca 50kr på Clas Ohlson, så tejpen blir dyrare än slingan. ^^

Tack! Beställde precis 1M med kontrollen. Får nu fixa en strömadapter nånstans. Hur mycket behöver den? 12v och xA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Tack! Beställde precis 1M med kontrollen. Får nu fixa en strömadapter nånstans. Hur mycket behöver den? 12v och xA?

Står på sidan, beror på vilka leds du köpte. 0,4 A för 30 led/m och 0,8 A för 60 led/m. Du kan räkna med att du behöver ca 1 A per meter så har du lite extra.

Om du har för lite A så kommer de bara lysa svagare.

Permalänk
Medlem

Blev nu en beställning av RGB Led stripes från Aliexpress, kul att testa nya sidor att beställa ifrån.
Hoppas allt går vägen. Beställde även två andra produkter därifrån.

https://www.aliexpress.com/item/2A-Power-Adapter-5M-Roll-3528...

Permalänk
Skrivet av Benham20:

mellan 1.50-1.75 har inte kollat upp. Men ja 2m borde ju räcka. Det har du rätt i, jag gillar också kvalitet eftersom det håller i längden
Kvalitét > Kvantitet.

Ok ska göra det då.
Ja , vad för 120W 10A har du? Alltså är det en PSU?

Btw alla dina led stripes är från Philips? Jo ha lite vid köket hade varit riktigt nice faktiskt Man blir sugen på att fixa lite, gäller bara att ta tag i det.

japp alla mina strips e från philips, 3 strips samt ljuskällor och lampor

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

japp alla mina strips e från philips, 3 strips samt ljuskällor och lampor

Kanske blir att testa Philips någon annan gång men nu tar ekonomin emot så blev via Aliexpress denna gång. Men såg ju videon Philips la ut och man ser ju potentialen

Permalänk
Medlem

gearbest.com och ikea

Permalänk
Medlem

Dessa verkar väl vara typ som dom man köper från Amazon/Aliexpress, bara att det är snabbare leveranstid? Eller har jag fel?
Även rea

http://www.lightinthebox.com/sv/vattentat-5m-300x5050-smd-rgb...

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Dessa verkar väl vara typ som dom man köper från Amazon/Aliexpress, bara att det är snabbare leveranstid? Eller har jag fel?
Även rea

http://www.lightinthebox.com/sv/vattentat-5m-300x5050-smd-rgb...

har beställt från dem.
snabbare leverans än aliexpress och liknande men inte mycket mer än några dagar till en vecka.

de fraktar med DHL och bokför momsen rätt på sina paket så du kommer även få en räkning vid leveransen på momsen (~25%) för varorna och leveransen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har beställt från dem.
snabbare leverans än aliexpress och liknande men inte mycket mer än några dagar till en vecka.

de fraktar med DHL och bokför momsen rätt på sina paket så du kommer även få en räkning vid leveransen på momsen (~25%) för varorna och leveransen.

Ok då vet jag
Har dock redan beställt från Aliexpress för ca 3 veckor sedan och det har fortfarande inte kommit

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Ok då vet jag
Har dock redan beställt från Aliexpress för ca 3 veckor sedan och det har fortfarande inte kommit

kinaleveranser om man inte tar express kan ta upp till 2 månader innan de dyker upp...

var något paket jag väntade i nästan 3 månader på men till sist dök det upp.

normalt brukar ligga mellan 30-40 dagar för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ebay om du vill ha stort utbud för liten peng. Räkna med åtminstone 2 veckor frakt från Kina dock.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kinaleveranser om man inte tar express kan ta upp till 2 månader innan de dyker upp...

var något paket jag väntade i nästan 3 månader på men till sist dök det upp.

normalt brukar ligga mellan 30-40 dagar för mig.

Hmm okej, förstår inte riktigt varför folk rekommenderar eller nämner det då.
Har en tråd här på Sweclockers om detta och vissa nämnde Aliexpress pga att det var billigar men det var ju lika billigt på den sidan jag länkade här.
Ajaa, jag kanske beställer ett till exemplar fast på den andra sidan Orka vänta 2 mån till haha

Permalänk
Medlem

Jag har beställt alla mina ledgrejor från dx.com. Tycker att de har bra priser. Dock så händer det att det tar en hel månad att få sakerna. Oftast har det tagit runt eller lite mer än 2 veckor.

beställer en hel del där

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

köper min led på ullared 170kr för 3 lister som är ca 40-50cm långa plus lite extra saker

Permalänk

Kolla även Biltema. 149:- med kontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej tänkte låna denna tråden.

Någon som kan rekommendera LED LightStrip till skrivbordet? Någon som kan rekommendera några bra och som tål vatten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/led-li...
https://www.rusta.com/se/led-ljuslist-flex-p919514110201.aspx

annars kolla ebay tror les trips där brukar kosta runt 50-100:- för 5m med kontroll och styrdon

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Amazon.co.uk är ett bättre alternativ än Ebay skulle jag säga. Finns allt där.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag är lite tråkig, men ska det bli snygt hade jag velat synka det med datorfläktarna, musmattans, hörlurarna och musens RGB, så då krävs lite mer avancerade prylar, inet har en del såg jag.
Köper man en aliexpress strip, undra om det inte hade fungerat med en controller sålämge kontakterna är rätt, signalen är ju samma oavsett.
https://www.inet.se/produkt/7000071/silverstone-lsb01-rgb-led...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare