Rak eller korsad RJ-45 från mediabox till router?

Permalänk
Avstängd

Rak eller korsad RJ-45 från mediabox till router?

Hej!

Jag vet, jag borde veta. Därför känner jag mig riktigt dum som ställer frågan, men man vill ju inte leva i okunnighet.

Använder en mediabox ansluten till iTUX. Jag är på väg att skaffa en enkel router med AC750-standard. Då jag har för avsikt att skruva upp routern på väggen, jämte den ovala, vita mediaboxen behöver 8P8C-kabeln (RJ-45) inte vara längre än en halv meter. Den kabeln ska gå från mediaboxen till routern. Ska den vara rak eller korsad? Har läst att det inte spelar någon större roll idag, men jag vill ändå veta.

Tipsa mig gärna också om jag ska använda Cat 5e eller Cat 6?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet, så känner de flesta moderna enheter av detta och ställer automatiskt om, så att det blir rätt. Trodde inte det såldes korskopplade kablar längre...

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/natverkskabeln#korskoppling

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Rekordmedlem

Automatisk omkoppling mellan rak och korsad infördes i standarden för Gbitinterface så ska man koppla ihop moderna prylar med Gbitportar så är det smidigast att bara köra raka kablar om man inte vet att det behöver vara korsade.
Cat 5e kabel är för det mesta lite tunnare och mer lättböjlig än cat 6 och båda kablarna klarar av 1 Gbit lika bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tack Bopper & mrqaffe! Nu är jag upplyst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Ska den vara rak eller korsad?

Troligtvis rak, eftersom princip allt är switch moduler, samma stämmer med din router på lan sidan.

Permalänk
Avstängd

Tack till dig också, VexedRelic. Jag köpte en cat 6a för nitton kronor på DiscAtOnce.

http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkskab...

Permalänk
Inaktiv

Det är egentligen bara mellan riktiga routrar och switchar som det varit ett krav. Med riktiga routrar menar jag sådan som sitter i datorhallar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Det är egentligen bara mellan riktiga routrar och switchar som det varit ett krav. Med riktiga routrar menar jag sådan som sitter i datorhallar mm.

Nja, jag har för mig att switchar i datahallar var ganska tidiga med auto mdi/mdix. Dvs, att de automatiskt hanterar om det är korsad kabel eller inte.

Kör man 1gbps kan man helt ignorera om det är korsat eller inte då det alltid brukar vara auto mdi/mdix. Det är implementerat i standarden, och även om man tydligen inte måste implementera det så har jag aldrig sett någon enhet som inte stödjer det...

Skickades från m.sweclockers.com