Trådlöst nätverkskort för 100/100 fiber

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverkskort för 100/100 fiber

Tjena!
Söker ett så billigt nätverkskort som möjligt som ska klara av att ge 100/100 i hastighet och ha 5ghz. Routern jag har är en Asus rt-ac87u.
På min skitiga skoldator så får jag den utlovade hastigheten från mitt rum så jag gissar på att det inte behöver vara ett monsterkort eftersom att en skitiga hp skoldator klarar av det.

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du har en ASUS-router så kanske ett ASUS-kort vore lämpligt.

https://www.komplett.se/product/893217/datorutrustning/natver...

https://www.komplett.se/product/833426/datorutrustning/natver...

Fler kort:
https://www.komplett.se/category/10273/datorutrustning/natver...

Obs, jag hade inte valt usb-dongle eller tp-link. (har inte goda erfarenheter av dom)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@samkanga
Ta en titt om nån av dessa skulle passa.
Har själv både pce-ac68 & N53 och får ut full hastighet på mitt 100/100, men pcie är att föredra framför USB.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Verkar bli denna då. Vill bara vara säker på att den supportar 5ghz. På komplett står inte detta men på webbhallen och prisjakt gör det det.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/244609-a...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Verkar bli denna då. Vill bara vara säker på att den supportar 5ghz. På komplett står inte detta men på webbhallen och prisjakt gör det det.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/244609-a...

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tips är att kolla ASUS hemsida
Men jag kan avslöja redan nu att den stödjer 5GHz också.

Är du säker på att du inte ska ha PCE-AC68 så du får prestanda som matchar din router?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184569-a...

Permalänk
Medlem

Vet från erfarenhet att det finns en Asus PCI-E modell med 2.4GHz samt 5GHz stöd som har en trasig drivrutin senast jag kollade som de inte fixat trots att modellen har legat ute i några år. Kan kolla upp vilken det är om det känns nödvändigt, men det är en utav dem med röd kylfläns. EDIT: 95% säker på att det är en PCE-AC68. Problemet var i form utav system frysningar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vet från erfarenhet att det finns en Asus PCI-E modell med 2.4GHz samt 5GHz stöd som har en trasig drivrutin senast jag kollade som de inte fixat trots att modellen har legat ute i några år. Kan kolla upp vilken det är om det känns nödvändigt, men det är en utav dem med röd kylfläns. EDIT: 95% säker på att det är en PCE-AC68. Problemet var i form utav system frysningar.

Jepp. Har en ligger hemma i byrålådan. Det GÅR absolut att få till, men är lite meckigt eftersom drivrutinen är lite trasig.. Skälet att jag pensionerade min var att jag bytte moderkort och fick ett utmärkt kort med till det nya moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ett tips är att kolla ASUS hemsida
Men jag kan avslöja redan nu att den stödjer 5GHz också.

Är du säker på att du inte ska ha PCE-AC68 så du får prestanda som matchar din router?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184569-a...

Den supportar ju 100/100 och 5 ghz. Då mathcar den väl min router?

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jepp. Har en ligger hemma i byrålådan. Det GÅR absolut att få till, men är lite meckigt eftersom drivrutinen är lite trasig.. Skälet att jag pensionerade min var att jag bytte moderkort och fick ett utmärkt kort med till det nya moderkortet.

Kan du säga hur du fixade det eller länka? För just nu är det glorifierat glasfiber med kylfläns. (Maskinen som har det monterat kör just nu trådat istället och har inte drivrutinen ens installerad.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Den supportar ju 100/100 och 5 ghz. Då mathcar den väl min router?

Om du läst min och @stimy09s konversation så bör du veta att du bör undvika PCE-AC68 som pesten, drivrutinen fungerar inte.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Om du läst min och @stimy09s konversation så bör du veta att du bör undvika PCE-AC68 som pesten, drivrutinen fungerar inte.

yes absolut ville bara veta om det var något som gör så att ac51 inte ger mig den prestanda som min router ger

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kan du säga hur du fixade det eller länka? För just nu är det glorifierat glasfiber med kylfläns. (Maskinen som har det monterat kör just nu trådat istället och har inte drivrutinen ens installerad.)

Det var säkert 8-9 månader sedan. Men jag googlade och hittade såklart en massa trådar med folk som var förbannade över att det inte fungerade. I en av trådarna var det någon som länkade till en annan drivare (för samma eller snarlikt chip) och när jag installerade den "över" den från Asus så hoppade det igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Den supportar ju 100/100 och 5 ghz. Då mathcar den väl min router?

Om 100 Mbit räcker för dig så är den ok (internet och lokalt nätverk).
Och modellen jag länkade verkar ju strula för en del, så strunta i min rekommendation