Sämre dbm från Ubiquiti ap ac lite än från Chromecast audio!?

Permalänk

Sämre dbm från Ubiquiti ap ac lite än från Chromecast audio!?

Hm, trodde jag skulle bli helnöjd med en Ubiquiti ap ac lite, men wifi-räckviden är inget vidare tyvärr med ganska exakt samma räckvidd och signalstyrka som Telias router Technicolor extreme.
Nu till frågan; längst bort från Ubiquiti ap ac lite har jag 78dbm på 2,4ghz och 80dbm på 5ghz-bandet. Samtidigt mäter Chromecast audio in på 58dbm, och då sitter den ändå några meter längre bort och bakom en murstock. Hur är det möjligt, ska inte ubiquiti ap ac lite prestera bättre? Jag har kollat av kanalerna och så och det är inga krockar på något av de jag jämfört.

Mvh /Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Hm, trodde jag skulle bli helnöjd med en Ubiquiti ap ac lite, men wifi-räckviden är inget vidare tyvärr med ganska exakt samma räckvidd och signalstyrka som Telias router Technicolor extreme.
Nu till frågan; längst bort från Ubiquiti ap ac lite har jag 78dbm på 2,4ghz och 80dbm på 5ghz-bandet. Samtidigt mäter Chromecast audio in på 58dbm, och då sitter den ändå några meter längre bort och bakom en murstock. Hur är det möjligt, ska inte ubiquiti ap ac lite prestera bättre? Jag har kollat av kanalerna och så och det är inga krockar på något av de jag jämfört.

Mvh /Magnus

Har du kollar Radio Configuration under device configuration? Vet inte vad standard är men finns tre eller fyra olika alternativ för hur mycket signal styrka den ska skicka ut.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

APn har inställningar för signalstyrka.

Unifis AP's har så vitt jag vet den signalstyrka dom lagligt får lova att ha, poängen med Unfi's grejer är ju dock att det är enterprise hårdvara till konsument pris och har en kontroller. Köp en till och tryck upp, antingen via kabel eller via mesh om inte sätta signalstyrkan till max hjälper.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Hm, trodde jag skulle bli helnöjd med en Ubiquiti ap ac lite, men wifi-räckviden är inget vidare tyvärr med ganska exakt samma räckvidd och signalstyrka som Telias router Technicolor extreme.
Nu till frågan; längst bort från Ubiquiti ap ac lite har jag 78dbm på 2,4ghz och 80dbm på 5ghz-bandet. Samtidigt mäter Chromecast audio in på 58dbm, och då sitter den ändå några meter längre bort och bakom en murstock. Hur är det möjligt, ska inte ubiquiti ap ac lite prestera bättre? Jag har kollat av kanalerna och så och det är inga krockar på något av de jag jämfört.

Mvh /Magnus

-58dBm är väl helt OK värde.
Att du har så mycket sämre signalstyrka (-78) på din andra enhet tyder på att det är den som felar.

Permalänk
Skrivet av madtop:

-58dBm är väl helt OK värde.
Att du har så mycket sämre signalstyrka (-78) på din andra enhet tyder på att det är den som felar.

-58 är på chromecasten, -78/-80 är Ubiquiti APn.

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

APn har inställningar för signalstyrka.

Unifis AP's har så vitt jag vet den signalstyrka dom lagligt får lova att ha, poängen med Unfi's grejer är ju dock att det är enterprise hårdvara till konsument pris och har en kontroller. Köp en till och tryck upp, antingen via kabel eller via mesh om inte sätta signalstyrkan till max hjälper.

Nu var min fundering kring om det verkligen är rätt att chromecasten skickar så pass mycket starkare signal än Ubiquitin, och då när chromecasten befinner sig längre ifrån också. (De är på olika kanaler så de ska inte störa varandra). Så det jag undrar över är nog i slutändan om det verkar vara normalt för Ubiquitin vilket är bra att veta innan jag går vidare med att försöka hitta lösningar. Signalstyrkan har testats att ställa upp, dock ingen bättring.

Permalänk
Medlem

Räckvidd och signalstyrka som Technicolor låter ju precis som väntat så det är nog inget fel på din AC Lite. AC Lite är en enkel lågpris business-AP. Business AP har mkt lågt fokus på räckvidd (tvärtom ofta en nackdel med lång räckvidd på t ex ett kontor, du vill ha fler AP med rätt kort räckvidd istället pga många användare).

Men hur är AC Lite monterad? I praktiken får man ofta bra räckvidd med AC Lite tack vare takmontering centralt i huset till skillnad från en ful konsumentrouter som man "måste" ha i ett i ett hörn eller skåp.

Anledningen att Chromcast har bättre styrka kan vara många, att avståndet är lite längre bort är bara en faktor av många. Kan det t ex vara så att signalen från Chromecast reflekteras mot nån vägg eller liknande och sen har rätt fri sikt dit du mäter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Nu var min fundering kring om det verkligen är rätt att chromecasten skickar så pass mycket starkare signal än Ubiquitin, och då när chromecasten befinner sig längre ifrån också.

Och du är säker på att det är korrekt Chromecast du ser? En färdigkonfad sådan annonserar inte ut ett eget SSID, utan associerar till ditt vanliga/normala.

Permalänk
Medlem

Det är just detta som Ubiquitis LR modeller ska prestera bättre. Hade varit intressant å se hur det hade fungerat med en sådan. Det är inte bara räckvidden som avgöra om en AP är bättre/sämre. Det är också allt annat. Dock är det bara räckvidden som konsumenter bryr sig om. Ubiquitis är inte konsumentprodukter, så man behöver utgå ifrån det.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Och du är säker på att det är korrekt Chromecast du ser? En färdigkonfad sådan annonserar inte ut ett eget SSID, utan associerar till ditt vanliga/normala.

Japp, det är min chromecast, den är inte konfigurerad eftersom jag har stängt tidigare wifi och ännu inte installerat den på nya nätverket.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Det är just detta som Ubiquitis LR modeller ska prestera bättre. Hade varit intressant å se hur det hade fungerat med en sådan. Det är inte bara räckvidden som avgöra om en AP är bättre/sämre. Det är också allt annat. Dock är det bara räckvidden som konsumenter bryr sig om. Ubiquitis är inte konsumentprodukter, så man behöver utgå ifrån det.

Precis, jag valde mellan en long range eller den vanliga men tänkte att eftersom jag inte hade så stort hus så kanske jag skulle skjuta mig i foten med long rangen genom att få bättre signal där jag inte behövde den. Nu blev det dock inte helt bra med den vanliga ap ac lite. Har hittat den bästa placeringen nu, det blir i taket på ovanvåningen centralt i huset. Då får jag bra signal på ovanvåningen, betydligt sämre men ändå fungerande wifi på nedre plan -65 till -70dbm, dock inget wifi på verandan som jag tänkt den skulle räcka ut till. Provade med den i taket på nedre plan där jag egentligen använder wifi mest men då blir signalen inte godkänd (-80dbm) i sovrummen på övre plan. Så det blir i taket på ovanvåningen och se hur jag upplever det. Ska kolla hur det funkar om jag behöver komplettera med en ap på nedre plan också, om man då måste ha ubiquiti switch eller kan koppla den som den första, till ledig nätverksport till medföljande poe-adapter? Någon som vet? Om det går att koppla dirrekt i routern som den första så blir det en till ap direkt, men eftersom switchen kostar 1000:- så får jag nöja mig med en ap. 3000:- totalt för bättre wifi är över smärtgräns.

Mvh / Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Precis, jag valde mellan en long range eller den vanliga men tänkte att eftersom jag inte hade så stort hus så kanske jag skulle skjuta mig i foten med long rangen genom att få bättre signal där jag inte behövde den. Nu blev det dock inte helt bra med den vanliga ap ac lite. Har hittat den bästa placeringen nu, det blir i taket på ovanvåningen centralt i huset. Då får jag bra signal på ovanvåningen, betydligt sämre men ändå fungerande wifi på nedre plan -65 till -70dbm, dock inget wifi på verandan som jag tänkt den skulle räcka ut till. Provade med den i taket på nedre plan där jag egentligen använder wifi mest men då blir signalen inte godkänd (-80dbm) i sovrummen på övre plan. Så det blir i taket på ovanvåningen och se hur jag upplever det. Ska kolla hur det funkar om jag behöver komplettera med en ap på nedre plan också, om man då måste ha ubiquiti switch eller kan koppla den som den första, till ledig nätverksport till medföljande poe-adapter? Någon som vet? Om det går att koppla dirrekt i routern som den första så blir det en till ap direkt, men eftersom switchen kostar 1000:- så får jag nöja mig med en ap. 3000:- totalt för bättre wifi är över smärtgräns.

Mvh / Magnus

Varför skall du ha en switch för 1000 kronor, räcker ju gott med en sån här för 250! https://www.dustin.se/product/5010047588/prosafe-gs108

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Varför skall du ha en switch för 1000 kronor, räcker ju gott med en sån här för 250! https://www.dustin.se/product/5010047588/prosafe-gs108

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, förlåt. Skulle ha förtydligat funderingen. Jag undrade om mer än en Ubiquiti kräver att jag också använder deras switch, och den går loss på 1000kr.

Trevlig helg /Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Precis, jag valde mellan en long range eller den vanliga men tänkte att eftersom jag inte hade så stort hus så kanske jag skulle skjuta mig i foten med long rangen genom att få bättre signal där jag inte behövde den. Nu blev det dock inte helt bra med den vanliga ap ac lite. Har hittat den bästa placeringen nu, det blir i taket på ovanvåningen centralt i huset. Då får jag bra signal på ovanvåningen, betydligt sämre men ändå fungerande wifi på nedre plan -65 till -70dbm, dock inget wifi på verandan som jag tänkt den skulle räcka ut till. Provade med den i taket på nedre plan där jag egentligen använder wifi mest men då blir signalen inte godkänd (-80dbm) i sovrummen på övre plan. Så det blir i taket på ovanvåningen och se hur jag upplever det. Ska kolla hur det funkar om jag behöver komplettera med en ap på nedre plan också, om man då måste ha ubiquiti switch eller kan koppla den som den första, till ledig nätverksport till medföljande poe-adapter? Någon som vet? Om det går att koppla dirrekt i routern som den första så blir det en till ap direkt, men eftersom switchen kostar 1000:- så får jag nöja mig med en ap. 3000:- totalt för bättre wifi är över smärtgräns.

Du behöver inte Ubiquitis switchar för att det ska fungera. De har fördelen med PoE så du slipper en extern PoE adapter per ap, men om du inte ska konfigurera VLAN eller liknande är det onödigt.

En AP ska alltid monteras i taget för den sprider signalen lite som en halv boll (undagtag kan göras för de med externa antenner). APs är designade för det. Det går väldigt lite radio uppåt om den sitter i taket, vilket är varför du måste ha den på övervåningen.
Sätter man den på en vägg så kommer den alltså inte skicka mycket åt hållet väggen är...

Ubiquiti har fem inställningar på radio. Low, medium, high, auto och custom där auto är default. Kör du inte controllern vet man alltså inte signalstyrkan.

Dessutom kan man få bättre signal om man byter region till ett annat land. Har inte riktigt koll på det där vilka som tillåter mer signalstyrka, men tydligen ska det vara skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Du behöver inte Ubiquitis switchar för att det ska fungera. De har fördelen med PoE så du slipper en extern PoE adapter per ap, men om du inte ska konfigurera VLAN eller liknande är det onödigt.

En AP ska alltid monteras i taget för den sprider signalen lite som en halv boll (undagtag kan göras för de med externa antenner). APs är designade för det. Det går väldigt lite radio uppåt om den sitter i taket, vilket är varför du måste ha den på övervåningen.
Sätter man den på en vägg så kommer den alltså inte skicka mycket åt hållet väggen är...

Ubiquiti har fem inställningar på radio. Low, medium, high, auto och custom där auto är default. Kör du inte controllern vet man alltså inte signalstyrkan.

Dessutom kan man få bättre signal om man byter region till ett annat land. Har inte riktigt koll på det där vilka som tillåter mer signalstyrka, men tydligen ska det vara skillnad.

Har också sett folk på youtube haft bättre styrka. Det är ju LR modellerna som skulle ha 5-7 db mer än ikke LR modellerna. De hade US som land. Har inte min här så jag kan inte kolla, har ingen LR heller. Men det hade varit intressant om någon som har LR modell kan prova byta land och se om det går att ställa in starkare styrka.

@Gördetsjälv:
Som nämns POE injektor ingår, du behöver ingen avancerad switch för det. För hemanvändare duger det gott. Du kopplar bara in din nya AP och öppnar programmet du hade för att konfa den första så kommer du se en till där som du kan acceptera. Ställer du in den nya enligt den gamla, håll utskik efter en bock som aktiverar roaming/0-handshake. Hittar du ingen så sköts det auto. Dvs du kan vandra mellan dem så byts det auto till den AP som har bäst styrka.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Har också sett folk på youtube haft bättre styrka. Det är ju LR modellerna som skulle ha 5-7 db mer än ikke LR modellerna. De hade US som land. Har inte min här så jag kan inte kolla, har ingen LR heller. Men det hade varit intressant om någon som har LR modell kan prova byta land och se om det går att ställa in starkare styrka.

@Gördetsjälv:
Som nämns POE injektor ingår, du behöver ingen avancerad switch för det. För hemanvändare duger det gott. Du kopplar bara in din nya AP och öppnar programmet du hade för att konfa den första så kommer du se en till där som du kan acceptera. Ställer du in den nya enligt den gamla, håll utskik efter en bock som aktiverar roaming/0-handshake. Hittar du ingen så sköts det auto. Dvs du kan vandra mellan dem så byts det auto till den AP som har bäst styrka.

Lysande - tack för tipset @fragwolf.
Nu sittter den iaf, till slut, färdigmonterad i taket på ovanvåningen centralt. Hade en kabel som jag kunde nyttja via vinden och sen ner genom innertaket, den var dock cat 5e och mina övriga kablar jag har anslutit med är cat 6, men det tycks fungera bra tillsammans. På längst avstånd, som jag behöver vara i huset på nedre plan, så har jag nu en signalstyrka på 68dbm på 5g-bandet och 62dbm på 2g-bandet, det får anses helt ok med tanke på hur det såg ut när jag hade den installerad på nedre plan och försökte få signal på övre plan. Har nu signalstyrkan inställd på auto och det ser ut som att det faktiskt fungerar bättre än när jag provade med den på high, det är väl Ubiquitis styrka kanske med automatisering så allt fungerar så bra som möjligt där det behövs mest kan jag tänka. Så på det hela taget är jag nöjd ändå. Visar det sig att vi behöver mer kräm på nedre plan så får det bli en till där framöver, men just nu får det vara som det är. Tacks för all hjälp!

Mvh / Magnus

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv:

Trevligt det fungerar och du är nöjd

Visa signatur

.