Permalänk
Medlem

Processor/kylare stekhet - Plötsligt?

Hej,

Skulle idag sätta på min dator efter att den stått ett tag, kommer in på datorn och loggar in, plötsligt stängs den bara av. Sätter på den igen och den stängs av. Känner på kylaren till processorn som är riktigt varm, troligtvis därför den stängs av.

Jag börjar med att:

Damsuga alla fläktar och utrymmen i datorn, tar bort vattenkylaren (Silverstone Tundra TD02) och tar bort kylpastan och applicerar på ny, sätter ihop allt igen, samma problem?? (Och efter allt detta gjorts ger HDMI sladden inte bild till skärmen heller, sammankopplat med överhettningen på nått sätt?)

Har haft datorn i 2-3 år och aldrig varit något problem, kör LOL, GTA mm på hög grafik osv så det konstiga är varför det kom så plötsligt och vid start-up?

Kylaren lyser, små blå lampor på den när den är igång så den verkar fungera... eller inte? Något med kylpastan att göra?

Specs datorn:

Chassi- BitFenix Shinobi XL - Vit (Ej PSU) - [HV]
Processor- AMD FX-8350 4.0 GHZ, 125 w
Moderkot- MSI 990FXA-GD80
Grafikkort- MSI GTX770
Ram minne- Kingston DDR3 16GB, 2133 MHZ
Fläktar- Cooler master JetFlow 120mm led 125x6
Nätagg- Corsair 860i 80+ platinum
Hårddisk- 6Gb/s, 64MB Cache, 7200RPM
SSD- Kingston HyperX 3K, 2.5 240GB
Programvara- Windows 7 64bit
PSU kylare- Silverstone Tundra TD02

Permalänk
Skrivet av malc97:

Hej,

Skulle idag sätta på min dator efter att den stått ett tag, kommer in på datorn och loggar in, plötsligt stängs den bara av. Sätter på den igen och den stängs av. Känner på kylaren till processorn som är riktigt varm, troligtvis därför den stängs av.

Jag börjar med att:

Damsuga alla fläktar och utrymmen i datorn, tar bort vattenkylaren (Silverstone Tundra TD02) och tar bort kylpastan och applicerar på ny, sätter ihop allt igen, samma problem?? (Och efter allt detta gjorts ger HDMI sladden inte bild till skärmen heller, sammankopplat med överhettningen på nått sätt?)

Har haft datorn i 2-3 år och aldrig varit något problem, kör LOL, GTA mm på hög grafik osv så det konstiga är varför det kom så plötsligt och vid start-up?

Kylaren lyser, små blå lampor på den när den är igång så den verkar fungera... eller inte? Något med kylpastan att göra?

Specs datorn:

Chassi- BitFenix Shinobi XL - Vit (Ej PSU) - [HV]
Processor- AMD FX-8350 4.0 GHZ, 125 w
Moderkot- MSI 990FXA-GD80
Grafikkort- MSI GTX770
Ram minne- Kingston DDR3 16GB, 2133 MHZ
Fläktar- Cooler master JetFlow 120mm led 125x6
Nätagg- Corsair 860i 80+ platinum
Hårddisk- 6Gb/s, 64MB Cache, 7200RPM
SSD- Kingston HyperX 3K, 2.5 240GB
Programvara- Windows 7 64bit
PSU kylare- Silverstone Tundra TD02

vad är det som gör att man tycker det är en bra ide dammsuga inne i en dator?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Pumpen kanske paj?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Möjligtvis, ska testa med en ny!

Permalänk
Skrivet av malc97:

damm + dammsugare = dator utan damm
damm + dammsugare = statisk elektricitet (ESD)

statisk elektricitet (ESD) + dator = ingen bra kombo ?

tryckluft från kompressor eller dammsugare där du kan sätta munstycket på utblåset gör att du inte får samma ESD givetvis måste man hålla fläktarna så som inte bränns pga av 10,000 rpm från luften men annars borde det vara okej.

den statisk elektriciteten skapas av att damm partiklarna gnids mot plast&metallröret när det sugs in som laddas upp.
när du sen kör runt med dammsugaren inne i datorn så laddas det ur på grafikkort & moderkort.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Tack för info men har ju inte använt vanlig städdamsugare, damsugaren är av följande modell http://www.prylstaden.se/gron-usb-dammsugare-till-tangentbord...

Och då dammsuger jag bara fläktarna, inga komponenter så jag hoppas att det inte borde vara nått problem.

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Pumpen verkar fungera?

En slang är varm den andra kall, samt två fläktar som snurrar.... Bios inställning kanske?

Permalänk
Skrivet av malc97:

@Nioreh83: Pumpen verkar fungera?

En slang är varm den andra kall, samt två fläktar som snurrar.... Bios inställning kanske?

ta bort pumpen rengör cpu´n & kylaren från gamla kylpastan, lägg på ny kylarpasta (storlek som ett riskorn)
montera kylaren så den inte glappar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644