Permalänk

FPS CSGO*

Hej, är inte så kunnig om datorer och vill därför ha lite tips.

Köpte en begagnad dator i förrgår och är nöjd med den osv. Men vill ha lite mer FPS i en snar framtid.. har följt lite youtubevideos för att optimera datorn med överklockning osv, min Fps ligger nu runt 150 till 200. Sen har jag en skärm som levererar runt 60hz.

Behöver jag ny skärm?

Om jag ska köpa nya komponenter, vilka borde jag isåfall satsa på att byta ut och till vad?

Nuvarande komponenter...
CPU amd 8350 fx 4.0ghz
GPU Sapphire Radeon R9 285 2GB DDR5
Minnen16GB Corsair vengeance
Moderkort asus r5a97 r20
Nätagg 650w coolermaster
Chassi corsair carbide 330r

Väldigt tacksam för några svar. MVH kristoffer

Permalänk
Hedersmedlem

Antar att du pratar om CSGO?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Antar att du pratar om CSGO?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja just det. Ska lägga till det kanske. Tack ☺

Permalänk
Inaktiv

@Andreaz1: om du menar csgo så kan denna guide hjälpa dig att öka fps. Skippa dock överklockningsdelen om du inte är så insatt i det men resten är riktigt bra!

http://www.foretagstidning.se/e-sport/prouds-cs-go-fps-guide-...

Samt denna youtube video

https://www.youtube.com/watch?v=GqBiMhOSd3M

Men börja med guiden

Permalänk
Skrivet av anon276229:

@Andreaz1: om du menar csgo så kan denna guide hjälpa dig att öka fps. Skippa dock överklockningsdelen om du inte är så insatt i det men resten är riktigt bra!

http://www.foretagstidning.se/e-sport/prouds-cs-go-fps-guide-...

Samt denna youtube video

https://www.youtube.com/watch?v=GqBiMhOSd3M

Men börja med guiden

Tack det var några saker där som jag inte gjort. Ska prova ikväll ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr har du en AMD processor vilket är mycket sämre än intel processorerna i CS. Vill du ha mer fps behöver du köpa en helt ny platform med moderkort, processor och eventuellt minnen.

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Tyvärr har du en AMD processor vilket är mycket sämre än intel processorerna i CS. Vill du ha mer fps behöver du köpa en helt ny platform med moderkort, processor och eventuellt minnen.

Aj fan det skulle man tänkt på innan haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandstrom83:

Aj fan det skulle man tänkt på innan haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Pröva skriv -high och -threads 8 i startalternativ (din processor har väl åtta trådar?)

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Pröva skriv -high och -threads 8 i startalternativ (din processor har väl åtta trådar?)

Ska prova det efter jobbet ikväll. Tack ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

körde med 8350 med 300fps i csgo, men efter en ny batch fick jag 150... Kanske åtgärdat nu.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

En sak jag inte förstår är varför så många jagar högre FPS? Jag menar, CS:GO är inte direkt spelet man mäter riggen med hur bra FPS man får, det spelet körs med relativt bra FPS även på budget datorer. Din nuvarande FPS på 150-200 är väl mer än okej?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

En sak jag inte förstår är varför så många jagar högre FPS? Jag menar, CS:GO är inte direkt spelet man mäter riggen med hur bra FPS man får, det spelet körs med relativt bra FPS även på budget datorer. Din nuvarande FPS på 150-200 är väl mer än okej?

FPS och CS är ett stort mytologiskt samspel sedan många år med allt ifrån påstådda "index-FPS för att source-motorn ska gå laggfri" och "det flyter bara bättre man känner det", alla vill ha 300 för att det påstås vara då spelet flyter/beter sig som bäst och vissa tror kort och enkelt att mer alltid är bättre. Det är ett riktigt djupt kaninhål av åsikter, så stick inte ner armen om du inte har tid.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Har ingen övertro på fps. Men jag tycker det är halva grejen att fixa med rates och fps. Sen är det väll skoj med nya datorprylar. ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandstrom83:

Har ingen övertro på fps. Men jag tycker det är halva grejen att fixa med rates och fps. Sen är det väll skoj med nya datorprylar. ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Valfri Intel i5 (eller i7 men spara pengarna om det är för just CS) som har ett k på slutet, typ 3750k, 4760k, 6600k osv. och ett moderkort som passar till. Är det 6600k eller högre siffra så kommer du behöva byta minnen också till DDR4. De andra kan du ta dina befintliga minnen för. Efter det är det vettigt att investera några hundralappar i en ny kylare till processorn, och spendera en timme med att läsa om hur överklockning fungerar.

CS gillar gigahertz, så att säga.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

En sak jag inte förstår är varför så många jagar högre FPS? Jag menar, CS:GO är inte direkt spelet man mäter riggen med hur bra FPS man får, det spelet körs med relativt bra FPS även på budget datorer. Din nuvarande FPS på 150-200 är väl mer än okej?

Här är en video av 3kliksphilip där han förklarar lite av vad han testat.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

En sak jag inte förstår är varför så många jagar högre FPS? Jag menar, CS:GO är inte direkt spelet man mäter riggen med hur bra FPS man får, det spelet körs med relativt bra FPS även på budget datorer. Din nuvarande FPS på 150-200 är väl mer än okej?

Skrivet av Masyve:

FPS och CS är ett stort mytologiskt samspel sedan många år med allt ifrån påstådda "index-FPS för att source-motorn ska gå laggfri" och "det flyter bara bättre man känner det", alla vill ha 300 för att det påstås vara då spelet flyter/beter sig som bäst och vissa tror kort och enkelt att mer alltid är bättre. Det är ett riktigt djupt kaninhål av åsikter, så stick inte ner armen om du inte har tid.

Jag har absolut inget sätt att bevisa detta, men jag känner skillnad mellan 200fps och 400fps på 144hz. Placeboeffekt, nej. Var hemma hos en kompis som bara fick runt 200fps konstant (144hz skärm) och jag kände skillnad mot 300-400fps hemma. Hade satt in min csgo config så allt var likadant som hemma i resolution, crosshair osv också.

Kompisar som kört 60hz känner även dem skillnad mellan 100 och 200 fps. Har med source motorn och input lag att göra vad jag hört. Mycket konstigt, jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Kompisar som kört 60hz känner även dem skillnad mellan 100 och 200 fps. Har med source motorn och input lag att göra vad jag hört. Mycket konstigt, jag vet.

Alltså det tekniska i det, med autonom rörelseförutsägning och oregelbunden frame latency VS. vad grafikkortet skickar ut vet jag matematiskt att det verkligen existerar en oregelbundenhet i men jag väntar fortfarande på någon som sätter typ 75%+ gissningar i blindtest med Net_Graph av. Jag spelar CS själv lite grann och ser ju på spelet att det inte inte beter sig som framecountern föreslår men jag är samtidigt tillräckligt epidemiologiskt lagd för att fatta att rörelseintensiva tävlingsspel med sånt jävla tryck på sig att prestera snabbt och exakt är en rätt bra breeding ground för missförstånd och överdrifter också. Så jag köper det inte rakt av när någon säger "man känner skillnad" och har FPS-räknare på eller vet vad de ska känna när de testar, liksom.

På 60Hz köper jag det rätt mycket mer att oregelbundenheten kan vara distraherande för ögonen typ om du springer förbi någon skarp uppritning som flimrar, som det gör på 60Hz och flimret blir "oregelbundet" även om det är litet så känns det rimligt att det kan fucka med ens balanssinne och rörelsekoordination - typ som om man lyssnar på en låt på 98% eller 102% hastighet så tror jag att om man kan låten riktigt gräsligt jävla bra så kan man känna att något är fel. På 144Hz tror jag snarare att det är typ stridspilotsodds att man har så satans bra balanssinne och rörelseprecision att man märker skillnad.

Lagt märke till med kompisar som är mycket bättre än jag är på CS att de är mer medvetna om tekniska hinder när det går dåligt än när det går bra. Hittills aldrig hört någon säga att de spelat bra för att de hade så jävla jämn FPS den rundan, t.ex. men motsatsen kommer åtminstone en gång i timmen. Jag tror att skillnaden finns, annars hade det aldrig exploderat så mycket som gjort med snacket kring det - bara inte att den är så stor som det lätt kan verka.

Men som sagt, jävligt mycket "tror" här. Hobbyanalyser alltihop.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!