Permalänk

Problem med Ubiquiti UAP-AC-LR

Hello behöver hjälp med att få min Ubiquiti Unifi AP-AC Long Range att fungera har en asus RT-AC68U router sedan en kabel till en Netgear ProSafe Plus GS105PE

som jag har en TP-Link TL-PoE150S PoE-injector

samt från den POE till switchen från switchen ut till en stationär dator och till AP

Har installerat programmen till switchen och AP men fungerar ändå inte

Super tacksam för hjälp /Martin

Permalänk
Medlem

Ska se om jag hänger med. Du har kopplat in Netgear ProSafe Plus GS105PE till din router Asusen, sedan har du en injektor av modell TPlink som du vill använda med uapen? Det följer med en POE injektor till APn redan, använder du inte den? Sedan från switchen så har du kopplat till en dator + APn? Så datorn och APn sitter på samma nätverk iaf? Problemet är att du inte hittar APn genom programmet installerat på datorn? Eller lyser den inte upp alls?

Du drar kabel från din switch till LAN på injektorn (den som följer med) sedan strömmen till POE-in (minns inte vad den heter) sedan från POE-out till din AP.

Edit: Ubiquitis utrustning kan ha egen standard. Så använd alltid deras prylar som följer med. Extra noga är det med deras POE switchar som kör på passive 24/48V. Fattar inte att de inte använder aktiv POE när det är tänkt att de e riktade till SMB kunder bl a. Idiotiskt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Använd PoE injektorn som följer med AC LR istället.

Permalänk

Alltså tp link använder jag bara som ström försörjning till switchen har givetvis kopplat AP med den ström poe som medföljde.

Hittar inte AP via datorn eller via nått program

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Alltså tp link använder jag bara som ström försörjning till switchen har givetvis kopplat AP med den ström poe som medföljde.

Hittar inte AP via datorn eller via nått program

Du måste beskriva vad det är som inte fungerar, du ger inte så mkt info.

Lyser dioden på AP'n? Vilken färg?

Exakt vad gör du när du inte lyckas få kontakt med den?

Kolla lite här:
http://www.stevejenkins.com/blog/2015/09/how-to-install-a-ubi...

"After downloading and installing the software, run it. It will take a minute to initialize. It’s actually setting up a private web server on the local computer that you’ll access with your web browser. When it’s running, it will prompt you with a button to “Launch a Browser to Manage Wireless Network” to access the Controller.

Your UAP-PRO will be in a condition called “Awaiting Adoption,” meaning it hasn’t been “adopted” by (or added to) any network yet. If the UniFi Controller software “finds” the UAP-PRO right away and attempts to adopt it, great. Just follow the steps in the wizard to get up and running: along the way you’ll have to create a new admin user and password (this is only to configure the UAP, and not the same thing as the network name or password required for devices to join the WiFi network), and you’ll answer some questions like what network name you want to use, what password people will use to access the network, etc.

But if the UniFi Controller software doesn’t find the un-adopted UAP-PRO, don’t worry. It didn’t find mine right away, either. Just keep hitting “Next” or “Skip” to get into the main Dashboard area of UniFi Controller. Once in the Dashboard, click on the Devices icon in the left column. If you see a UniFi AP Pro in the list waiting for adoption, go ahead and hit the ADOPT button. If you don’t see anything, look near the bottom of the screen and click the Settings icon. Then click the Controller menu item on the left side, and make sure “Make controller discoverable on L2 Network” is checked. Hit APPLY then the X at the top of the screen to go back to the Dashboard. Now go back to the Devices icon and see if your UAP-PRO is there yet. If it’s not, check all your connections, make sure it’s powered, and temporarily turn off the Windows Firewall (you can find it in the control panel). That might make it easier to find.

If you still can’t find it, there’s not much else I can tell you that will help, besides verifying everything I’ve explained to this point. Eventually, it will show up in the Devices list, and you’ll be able to press the ADOPT button. It will take a while for it to join your network. Once it does, go back into the Settings icon (at the bottom of the Dashboard) and go through the following Menu items:
"

Permalänk
Medlem

Basic fråga:
Har du placerat ut ap:n på planlösningen i programet ?

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår jag dig rätt att du försöker använda PoE passthrough på switchen? Lyser eller blinkar powerlampan på switchen?

Jag är inte 100 på PoE, men jag noterar också att switchen jobbar med 48V och AP'n med 24V.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Basic fråga:
Har du placerat ut ap:n på planlösningen i programet ?

Vad skulle det göra för skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Vad skulle det göra för skillnad?

Det är så den aktiveras

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Alltså tp link använder jag bara som ström försörjning till switchen har givetvis kopplat AP med den ström poe som medföljde.

Hittar inte AP via datorn eller via nått program

Det kan vara din firewall eller java-version som spökar.
Kör du Win10?

Hur långt kommer du vid installationen?
- Kan du starta UniFi controller?
- Börjar UniFi controller leta efter AP?
- Hur lyser LED på AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Det är så den aktiveras

Man behöver inte placera AP på UniFi-MAP, de inställningar man kan göra på MAP kan man också göra från DEVICES.

Permalänk
Medlem

@Cadtekniker: Nej, så är det inte alls.
Du väljer i kontrollermjukvaran vilken AP (om det finns flera) som skall aktiveras/konfigureras.
Att sätta ut den på "planlösningen" är mest för det estetiska och kunna se hur täckningen ser ut.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

ok,sedär var det jag fick göra för att få igång det hos min Far XD

Permalänk
Medlem

Ganska svårt att svara på nåt innan TS är tillbaka och kan säga vilken färg som APn lyser med.

Kan kanske även bli någon konflikt om du använder PoE out port på Netgearen, så prova med en av dom vanliga portarna. (om du inte har det)

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

måste man ha APn i "controller mode" för att få ut snygga grafer eller finns dom i appen med?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk

http://imgur.com/uhGdAuF

http://imgur.com/HqRkP6R

http://imgur.com/qOexgtl

så här ser det ut hur jag kopplat samt att den ej hittar någon via programvaran.

Går jag in på routern så hittar den både switch och AP

TP POE och switchen lyser grönt

Ap lyser vitt

Har installerat senaste firmware på AP och switch

installerade den gammal version av UniFi och då strå det så här
http://imgur.com/C0iH59s

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Du vill nog koppla kabeln från switchen till accesspunktens PoE adapter sedan till "mainporten" på accesspunkten.

Nu gissar jag att du har kopplat switchen till "secondary porten" på accesspunkten och PoE adaptern till main, du borde ha ett oanvänt uttag på adaptern.

Från deras hemsida:

Secondary UAP Ethernet ports don't provide PoE passthrough (to run current to a second powered device), but they do support data passthrough. It serves as a bridged interface between main / secondary Ethernet port.

This means users can connect the PoE cable to the main Ethernet port to supply power, then connect another, non-PoE device (e.g., IP camera, extra UAP) to the secondary Ethernet port to bridge connections.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrasket:

Du vill nog koppla kabeln från switchen till accesspunktens PoE adapter sedan till "mainporten" på accesspunkten.

Nu gissar jag att du har kopplat switchen till "secondary porten" på accesspunkten och PoE adaptern till main, du borde ha ett oanvänt uttag på adaptern.

Från deras hemsida:

Secondary UAP Ethernet ports don't provide PoE passthrough (to run current to a second powered device), but they do support data passthrough. It serves as a bridged interface between main / secondary Ethernet port.

This means users can connect the PoE cable to the main Ethernet port to supply power, then connect another, non-PoE device (e.g., IP camera, extra UAP) to the secondary Ethernet port to bridge connections.

http://www.broadbandbuyer.com/images/products/ubiquiti/unifiacpro-7.png?width=400

Precis, det är förmodligen det här som felar.

Secondary porten ska du aldrig använda med ensam AP.

Permalänk

Har bara ett uttag på min AP

https://imgur.com/MjfXLEZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martin_xxx:
Skrivet av martin_xxx:

Har bara ett uttag på min AP

https://imgur.com/MjfXLEZ

Så hur tusan har du kopplat? Du ska koppla från switchen till PoE injectorn och sedan från injectorn till AP'n. Och du måste använda rätt port till rätt sladd på injectorn så att det är AP'n som får ström och inget annat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Den switchen jag har lär ha ström från en poe har ingen separat ström till den så därför lär jag ha en som driver switchen samt en som driver ap som är på 24v

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martin_xxx:

Den switchen jag har lär ha ström från en poe har ingen separat ström till den så därför lär jag ha en som driver switchen samt en som driver ap som är på 24v

Ja. Men det gäller ju att du har kopplat in injectorn till AP'n korrekt. Det har ju påtalats tidigare i tråden att du förmodligen gör bäst i att använda den medföljande injectorn till AP'n och få saker att funka med den först för att sedan gå vidare om du vill det.

En annan sak jag tänkte på. Har du kollat så att datorn och AP'n får IPnr från routern? Jag vet inte om det krävs för att du ska kunna hitta AP'n, men jag kan tänka mig att det underlättar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Alla injectorer både till ap och swiswichen år korrekt inkopplade

Går jag in på routern så ser jag både switchen och ap

är det någon inställning man lär ändra på routern eller ???

Har provat koppla in AP direkt till routern men den hittas inte så heller

Hoppar jag över där man skall välja AP och har skrivit in allt så får jag denna fel kod
http://imgur.com/G7yJudr

har Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Alla injectorer både till ap och swiswichen år korrekt inkopplade
Går jag in på routern så ser jag både switchen och ap
är det någon inställning man lär ändra på routern eller ???
Har provat koppla in AP direkt till routern men den hittas inte så heller
Hoppar jag över där man skall välja AP och har skrivit in allt så får jag denna fel kod
http://imgur.com/G7yJudr
har Win 7 64bit

Du ser AP via routern, så det finns nätverksanslutning.

Däremot hittar UniFi controller inte din AP, och jag kan tänkta mig att du ska kolla vidare på:
- installera lokalt på en PC, dvs använd inte Cloud Access innan du har allt uppe och snurrar
- uppgradera java (kan vara både 32- och 64-bitars)
- firewall på den PC du installerar ifrån behöver släppa igenom den port som UniFi använder (oftast 8443 vad jag vet)

Permalänk
Medlem

Jo, det port 8080 och 8443. Det börjar med 8080, men byter senare till 8443...

Prova att ladda hem putty på en dator.
Kör det via kommandoprompt.
Putty -pw ubnt ubnt@192.168.x.x

Sedan kan du tvinga den ansluta till controllers.

Set-inform http://192.168.x.x:8080/inform

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Alla injectorer både till ap och swiswichen år korrekt inkopplade

Går jag in på routern så ser jag både switchen och ap

är det någon inställning man lär ändra på routern eller ???

Har provat koppla in AP direkt till routern men den hittas inte så heller

Hoppar jag över där man skall välja AP och har skrivit in allt så får jag denna fel kod
http://imgur.com/G7yJudr

har Win 7 64bit

Hmm varför har du router.asus.com i adressfältet? Misstänker du har en sån där **** router som vill man ska konfa via nån 3:e parts sida. Har råkat ut för det förut. Efter reset så kunde man bara välja Ett alternativ som slutade med att det k*kade ur. Fick köra manuella ip/dns inställningar så den inte använde asuses. Sedan gå in på routern å konfa det manuellt. För den envisades med att gå till en annan sida om man hade routern som dns. Jävla skitprylar. Misstänker man ska använt en CD so mev följde med Allergisk mot sånt.

Blir svårt att hjälpa dig fjärr med text här. Om du loggar in på routern via webläsaren genom att ange routerns ip hur ser bilden ut då? Och efter du har loggat in.

Btw AP konstaktas genom L2 så ip är inte nödvändigt, går på macadressen och något inbyggd grejs.

Edit: Hmm jag måste ha missat, men använder du en cloudcontroller? Om så är fallet så prova installera lokalt först och konfa den. Du kan nämligen skriva in dina cloudkeyinställningar genom den lokala kontrollern.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kolla brandväggen på datorn du kör kontrollern på, kör annars på det Talisker00 skrev och tvinga APn.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Jo, det port 8080 och 8443. Det börjar med 8080, men byter senare till 8443...

Prova att ladda hem putty på en dator.
Kör det via kommandoprompt.
Putty -pw ubnt ubnt@192.168.x.x

Sedan kan du tvinga den ansluta till controllers.

Set-inform http://192.168.x.x:8080/inform

Skickades från m.sweclockers.com

det där förstår jag ej är inte så data kunnig :/