Föräldrar låter mig inte gå i friskola, tanke om det?

Permalänk
Avstängd

Tycker du ska välja den skolan du själv vill gå på.
Varför många säger att de kommunala skolorna är sämre och ger dig sämre betyg beror på ett par saker som tyvärr inte politikerna får säga.
Då en privat skola vill gå i vinst så betyder de att om de ger bra betyg till sina elever så får de också bättre gratisreklam och mer elever nästa år. Detta är en uppåtgående spiral.
De privata skolorna kan också välja vilka elever de vill ha dit, hoppar de tillexempel över alla som heter Achmed eller Ali så behövs mindre extrapersonal då alla på skolan pratar samma språk. Dessa elever får istället gå i de kommunals skolorna som inte får säga nej. Ju mer Achmed och Ali som går på skolan, ju sämre betyg på hela skolan.
Detta är den bittra verkligheten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av viggehN:

Mycket trevligare med färre elever, man vill ju slippa få huvudvärk så fort man går ut ur klassrummet liksom.

De ligger typ lika långt bort ifrån varandra. Sen är ju datorn ett solklart plus om du hade orkat läsa igenom mina tidigare svar. Datorn som dom kommunala skolorna erbjuder duger knappt till skoljobb tbh. Sen ligger den privata skolan mitt i stan vilket kan vara extremt smidigt.

Gick själv i en privat skola. Från kommunal skola så gick jag från IG/G till VG-MVG (mest MVG), när jag bytte till privat. Privata skolor kan vara så mycket bättre än kommunala men det gäller att forska innan an gör valet.

Permalänk
Master of Overkill

Välj själv.

Det är ditt val 100 % ingen annan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alle22:

Gick själv i en privat skola. Från kommunal skola så gick jag från IG/G till VG-MVG (mest MVG), när jag bytte till privat. Privata skolor kan vara så mycket bättre än kommunala men det gäller att forska innan an gör valet.

Ja vi får verkligen hoppas att de kommer till rätta med betygsfusket som har uppstått på många friskolor, betygen ökar men kunskapen minskar.
Eleverna lär sig mindre när det är lätt att få höga betyg
Ett problem med betygsinflation är att eleverna lär sig mindre när det är lätt att uppnå höga betyg. Föga förvånande verkar detta beror på att de anstränger sig mindre
http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/bedomning/b...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gick i halvprivat skola (med den privata delen som beslutsfattare). Den var dock inte vinstdrivande. Väldigt bra utbildning i mitt fall, men jag antar att den minskade kontrollen från staten eventuellt kan öppna upp för att det blir dålig kvalité. Rör sig från fall till fall alltså och nog svårt att säga generellt.

Snittbetyg är ingen direkt översättning av hur bra skolan är (betygsinflation), utan man får prata med elever som går/gått på skolan.

Edit: Välj inte skola p.g.a. datorn eller andra materiella belöningar. Välj istället det som verkar roligt och i viss mån som du skulle vilja ha gått när du är klar med gymnasiet. (Att gå estet t.ex. är inget problem om du nån dag funderar på att plugga teknisk högskola. Tekniskt basår finns.).

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Dina föräldrar är oresonabla. Klart man ska tjäna pengar på barnen. Ignorera dina föräldras åsikter och visa dem hur det ser ut i länder där man inte får tjäna pengar på barn (Venezuela, Zimbabwe)

Om de försöker lägga sig i ditt val, envisas med att gå i en kommunal skola i venezuela. Där tjänar man inte pengar på barn och dina föräldrar blir glada.

Permalänk
Medlem

Du gör som du vill när det gäller skolan då det är din framtid och dina föräldrar har inte med det att göra, speciellt inte när de baserar sina argument på sina politiska åsikter. Helt absurt.

Klart de kan uttrycka sina åsikter kring utbildningen och skolan du valt, men där tar det stopp. Din framtid, ditt val i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Ni kan ju läsa titeln, dom anser att inte någon ska göra vinst på sitt barn.
Grejen är att den skolan jag vill gå på ger bättre studiemedel och av de jag frågat så är det bra lärare etc.
Jag vet att dom egentligen inte ska ha något att göra med mitt gymnasieval men jag vill ju inte direkt vara respektlösa mot dom, vad kan jag göra/säga för att dom ska ändra sig eller anser ni också att det är fel att gå på privatskola.

Eftersom du frågar så ja, jag anser att det är fel eftersom jag inte tycker att privata bolag skall få profitera på vård/skola/omsorg.

Men samtidigt så är det ju ditt liv och ditt val kan jag tycka. Bara för att man har en åsikt så betyder inte det att det är rätt att det skall påverka ens barn.

Som förälder så hade jag förklarat varför jag tycker som jag gör men i slutändan sagt att mitt barn får välja själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Inte gör vinst på sitt barn? Ganska dåligt argument tycker jag. Likt dina föräldrar så kommer du jobba hela ditt liv och tjäna pengar åt andra.

Hmm påminner mig om nått jag läste häromdan:

Det finns två sorters slaveri i vårt land idag: skatteslaveri och skuldslaveri.

Båda går ut på att du jobbar gratis åt andra människor.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas alla är medvetna om att Finland tillhör en dom bästa länderna i världen när det gäller elevernas kunskapsnivå och i Finland får skolor inte gå med vinst http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&arti...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Gick också i en privat skola och det var bättre på alla sätt än det kommunala alternativet, men finns garanterat undantag. Gör research, besök skolan innan du väljer, fråga tidigare elver o.s.v. Det som lockade mig till den privata skolan var främst att färre drägg gick där, bra lärare, bättre skolmat, lokaler som var renoverade och inte orörda från 80-talet, till skillnad från de kommunala skolorna alla valde av tradition.

Ser verkligen inte vad som är farligt med att ett företag går i vinst så länge de sköter sitt uppdrag. Det är väl en självklarhet att bolag måste gå med vinst? Ska byggföretaget som byggde skolan för skattepengar inte heller få tjäna pengar? Eller företaget som levererar mat till skolan kanske? Blir genast svårt att veta var man ska dra gränsen. Vi kanske ska hämta lite inspiration från kommunismen? Akta så att dina föräldrar inte rekryterar dig till RKU.

Så länge kommunen erbjuder sämre skolor än privata bolag har möjlighet att göra ser jag inte problemet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Dina föräldrar har inte att göra med vilken utbildning du väljer. Utbildningen kan komma att lägga grunden för hela ditt framtida liv, och det är inget dina föräldrar ska styra.

Välj precis vilken skola du vill, så länge du är kapabel att gå där utan att orsaka extra kostnader för dina föräldrar (transport och dylikt) jämfört med deras "val".

Vill du få dom att tagga ner och få bättre inställning till ditt val är det bara att presentera så mycket positiv information som möjligt om skolan ifråga.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

De privata skolorna kan också välja vilka elever de vill ha dit, hoppar de tillexempel över alla som heter Achmed eller Ali så behövs mindre extrapersonal då alla på skolan pratar samma språk. Dessa elever får istället gå i de kommunals skolorna som inte får säga nej. Ju mer Achmed och Ali som går på skolan, ju sämre betyg på hela skolan.
Detta är den bittra verkligheten.

Du glömde Muhammed. Men för sjutton, anamma nu den fina multikulturen och gå i en skola med störst antal nysvenskar/invandrarbarn i, där är det ordning och reda minsann. Jag gick själv i en av dom "rikaste" multikulturskolorna i Stockholm på slutet 80-talet. Sämsta skola jag någonsin gått/sett. Brandlarm varje vecka och annat. Dom la visst ner den skolan sen. Välj med hjärtat, inte plånboken och hjärnan.

Permalänk
Medlem

säg att dom aldrig får gå till BR/toysrus.
säg att dom inte får kolla på barnkanalen.
säg att dom inte får gå till barnavdelningen på HM.

alla dom sakerna är till för att tjäna pengar på barn.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Är man motståndare till friskolor/fria skolvalet är det naturligtvis så att man inte bör skicka sina barn till en friskola. Det har inget att göra med att man inte tycker att företag ska tjäna pengar utan mer vad man vill att skattepengarna ska gå till och vilket samhälle man vill leva i.

Det du bör göra är att presentera argument till varför du vill gå just på den skolan. T.ex. att utbildningen inte finns någon annanstans, att den är bättre där, att lärarna är kompetenta. Men det har du säkert redan gjort.

Du bör också kolla på andra skolor, kommunala skolor dvs, om det finns någon som faktiskt verkar bra. Vet inget om er relation i övrigt, men de kanske har en poäng? Jag hade nog själv aldrig lagt mig i mina barns skolval, i alla fall inte beträffande skola. Har vänner som blivit förbittrade på sina föräldrar över det.

De är ju dina vårdnadshavare och eftersom du är under 18 är du inte myndig än, det betyder att de faktiskt har rätt att bestämma över ditt skolval. Men det betyder inte att de ha rätt att vara respektlösa eller hindra dig från att ha inflytande över din framtid. Tycker ni ska sätta er ner och prata om de sakerna, för det är där problemet ligger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Seriöst dock, det är DU som ska spendera 8 timmar om dagen i skola. Dina föräldrar kan ha åsikter, men ta dem med måtta.

Jag tror knappast dina föräldrar skulle acceptera att du hade åsikter om vilka jobb de hade. "Nej, jag tycker inte du ska jobba på ett privat företag som tjänar pengar på sina anställda"

Permalänk
Skrivet av Kote:

Inte gör vinst på sitt barn? Ganska dåligt argument tycker jag. Likt dina föräldrar så kommer du jobba hela ditt liv och tjäna pengar åt andra.

Ganska roligt inlägg, tycker jag.

Om du tänker ett varv till så börjar man ju livet med att "låna" MASSOR av de pengarna man sen skall vara produktiv och betala tillbaka.
Du vet dagis, skola, fritids, sjukvård, tandvård, idrott o.s.v. o.s.v. kostar ju ganska enorma summor innan du går ut skolan och börjar arbeta.
Så när du är färdigutbildad och skall ut på arbetsmarknaden så har du en ganska så rejäl skuld att betala tillbaka innan du ens kan börja tjäna ihop lite så det räcker till pensionen också....

Inte många som tänker på det, bara tar allt för givet!

Permalänk
Medlem

@secretlyunknown:

vad menar du med bättre studiemedel? Typ att du får en dator? Tycker inte att det ska styra ditt val av skola, många friskolor lockar elever med ipads, datorer och annat tjafs, men utbildningen de erbjuder är undermålig och det är du som sedan får lida för det, inte dom. tänk på det.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg men rent krasst är det ju ditt val och ingen annans... Du ska ju själv ansöka så det är väl bara att ansöka till den skola du vill gå på. Lyssna inte på dina föräldrar hela tiden våga gå din egen väg, gäller i och för sig med kompisar också. Jag tror dessutom att dina föräldrar accepterar ditt val oavsett vad de säger nu.

Permalänk
Medlem

Rätt fascinerande hur samtliga förespråkare för privatskolealternativet här inne, inte behärskar "de" och "dem". Att gå en kommunal skola kanske inte är en sån dum idé trots allt...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Skrivet av Bunz:

Rätt fascinerande hur samtliga förespråkare för privatskolealternativet här inne, inte behärskar "de" och "dem". Att gå en kommunal skola kanske inte är en sån dum idé trots allt...

ja gick i kommunal skola så det var inget jag fick lära mig

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Rätt fascinerande hur samtliga förespråkare för privatskolealternativet här inne, inte behärskar "de" och "dem". Att gå en kommunal skola kanske inte är en sån dum idé trots allt...

Om man inte kan skilja på de och dem borde man inte ha fått godkänt i Svenska i grundskolan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Med skolor som går i konkurs mitt i terminen om elever som splittras och tvingas byta skola så kommer jag föröka få mina barn att inte välja en privat skola.
Tycker det är fel att skolor försöker "köpa" elever med datorer, som sagt mindre pengar kvar att betala löner och hyra.

Permalänk
Avstängd

Min skoldator som jag fick 2007 fungerar forrtfarnde för allt som är skolarbete... Men antar du vill ha en mac.

MVH

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Nu kommer jag att vara petig, men vad jag vet finns det bra tre privatskolor i Sverige; Lundsberg, Sigtuna och Gränna. Däremot finns det en mängd friskolor.

Problemet med friskolor har några här redan tagit upp. Dom kan stänga imorgon och då saknar du utbildningsplats. Visst kan du få bättre betyg i en friskola, men får du det för att du har klarat kunskapskraven eller för att skolan ska få högre snitt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja vi får verkligen hoppas att de kommer till rätta med betygsfusket som har uppstått på många friskolor, betygen ökar men kunskapen minskar.
Eleverna lär sig mindre när det är lätt att få höga betyg
Ett problem med betygsinflation är att eleverna lär sig mindre när det är lätt att uppnå höga betyg. Föga förvånande verkar detta beror på att de anstränger sig mindre
http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/bedomning/b...

handlar inte om fusk utan att få tillgång till hjälp och stöd. Planering och kvalité av undervisning/föreläsningar betyder mycket. Något du borde kunna förstå?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alle22:

handlar inte om fusk utan att få tillgång till hjälp och stöd. Planering och kvalité av undervisning/föreläsningar betyder mycket. Något du borde kunna förstå?

Det var uppe på nyheterna för nån månad sedan att friskolorna generellt gav högre betyg vid samma kunskapsnivå och till och med att nån rektor hade gått in och ändrat betyg.
Det är ju helt logiskt att friskolor vill framstå som bättre än de är för att få mer elever och på så sätt tjäna mer pengar, det finns bara ett land i världen som tillåter fria vinster för skolföretag numera, Sverige, andra länder har provat och förkastat iden och det sista andra landet som tillät det har också beslutat att förbjuda det.

När Chile nyligen beslutade om att stoppa vinstdrivande bolag inom det chilenska skolsystemet blev Sverige unikt bland jämförbara länder. Sverige är det enda landet där aktiebolag kan bedriva offentligfinansierad skolverksamhet med fri vinstutdelning.
http://www.regeringen.se/debattartiklar/2016/05/freda-svenska...

Om det vore så att vinstdrivande friskolor verkligen ledde till bättre undervisning och kunskapsnivå så vore det ju bra men så är det inte, de har bara lett till lägre kunskapsnivå för alla och ökad segregation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Ganska roligt inlägg, tycker jag.

Om du tänker ett varv till så börjar man ju livet med att "låna" MASSOR av de pengarna man sen skall vara produktiv och betala tillbaka.
Du vet dagis, skola, fritids, sjukvård, tandvård, idrott o.s.v. o.s.v. kostar ju ganska enorma summor innan du går ut skolan och börjar arbeta.
Så när du är färdigutbildad och skall ut på arbetsmarknaden så har du en ganska så rejäl skuld att betala tillbaka innan du ens kan börja tjäna ihop lite så det räcker till pensionen också....

Inte många som tänker på det, bara tar allt för givet!

Väldigt sant, man tar en massa för givet, plus att vill ha en massa annat, skolpeng, barnbidrag, alfa-kassa, nystartsbidrag, etableringsbidrag. Av vilket man aldrig behöver betala tillbaka nått.

Skrivet av Bunz:

Rätt fascinerande hur samtliga förespråkare för privatskolealternativet här inne, inte behärskar "de" och "dem". Att gå en kommunal skola kanske inte är en sån dum idé trots allt...

Det där är bara toppen av isberget, hur är det med alla som sär skriver och annat? (Chrome och FF har rättstavning så där kommer man undan lätt). Finns väl tusen exempel man skulle kunna länk till här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Spännande. Svårt att undvika "dom anser att inte någon ska göra vinst på sitt barn."?!

Köper ni inget? Inte ens mat? Går ni till ICA och handlar köttfärs så gör icahandlarn en fin liten vinst!

poängen är nog att man ogillar när skattepengar som avsatts till utbildning istället går till bolagsvinster.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vilka skolor idag är inte privata? De har väl sålt ut alla?

Tror det föreligger ett litet missförstånd här. TS vill gå på en friskola, inte en privatskola. Det senare kostar deg och är inte gratis.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net