Tillverkare spår tillväxt på PC-marknaden med AMD Zen och Intel Kaby Lake

Permalänk
Medlem

För mig står det mellan dessa två och en av dom får jag avgöra vilken jag ska välja för nästa höst 2017.

Skylake-E (Lär väl släppas där nån gång) eller AMD Zen. Om den är fantastiskt prissatt Intels high-end processorer är ju högt prissatta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Intressant då Zen ES är en 8 kärnig variant och inte en 16 kärning som du skrev.
Saxat från länken: "Even with a base clock of 2.8 Ghz, we can see that it manages to beat out the Intel Core i5 4670k which has a base clock of 3.4 Ghz. It is a full 38% faster than the AMD FX-8350 and around 10% faster than the i5 4670k. However, in its current state, and in this particular benchmark, the Zen ES 1D variant is around 11% slower than the Core i7 4790 (which has a base clock of 3.6 Ghz)."

Når produktions Zen 3,1 GHz så är den likvärdig med en Core i7 4790 @ 3,6 GHz, når den högre så är den förbi.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Det är inte direkt imponerande någonstans, med tanke på att zen har "16" cores medans i5an har 4...... hur en 16kärnig cpu knappt kan prestera bättre än en 4kärnig är helt bortom mig. Något är seriöst fel helt enkelt.

Fel...
8 kärnor endast, blanda nu inte ihop antalet kärnor och trådar

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Tror Zen kommer bli väldigt bra för mig som tycker att allt över 2000kr för CPU är otänkbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Fel...
8 kärnor endast, blanda nu inte ihop antalet kärnor och trådar

Ja lite synd att den inte får 16st kärnor, det såg jag fram emot.

ExecutorService executor = Executors.newFixedThreadPool(MAGIC_16_CORES);

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Ja lite synd att den inte får 16st kärnor, det såg jag fram emot.

ExecutorService executor = Executors.newFixedThreadPool(MAGIC_16_CORES);

Kommer även med 16 och 32 kärnor, men då på server

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Dessa är tilldragande, men något som typ är än mer tilldragande är den strömsnåla och överpresterande broadwell i7-5775C

Har inte köpt en desktop på länge, och det är otroligt störande att det fortfarande inte finns någon riktig ersättare inom CPU världen, till denna juvel... Just skyddet mot vissa framedrops som den extra eDRAM cachen ger, bidrar till kvalitetskänsla bortom det vanliga, samtidigt som den är strömsnålare med sina fjuttiga 65 watt TDP.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cratzky:

Det är inte direkt imponerande någonstans, med tanke på att zen har "16" cores medans i5an har 4...... hur en 16kärnig cpu knappt kan prestera bättre än en 4kärnig är helt bortom mig. Något är seriöst fel helt enkelt.

8 kärnor, inte 16.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Tror Zen kommer bli väldigt bra för mig som tycker att allt över 2000kr för CPU är otänkbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du att det räcker med 2000 kr? Jag hoppas du har rätt. Min övre gräns ligger just nu på 3000 kr. Annars tar budgeten slut till moderkort och minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Tror Zen kommer bli väldigt bra för mig som tycker att allt över 2000kr för CPU är otänkbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inne på samma linje, dags att pensionera min Phenom II x6 1090T

Jag gick på den i stället då den presterade bättre en bulldozrarna när dem kom, och den håller fortfarande igenteligen för mina behov men vill byta till AM4 plattformen.

De kommer prestera gött med mitt nya klipp, Sapphire Radeon R9 FURY 4GB HBM NITRO OC för 3,5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm då är jag med, såklart 6950X är långsammare än 6600k i alla spel som använder 4 cores och inte mer.

Processorbasfrekvens 3.00 GHz
Max turbofrekvens 3.50 GHz

6950X max turbo

6600k turbo

Processorbasfrekvens 3.50 GHz
Max turbofrekvens 3.90 GHz

400MHz snabbare.

Men startar man dragon age tex då kommer 6950X vinna tex.

http://i.imgur.com/nkHwmZZ.png

Lol, kanske man inte ska ta en benchmark där 6950X får pisk av en processor med 4-kärnor.
Ursäkta tyckte det var jävligt komiskt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ramlösa:

Lol, kanske man inte ska ta en benchmark där 6950X får pisk av en processor med 4-kärnor.
Ursäkta tyckte det var jävligt komiskt.

Va? pratar du 5960X vs 6700k? sen är 6700k 8 trådat
Enda anledning 6700k ligger där är clocken.
5690X stock har 3Ghz vs 6700k 4Ghz så ja det är ett bra multitrådat program.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va? pratar du 5960X vs 6700k? sen är 6700k 8 trådat
Enda anledning 6700k ligger där är clocken.
5690X stock har 3Ghz vs 6700k 4Ghz så ja det är ett bra multitrådat program.

Du skrev " alla spel som använder 4 cores och inte mer." och inte trådar.
Som sagt tyckte det bara var komiskt i sammanhanget.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ramlösa:

Du skrev " alla spel som använder 4 cores och inte mer." och inte trådar.
Som sagt tyckte det bara var komiskt i sammanhanget.

Men det är ju underförstått att 6700k är inte en ren 4 core CPU

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"Efter att ha regerat mer eller mindre ostört i entusiastsegmentet de senaste åren ser Intel ut att återigen få konkurrens från AMD. Anledning är den helt nya och efterlängtade arkitekturen Zen, vilken ersätter kritiserade Bulldozer som släpptes hösten 2011 och lagt grunden för samtliga AMD-processorer fram till idag."

Sa ni inte exakt samma sak inför Bulldozers lansering innan prestandasiffrorna började komma ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tror du att det räcker med 2000 kr? Jag hoppas du har rätt. Min övre gräns ligger just nu på 3000 kr. Annars tar budgeten slut till moderkort och minnen.

Om inte annat så sänker väl intel för att konkurrera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

"Efter att ha regerat mer eller mindre ostört i entusiastsegmentet de senaste åren ser Intel ut att återigen få konkurrens från AMD. Anledning är den helt nya och efterlängtade arkitekturen Zen, vilken ersätter kritiserade Bulldozer som släpptes hösten 2011 och lagt grunden för samtliga AMD-processorer fram till idag."

Sa ni inte exakt samma sak inför Bulldozers lansering innan prestandasiffrorna började komma ut?

Nu ska du inte vara sån
Men visst, lite eko är det... Från både Bulldozer och även tidigare när P4 var på väg

Men nog verkar det som att AMD har fått till det bättre denna gången, är inte sannolikt att dom tar prestandatronen men däremot kan ge en bra match till ett förhoppningsvis bra pris. Lite av en återställning av spelfältet som både gynnar AMD och den vanliga konsumenten.

En onekligen bra prestation av ett företag vars omsättning är mindre än Intels R&D kostnad, man kan inte annat än gratulera och hålla tummarna för dom...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nu ska du inte vara sån
Men visst, lite eko är det... Från både Bulldozer och även tidigare när P4 var på väg

Men nog verkar det som att AMD har fått till det bättre denna gången, är inte sannolikt att dom tar prestandatronen men däremot kan ge en bra match till ett förhoppningsvis bra pris. Lite av en återställning av spelfältet som både gynnar AMD och den vanliga konsumenten.

En onekligen bra prestation av ett företag vars omsättning är mindre än Intels R&D kostnad, man kan inte annat än gratulera och hålla tummarna för dom...

Amen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kanske vissa personer på internet kan förstå varför konkurrens är hälsosamt och att heja på när AMD gör dåliga kvartal eller släpper undermåliga produkter är väldigt kontraproduktivt ur konsumenthänseende.

Kul att du säger emot dig själv där eftersom underdogs oftast behöver allt stöd de kan få. Men du kanske tycker det varit bättre för konkurrensen om alla gjort likadant och slutat köpa produkter från AMD. Då hade det verkligen gått illa för AMD, och hur hade det gynnat konkurrensen i din värld?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Viceroy:

Kul att du säger emot dig själv där eftersom underdogs oftast behöver allt stöd de kan få. Men du kanske tycker det varit bättre för konkurrensen om alla gjort likadant och slutat köpa produkter från AMD. Då hade det verkligen gått illa för AMD, och hur hade det gynnat konkurrensen i din värld?

Jag tror du missförstår mig. Jag ser nu i efterhand dessutom att det var lite knepig meningsuppbyggnad men min poäng är just att det är kontraproduktivt att stå och heja på när AMD gör dåliga resultat för det kommer missgynna konkurrensen.

Hoppas det är tydligare nu vad jag menar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Men det är ju underförstått att 6700k är inte en ren 4 core CPU

Fysiskt har den fyra kärnor. Hur den sen har olika tekniker för att belasta dessa kärnor är ju en annan sak. Att försöka påstå att det är mer än fyra kärnor är bara Intel marknadsföring eftersom man vet att den oinsatta konsumenten tror att antalet kärnor är en indikator på hur bra den är.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt