HTC arbetar på nytt Vive-headset – får förbättrad design och prestanda

Permalänk
Melding Plague

HTC arbetar på nytt Vive-headset – får förbättrad design och prestanda

Ny information talar för att HTC arbetar på en ny version av deras VR-headset Vive, främst tänkt för företagets arkadhallar Viveland i Kina och Taiwan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är i arkadhallar som VR kan nå stor framgång. Det är för dyrt för att det ska in "i var mans hem" som det ser ut nu. Så satsningen kanske sprider sig till övriga världen också? Det vore något

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är i arkadhallar som VR kan nå stor framgång. Det är för dyrt för att det ska in "i var mans hem" som det ser ut nu. Så satsningen kanske sprider sig till övriga världen också? Det vore något

Det verkar mest troligt. Även om man hade råd så är det inte garanterat att man kan spara undan utrymme för det, speciellt i Japan/Kina där plats är ett premium. Arkadhallar är redan en stor kultur där (eller enbart Japan?) så integrationen lär inte vara lika bökig.

Skulle vara kul om den förbättrade versionen släpps till konsumenter också. Hört mycket klagomål på den framtunga headsetet.

Permalänk
Medlem

Hittade Infinitus Prime tVR, 2*1440p (mumbojumbo om 20k)
http://www.digitaltrends.com/virtual-reality/infinitus-prime-...

StarVR verkar fortf. bäst dock.. samma res fast högre fov.

Permalänk
Medlem

Allt som behövs är effektivisering i tillverkningsprocessen, sedan kommer VR bära iväg då det faktiskt är en produkt som passar både nörden, casual-spelaren och familjen. Jag påstår att det bara är en tidsfråga innan VR-headset kommer finnas i stort sett varje hem. CPU och GPU blir bara effektivare varje år och så länge VR-headsetet blir billigare att tillverka så kommer den nå ut till stora massan tror jag.

Första mobiltelefonen var väldigt primitiv, men kolla på den idag Iphone7/Galaxy S7 etc, it just needs time and alot of love.

Man får ju tänka på att det är ju inte bara spel som funkar till VR-headset. Jag menar, allt ifrån porr-industrin till Facebook har investerat mycket resurser i VR.

Jag tror folk (inklusive mig själv) förväntade sig lite för mycket lite för snabbt när det gäller VR - "Rom byggdes inte på en dag"

Permalänk
Medlem

Vad tjänar dem på att prioritera arkadhallar, kan inte va mycket volym dem får sålt då, 100 ex max?

Ge mig Vive 1.5 med högre upplösning och lägre vikt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Vad tjänar dem på att prioritera arkadhallar, kan inte va mycket volym dem får sålt då, 100 ex max?

Ge mig Vive 1.5 med högre upplösning och lägre vikt!

Fast det är ju deras egna arkadhallar som artikeln nämner, så jag tror snarare att det är intäkter från arkadhallarna i sig dom är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Vad tjänar dem på att prioritera arkadhallar, kan inte va mycket volym dem får sålt då, 100 ex max?

Ge mig Vive 1.5 med högre upplösning och lägre vikt!

Svar: Massor. Du missar saker som serviceavtal och specialanpassningar osv. Sådant som attraktioner oftast behöver och vill ha i mycket större utsträckning. Typ som åkattraktionen Ghost train som verkar ha ett 20-30 tal headset i ett och samma rum. Sådant lär behöva lite special lösningar och det är där pengar finns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Längtar tills priserna gått ned några tusen och pixligheten är minimal. Är sjukt sugen på VR men känns drygt att behöva lägga så enorma summor.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Längtar tills priserna gått ned några tusen och pixligheten är minimal. Är sjukt sugen på VR men känns drygt att behöva lägga så enorma summor.

Det låter på dig som det är en förmögenhet! En Vive kostar ungefär lika mycket (eller lite) som en uppsättning vinterdäck till bilen. Tror det mest handlar om vad man prioriterar.

Personligen har jag aldrig tidigare köpt en mer banbrytande teknisk pryl och nu har jag och familjen (och många bekanta) använt den i ett halvår. Skulle inte tänka på att sälja den, men om vi nu skulle ha tröttnat, så skulle jag idag kunna sälja den för nästan samma peng som jag gett för den. Det är mycket underhållning för pengarna det!

Permalänk
Medlem

bara jag som skulle ha problem med detta? skulle aldrig sätta på mig ett vr headset från en arkadhall. tänk alla svettiga personer som använt det och de mjuka kuddarna är iskalla och våta.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det låter på dig som det är en förmögenhet! En Vive kostar ungefär lika mycket (eller lite) som en uppsättning vinterdäck till bilen. Tror det mest handlar om vad man prioriterar.

Personligen har jag aldrig tidigare köpt en mer banbrytande teknisk pryl och nu har jag och familjen (och många bekanta) använt den i ett halvår. Skulle inte tänka på att sälja den, men om vi nu skulle ha tröttnat, så skulle jag idag kunna sälja den för nästan samma peng som jag gett för den. Det är mycket underhållning för pengarna det!

Väldigt OffTopic men måste man prioritera mellan vinterdäck och VR och väljer VR bör man nog söka service på den där grejen VRheadsetet sitter på...

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Köpte min Vive för en vecka sedan så det får nog gå ett par år/generationer innan jag uppgraderar
Är sjukt nöjd, dock! Fett najs piece of kit!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är i arkadhallar som VR kan nå stor framgång. Det är för dyrt för att det ska in "i var mans hem" som det ser ut nu. Så satsningen kanske sprider sig till övriga världen också? Det vore något

Ja och nej. TV:n var också ganska dyr när den kom, men nu är det många som ser den som en självklarhet och gärna lägger x tusenlappar på en. Dock så har de gått ned i pris, men om man tittar på när platt-tv:n kom så kunde man lätt lägga 20-30k för en lite större. Skillnaden är så klart att platt-tv:n var en förbättring/förnying av en redan accepterad teknologi för att konsumera media. Och en statuspryl för många.

"Var mans hem" händer nog bara ifall alla känner samma sug av att ha den hemma, som man gjorde när tv:n kom från första början.

Men, man skulle även kunna säga att TV:n bara för en utveckling av radion. En komplettering med ytterliggare ett sinne/(upplevelsedimension) att stimulera. På samma sätt är VR en utveckling av tv/skärm. Sen tror jag att TV:ns förmedlingskapacitet är så pass bra att den är "good enough" tills man haft en bra VR-upplevelse och känner att man bara måste ha det.

Så nycklen till att göra det till "var mans hem" är väl att få så många att prova det som möjligt. Sprida upplevelsen. Arkadhallar skulle kunna vara en av de ambassadörerna.

Edit: Order blev utslängda helt ostrukturerat och luddigt. Readers be advised.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

bara jag som skulle ha problem med detta? skulle aldrig sätta på mig ett vr headset från en arkadhall. tänk alla svettiga personer som använt det och de mjuka kuddarna är iskalla och våta.

Tror det är många som känner så. Kommer säkerligen finnas överdrag eller något liknande.

Tänk på känslan för de som går in i ett runkbås för att kolla VR-porr. Att sätta en sådan på huvudet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervas002:

Fast det är ju deras egna arkadhallar som artikeln nämner, så jag tror snarare att det är intäkter från arkadhallarna i sig dom är ute efter.

Jag tror det handlar mycket om att få folk att testa upplevelsen och göra VR till en vardagsgrej som alla vill ha.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja och nej. TV:n var också ganska dyr när den kom, men nu är det många som ser den som en självklarhet och gärna lägger x tusenlappar på en. Dock så har de gått ned i pris, men om man tittar på när platt-tv:n kom så kunde man lätt lägga 20-30k för en lite större. Skillnaden är så klart att platt-tv:n var en förbättring/förnying av en redan accepterad teknologi för att konsumera media. Och en statuspryl för många.

"Var mans hem" händer nog bara ifall alla känner samma sug av att ha den hemma, som man gjorde när tv:n kom från första början.

Men, man skulle även kunna säga att TV:n bara för en utveckling av radion. En komplettering med ytterliggare ett sinne/(upplevelsedimension) att stimulera. På samma sätt är VR en utveckling av tv/skärm. Sen tror jag att TV:ns förmedlingskapacitet är så pass bra att den är "good enough" tills man haft en bra VR-upplevelse och känner att man bara måste ha det.

Så nycklen till att göra det till "var mans hem" är väl att få så många att prova det som möjligt. Sprida upplevelsen. Arkadhallar skulle kunna vara en av de ambassadörerna.

Edit: Order blev utslängda helt ostrukturerat och luddigt. Readers be advised.

Så kan det nog vara. De arkadmaskiner som fanns på 80-90-talet förmedlade en spelupplevelse som skulle varit allt för dyr för de flesta. Visserligen kunde man köpa t. ex Neo Geo för hemmabruk men den var också väldigt dyr, och fick inte bred spridning.

Vad gäller VR som sätt att konsumera media så vet jag inte om de flesta ser det som en "naturlig utveckling" från TV'n, men det kan ju bero på att de flesta inte testat. Kanske dröjer det tills porrindustrin satsar (heh) på VR innan det blir ordentlig rullning på marknaden?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så kan det nog vara. De arkadmaskiner som fanns på 80-90-talet förmedlade en spelupplevelse som skulle varit allt för dyr för de flesta. Visserligen kunde man köpa t. ex Neo Geo för hemmabruk men den var också väldigt dyr, och fick inte bred spridning.

Vad gäller VR som sätt att konsumera media så vet jag inte om de flesta ser det som en "naturlig utveckling" från TV'n, men det kan ju bero på att de flesta inte testat. Kanske dröjer det tills porrindustrin satsar (heh) på VR innan det blir ordentlig rullning på marknaden?

Nä, de flesta ser nog inte det som en utveckling, utan snarare en helt annan sak, även om det inte är särskillt stor skillnad på skillnad på dem. Båda levererar vyer, den ena har fast vy och den andre har det inte.

Porrindistrin har redan satsat ... Innan var porr ett media som folk konsumerade oavsett vilken grupp de tillhörde. Nu tillhör även spel den kategorin. Så det finns två populära sorters media som fungerar bra i VR. Det tycker jag talar för att tekniken kommer att stanna. Med de två grupperna så täcker man säkert nära 100% av befolkningen som har tillgång till teknik.

Arkadmaskinerna är ett bra liknelse tycker jag. Väldigt liknande.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad gäller VR som sätt att konsumera media så vet jag inte om de flesta ser det som en "naturlig utveckling" från TV'n, men det kan ju bero på att de flesta inte testat. Kanske dröjer det tills porrindustrin satsar (heh) på VR innan det blir ordentlig rullning på marknaden?

Ja så är det definitivt. Den som inte testat kommer tyvärr aldrig att förstå vad VR innebär. Jag och en vän pratade om det häromdagen när vi hade en Vive-spelkväll hemma hos mig. De flesta spelen såg otroligt tråkiga ut på datorskärmen, men så fort man satte på sig headsetet och "kom in" i upplevelsen så var det en helt annan värld. Det är otroligt vad VR "målar upp" jämfört med en datorskärm/TV. Det går helt enkelt inte beskriva skillnaden, rätt sjukt egentligen!

Någonstans inombords kan jag nästan förstå dom som är tveksamma till VR, för personligen hade jag ingen aning om hur VR skulle kännas och kanske var jag själv lite tveksam pga prislappen, men valde att förboka en Vive i våras ändå. Första intrycket med Viven när jag fick den i april, var bland det sjukaste jag någonsin sett. Wow vilken grej! Sedan dess, mer än ett halvår senare har jag demonstrerat VR för över 25 av mina vänner, både tjejer och killar, och det finns ännu INGEN som inte blivit helt tagen på sängen av vad VR innebär. Alla dom är helt sålda i VR nu, två av vännerna har idag redan en Vive och tre andra planerar att investera i VR till vintern. De flesta av de andra vännerna har inte råd ännu. Detta då en Vive även innebär investering i en kraftfull dator, vilket många inte har eller kanske är beredda att satsa på än.

Så fort priserna sjunker på VR till datorer (Vive, Oculus mm) och gemene man äntligen kan unna sig ett headset, så kommer tekniken bli standard i var mans hem, precis som TVn. Det är jag 100% säker på. Hade man kunnat betta på detta påstående så skulle jag förmodligen satsa allt jag äger.

När det gäller porrindustrin så är den redan i full gång, och jag har faktiskt vågat mig på att prova det med min Vive. Då pratar vi 180 eller 360 graders högupplöst 4K porrfilm i perfekt 3D djup. Vi pratar om riktigt skarp bild och väldigt hög bildkvalitet. Sånt finns det redan vissa hemsidor för, men de är inte billiga än. Kan bara erkänna att det ÄR riktigt jäkla galet. Detta är framtiden. Skratta om ni vill, men VR är som gjord för detta ändamål! Det tar porren till en helt ny nivå. Tre av mina närmaste vänner har fått äran att prova några filmklipp och alla tre tyckte att bara DEN upplevelsen är värd 9000+kr att satsa på en Vive. Ni är säkert tveksamma till det här nu, men vänta bara tills ni testat en gång...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Vad tjänar dem på att prioritera arkadhallar, kan inte va mycket volym dem får sålt då, 100 ex max?

Ge mig Vive 1.5 med högre upplösning och lägre vikt!

Mer Arkadhallar till folket

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja så är det definitivt. Den som inte testat kommer tyvärr aldrig att förstå vad VR innebär. Jag och en vän pratade om det häromdagen när vi hade en Vive-spelkväll hemma hos mig. De flesta spelen såg otroligt tråkiga ut på datorskärmen, men så fort man satte på sig headsetet och "kom in" i upplevelsen så var det en helt annan värld. Det är otroligt vad VR "målar upp" jämfört med en datorskärm/TV. Det går helt enkelt inte beskriva skillnaden, rätt sjukt egentligen!

Någonstans inombords kan jag nästan förstå dom som är tveksamma till VR, för personligen hade jag ingen aning om hur VR skulle kännas och kanske var jag själv lite tveksam pga prislappen, men valde att förboka en Vive i våras ändå. Första intrycket med Viven när jag fick den i april, var bland det sjukaste jag någonsin sett. Wow vilken grej! Sedan dess, mer än ett halvår senare har jag demonstrerat VR för över 25 av mina vänner, både tjejer och killar, och det finns ännu INGEN som inte blivit helt tagen på sängen av vad VR innebär. Alla dom är helt sålda i VR nu, två av vännerna har idag redan en Vive och tre andra planerar att investera i VR till vintern. De flesta av de andra vännerna har inte råd ännu. Detta då en Vive även innebär investering i en kraftfull dator, vilket många inte har eller kanske är beredda att satsa på än.

Så fort priserna sjunker på VR till datorer (Vive, Oculus mm) och gemene man äntligen kan unna sig ett headset, så kommer tekniken bli standard i var mans hem, precis som TVn. Det är jag 100% säker på. Hade man kunnat betta på detta påstående så skulle jag förmodligen satsa allt jag äger.

När det gäller porrindustrin så är den redan i full gång, och jag har faktiskt vågat mig på att prova det med min Vive. Då pratar vi 180 eller 360 graders högupplöst 4K porrfilm i perfekt 3D djup. Vi pratar om riktigt skarp bild och väldigt hög bildkvalitet. Sånt finns det redan vissa hemsidor för, men de är inte billiga än. Kan bara erkänna att det ÄR riktigt jäkla galet. Detta är framtiden. Skratta om ni vill, men VR är som gjord för detta ändamål! Det tar porren till en helt ny nivå. Tre av mina närmaste vänner har fått äran att prova några filmklipp och alla tre tyckte att bara DEN upplevelsen är värd 9000+kr att satsa på en Vive. Ni är säkert tveksamma till det här nu, men vänta bara tills ni testat en gång...

Det låter som om de skulle tjäna rätt rejält på att se till att få ut mer Demo-ex så att folk kan testa direkt i butik Det kan vara där skon klämmer. Ska man testa så måste man rätt ofta köpa, men om man kunde testa utan att köpa verkar det ju som fler skulle bli helt sålda och hoppa på tåget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är i arkadhallar som VR kan nå stor framgång. Det är för dyrt för att det ska in "i var mans hem" som det ser ut nu. Så satsningen kanske sprider sig till övriga världen också? Det vore något

Arkadhallar? Hur ska dessa tjäna pengar? Ser inte att de är en business som fungerar längre. Verkligen inte för att faktiskt skapa en ekonomisk grund för att stötta utveckling också.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Arkadhallar? Hur ska dessa tjäna pengar? Ser inte att de är en business som fungerar längre. Verkligen inte för att faktiskt skapa en ekonomisk grund för att stötta utveckling också.

På samma sätt som arkadhallar idag tjänar pengar, fast med VR-spel.

Nu är det inte så stort i Sverige längre men ta t. ex USA där man kan gå och ta en bärs eller tre och lira lite spel och softa. Det är jävligt nice och avstressande. Vore drömmen om det fanns VR där också, så jag hoppas det här sprider sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Detta är teknik i sin linda. Teknik som har en enorm potential inom alla möjliga områden. Givetvis är spelindustrin det man primärt tänker sig men inom olika typer av upplevelseindustri, för olika vetenskapliga områden, inom vården/livskvaliteten för personer med funktionsnedsättningar, inom utbildning mm. Möjligheterna är enorma.

Dock måste tekniken mycket riktigt hitta in i var mans hem då. Sony är väl de som bidrar till det för närvarande antar jag men min uppfattning är att vi måste ge tekniken några år innan man verkligen börjar se den mer spridd. Detta under förutsättning att utvecklingen sköts på rätt sätt då.

I ett mardrömsscenario blir tekniken för dyr och nischad och går samma öde som VR1.0 och 3D-TV till mötes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det låter på dig som det är en förmögenhet! En Vive kostar ungefär lika mycket (eller lite) som en uppsättning vinterdäck till bilen. Tror det mest handlar om vad man prioriterar.

Personligen har jag aldrig tidigare köpt en mer banbrytande teknisk pryl och nu har jag och familjen (och många bekanta) använt den i ett halvår. Skulle inte tänka på att sälja den, men om vi nu skulle ha tröttnat, så skulle jag idag kunna sälja den för nästan samma peng som jag gett för den. Det är mycket underhållning för pengarna det!

Det tvivlar jag inte en sekund på men med tanke på att det krävs en förhållandevis dyr dator för att komma upp i en bekväm FPS så blir totalpriset ganska högt i mitt tyckte. Lägg där till att du helst ska ha ett tomt rum över

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Det tvivlar jag inte en sekund på men med tanke på att det krävs en förhållandevis dyr dator för att komma upp i en bekväm FPS så blir totalpriset ganska högt i mitt tyckte. Lägg där till att du helst ska ha ett tomt rum över

Visst har du rätt. Speciellt när man tänker på att en kvadratmeter kostar minst 20000kr. Säg att du då vill ha 4x4 meter för optimal upplevelse, då hamnar rumskostnaden på 320000kr. Men det är det väl värt?! Jag planerar just nu en utbyggnad av huset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Visst har du rätt. Speciellt när man tänker på att en kvadratmeter kostar minst 20000kr. Säg att du då vill ha 4x4 meter för optimal upplevelse, då hamnar rumskostnaden på 320000kr. Men det är det väl värt?! Jag planerar just nu en utbyggnad av huset.

Hehe, Attefallshus avsett för VR borde nog nästan kunna bli en grej.