Microsoft bekräftar Xbox 360-kompatibilitet med Project Scorpio

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bekräftar Xbox 360-kompatibilitet med Project Scorpio

Precis som Xbox One blir Microsofts kommande konsol Scorpio kompatibel med Xbox 360-spel. Detta bekräftar Microsoft-chefen Mike Ybarra i ett inlägg på Twitter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gissar på att spelen är emulerade som på Xbox One så stöds inte spelet så funkar det inte?

Känns inte som det är riktigt "360-kompatibilitet" om det inte bara är att sätta i sin gamla skiva och köra.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte ens tänkt mig att det skulle existera där.

Med tanke på vad konsolens prioritet av spel för konsolens kraft, mera spelar roll.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Frågan är om den kommer bli bakåtkompatibel med Xbox one. Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft det som intryck att Xbox Scorpio ska vara detsamma som PS4 Pro är för PS4:an och därför säger han att "det är självklart att Scorpio kommer vara 360 kompatibel" ?

Ärligt talat, är det en ny konsol för en ny generation eller inte?

Permalänk
Medlem

Det kan väl ingen klaga på, bra jobbat MS!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Frågan är om den kommer bli bakåtkompatibel med Xbox one. Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja absolut, jag har förstått det som att allt är samma fast kraftigare. Hade det inte gått att köra xbone spel scorpio så hade det nog redan flaggats ganska tydligt. Jag tror det blir som "Xbox one S", fast ännu mer förbättringar.

Skrivet av Swedman18:

Jag har haft det som intryck att Xbox Scorpio ska vara detsamma som PS4 Pro är för PS4:an och därför säger han att "det är självklart att Scorpio kommer vara 360 kompatibel" ?

Ärligt talat, är det en ny konsol för en ny generation eller inte?

Skulle nog säga att det inte är en ny generation, utan en uppgradering.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Med tanke på att Scorpio är en Xbox One med bättre prestanda är det väl inte så konstigt?

Scorpio är inte Xbox One 2. Scorpio är i samma familj som Xbox One (samtliga spel och tillbehör som fungerar med XB1 kommer att fungera med Scorpio).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag har haft det som intryck att Xbox Scorpio ska vara detsamma som PS4 Pro är för PS4:an och därför säger han att "det är självklart att Scorpio kommer vara 360 kompatibel" ?

Ärligt talat, är det en ny konsol för en ny generation eller inte?

PS4 kommer ju kunna köra alla spel som ps4 pro fast sämre prestanda. En ny generation hade ju inneburit att spelen enbart fungerat på den nya konsolen . Antar att samma gäller på scorpio.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Slow news day? Hade väl varit en nyhet om den INTE blev kompatibel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LeVvE:

Gissar på att spelen är emulerade som på Xbox One så stöds inte spelet så funkar det inte?

Känns inte som det är riktigt "360-kompatibilitet" om det inte bara är att sätta i sin gamla skiva och köra.

Detsamma kan man väl säga om WiiU isåfall? Där kan du köpa och ladda ner en massa spel hela vägen tillbaka till NES. Det är inte "äkta bakåtkompabilitet", men det är bättre än inget i mitt tycke!

Xbox One Scorpio kör till 99% säkerhet samma funktion som dagens Xbox One redan har, alltså du stoppar i din gamla skiva och sedan kan du ladda ner spelet via deras Store. Skivan agerar bara som en slags 'nyckel' att få ladda ner spelet, dock lär du ha skivan i annars kan du inte starta spelet även efter nedladdning - Rätt precis som med gamla X360.

Skrivet av Lucifer1978:

Frågan är om den kommer bli bakåtkompatibel med Xbox one. Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tvivlar STARKT på att dem skulle skippa support för sin gamla konsol då det mer eller mindre (om man ska gå efter rykten) rör sig om samma plattform fast upphottad. De failade med första releasen om att inte kunna dela spel på Xbox One, vilket de snabbt drog tillbaka då Sony visade 'hur enkelt det var att låna/dela spel' på sin konsol.

Skrivet av Swedman18:

Jag har haft det som intryck att Xbox Scorpio ska vara detsamma som PS4 Pro är för PS4:an och därför säger han att "det är självklart att Scorpio kommer vara 360 kompatibel" ?

Ärligt talat, är det en ny konsol för en ny generation eller inte?

Jag skulle kalla att det är en upphottad generation, precis som SLIM och SUPER SLIM varit för PS3/x360, bara det att dem lägger till lite extra UMPH! denna gång

Skrivet av Nioreh83:

Slow news day? Hade väl varit en nyhet om den INTE blev kompatibel.

Äh var inte så kinkig nu!
Ingen som tvingar dig att klicka in på denna artikel om den inte intresserar dig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Definitivt inte oväntat imo

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en Xbox 360 Slim från gamestop för 350 kr med 3 års garanti detta är ju bra nyheter för mig även om jag inte vet vad det är project scorpio för 360...

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Gissar på att spelen är emulerade som på Xbox One så stöds inte spelet så funkar det inte?

Känns inte som det är riktigt "360-kompatibilitet" om det inte bara är att sätta i sin gamla skiva och köra.

Håller helt och hållet med dig på den punkten. Kan man inte använda sin originalskiva och börja spela, är det inte bakåtkompatibelt, då är det emulerat och inte ens på snudden till benämningen "bakåtkompatibelt".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Håller helt och hållet med dig på den punkten. Kan man inte använda sin originalskiva och börja spela, är det inte bakåtkompatibelt, då är det emulerat och inte ens på snudden till benämningen "bakåtkompatibelt".

Skickades från m.sweclockers.com

Fast å andra sidan, vem bryr sig egentligen? Inte jag iaf, har inte ens reflekterat över det alla gånger jag har kört 360-spel på Xbox one.

menar, uppringt modem-tiden är förbi sedan många år tillbaka, så det är ingen problem för nån att ladda hem spel hoppas jag, och hellre denna funktion än att den inte finns alls. Så jag ser inte vad som finns att tjaffsa om.. jo fy Microsoft som definierar funktionen fel

Edit: Nu ska jag lira lite red dead redemption på one Det är inte fy skam hur man än vrider på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

???
Vad var nyheten?
Vi har en x86 konsol med GCN arkitektur som vi uppdaterat och våran portning/delvis emulerad funkar fortfarande om vi uppgraderar till en ny revision som har x86 och GCN i grunden?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Gissar på att spelen är emulerade som på Xbox One så stöds inte spelet så funkar det inte?

Känns inte som det är riktigt "360-kompatibilitet" om det inte bara är att sätta i sin gamla skiva och köra.

Skrivet av Segas:

Håller helt och hållet med dig på den punkten. Kan man inte använda sin originalskiva och börja spela, är det inte bakåtkompatibelt, då är det emulerat och inte ens på snudden till benämningen "bakåtkompatibelt".

Skickades från m.sweclockers.com

Xbox One har aldrig emulerat 360-spel. Microsoft har kompilerat om många gamla spel för att de ska funka på Xbox One. Så det är precis samma sak som när andra spel släpps på skiva till både 360, One, PS3 och PS4. Ingen emulering inblandad.

Och eftersom Project Scorpio endast är en mer kraftfull version av Xbox One är det här heller ingen nyhet. Det är ett bekräftande för användare som fått något annat om bakfoten. PR-trick för att få folk att tro att de lagt ner resurser på att lösa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Xbox One har aldrig emulerat 360-spel. Microsoft har kompilerat om många gamla spel för att de ska funka på Xbox One. Så det är precis samma sak som när andra spel släpps på skiva till både 360, One, PS3 och PS4. Ingen emulering inblandad.

Källa på det?

Den uppfattning jag har fått, utan att direkt har grävt i ämnet, är att viss kod möjligen är omkomplierad men att det definitivt ingår en emulerings komponent i det hela oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Ja absolut, jag har förstått det som att allt är samma fast kraftigare. Hade det inte gått att köra xbone spel scorpio så hade det nog redan flaggats ganska tydligt. Jag tror det blir som "Xbox one S", fast ännu mer förbättringar.

Skulle nog säga att det inte är en ny generation, utan en uppgradering.

Skrivet av omEn||LabZ:

Med tanke på att Scorpio är en Xbox One med bättre prestanda är det väl inte så konstigt?

Scorpio är inte Xbox One 2. Scorpio är i samma familj som Xbox One (samtliga spel och tillbehör som fungerar med XB1 kommer att fungera med Scorpio).

Såå.. XBox One.One?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Källa på det?

Den uppfattning jag har fått, utan att direkt har grävt i ämnet, är att viss kod möjligen är omkomplierad men att det definitivt ingår en emulerings komponent i det hela oxå.

Se på fan. De verkar ha dragit tillbaka det påståendet. Svårt att hitta uttalandet om det nu när det är 2 år sedan.
Man kan se spår av det i flera artiklar.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20709-xbox-one-blir-bakatkom...
https://pixelsforpolygons.wordpress.com/2015/06/16/e3-2015-xb...

Vet att jag läst det på twitter från Microsoft själva men kan inte hitta det. Vet inte ens om det är kvar eftersom det inte verkar stämma längre.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Såå.. XBox One.One?

Exakt. Som Sony kör med Playstation 4 och Playstation 4 Pro.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av epaaj:

Xbox One har aldrig emulerat 360-spel. Microsoft har kompilerat om många gamla spel för att de ska funka på Xbox One. Så det är precis samma sak som när andra spel släpps på skiva till både 360, One, PS3 och PS4. Ingen emulering inblandad.

Och eftersom Project Scorpio endast är en mer kraftfull version av Xbox One är det här heller ingen nyhet. Det är ett bekräftande för användare som fått något annat om bakfoten. PR-trick för att få folk att tro att de lagt ner resurser på att lösa detta.

Det är kompileringen som gör att det inte kan kallad för äkta bakåtkompatibilitet. Kan jag inte sätta i skivan och spela direkt, utan måste förlita mig på att spelet måste portas (läs: kompileras), kan man kalla portade spel från tex Nintendo/Sony som går att (numera) spela på Xbox One, för bakåtkompatibla.

Skickades från m.sweclockers.com