Konstigaste internet problemet jag stött på..!

Permalänk
Medlem

Konstigaste internet problemet jag stött på..!

Hejsan jag behöver enormt mycket hjälp.

För någon dag sedan så slutade min dator vilja koppla upp sig på diverse spel. Varenda gång jag försökte starta steam kom "reconnect" eller "offline mode" upp, kunde inte logga in på League utan att deras server inte svarar, kan inte gå in i Online Mode på Battlefield 1. Helt enkelt INGET online spel eller DRM kan startas. Jag kan surfa, men betydligt långsammare än förr och ibland går det inte att ladda sidorna.

Jag har försökt reseta IP i command prompt, har till och med formaterat C hårddisken. Till min fasa återstår problemet, går in på task Manager och ser som i smyg till syntes min bandbredd gå från 0 till att spika 17/mb sek. Med andra ord verkar det vara ett virus som attackerar bandbredden och "äter den". Kan inte hitta källan och den ända tråden jag hittat med liknande problem hade en väldigt lång och farlig process som botemedel. (kunde göra datan ostartbar ifall man missa minsta detalj..)

Snälla hjälp mig, är inte helt nyfödd på dator men nätverk och virus är inte min genre. Jag misstänker att jag fått detta efter tryckt på nån länk online medans jag letade efter en CD Key till en Beta. Hittade en till slut men klickade igenom många sidor men laddade inte ner nåt vad jag vet..

Tack i förväg!

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem

@demon774: Låter ju helt klar som du fått något skit i datorn, ladda ner Malwarebytes och kör en scan för att se om det hittar något, räcker med free versionen.
https://www.malwarebytes.com/

Kan vara att du behöver köra det i safe mode om det inte kan ta bort hittat malware i normal start.
Hittar detta programmet något så låt det ta bort vad det hittar, upprepa sedan proceduren med scan och ta bort tills det inte hittar något, ibland kan man få köra det ett antal gånger och även i safe mode.

Permalänk
Medlem

Det är inte routern eller något annat som strular då?

Permalänk
Medlem

Enklast möjliga är väl att testa med ett annat nätverkskort först. Har du inte ngt som ligger och skräpar? Har ett gammalt rtl8139 som är säkert minst 15 år gammalt som varit en räddare i nöden ibland. Man får ju börja med såna enkla grejer först innan man målar fan på väggen och tar till drastiska metoder. Har du inget liggande eller har nån i din närhet som har ett liggande kan jag skicka över till dig för portopeng. Inget besvär liksom. Kan mkt väl vara routern som spökar också iofs. Tror väl mest på ngn av de båda. Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@demon774: Låter ju helt klar som du fått något skit i datorn, ladda ner Malwarebytes och kör en scan för att se om det hittar något, räcker med free versionen.
https://www.malwarebytes.com/

Kan vara att du behöver köra det i safe mode om det inte kan ta bort hittat malware i normal start.
Hittar detta programmet något så låt det ta bort vad det hittar, upprepa sedan proceduren med scan och ta bort tills det inte hittar något, ibland kan man få köra det ett antal gånger och även i safe mode.

Tack ska kika om det funkar med safe mode menar du att datorn ska startas om i safe mode då? verkar sitta djupt denna så ska köra några gånger!

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

Tack ska kika om det funkar med safe mode menar du att datorn ska startas om i safe mode då? verkar sitta djupt denna så ska köra några gånger!

Installera mbam och starta sedan om datorn i safe mode, scanna med mbam och se om det hittar något.

edit: Missade att du redan formaterat C, då skall ju ett eventuellt malware ha försvunnit där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hez:

Det är inte routern eller något annat som strular då?

Skrivet av Peter77:

Enklast möjliga är väl att testa med ett annat nätverkskort först. Har du inte ngt som ligger och skräpar? Har ett gammalt rtl8139 som är säkert minst 15 år gammalt som varit en räddare i nöden ibland. Man får ju börja med såna enkla grejer först innan man målar fan på väggen och tar till drastiska metoder. Har du inget liggande eller har nån i din närhet som har ett liggande kan jag skicka över till dig för portopeng. Inget besvär liksom. Kan mkt väl vara routern som spökar också iofs. Tror väl mest på ngn av de båda. Mvh

Jag är såklart inte hundra på det, sambons dator fungerar som den ska så verkar som min dator är personligt inriktad. Dock tycker jag att laptopen blivit långsammare med men har inget konkret där. Aldrig varit speciellt bra på WiFi'n ändå. Men ska såklart inte dra en slutsats om det kan ringa bredbandsbolaget imorgon och fråga om ny ISP te.x.

Hmm inte ens tänkt på faktiskt, bra tips har dock ingen intern som ligger och skräpar bara USB Wifi mottagare. Väldigt snällt av dig ska kika på de andra alternativen innan jag besvärar dig med en sån sak tack bägge

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hez:

Det är inte routern eller något annat som strular då?

Säker på att katten är snäll

Skrivet av Peter77:

Enklast möjliga är väl att testa med ett annat nätverkskort först. Har du inte ngt som ligger och skräpar? Har ett gammalt rtl8139 som är säkert minst 15 år gammalt som varit en räddare i nöden ibland. Man får ju börja med såna enkla grejer först innan man målar fan på väggen och tar till drastiska metoder. Har du inget liggande eller har nån i din närhet som har ett liggande kan jag skicka över till dig för portopeng. Inget besvär liksom. Kan mkt väl vara routern som spökar också iofs. Tror väl mest på ngn av de båda. Mvh

Med tanke på att C formaterats kan det mycket väl vara något av dessa sakerna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Installera mbam och starta sedan om datorn i safe mode, scanna med mbam och se om det hittar något.

edit: Missade att du redan formaterat C, då skall ju ett eventuellt malware ha försvunnit där.

Ok tack, återkommer!
Skyller mycket på katten men vet inte om just detta går

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Säker på att katten är snäll
Med tanke på att C formaterats kan det mycket väl vara något av dessa sakerna också.

Ursäkta sent svar, jobbar nattskift så är uppe under lite konstiga tider hoppas ni fortfarande är kvar.

Jag har nu provat Malwarebytes, verkar va ett bra program den hittade t.o.m 3 hot efter djup scan, andra gången hittade den inget. Men problemet kvarstår, har bytt kablar från routern o.s.v.
Har funderat på om man ska ringa bredbandsbolaget och fråga om ny ISP. Har ingen aning om vad det egentligen innebär, men ska fråga hen. Känns som jag prövat allt men har ni fler tips bara släng ut dem!

Tack så mycket för era svar än så länge!

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

Ursäkta sent svar, jobbar nattskift så är uppe under lite konstiga tider hoppas ni fortfarande är kvar.

Jag har nu provat Malwarebytes, verkar va ett bra program den hittade t.o.m 3 hot efter djup scan, andra gången hittade den inget. Men problemet kvarstår, har bytt kablar från routern o.s.v.
Har funderat på om man ska ringa bredbandsbolaget och fråga om ny ISP. Har ingen aning om vad det egentligen innebär, men ska fråga hen. Känns som jag prövat allt men har ni fler tips bara släng ut dem!

Tack så mycket för era svar än så länge!

Bredbandsbolaget är ju en ISP (Internet Service Provider) så att fråga dom om ny är inte lönt.

Det du borde kolla eftersom det endast är din dator som drabbas är ditt nätverkskort och eventuella program du installerat.
Är den lika dan efter att du endast installerat windows och drivrutiner?

Vad har du nätverkskort?
Är det integrerat i moderkortet, vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem

Löst sig förmodar jag?

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Bredbandsbolaget är ju en ISP (Internet Service Provider) så att fråga dom om ny är inte lönt.

Det du borde kolla eftersom det endast är din dator som drabbas är ditt nätverkskort och eventuella program du installerat.
Är den lika dan efter att du endast installerat windows och drivrutiner?

Vad har du nätverkskort?
Är det integrerat i moderkortet, vilket moderkort har du?

Skrivet av Peter77:

Löst sig förmodar jag?

Hejsan ursäkta sent svar, jag gick av min nattskifts vecka idag!

Så jag har i förtvivlan kollat på lite grejer och kan uppdatera er.
*Jag har ett Lankort inbyggt i mitt moderkort som är GA-Z68XP-UD4 ( http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3977#o... )

*Jag har nu testat att dra ut LAN kabeln och sätta i en USB WiFi mottagare vilken inte är idealt med mitt ADSL "bredband".. MEN det funkar, jag kan nu få kontakt på servrar när jag loggar in på spel, steam, etc. Nog för att det blir ostabilt pga WiFi om man spelar en League match te.x så detta är ingen hållbar lösning i längden men jag kan använda datorn lite mer i alla fall.

Så hur bör jag tplka detta, att det är fel på mitt moderkort? eller bara lan modulen som är inbyggd? Har kollat efter drivrutiner via enhets hanteraren men den har det nyaste. Kan det vara idé att avinstallera den och ominstallera den?

Tack igen och ursäkta det sena svaret!

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||