Får 60 mbit med wifi men bara 10 med kabel

Permalänk
Medlem

Får 60 mbit med wifi men bara 10 med kabel

Jag har problem med att datorn låser sig på 10 mbit när jag har kabel inkopplad. Med wifi får jag ut ca 60 mbit/s... ringt com hem och dom ser att jag borde få ut 115 mbit. har köpt ny kabel men funkar ändå inte. ställt in hastighet o duplex till 1gb full dubplex

Permalänk
Medlem

Du ska inte ställa manuellt såvida du inte gör det i andra änden, om du flyttar filer till en annan burk, vad får du för hastighet då.
Vad har du för nic?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: på min andra bärbara får jag 113 mbit/s och det står då i statut för ethernet 1gb/s .. på denna nya bärbara står det 10,0 mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seksi:

på denna nya bärbara står det 10,0 mbit/s

Ändra detta till 100 eller 1Gbit, 100 bör absolut gå på en bärbar av senare modell.

Permalänk
Medlem

@Falcon: den står på 100mbit/s men det står forfrande i information för ethernet att det bara är 10 mbit/s...

detta är en helt ny asus rog gaming laptop.. så borde inte vara några konstigheter

Permalänk
Medlem

@_niko_: 1 x RJ45 LAN 1000Mbps är nätverkskortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seksi:

@Falcon: den står på 100mbit/s men det står forfrande i information för ethernet att det bara är 10 mbit/s...

detta är en helt ny asus rog gaming laptop.. så borde inte vara några konstigheter

Har du installerat de senaste drivrutinerna för nätverkskortet?

Permalänk
Medlem

Provat att köra med el-sladden ikopplad så de inte e nå power saving feature eller nått?
Allternativt stänga av power saving mode.

Permalänk
Medlem

@lizzard8: Den sitter i

Permalänk
Medlem

@Falcon: det står att det senaste är installerat när jag provar det :/

Permalänk
Medlem

@Seksi: byt kabel...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: köpte ny kabel igår.. denna kabeln funkar ju i min andra dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seksi:

@Dr.Mabuse: köpte ny kabel igår.. denna kabeln funkar ju i min andra dator...

Får Asusdatorn 10länk i samma port på modemet som den andra får 1gigabitlänk? Så du nu inte råkat testa olika portar. Om en dator fungerar i samma port som en annan har problem vet vi att modemet är ok. Då är det bara kabeln, nätverkskortet eller inställningar/drivare för detta som finns kvar att felsöka. Hjälper det ej att manuellt uppdatera drivarna för nätverkskortet från asus hemsida och inte fungerar med ytterligare en kabel bör du vända dig till Asus för hårdvarubyte.

Förövrigt brukar asus skicka med nå "killer-nic" liknande "gaming/streamoptimazing"-skit till sin drivare som man verkligen bör ta bort.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Förövrigt brukar asus skicka med nå "killer-nic" liknande "gaming/streamoptimazing"-skit till sin drivare som man verkligen bör ta bort.

Kan bara instämma vad gäller Asus och "Killer Network Manager". Jag hade ett liknande problem en gång i tiden att datorn bara gick i 10Mbps, det var Killer-programmet som kom ihåg en gammal inställning som man var tvungen att uppdatera manuellt för att få ut full fart.

Permalänk
Medlem

Top tip: Gör en ren installation av Windows så fort du köper en ny dator.

Verktyget hittar du här:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Koppla ihop dina två datorer direkt med kabel. Kolla i nätverks och delningcenter om den kör i 1gbit. Gör den inte det, så hade jag skickat tillbaka datorn (om den är ny dvs.)

Dina enheter ska vara inställda på auto hastighet och duplex

Skickades från m.sweclockers.com