Permalänk

Tips på CPU att skriva om

Tjenare!

Är en student som ska skriva om en processors arkitektur och då jag inte är så insatt i just CPU'er så tänkte jag att folk här skulle kunna tipsa mig om vilken jag kan skriva om. Föredrar någon som kan vara lätt att hitta fakta om och då det är en universitetskurs så är det lite mer avancerat. De tekniska delarna som jag behöver skriva om är processorns arkitektur, dess "main features" samt microarchitecture.
Lättast kanske är att hitta nån CPU av Intel eller AMD?

Så om ni har några länkar till nån kul CPU som jag skulle kunna läsa på skulle jag bli jätteglad!

Hoppas det är rätt forum-del!

Permalänk
Medlem

Du kan titta på Intel 80386 eller Intel 80486

Det finns betydligt mer spännande processorer, men dom här är intressanta ur ett historiskt perspektiv då det var dom som fanns i PC när PC kom in i hemmen.

Det är ett svårt val för dig. Då du kan gräva ned dig i tex Motorola 68k från Amiga eller dom senaste APU från AMD.

Det finns så mycket spännande att det är svårt att välja.

Då du inte är så insatt och det är på Universitetsnivå gör det än svårare.

Är det något mer du kan berätta som kan göra urvalet vi hjälper dig med lättare?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

AMD64 med fokus på den praktiska övergången från x86 kunde ju vara både ett intressant och fortfarande någorlunda aktuellt ämne. Itanium är en utmärkt motpol om du vill skriva jämförande.

Motorola 68k som redan föreslagits är både extremt väldokumenterad och på sitt sätt en rätt häftig arkitektur i och med hur länge den faktiskt överlevde. Den kom väl på 80-talet, och var nog med ända in på 90-talet.

PPC har både en ganska intressant bakgrund, och har väl i högsta grad influerat många moderna RISC-arkitekturer.

Ingen av dessa är det minsta obskyr, och det måste finnas hur mycket lättillgängligt material som helst om dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Motorola 68000 fanns inte BARA i Amiga, likväl i Atari ST, så det är en rejält intressant propp att skriva om.

(Edit)
Har fortfarande ett antal Atari ST och en Mega som fortfarande rullar.
Det jag saknar är en TT =P

Permalänk
Medlem

https://sv.wikipedia.org/wiki/RISC kanske kan ge lite inspiration till att skriva om ngt annorlunda än de alternativ som nämnts hittills.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

AMD K7, när underdogen släppte en CPU som tog Intel rejält på sängen och levererade hårt !

Alternativt Intel P6 som kom att bli PentiumPro, Pentium II, Pentium III, Pentium M etc.. lyckad design !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Ska nog skriva om Intel's Xeon men utgå från Skylake/Kaby Lake. Intel's egna hemsida har inte varit så bra, men vet ni någon bra sida där man kan läsa mer hur arkitekturen på processorerna är? Typ mer om Pipeline, x86-64 arkitekturen, out-of-order execution, caches osv...

Hittills har jag hittat lite om Hyperthreading som jag tänkt jämföra med AMD's Hypertransport.

Permalänk
Medlem

Hyperthreading är inte samma sak som hypertransport.

Det är som att jämföra äpplen med köttbullar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Hyperthreading är inte samma sak som hypertransport.

Det är som att jämföra äpplen med köttbullar.

Jo det vet jag men man ska jämföra annan teknologi så då tänkte jag jämföra Hyperthreading (intel) med AMD's Hypertransport.

Permalänk
Medlem

Det blir som att jämföra platta skärmar med bläckstråleskrivare, vad är poängen ?
Testa sommardäck mot hängmattor ?

Att skriva om olika teknologiska konstruktioner köper jag, men att göra en jämförelse med två saker som inte har med varandra att göra är väl ändå en märklig jämförelse ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ska du skriva om Amd så börja med Phenom deras bästa konstruktion och hyperthreading började de på med Bulldozer så det kan du med kolla upp, och intels Pentium har med bra historia.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt på detta galleriet

http://www.sweclockers.com/galleri/13390-intel-museum-i-santa...

Väldigt välbyggt galleri med många fina bilder där du kan läsa lite om de olika processorna. Du kan ju även kontakta galleriskaparen och fråga om du får använda några av bilderna i din uppsats.

Du kan säkerligen få lite tips från det galleriet vad du ska skriva om.

Hoppas jag va till lite hjälp

Mvh Extremaz

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag tycker AMD64 De e ett intressant ämne eftersom att de övergick från 32 till 64 bitar

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

6502 såklart

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

68000 är en av de viktigaste cpuerna som funnits för den var inte bara den som unika datorer som påverkat teknikutvecklingen tydligt som Macintosh och Amiga använde utan den användes i så mycket styrsystem på olika ställen att det också påverkat mycket av teknikutvecklingen utanför det man normalt förknippar med persondatorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.