Accespunkt eller extender till tg799vac?

Permalänk

Accespunkt eller extender till tg799vac?

Har en technicolor tg799vac router hemma.
På Playstation 4 är det skit dålig wi-fi så jag har tänkt koppla in nätverkskabel till den.
Men jag vet inte om det är en accespunkt eller en extender jag behöver ha till mitt nätverk?

Hade tänkt köra på 5ghz nätet för bättre hastighet och sen måste det vara 2st lan portar för både ps4an och digitalbox till tvn.
Någon som har något att rekommendera?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonPluring:

Har en technicolor tg799vac router hemma.
På Playstation 4 är det skit dålig wi-fi så jag har tänkt koppla in nätverkskabel till den.
Men jag vet inte om det är en accespunkt eller en extender jag behöver ha till mitt nätverk?

Hade tänkt köra på 5ghz nätet för bättre hastighet och sen måste det vara 2st lan portar för både ps4an och digitalbox till tvn.
Någon som har något att rekommendera?

Du ska ha en accesspunkt.
Förslagsvis tar du någon konsumentrouter (med 4 LAN portar och bra wifi), rullar på open-wrt och konfigurerar om den till en accesspunkt.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Du ska ha en accesspunkt.
Förslagsvis tar du någon konsumentrouter (med 4 LAN portar och bra wifi), rullar på open-wrt och konfigurerar om den till en accesspunkt.

Hade hoppats på att "bara" koppla in och köra.
Men blir det billigare och bättre att göra som du föreslagit så kan jag gärna göra så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonPluring:

Har en technicolor tg799vac router hemma.
På Playstation 4 är det skit dålig wi-fi så jag har tänkt koppla in nätverkskabel till den.
Men jag vet inte om det är en accespunkt eller en extender jag behöver ha till mitt nätverk?

Hade tänkt köra på 5ghz nätet för bättre hastighet och sen måste det vara 2st lan portar för både ps4an och digitalbox till tvn.
Någon som har något att rekommendera?

Du behöver en brygga likt denna som kan koppla upp sig på 5Ghz och sedan ha möjlighet att koppla in PS4n mm med kabel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2755679 Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Du behöver en brygga likt denna som kan koppla upp sig på 5Ghz och sedan ha möjlighet att koppla in PS4n mm med kabel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2755679 Lycka till!

Varför tycker du att TS ska skaffa en repeater när hen ändå ska dra kabel?

En mycket bättre lösning är att dra kabel till en switch och i switchen koppla in PS4, TV-box samt en accesspunkt. Och nu faller det sig så väl att man kan köpa en kombinationsburk som innehåller både switch och AP.

Skrivet av VonPluring:

Hade hoppats på att "bara" koppla in och köra.
Men blir det billigare och bättre att göra som du föreslagit så kan jag gärna göra så.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan skippa att rulla på open-wrt om du tycker det är för jobbigt. Köp isf en router som går att konfigurera som accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Varför tycker du att TS ska skaffa en repeater när hen ändå ska dra kabel?

En mycket bättre lösning är att dra kabel till en switch och i switchen koppla in PS4, TV-box samt en accesspunkt. Och nu faller det sig så väl att man kan köpa en kombinationsburk som innehåller både switch och AP.

Du kan skippa att rulla på open-wrt om du tycker det är för jobbigt. Köp isf en router som går att konfigurera som accesspunkt.

Han säger dock inte att han ska dra fram, utan bara koppla in med kabel... Självklart är kabel det bästa om det går.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Jag hade tänkt slippa dra kabel fram till accesspunkten utan hade tänkt köra det trådlöst fram till den och från den köra trådat till ps4an och digitalboxen.
Annars hade jag ju lika gärna kunnat köpa en switch istället för en accesspunkt.
Vi har bra wi-fi täckning med våran tg799vac så jag behöver inte ha bättre wi-fi täckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonPluring:

Jag hade tänkt slippa dra kabel fram till accesspunkten utan hade tänkt köra det trådlöst fram till den och från den köra trådat till ps4an och digitalboxen.
Annars hade jag ju lika gärna kunnat köpa en switch istället för en accesspunkt.
Vi har bra wi-fi täckning med våran tg799vac så jag behöver inte ha bättre wi-fi täckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan du glömma accesspunkt eftersom den ansluts trådat.

Och då förstår jag inte riktigt vad du är ute efter.
Att ersätta en trådlös lösningen med en annan trådlös lösning verkar vara lite onödigt - speciellt när du har bra wifi-täckning.

Men vi får väl backa till början: vilket problem försöker du lösa?

Permalänk

Problemet är det inbyggda wi-fi kortet i ps4an.
Det går jätte segt att ladda ner spel när man är uppkopplad via wi-fi på den.
Kör man med sladd så går det mycket fortare.

Det jag vill är alltså att ansluta ps4an med kabel utan att dra en kabel från nuvarande router.

Fick för övrigt tag i en asus rt-n12 som jag kör i repeater läge till våran tg799vac.
Verkar få hyfsad nedladdningshastighet med den när jag kör med kabel in i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonPluring:

Problemet är det inbyggda wi-fi kortet i ps4an.
Det går jätte segt att ladda ner spel när man är uppkopplad via wi-fi på den.
Kör man med sladd så går det mycket fortare.

Det jag vill är alltså att ansluta ps4an med kabel utan att dra en kabel från nuvarande router.

Fick för övrigt tag i en asus rt-n12 som jag kör i repeater läge till våran tg799vac.
Verkar få hyfsad nedladdningshastighet med den när jag kör med kabel in i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du möjlighet, sätt den i Bridge Mode, då tar den bara emot signalen och skickar ut den till LAN -portarna

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Då kan du glömma accesspunkt eftersom den ansluts trådat.

Och då förstår jag inte riktigt vad du är ute efter.
Att ersätta en trådlös lösningen med en annan trådlös lösning verkar vara lite onödigt - speciellt när du har bra wifi-täckning.

Men vi får väl backa till början: vilket problem försöker du lösa?

Han vill köra upplänken över wireless och koppla in klienten med tråd i accesspunkten.

Du får ju tänka på att om du sätter APn på samma ställe så blir ju utfallet i princip detsamma (ja det kanske skiljer lite beroende på radio/antenner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonPluring:

Problemet är det inbyggda wi-fi kortet i ps4an.

Så PS4:an är känd för sin dåliga wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Så PS4:an är känd för sin dåliga wifi?

Likaså PS3 var det. Dock är PSN's servrar och belastningen på dem mer avgörande.

Går ofta långsamt att ladda ned till PS4:an även då man använder trådad anslutning.