Vilken internetlevantör ska man skaffa?

Permalänk
Medlem

Vilken internetlevantör ska man skaffa?

Jag tänkte skaffa en internetleverantör till min lägenhet med fiber och undrar vilken leverantör som har stabilast 100/10-nät? Det ska gärna vara billigt då jag är student samt så ska det vara stabilt så att man inte dc:ar ingame.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bre:

Jag tänkte skaffa en internetleverantör till min lägenhet med fiber och undrar vilken leverantör som har stabilast 100/10-nät? Det ska gärna vara billigt då jag är student samt så ska det vara stabilt så att man inte dc:ar ingame.

Eftersom du inte kan välja helt fritt så är det ju bra att ta reda på vilken nätleverantör det gäller och/eller vilka operatörer du kan välja mellan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kan ju först och främst vara bra att veta vad som erbjuds i ditt nät

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Hur ska vi veta vilka ISP som du kan ha i ditt nät?

Spelar ofta ingen roll heller då det är exakt samma hårdvara osv.
Haft Bahnhof och Bredband2 alla år, båda fungerar exakt likadant för mig.

Permalänk
Medlem

Sorry grabbar, men jag har utsikt i linköping som har följande leverantörer;

-Ownit
-Bredbandsbolaget
-Vökby
-Bredband2
-Bredbandsson
-Boxer
-ComHem
-Telia
-BoreNet
-Sappa
-DJ's data i Skänninge
-T3
-AllTele
-Tyfon
-Bahnhof
-Forss Bredband
-Universal Telecom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bre: Bahnhof *micdrop*

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll, det är samma bakomliggande, det som oftast skiljer är vilken peering dom har.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Spelar inte så stor roll, det är samma bakomliggande, det som oftast skiljer är vilken peering dom har.

Vad är peerong för ngt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkus:

@Bre: Bahnhof *micdrop*

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441076-bahnhof-kapacit... beroende på stadsnätsoperatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bre:

Vad är peerong för ngt då?

Peering är utbyte av trafik mellan olika nätverk. Om Comhem och Bahnhof byter trafik direkt eller via en IX (Netnod är en av några sådanna knutpunkter i Sverige) mellan varandra kallas det peering. Om trafiken går över en tredje part kallas det transit. Normalt sett är det bäst om trafiken går igenom en osaturerad (en ej uppfylld koppling) direkt peering.

Mer läsning : http://arstechnica.com/features/2008/09/peering-and-transit/

Permalänk
Medlem

Fast det är sant oavsett operatör. Det kommer alltid finnas tekniska problem och samarbeten som inte funkar. Anledningarna att älska Bahnhof är framförallt politiska och sättet de värnar om sina kunders bästa på stor skala. Tänker inte hävda att de är snabbare, billigare eller har bättre support - men det är en av de få räkningar som jag gillar att betala.

Vad gäller första frågan, jag hade inte tvekat att välja Bahnhof av de du har att välja på. Och som sekundära alternativ tittat på Alltele och Ownit. Aktivt undvikt Telia, Bredbandsbolaget, Boxer, Comhem och Universal Telecom. Många av de övriga är antingen små lokala(vilket kan vara strålande eller värdelöst) eller inget jag tittat närmare på personligen. Men givetvis är det helt subjektiva råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Fast det är sant oavsett operatör. Det kommer alltid finnas tekniska problem och samarbeten som inte funkar. Anledningarna att älska Bahnhof är framförallt politiska och sättet de värnar om sina kunders bästa på stor skala. Tänker inte hävda att de är snabbare, billigare eller har bättre support - men det är en av de få räkningar som jag gillar att betala.

Fast att rekommendera en ISP som väldigt många har ett specifikt problem med (kopplingen mellan stadsnätet och Bahnhof) i dagsläget är vad jag ställer mig frågande till. När jag skummat igenom tråden så har jag inte sett något specifikt datum Bahnhof lovar att fixa till problemet och för vissa ändamål (onlinespel) är uppkopplingen obrukbar stora delar av dygnet.
Så risken är då att en ny användare får en dålig upplevelse från början av en annars(?) (har aldrig haft Bahnhof som ISP) bra ISP.
Så därför är det nog bra att belysa detta problemet så att användaren kan välja en annan temporär ISP under tiden Bahnhof "gets it shit together", för att sen eventuellt byta.
Klart man kan sitta och mysa framför 200 i ping en lördagskväll i CS:GO för att Bahnhof "värnar" om den personliga integriteten men just då är man nog mest sugen på att kunna spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Fast att rekommendera en ISP som väldigt många har ett specifikt problem med (kopplingen mellan stadsnätet och Bahnhof) i dagsläget är vad jag ställer mig frågande till. När jag skummat igenom tråden så har jag inte sett något specifikt datum Bahnhof lovar att fixa till problemet och för vissa ändamål (onlinespel) är uppkopplingen obrukbar stora delar av dygnet.
Så risken är då att en ny användare får en dålig upplevelse från början av en annars(?) (har aldrig haft Bahnhof som ISP) bra ISP.
Så därför är det nog bra att belysa detta problemet så att användaren kan välja en annan temporär ISP under tiden Bahnhof "gets it shit together", för att sen eventuellt byta.
Klart man kan sitta och mysa framför 200 i ping en lördagskväll i CS:GO för att Bahnhof "värnar" om den personliga integriteten men just då är man nog mest sugen på att kunna spela.

Nu ögnade jag bara igenom tråden, men är det inte ett problem framförallt hos Zitius? Jag sitter själv på Bahnhof genom ett stadsnät i Stockholm, dock inte drivet av Zitius och har än så länge inte stött på några problem. Eller rättare sagt, har stött på lika många eller färre problem än med andra operatörer. Men självklart är det inte att rekommendera någon att välja just Bahnhof i Zitius nät(om det nu drabbar alla deras nät?).

Poängen är att det är skitsvårt att ge en objektiv bild av hur en ISP hanterar sig. Det kommer alltid finnas lokala och/eller temporära avvikelser och störningar(som ditt exempel med Zitius). Av personlig erfarenhet kan jag nämna att ett företag hade 1800 uppmätta avbrott under en månad. Enligt Telia var det acceptabelt och att förvänta sig. Detta då som sagt med en corporate lina som förväntas hålla högre kvalitet än privata. Klandrar inte nödvändigtvis Telia för att de har tekniska besvär då jag inte har något sätt att visa hur frekventa de är över hela kundbasen, utan klandrar dem för hur de väljer att hantera det. Och nej, det är inte kul att spela CS:GO med konstanta avbrott heller(även om det i det här fallet inte var begränsat till vissa av dygnets timmar). Menar inte att gnälla på ditt bidrag i tråden, utan blott att ge lite perspektiv.

Noterade förresten på sista sidan att förväntat slutdatum för utbyggnaden är 23:e December, så vet du det också.